mai 05, 2024, 04:14:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rens og impregnering av setetrekk  (Lest 1740 ganger)
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« på: januar 27, 2013, 22:20:22 pm »

Setene i ovalen min er så veldig fine og hele, og fargen er osgå bra. Men de er utrolig skitne... Og dørtrekkene er enda verre.
Bilder her: http://www.solveig.no/#post30
Er det noen som har renset så gamle setetrekk og/eller dørtrekk, som kan dele sine erfaringer, både på godt og vondt?
Og er det noen som har peiling på egnet impregnering for å ha på etterpå, for å bevare det skjøre og gamle stoffet?
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #1 på: januar 27, 2013, 22:29:46 pm »

En god blanding av omo og vann på en sprayflaske, dynk det godt å la det virke en stund før dampvasking/steaming. Setene mine i gamle audien var riktignok ikke så ille, men vel verdt et forsøk eller to! Blunker
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #2 på: januar 27, 2013, 22:31:48 pm »

Det er ull i trekkene. Jeg tok av trekkene og vasket de i Milo. Grunnen var at jeg måtte lappe en del hull. Det er mye arbeid. Dørtrekkene må renses på plass. Hør med noen som driver med bilpleie. De har utstyr for det.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 28, 2013, 15:56:30 pm »

Jeg håper å unngå å måtte ta dem av, for det tror jeg kan bli katastrofe, for å bruke presse-terminologi.  Blunker
Men tusen takk for tips, begge to.  Glad

Kom gjerne med flere erfaringer, om andre har noe å dele. Det er en stund til jeg skal sette i gang.
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 31, 2013, 15:27:20 pm »

Setene i ovalen min er så veldig fine og hele, og fargen er osgå bra. Men de er utrolig skitne... Og dørtrekkene er enda verre.

Har samme problemet. Går selvfølgelig an å kaste penger på problemet (få noen profesjonelle til å gjøre det), men er jo mye å bruke penger på med en gammel oval...

I mine ører høres Milo ut som en smart idee. Lurer på om jeg skal prøve det sammen med vann i en sprayflaske. Er vel ikke så lurt med steaming av ull.
Har vasket et par gensere i min tid, som min kone ikke lenger kan bruke - men som passer femåringen  Blunker

Si ifra hva som funker best da.
Loggført

Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 31, 2013, 23:16:12 pm »

Steam på ull er helt uproblematisk. Det er kombinasjonen av varme, kjemisk behandling og mekanisk behandling som gjør at klærne krymper i vask (hilsen sydamen ;-)).
Jeg har tro på å prøve ut en tekstilrens først, og hvis det ikke fungerer alene, så forsøker jeg med damp. Såfremt jeg ikke får andre, veldig tydelige råd innen jeg setter i gang. ;-)
Jeg er usikker på Milo... Den er tross alt beregnet for å skulle skylles godt ut av stoffet.
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!