mai 05, 2024, 04:07:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Den aller første eieren av ovalen min  (Lest 2312 ganger)
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« på: februar 10, 2013, 00:05:21 am »

Jeg har gravd i historien til ovalen min, og i dag snakket jeg med den aller første eieren, som kjøpte den ny i 1954. En fantastisk fyr på over åtti år, som ble så veldig glad for at jeg ringte.

Så utrolig artig! Og for en flott fyr.  Gliser

http://www.solveig.no/#post33
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Hoffen
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #1 på: februar 10, 2013, 09:23:14 am »

Tommel opp!  Gliser Gliser
Loggført

66mod boble prosjekt
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #2 på: februar 10, 2013, 10:00:15 am »

To Andebu biler på kort tid frem i lyset. Stilig  Gliser
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #3 på: februar 10, 2013, 16:13:53 pm »

Så dette har vært Nordstrandsbil? Kult, er derfra..
Loggført
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #4 på: februar 10, 2013, 20:53:26 pm »

Artig! =) Vanskelig å spore opp sånt?
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 10, 2013, 21:17:30 pm »

Artig! =) Vanskelig å spore opp sånt?

 Glad Neish, det tok lenger tid på den første bilen jeg tok runden på. Men nå har jeg e-postadresser, rutiner og internettbokmerker klare, så da går det fortere. Og så er det litt avhengig av flaks, selvfølgelig.  Gliser
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
-57Oval
Seniormedlem
****
Innlegg: 425
Bosted: Aksdal



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 10, 2013, 22:53:51 pm »

Ganske artig med slik historie, har det på min oval og som ble solgt til herr meieribestyrer i bodø, har orginale søknadspapirer til herrpolitimester jeg og, tøft.
Loggført

-57 oval
-2011 CC
-07 Touran
-01 Bora
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 11, 2013, 07:56:20 am »

Ganske artig med slik historie, har det på min oval og som ble solgt til herr meieribestyrer i bodø, har orginale søknadspapirer til herrpolitimester jeg og, tøft.

Ja, det er jo ikke bare historien om bilen man ser i de papirene, men historien om et Norge som var veldig annerledes enn det vi har i dag.
Utrolig spennende!  Glad
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #8 på: februar 11, 2013, 10:48:00 am »

Hei "Bugarella", har lest den SUPERFLOTTE garasjetråden din, sjeldent dette at damene går såpass på restaurering...Respekt... men når en er så skrivekyndig som du, så vises og det høge nivået på kreaviteten din  Blunker

Min oval er også opprinnelig kommet fra Sandefjord, Første eier i Norge var og Hvalfanger som importerte bilen...bilen min er en 57 mod som vart registrert i Norge f.g. i 1959. - Har samme type registreringspapirer (søknad til; herr politimesteren i (sandefjord) med chassienr/motornr, adresser o.s.v. som du også har til din 54 mod. Tenk deg at Sig/Sv... sikkert kjente første eieren (Øys/Ol...) til min bil også-? å som bodde i Mosserødvn 25.
Har fortsatt samme reg nr.

Et par tips, siden du ønsket det:

-Sveising klarer du fint med lit øvelse på "bikkplatebiter" som settes sammen, eller på prøvebiter på samme tykkelse som skal sveisest sammen...men forutsetter sveisehjelm så du ser sveisesømmen godt.

-Ang reimhjulmutter; så har eg lagd meg en liten bøyle med to haker som strekker seg forbi de to motorboltene som sitter under svinghjulet (når motoren er ute) når "hakene" er tilpasset i startkransen, trer eg på to rørstubber på pinneboltene og merker av så eg kan punkte fast rørstubbene på bøyla. Med skive og muttre på her da, kan du trygt løsne både reimhjulmutteren m latmann og svinghjulmutteren (m langt røyr)

-Eg bruker og å pakke opp stempla m filler mellom topplokkboltene og stempelsiden når eg skal knakke ut krysspinnen, for å dempe slagene mot rådestangen da. Bruker og gjerne varmepistolen på stemplet ved monteringen att og kjøle ned krysspinnen da.

Lykke til videre med alle dine prosjekt.
-Følger med.  Glad
Loggført
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #9 på: februar 11, 2013, 15:50:35 pm »

Nå har ikke jeg lest hele tråden din, men i korte trekk. Hva gjorde du for å få fatt på tidligere eier? Jeg prøver å få fatt på nåværende eier av min tidligere bil, men kontakt uteblir. Har du noen tips?
Loggført


Old bugs never die
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 11, 2013, 16:43:17 pm »

Hei "Bugarella", har lest den SUPERFLOTTE garasjetråden din, sjeldent dette at damene går såpass på restaurering...Respekt... men når en er så skrivekyndig som du, så vises og det høge nivået på kreaviteten din  Blunker

Min oval er også opprinnelig kommet fra Sandefjord, Første eier i Norge var og Hvalfanger som importerte bilen...bilen min er en 57 mod som vart registrert i Norge f.g. i 1959. - Har samme type registreringspapirer (søknad til; herr politimesteren i (sandefjord) med chassienr/motornr, adresser o.s.v. som du også har til din 54 mod. Tenk deg at Sig/Sv... sikkert kjente første eieren (Øys/Ol...) til min bil også-? å som bodde i Mosserødvn 25.
Har fortsatt samme reg nr.

Et par tips, siden du ønsket det:

-Sveising klarer du fint med lit øvelse på "bikkplatebiter" som settes sammen, eller på prøvebiter på samme tykkelse som skal sveisest sammen...men forutsetter sveisehjelm så du ser sveisesømmen godt.

-Ang reimhjulmutter; så har eg lagd meg en liten bøyle med to haker som strekker seg forbi de to motorboltene som sitter under svinghjulet (når motoren er ute) når "hakene" er tilpasset i startkransen, trer eg på to rørstubber på pinneboltene og merker av så eg kan punkte fast rørstubbene på bøyla. Med skive og muttre på her da, kan du trygt løsne både reimhjulmutteren m latmann og svinghjulmutteren (m langt røyr)

-Eg bruker og å pakke opp stempla m filler mellom topplokkboltene og stempelsiden når eg skal knakke ut krysspinnen, for å dempe slagene mot rådestangen da. Bruker og gjerne varmepistolen på stemplet ved monteringen att og kjøle ned krysspinnen da.

Lykke til videre med alle dine prosjekt.
-Følger med.  Glad

Takk for skryt og tusen takk for tips!
Jeg skal nok sveise mer etter hvert, og det kan være greit å øve seg ja, tenker jeg.  Osteaktig
Etterhvert skal jeg vel prøve å få løsnet reimhjulet igjen også, men jeg må komme over reimhjulangsten først...  Blunker Men jeg ser ikke for meg det du snakker om, om festeanretning, uten motoren foran meg. Jeg må lese om igjen en dag jeg er i garasjen.  Osteaktig

Kjempeartig historie om bilen din! Jeg regner med hvalfangerne med folkevogn i Vestfold, godt kunne vite om hverandre, ja.

Artig at du følger med - Jeg holder dere oppdatert, enten dere vil eller ikke.  Blunker
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 11, 2013, 16:46:37 pm »

Nå har ikke jeg lest hele tråden din, men i korte trekk. Hva gjorde du for å få fatt på tidligere eier? Jeg prøver å få fatt på nåværende eier av min tidligere bil, men kontakt uteblir. Har du noen tips?

Jeg har ikke fortalt om triksene mine noe sted...  Blunker
I korte trekk har jeg brukt biltilsynet og googlet på Kvasir, samt trålet søkbare sider som har dukket opp ved hjelp av Google. Eller Kvasir.

Hvis du vil ha flere tips, kan du sende meg en pm med info om hvor langt du har kommet i prosessen, så skal jeg se om jeg har noe mer konkret å tilføye.  Glad
« Siste redigering: februar 11, 2013, 16:54:39 pm av Bugarella » Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #12 på: februar 12, 2013, 10:35:45 am »

Ang løsne "reimhjulsmutter" og ev. Svinghjulsmutter, treng veivakslingen å sperrest da. Her er bilde av "sperre" som er enkel å lage, men man får vel og kjøpt diverse typer sperre til dette.  Glad


* 002.JPG (37.17 KB, 640x480 - vist 69 ganger.)

* 003.JPG (50.75 KB, 640x480 - vist 69 ganger.)
« Siste redigering: februar 12, 2013, 10:41:45 am av ovalt » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: februar 12, 2013, 10:54:22 am »

Ellers er et flatjern på 1,5m med to hull uslåelig... veldig lett å lage og stresser ikke blokka.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 12, 2013, 12:54:07 pm »

Hjeeelp...

 Gliser Gliser Gliser
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: februar 12, 2013, 15:33:50 pm »

Jeg regner med at du får hjelp av en fra Romfolket... på ca 2 meter...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #16 på: februar 12, 2013, 17:45:38 pm »

Ja, vi e itj Alein...

 Osteaktig
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #17 på: februar 13, 2013, 08:26:59 am »

Nå har ikke jeg lest hele tråden din, men i korte trekk. Hva gjorde du for å få fatt på tidligere eier? Jeg prøver å få fatt på nåværende eier av min tidligere bil, men kontakt uteblir. Har du noen tips?

Ring biltilsynet, de kan sende listet oversikt over tidligere eiere på reg nr per epost -fra nå og tilbake til begynnelsen av 80-tallet da de fikk disse EDB maskinene.. ergo fra bilens fødselsdato og frem til det må du finne det biltilsynet som har bilens originale vognkort, be dem skanne og sende per epost. Alt dette ordnet jeg for min 75 Jeans på under 20 min. Dette i hånd i kombinasjon med gulesider.no fikk jeg kontakt med samtlige tidligere eiere på noen timer, til og med den aller første som kjøpte den ny i butikk.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!