november 10, 2024, 21:35:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 76 77 [78] 79 80 ... 151
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1117163 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2310 på: februar 23, 2016, 09:44:57 am »

Og så tok Junior og jeg en sjefsavgjørelse i går, og den går på at vi konsentrerer oss om å få inn motor og gir nå før våren, så den hydrauliske clutchen får vente. Er delvis også på grunn av at jeg ikke har noe sveiseapparat, og da er det litt klønete å få det til hjemme i garasjen.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2311 på: februar 23, 2016, 21:24:47 pm »

Lyder bekendt den grunden der  Osteaktig

Er delvis også på grunn av at jeg ikke har noe sveiseapparat, og da er det litt klønete å få det til hjemme i garasjen.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2312 på: februar 24, 2016, 08:17:40 am »

Og så tok Junior og jeg en sjefsavgjørelse i går, og den går på at vi konsentrerer oss om å få inn motor og gir nå før våren, så den hydrauliske clutchen får vente. Er delvis også på grunn av at jeg ikke har noe sveiseapparat, og da er det litt klønete å få det til hjemme i garasjen.
Jeg løste det på denne måten i går kveld, hadde nok ikke trengt sveiseapparat men ville lage pedalen litt sterkere siden jeg borer hull i den..
Hylsemutter fra Biltema M12x55 kunne kappes 3mm så passet den perfekt mellom platene over napoleonshatten.
Største arbeidet var å flytte linelocken fordi den var seff plassert midt i smørøyet..


* IMG_6358.jpg (47.61 KB, 800x600 - vist 289 ganger.)

* IMG_6372.jpg (51.08 KB, 800x600 - vist 317 ganger.)

* IMG_6366.jpg (90.58 KB, 800x600 - vist 328 ganger.)

* IMG_6361.jpg (66.16 KB, 800x600 - vist 316 ganger.)
« Siste redigering: februar 24, 2016, 08:23:32 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2313 på: februar 24, 2016, 18:26:53 pm »

Se har ja. Har du et bilde som er tatt litt lenger unna? får ikke helt grep på hvordan du har montert Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2314 på: februar 25, 2016, 08:27:43 am »

Her er noen bilder av min montering Roy Glad


* Clutch.jpg (50.81 KB, 600x600 - vist 339 ganger.)

* 12506907_10205887377998766_1934409829_n.jpg (38.72 KB, 450x600 - vist 326 ganger.)

* 12498538_10205887377918764_1769925107_n.jpg (56.75 KB, 800x600 - vist 335 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2315 på: februar 25, 2016, 10:45:39 am »

Kjempe  Gliser

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2316 på: mars 03, 2016, 22:12:32 pm »

Endelig en tur i garasjen i kveld, og jeg har fått montert lager bak kamdrev, og alt ser veldig bra ut. Har også målt endeslakk, og med de shimsa jeg hadde på den gamle veiva, kommer jeg til ca 0.08mm så det skal være innafor. Boka sier 0.07 til 0.13 på ny motor.

Fant også en liten huskelapp fra Knasten når jeg tok av clutchen:

* nalelager.jpg (18.74 KB. 217x395 - vist 329 ganger.)


JPM skal visstnok få sett på kammen i nær fremtid også, så da begynner det å nærme seg Glad

Kom 20 cm snø de siste par dagene, så vårfornemmelsen er heldigvis ikke helt her ennå

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2317 på: mars 03, 2016, 23:14:51 pm »

0,08mm hørtes snaut ut på en motor som varver mer enn orginalt.. Og som sikkert har mer clutch enn std?

Jeg har bygget alle mine med 0,13-0,15mm.. Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2318 på: mars 03, 2016, 23:18:36 pm »

Har Kennedy stage 2, så litt mer clutch enn vanlig ja
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2319 på: mars 04, 2016, 23:59:43 pm »

0,08mm hørtes snaut ut på en motor som varver mer enn orginalt.. Og som sikkert har mer clutch enn std?

Jeg har bygget alle mine med 0,13-0,15mm.. Glad
Av ren uvitenhet lurer jeg på hvorfor det skal være mer endeslakk ved større turtall eller hardere kløtsj?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2320 på: mars 05, 2016, 00:09:22 am »

0,08mm hørtes snaut ut på en motor som varver mer enn orginalt.. Og som sikkert har mer clutch enn std?

Jeg har bygget alle mine med 0,13-0,15mm.. Glad
Av ren uvitenhet lurer jeg på hvorfor det skal være mer endeslakk ved større turtall eller hardere kløtsj?
Fare for høyere varmeutvikling, og da er det behov for nok klaring så det ikke låser seg
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2321 på: mars 05, 2016, 00:10:32 am »

Fordi det suger å ende opp med en motor som står bom fast.

Og what Berger said Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2322 på: mars 05, 2016, 00:15:25 am »

Takk takk. Lærte noe nytt i dag og.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2323 på: mars 05, 2016, 00:30:04 am »

Hyggelig å kunne bidra Blunker
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2324 på: mars 07, 2016, 12:18:15 pm »

Se har ja. Har du et bilde som er tatt litt lenger unna? får ikke helt grep på hvordan du har montert Blunker
Slik: Men skulle jeg gjort det igjen hadde jeg valgt Berger sin metode. Men da måtte jeg ha demontert pumpa og gjenget lengre gjenger på aksling. Allikevel bedre geometri med Berger sin løsning.


* IMG_6558.jpg (58.05 KB, 640x480 - vist 292 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2325 på: mars 07, 2016, 12:22:45 pm »

Og jeg fikk beskjed om å ha minimum 0,15. Så det ble 0,15mm endeslakk
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2326 på: mars 07, 2016, 14:06:31 pm »

Se har ja. Har du et bilde som er tatt litt lenger unna? får ikke helt grep på hvordan du har montert Blunker
Slik: Men skulle jeg gjort det igjen hadde jeg valgt Berger sin metode. Men da måtte jeg ha demontert pumpa og gjenget lengre gjenger på aksling. Allikevel bedre geometri med Berger sin løsning.

Takker Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2327 på: mars 09, 2016, 10:17:11 am »

Kort oppdatering.

Guttungen har fått demonstrert sine kunnskaper ved dreiebenken, og nå har jeg fått et o-ringspor i oljepumpa til tørrrsump-pumpa Glad Moro når neste generasjon kan begynne å gjøre nytte for seg. Neste prosjekt han skal få bryne seg på er oljetank til tørrsumpsystemet Glad

museskritt i riktig retning, men det er (heldigvis) fortsatt snø ute, så kjøresuget har ikke meldt seg helt ennå
« Siste redigering: mars 09, 2016, 13:13:14 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2328 på: mars 09, 2016, 21:20:41 pm »

Ble jammen en tur i garasjen i dag også gitt, og da fikk jeg gjort noe jeg har gruet meg til en stund, men nå er clutch-pumpa på plass. Dvs, jeg skal ta den ut og få lagt på litt rustbeskyttelse i hullene, men grovjobben er gjort. Må få på noen klammer på slanger etc under tanken også. Blir trangt under der etter hvert med filter, pumpe, tur-, returbensinrør og nå clutchpumpe. Må passe på at ikke noe tar i styrestag, men det ser ok ut så langt.

Jeg bytta bremsepumpe for et par år siden, men det kan tyde på at det hadde vært lurt med et lag med lakk, for den er blitt skikkelig stygg... Får passe på å vaske litt under her også før jeg setter inn tanken igjen. Samler seg mye drit oppå "hyllene"

Ser av bildene til formula vee og Berger at de har en brakett av noe slag på innsiden, men det fikk jeg ikke med, så jeg får få guttungen til å knekke til en på skolen Glad

Først borret jeg et hull i tunellen så jeg fikk tredd slangen inn til området rundt pedalstellet, så tredde jeg slangen inni røret til clutchwiren fra pedalstellet og bak til girkassa:

* slange.jpg (13.4 KB. 295x197 - vist 280 ganger.)


Slik ser det ut inni, men her må det ryddes opp litt, og de provisoriske spacerne på bremsepumpa skal byttes. Ser ut som rust inni kroken, men det er løst Blunker

* innsiden.jpg (30.2 KB. 423x221 - vist 310 ganger.)


Og sånn ser pumpa ut på andre siden. Greit å komme til for å fylle

* clutch-pumpe.jpg (22.47 KB. 467x241 - vist 312 ganger.)


Neste nå er å få inn girkassa og sveise på en liten tab på clutchpedalen, så håper jeg JPM lar høre fra seg snart; hvis ikke må jeg se meg om etter en annen kam...





« Siste redigering: mars 09, 2016, 21:31:10 pm av grelland » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2329 på: mars 10, 2016, 08:30:06 am »

Ser bra ut Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2330 på: mars 10, 2016, 08:45:44 am »

Ser bra ut!
Har du spacere imellom karrosseriplatene?
Det må du ha for at ikke pumpa skal flytte på seg når du tråkker.
Hvis du ikke har, kan jeg anbefale M12x55mm hylsemutter på biltema.
De kommer i sett på to stk. Kapp av 3mm på lengden, så passer dem rett inn.

Altså: Uten spacer får du kun støtte fra indre veggen, med spacer er begge platene med å holder i mot når du tråkker.


* IMG_6358.jpg (47.61 KB, 800x600 - vist 242 ganger.)

* IMG_6361.jpg (66.16 KB, 800x600 - vist 253 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2331 på: mars 10, 2016, 11:25:00 am »

Jada, brukte biltemamutterskjøtetrikset Glad Glemte bare å ta bilde av det. Uten en slik avstivning ville jo bare alt kollapse når jeg strammet til boltene.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2332 på: mars 10, 2016, 13:10:41 pm »

Jepp, good  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2333 på: mars 10, 2016, 15:34:37 pm »

Dagens dårlige nyhet fra vår mann i Skåne:

Jag kan tyvärr inte rekommendera att använda kammen igen, den har tagit för stor skada.

så da må man i tenkeboksen igjen...
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2334 på: mars 10, 2016, 15:44:47 pm »

Dagens dårlige nyhet fra vår mann i Skåne:

Jag kan tyvärr inte rekommendera att använda kammen igen, den har tagit för stor skada.

så da må man i tenkeboksen igjen...

Begynner å bli standard det svaret der ja..

100$ kam pluss løftere ser ut til å holde MYE lenger.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #2335 på: mars 10, 2016, 17:07:07 pm »

Skinne har kammer på lager.  Mest turbo slipninger, men det er vel det du skal ha...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2336 på: mars 10, 2016, 23:18:25 pm »

Skal ikke ha på turbo nå nei
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2337 på: mars 11, 2016, 16:20:38 pm »

Ble en times tid i garasjen i går også, og nå er slangen til clutchen klargjort med AN-kopling i begge ender, og girkassa er klar til å løftes inn. Fikk også lagt på litt syregrunning og lakk inne i hullet jeg borret til pumpa, så da skal det ikke ruste der heller. Så forresten veldig pent ut med det tynnstoffet jeg hadde lagt på på innsiden Glad

Laget meg også en alu-plate for å fordele kreftene fra boltene på innsiden, så da får jeg håpe jeg unngår å tråkke pedalen gjennom torpedoen.

Så får tiden vise om det blir noe garasje-tid i helgen Glad


 
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2338 på: mars 11, 2016, 22:26:46 pm »

Skal ikke ha på turbo nå nei
TURBO TURBO TURBO
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2339 på: mars 21, 2016, 23:57:41 pm »

Den nye veiva ser bra ut så vidt jeg kan se så da må jeg finne en smart måte å få løs svinghjulsboltene fra den gamle på når den ligger på benken og ikke står i blokka...

Ellers har jeg puslet litt med den hydrauliske clutchen:
[ Vedlegg ]

Er ikke slaven montert feil vei her?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 76 77 [78] 79 80 ... 151
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!