Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2310 på: februar 23, 2016, 09:44:57 am » |
|
Og så tok Junior og jeg en sjefsavgjørelse i går, og den går på at vi konsentrerer oss om å få inn motor og gir nå før våren, så den hydrauliske clutchen får vente. Er delvis også på grunn av at jeg ikke har noe sveiseapparat, og da er det litt klønete å få det til hjemme i garasjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #2311 på: februar 23, 2016, 21:24:47 pm » |
|
Lyder bekendt den grunden der Er delvis også på grunn av at jeg ikke har noe sveiseapparat, og da er det litt klønete å få det til hjemme i garasjen.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #2312 på: februar 24, 2016, 08:17:40 am » |
|
Og så tok Junior og jeg en sjefsavgjørelse i går, og den går på at vi konsentrerer oss om å få inn motor og gir nå før våren, så den hydrauliske clutchen får vente. Er delvis også på grunn av at jeg ikke har noe sveiseapparat, og da er det litt klønete å få det til hjemme i garasjen.
Jeg løste det på denne måten i går kveld, hadde nok ikke trengt sveiseapparat men ville lage pedalen litt sterkere siden jeg borer hull i den.. Hylsemutter fra Biltema M12x55 kunne kappes 3mm så passet den perfekt mellom platene over napoleonshatten. Største arbeidet var å flytte linelocken fordi den var seff plassert midt i smørøyet..
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2016, 08:23:32 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #2314 på: februar 25, 2016, 08:27:43 am » |
|
Her er noen bilder av min montering Roy
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2316 på: mars 03, 2016, 22:12:32 pm » |
|
Endelig en tur i garasjen i kveld, og jeg har fått montert lager bak kamdrev, og alt ser veldig bra ut. Har også målt endeslakk, og med de shimsa jeg hadde på den gamle veiva, kommer jeg til ca 0.08mm så det skal være innafor. Boka sier 0.07 til 0.13 på ny motor. Fant også en liten huskelapp fra Knasten når jeg tok av clutchen:
nalelager.jpg (18.74 KB. 217x395 - vist 329 ganger.) JPM skal visstnok få sett på kammen i nær fremtid også, så da begynner det å nærme seg Kom 20 cm snø de siste par dagene, så vårfornemmelsen er heldigvis ikke helt her ennå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2317 på: mars 03, 2016, 23:14:51 pm » |
|
0,08mm hørtes snaut ut på en motor som varver mer enn orginalt.. Og som sikkert har mer clutch enn std? Jeg har bygget alle mine med 0,13-0,15mm..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2318 på: mars 03, 2016, 23:18:36 pm » |
|
Har Kennedy stage 2, så litt mer clutch enn vanlig ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #2319 på: mars 04, 2016, 23:59:43 pm » |
|
0,08mm hørtes snaut ut på en motor som varver mer enn orginalt.. Og som sikkert har mer clutch enn std? Jeg har bygget alle mine med 0,13-0,15mm.. Av ren uvitenhet lurer jeg på hvorfor det skal være mer endeslakk ved større turtall eller hardere kløtsj?
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #2320 på: mars 05, 2016, 00:09:22 am » |
|
0,08mm hørtes snaut ut på en motor som varver mer enn orginalt.. Og som sikkert har mer clutch enn std? Jeg har bygget alle mine med 0,13-0,15mm.. Av ren uvitenhet lurer jeg på hvorfor det skal være mer endeslakk ved større turtall eller hardere kløtsj? Fare for høyere varmeutvikling, og da er det behov for nok klaring så det ikke låser seg
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2321 på: mars 05, 2016, 00:10:32 am » |
|
Fordi det suger å ende opp med en motor som står bom fast. Og what Berger said
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #2322 på: mars 05, 2016, 00:15:25 am » |
|
Takk takk. Lærte noe nytt i dag og.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #2324 på: mars 07, 2016, 12:18:15 pm » |
|
Se har ja. Har du et bilde som er tatt litt lenger unna? får ikke helt grep på hvordan du har montert Slik: Men skulle jeg gjort det igjen hadde jeg valgt Berger sin metode. Men da måtte jeg ha demontert pumpa og gjenget lengre gjenger på aksling. Allikevel bedre geometri med Berger sin løsning.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #2325 på: mars 07, 2016, 12:22:45 pm » |
|
Og jeg fikk beskjed om å ha minimum 0,15. Så det ble 0,15mm endeslakk
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2326 på: mars 07, 2016, 14:06:31 pm » |
|
Se har ja. Har du et bilde som er tatt litt lenger unna? får ikke helt grep på hvordan du har montert Slik: Men skulle jeg gjort det igjen hadde jeg valgt Berger sin metode. Men da måtte jeg ha demontert pumpa og gjenget lengre gjenger på aksling. Allikevel bedre geometri med Berger sin løsning. Takker
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2327 på: mars 09, 2016, 10:17:11 am » |
|
Kort oppdatering. Guttungen har fått demonstrert sine kunnskaper ved dreiebenken, og nå har jeg fått et o-ringspor i oljepumpa til tørrrsump-pumpa Moro når neste generasjon kan begynne å gjøre nytte for seg. Neste prosjekt han skal få bryne seg på er oljetank til tørrsumpsystemet museskritt i riktig retning, men det er (heldigvis) fortsatt snø ute, så kjøresuget har ikke meldt seg helt ennå
|
|
« Siste redigering: mars 09, 2016, 13:13:14 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2328 på: mars 09, 2016, 21:20:41 pm » |
|
Ble jammen en tur i garasjen i dag også gitt, og da fikk jeg gjort noe jeg har gruet meg til en stund, men nå er clutch-pumpa på plass. Dvs, jeg skal ta den ut og få lagt på litt rustbeskyttelse i hullene, men grovjobben er gjort. Må få på noen klammer på slanger etc under tanken også. Blir trangt under der etter hvert med filter, pumpe, tur-, returbensinrør og nå clutchpumpe. Må passe på at ikke noe tar i styrestag, men det ser ok ut så langt. Jeg bytta bremsepumpe for et par år siden, men det kan tyde på at det hadde vært lurt med et lag med lakk, for den er blitt skikkelig stygg... Får passe på å vaske litt under her også før jeg setter inn tanken igjen. Samler seg mye drit oppå "hyllene" Ser av bildene til formula vee og Berger at de har en brakett av noe slag på innsiden, men det fikk jeg ikke med, så jeg får få guttungen til å knekke til en på skolen Først borret jeg et hull i tunellen så jeg fikk tredd slangen inn til området rundt pedalstellet, så tredde jeg slangen inni røret til clutchwiren fra pedalstellet og bak til girkassa:
slange.jpg (13.4 KB. 295x197 - vist 280 ganger.) Slik ser det ut inni, men her må det ryddes opp litt, og de provisoriske spacerne på bremsepumpa skal byttes. Ser ut som rust inni kroken, men det er løst
innsiden.jpg (30.2 KB. 423x221 - vist 310 ganger.) Og sånn ser pumpa ut på andre siden. Greit å komme til for å fylle
clutch-pumpe.jpg (22.47 KB. 467x241 - vist 312 ganger.) Neste nå er å få inn girkassa og sveise på en liten tab på clutchpedalen, så håper jeg JPM lar høre fra seg snart; hvis ikke må jeg se meg om etter en annen kam...
|
|
« Siste redigering: mars 09, 2016, 21:31:10 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #2329 på: mars 10, 2016, 08:30:06 am » |
|
Ser bra ut
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #2330 på: mars 10, 2016, 08:45:44 am » |
|
Ser bra ut! Har du spacere imellom karrosseriplatene? Det må du ha for at ikke pumpa skal flytte på seg når du tråkker. Hvis du ikke har, kan jeg anbefale M12x55mm hylsemutter på biltema. De kommer i sett på to stk. Kapp av 3mm på lengden, så passer dem rett inn.
Altså: Uten spacer får du kun støtte fra indre veggen, med spacer er begge platene med å holder i mot når du tråkker.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2331 på: mars 10, 2016, 11:25:00 am » |
|
Jada, brukte biltemamutterskjøtetrikset Glemte bare å ta bilde av det. Uten en slik avstivning ville jo bare alt kollapse når jeg strammet til boltene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #2332 på: mars 10, 2016, 13:10:41 pm » |
|
Jepp, good
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2333 på: mars 10, 2016, 15:34:37 pm » |
|
Dagens dårlige nyhet fra vår mann i Skåne:
Jag kan tyvärr inte rekommendera att använda kammen igen, den har tagit för stor skada.
så da må man i tenkeboksen igjen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2334 på: mars 10, 2016, 15:44:47 pm » |
|
Dagens dårlige nyhet fra vår mann i Skåne:
Jag kan tyvärr inte rekommendera att använda kammen igen, den har tagit för stor skada.
så da må man i tenkeboksen igjen...
Begynner å bli standard det svaret der ja.. 100$ kam pluss løftere ser ut til å holde MYE lenger.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
|
« Svar #2335 på: mars 10, 2016, 17:07:07 pm » |
|
Skinne har kammer på lager. Mest turbo slipninger, men det er vel det du skal ha...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2336 på: mars 10, 2016, 23:18:25 pm » |
|
Skal ikke ha på turbo nå nei
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2337 på: mars 11, 2016, 16:20:38 pm » |
|
Ble en times tid i garasjen i går også, og nå er slangen til clutchen klargjort med AN-kopling i begge ender, og girkassa er klar til å løftes inn. Fikk også lagt på litt syregrunning og lakk inne i hullet jeg borret til pumpa, så da skal det ikke ruste der heller. Så forresten veldig pent ut med det tynnstoffet jeg hadde lagt på på innsiden Laget meg også en alu-plate for å fordele kreftene fra boltene på innsiden, så da får jeg håpe jeg unngår å tråkke pedalen gjennom torpedoen. Så får tiden vise om det blir noe garasje-tid i helgen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #2338 på: mars 11, 2016, 22:26:46 pm » |
|
Skal ikke ha på turbo nå nei
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2339 på: mars 21, 2016, 23:57:41 pm » |
|
Den nye veiva ser bra ut så vidt jeg kan se så da må jeg finne en smart måte å få løs svinghjulsboltene fra den gamle på når den ligger på benken og ikke står i blokka...
Ellers har jeg puslet litt med den hydrauliske clutchen: [ Vedlegg ]
Er ikke slaven montert feil vei her?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
|