Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4110 på: januar 31, 2021, 19:44:11 pm » |
|
OK, skal kikke litt mer i viftehushylla Et element er jo at de gamle 36-hk viftehusa ikke har hull til flaps til termostaten, så enten må jeg borre opp hull, eller la termostaten være (nok en kontroversiell diskusjon...) Jeg har til nå kjørt med termostat og flaps. Det er jo dette som er poenget med slike tråder; å få andre sine meninger, og kanskje tenke seg om en eller to ganger før man går videre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #4111 på: januar 31, 2021, 20:13:18 pm » |
|
Bra blir det nok! Og er helt enig den! Fint å kunne diskutere og lære noe/få flere synspunkter på ting ja termostat er enda et tema sammen med oljeviskositet prøver også holde meg til termostat og flaps så langt det lar seg gjøre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4112 på: januar 31, 2021, 20:27:52 pm » |
|
Fant to doghouse-viftehus i viftehus-hylla, og det ene hadde jeg allerede fjernet uttakene til varme på, så da blir vel dette den mulige kandidaten:
20210131_190036.jpg (52.08 KB. 800x573 - vist 326 ganger.) Utseendemessig liker jeg verken innhugget på toppen, eller muffinmagen som henger på utsiden på sidene, men dersom det er mye å hente på kjøleeffekt, er jeg villig til å gå med på det Så tanken var å fjerne selve doghouset, og blende av det uttaket bak, slik at all luft går inni viftehuset hvor det er mange finner? Skal finne frem begge og ta noen sammenlikningsbilder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4113 på: januar 31, 2021, 20:51:23 pm » |
|
Men først et bilde som viser hvorfor jeg helst vil bruke 36-hk viftehuset
20210131_194828.jpg (57.08 KB. 793x600 - vist 323 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4114 på: januar 31, 2021, 21:00:02 pm » |
|
Først et bilde som viser at hvis jeg ganske enkelt fjerner doghouset så er det en plate som sørger for at det ikke blåser luft rett ned der kjøleren ville stått i et gammelt "non-doghouse" viftehus. Dette strekker seg ca 6 cm ut over sylindrene på 3-4 siden:
20210131_194519.jpg (43.09 KB. 800x389 - vist 338 ganger.) Så et bilde som viser innmaten på 3-4 siden, og 36-hk er jo ikke helt blottet for finner. Pluss at det er egne kammer til "muffinmagen" på det "nye", så i og med at jeg har blendet av varmeapparat-uttakene, så er jo det en blindgate på begge sider... (Når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg har fjernet dette på et viftehus jeg brukte på oxyboxeren en gang i tiden; det var mye jobb og det har jeg ikke lyst å gjøre igjen...)
20210131_194536.jpg (35.61 KB. 800x389 - vist 338 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4115 på: januar 31, 2021, 21:02:58 pm » |
|
En annen ting er at doghouse-kanalen starter på 1-2 siden av viftehuset og går rundt halve vifta før den forsvinner inn i doghouset, så det er ikke bare å kappe av det som henger på utsiden heller:
20210131_194551.jpg (45.13 KB. 800x389 - vist 283 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4116 på: januar 31, 2021, 21:06:46 pm » |
|
Det som evt har plaget meg mest hittil med å bruke 36-hk viftehuset er at vifta subber i viftehuset når jeg bruker en "moderne" vifte. Men en kjapp måling viser at det er i utgangspungtet veldig lite forskjell på de to, når det kommer til plass til vifta i bredden:
20210131_194638.jpg (37.29 KB. 800x389 - vist 268 ganger.)
20210131_194644.jpg (35.17 KB. 800x389 - vist 264 ganger.) Så jeg tror jeg skal klare med relativt enkle middel å få brukt den store vifta. Så inntil jeg evt støter på flere uforutsette ptoblemer, tenker jeg at jeg ender opp med å montere termostat-flaps på 36-hk viftehuset og prøver det. Er tross alt bare en 1600 med ca 100 hk dette skal brukes på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4117 på: januar 31, 2021, 21:32:40 pm » |
|
Så etter å ha målt og testet litt, kom jeg til at den subbet i bakkant. Så i stedet for å shimse så forsøkte jeg å flytte hele vifta ca 1.5mm ut ved å legge under et par skiver på de 4 festeboltene i front:
20210131_202802.jpg (36.97 KB. 800x389 - vist 281 ganger.) Og da gikk den så fint runt atte: Så for å sikre at det blir tett rundt der, skal jeg få skjært ut en liten avstands-plate i stedet for de skivene, så tenker jeg at vi har en plan
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4118 på: januar 31, 2021, 21:52:20 pm » |
|
Så da målte jeg litt og lage en kjapp 3d-modell:
20210131_204301.jpg (18.91 KB. 342x600 - vist 285 ganger.) Og så fyrte jeg opp 3d-printeren for å sjekke om den passer før jeg sender til laserskjæring:
20210131_204919.jpg (59.85 KB. 800x477 - vist 275 ganger.) Så får vi se om en halvtimes tid om det ble riktig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #4119 på: januar 31, 2021, 22:25:27 pm » |
|
Kult! Blir spennende å se hva du ender opp med. Studerer du bildet til doghouse viftehuset jeg postet så er det ganske mye i ytterkant hele veien som kun går til varmepotter uttakene. Her har TrettenNullTo nylig gått bort fra 30hk til et slikt et og kappet av de «hyllene» eller hva det heter, på hver side som går ut til varmeuttakene.
Ja den halvmånen som scooper luft til kjøleren hadde vært en fordel å få vekk. Men om alt blendes så bør ikke luften ha noe sted å gå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #4121 på: januar 31, 2021, 23:59:37 pm » |
|
Er så flott å følge med !👍 Gene Berg fant også ut at ved å fjerne oljekjøleren i viftehuset, økte temperaturen og blei mer ujavn, spesielt på sylinder #3... Var snak om 50° forskjell, sikkert F.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4122 på: februar 01, 2021, 12:52:30 pm » |
|
Er så flott å følge med !👍 Gene Berg fant også ut at ved å fjerne oljekjøleren i viftehuset, økte temperaturen og blei mer ujavn, spesielt på sylinder #3... Var snak om 50° forskjell, sikkert F.
Takk for det Ang Gene Berg sine forsøk; hvilken type viftehus var dette? Jeg har hans bok med tekniske artikler i hylla, så kanskje man skal bla litt mer i den
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #4123 på: februar 01, 2021, 14:36:26 pm » |
|
I bøkene Aircooled VW engine interchange manual av Keith Seume, og How to hot rod Volkswagen engines av Bill Fisher. er det og skrevet mye om dette temaet. At det er lenge siden det ble skrevet betyr ikke at det er utdatert, men at noen har tråkka opp løypa, angående viftehus, for oss.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #4124 på: februar 02, 2021, 01:25:35 am » |
|
Er så flott å følge med !👍 Gene Berg fant også ut at ved å fjerne oljekjøleren i viftehuset, økte temperaturen og blei mer ujavn, spesielt på sylinder #3... Var snak om 50° forskjell, sikkert F.
https://www.geneberg.com/article.php?ArticleID=238
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4125 på: februar 02, 2021, 09:18:45 am » |
|
Se der ja Hmmm, nå må jeg inn i tenkeboksen igjen... Jeg har ikke tid og ressurser til å gjøre en hel masse tester, men jeg har levd litt i den tro at CSP også har gjort noen tester når de selger et system hvor man anbefaler å fjerne oljekjøleren. En løsning er selvsagt å beholde std doghouse kjøler, for å sikre riktig luft-fløde og kjøling, men i CSP sitt system så er det ikke noe olje som går gjennom original-kjøler, og det virker jo litt bortkastet å sende en masse luft gjennom en oljekjøler og ikke benytte seg av kjøle-effekten:
csp.jpg (61.83 KB. 563x600 - vist 294 ganger.) Nå er det jo også sånn at jeg må jo ikke på død og liv bruke den returen fra CSP... Jeg har åpnet og gjenget main gallery for å sette en plugg i enden, så jeg kan jo forsåvidt bare bytte ut pluggen med en AN-nippel, og kjøre med "tradisjonell" full flow.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #4126 på: februar 02, 2021, 10:18:57 am » |
|
Den avmytifiserte hele diskusjonen. Super lesning!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #4127 på: februar 02, 2021, 10:21:28 am » |
|
Jeg tror ukke csp har gjort masse av slik testing som gene berg og jake raby. Deres businessmodell er vell å selge/tilby høykvalitetsdeler. Så trolig er det noen andre som lager slik full flow kit og dermed lager de sin egen utgave til deres standarder.
Hadde jeg hatt mulighet til original kjøler ville jeg kjørt det. Men den er knukket. Er spent på hvordan det vil gå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4128 på: februar 02, 2021, 11:00:21 am » |
|
Den avmytifiserte hele diskusjonen. Super lesning! Jada hvis man tar det salige Berg sier for god fisk, så er det oppklarende. Han refererer til tusenvis av timer med testing, men det er ikke alltid så lett å finne dokumentasjon på alle de tusenvis av testene, men jeg har alltid hatt litt trua på det han sier, så det skal på ingen måte avskrives. Jeg er ingeniør i hue, så det ligger litt i ryggmargen å være skeptisk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #4129 på: februar 02, 2021, 12:21:29 pm » |
|
Har du riktig ve ultra kan du se jake raby sin testing. Tror det endte på 16 000 usd i kostnader eller omkring der for testen Også har det seg slik at gene berg tapte penger på å ikke psuhe kjølere etc. på folk. Noe som er stikk i strid med kapitalismens rot. Så noe må det være når en kar fra statene sier slikt. Ikke er det lett å dokumentere alt som ble gjort på 70-80 tallet. Flere tiår før internettet Skal høre med jake raby om det er mulig å finne det noe sted. Hadde vært interessant
|
|
« Siste redigering: februar 02, 2021, 12:25:47 pm av Bug_Man »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4130 på: februar 02, 2021, 14:53:47 pm » |
|
Tenker du på hans DTM-viftehus? I så fal er vel ikke det så relevant?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #4131 på: februar 02, 2021, 14:59:34 pm » |
|
Nja han gjorde en stor test inkl med vanlige viftehus. Men han svarte at den kun fantes i hot vws papirutgave og er umulig å få tak i nå med mindre man har bladet. Lell tror jeg da gene berg er den som har skrevet mest om det der det da er mulig å lese. Etter alt så var han tross alt en stor nestor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4132 på: februar 02, 2021, 23:53:43 pm » |
|
Tror jeg har konkludert med at det blir doghouse, og at jeg dropper CSP sin retur-patent, så gjør jeg det på "gamlemåten" med fullflow som går innom sløyfe og ekstern kjøler. Har begynt å finne plasseringen av intercooleren, så jeg kan få laget innsugsrør, og det kommer til å bli såpass fullt baki der at viftehuset knapt blir synlig uansett
20210202_220219.jpg (58.41 KB. 800x464 - vist 217 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #4133 på: februar 03, 2021, 07:00:22 am » |
|
Tror jeg har konkludert med at det blir doghouse, og at jeg dropper CSP sin retur-patent, så gjør jeg det på "gamlemåten" med fullflow som går innom sløyfe og ekstern kjøler. Har begynt å finne plasseringen av intercooleren, så jeg kan få laget innsugsrør, og det kommer til å bli såpass fullt baki der at viftehuset knapt blir synlig uansett [ Vedlegg ] Kult! Blir bra dette! Om man gidder ta seg tiden kan man kappe av hyllene ytterst på det viftehuset om man vil ha den snevrere. Liksom denne delen TrettenNullTo gjorde det:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4134 på: februar 03, 2021, 09:10:52 am » |
|
Som sagt, det gidder jeg ikke bruke tid på, og det blir ikke bra heller (når jeg gjør det...)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #4135 på: februar 03, 2021, 12:16:22 pm » |
|
Man kan si mye bra om Gene berg, men her er det noe muffens. Når VW flyttet oljekjøleren ut i doghouse så skal motoren etter hans teori gå mye varmere. Jeg tror mer på volkswagen enn på Gene der gitt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4136 på: februar 03, 2021, 14:01:46 pm » |
|
Man kan si mye bra om Gene berg, men her er det noe muffens. Når VW flyttet oljekjøleren ut i doghouse så skal motoren etter hans teori gå mye varmere. Jeg tror mer på volkswagen enn på Gene der gitt.
Godt å se det er flere som er skeptisk til gode gamle Gene Så du ville gått for 36-hk uten kjøler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #4137 på: februar 03, 2021, 15:37:50 pm » |
|
Man kan si mye bra om Gene berg, men her er det noe muffens. Når VW flyttet oljekjøleren ut i doghouse så skal motoren etter hans teori gå mye varmere. Jeg tror mer på volkswagen enn på Gene der gitt.
Nja det er feil. Gene berg sa at dog house fungerer best. Men hvis du flytter ut oljekjøleren fra et viftehus som har kjøleren i viftehuset uten å bytte viftehus, da vil den gå varmere. Dette står også spesifisert i artikelen hans om man leser nøye. Altså man har et ikke doghouse viftehus uten kjøler i viftehuset så blir det varmere. Han skriver jo at dog house er det beste fra vw originalt. Man kan si mye om gene berg men han kunne nå det han holdt på med. Er vell omtrent kun han og jake raby som har gått i dybden i dette. Og det fine er at det heller ikke blir utdatert da boblemltoren ikke lenger utvikles
|
|
« Siste redigering: februar 03, 2021, 15:42:45 pm av Bug_Man »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4139 på: februar 03, 2021, 16:03:04 pm » |
|
Jeg vet, og har brukt det på oxyboxeren Men jeg liker original VW best, og de lagde ikke 36hk med doghouse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|