Tilbake til tråden her, bilen blir brukt litt til og fra men ikke på noe sørlig lengere turer. Jeg mistenker at jeg fant feilen som har vært årsak til hele utfordrdingen med motor/tenning, og er det lov at le
I mangel på lyst og mot, og ikke minst gode ideer, begynte jeg med å prøve glasfiberskjermer foran. Etter litt roting og stygge gloser rundt det prosjektet, ser jeg at jeg med fordel kan justere litt lengde på bensin slangen fra tank og til bensinpumpe under tanken. Sånn cirka i midten av den har jeg satt inn et bensinfilter, som ikke akkurat så ut som om der var super flow gjennom... Nok nærmere tvert imot
Så et par kortere slanger senere, og nytt bensinfilter, var der nytt giv på å få motoren igang. Så etter en sånn passe prøvemontering av skjermene ble de gamle i stål satt på igjen og fokus rettet mot drivlinjen.
Motoren sto nå med et sett 34epc gassere og en 009 fordeler, begge deler lånt av hyggelige folk, og start ble det. Litt fikling og justering og vi satte en L bak på og eldste guttungen bak rattet. Etter dette kjørte bilen fint i en fire - fem dager før pluggene var sotet ned og den gikk på to sylindre. Flere tanker frem og tilbake og gasserne ble plukket opp og funnet ALT for store dyser. Det eneste fornuftige er vel da å sette på de to 44idf gassere til jeg får tak i mindre dyser
så det står den med fortsatt, selvom dyser er på plass.
Dette er den gamle 1200 motor som jeg har brukt en del og som oftest ganske hardt. Og det begynner jeg å merke på litt forskjellige måter.
Noe tikke/klakke lyd er det fra motoren, jeg forsøkte å justere litt trangere ventilklaring så den er på 0,10 nå og det hjelp litt men dessverre ikke alt.
Det jeg så når jeg tok av ventildekslene er at passasjersiden er mere eller mindre helt tørr for olje. Det svetter litt fra dekslet når jeg har kjørt men der er ikke olje der som det er på førersiden av motoren. Der er det olje i dekslet og det drypper litt ned når jeg tar av dekslet.
Så tiden er nok dessverre inne for at den motoren må demonteres og mulig pensjoneres
men gøy har det vært å sette 18,6 sekunders 402meters tid med den!
Planen fremover innebærer litt irriterende utfordringer jeg gjerne vil få løst. Den største er å få bygget om til injection og uten fordeler. Her har jeg samlet noen deler over alt for lang tid, samt fått en eske med noe greier av min lillebror. Så noe av det som gjenstår er diverse sensorer, snekring av ledningsnett og coil (coiler). på coil siden har jeg sett på fire LS1 coiler i stedet for EDIS, men er åpen for innspill. ECU er i esken fra min lillebror og er en MS2 V3 der har stået på annen bil produsent tidligere.
Annen større utfordring er hvor myk forstillingen er og hvor forhjulene står plasser i skjermene. Her har jeg 2" small forstilling og dropspindler. Hjulet står ganske perfekt venstre foran, men høyre side er litt lavere hjulbuen og litt lengre fremover. Jeg mener å huske at det var det samme med standard bredde forstilling og standard spindler, men mulig det ikke stemmer. Det værste her er faktisk at når vi er meg og mine to sønner i bilen dropper den mellom 5 og 7 centimer i høyden foran og subber i alt av skjermkanter og lyktebrønn. Faktisk så ille at det ikke er interessant å bruke bilen...
Dempere kan det ikke være, så fjærpakke har jeg etter gode tips landet på må oppgraderes. Enten modifiseres eller rett og slett kjøpe ny. Et annet alternativ jeg ser etter er mindre dekk foran, nå kjører jeg med 175/65 men har tilgang til et par rimelige 175/55 dekk. Spørsmålet er da om det fortsatt er for bredt og jeg hellere skal finne 165/65 istedet?
Uansett bruker jeg bilen litt her og der og satser på at med å få tilbake 1904 motoren i bilen vil lysten og interessen komme tilbake.
Og som de sier, "bilder selger" :
IMG_20240507_180354.jpg (79.34 KB. 450x600 - vist 28 ganger.)