mai 12, 2024, 04:03:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kompresjon  (Lest 1601 ganger)
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« på: januar 21, 2011, 23:21:45 pm »

Noen som har noen erfaringer, teorier og tanker om hvor mye kompresjon man kan ha hvis man kjører på vanlig bensin 98 oktan. det er sikkert mange faktorer som spiller inn her. I mitt tilfelle er dette en motor som ikke skal brukes til annet en rett frem kjøring.
Feks: 2276cc, FK89, 1.4:1 vipper, 37,44mm wedge topper, 48ida. 9,5-1 i komp kunne tenke meg og økt denne litt 12-1 kanskje. Dette spørsmålet har nok ikke et fasit svar men det hadde hvert interesant og hørt noen tanker og erfaringer.

Man spør for og lære Glad

Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 21, 2011, 23:27:06 pm »

Hadde selv 10,5:1 på 1776'n. ikke noe prob i det heletatt. Har hørt om folk som har 11:1 også. Kjører fortsatt på std. 98.
Her er det bare å frese i vei...  Osteaktig
Petter'n.
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: januar 21, 2011, 23:47:23 pm »

Hvorfor bare 98okt? Mye forskjellig race-fuel å få kjøpt..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #3 på: januar 22, 2011, 00:01:31 am »

Hvorfor bare 98okt? Mye forskjellig race-fuel å få kjøpt..
Det er jo også noe og tenke på. Men det krever vell mye komp?. Har hvert inne på tanken med e85 men har hørt litt blanda ting om det og forgassere. Innsprut er ikke et alternativ for meg nå i allefall. Fint med noen tanker om dette også Glad
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: januar 22, 2011, 00:46:26 am »

Hadde selv 10,5:1 på 1776'n. ikke noe prob i det heletatt. Har hørt om folk som har 11:1 også. Kjører fortsatt på std. 98.
Her er det bare å frese i vei...  Osteaktig
Petter'n.

Jeg er en av dem(11.0). 100% problemfritt. Jeg har dog hørt rykter(blandt annet av Jee) om at problemer kan oppstå når du går over 11.5. Dette kan kanskje Jee fylle inn?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 22, 2011, 10:57:54 am »

Kommer ann på kam og forbrenningsrom også dette...  Min erfaring strekker seg ikke lenger enn til Fk8, Fk87 og Fk89.Da det er sjeldent man strekker grensene med en w100 kam   Gliser

Og ser jeg bort fra motorstr er dette mine erfaringer.. tro det eller ei  Osteaktig

FK8  og Shell 99 oktan selvtente rundt 11,8 i statisk kompresjon.
Fk87 og Shell 99 oktan har ingen antydning til selvtenning ved 11,4.
Fk89 og Shell 99 oktan har ingen antydning til selvtenning ved 12,4.

Dette er ingen fasit. Men en antydning til hvor grensene ligger...
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 22, 2011, 11:30:29 am »

Feks en Golf 4 1,6 16V som er en standardbil har originalt 11,5 i komp og KAN kjøres på 95 oktan(de anbefaler 98 oktan), så det er nok som JEE er inne på her at det ikke er noen grense som går KUN på statisk komp. Ikke minst tenningstidspunkt og type tenningsanlegg har her mye å si.
Utforming av forbrenningskammer, temperatur i toppen osv...

Moderne biler som er helt standardbiler har helt opp mot 12,0 i komp , dette selvsagt pga. avansert motorstyring og da variabelt tenningstidspunkt og blandingsforhold samt innsprøytningstidspunkt som er hovedsaklig styrt av bankesensor og lambdasonde.

Ergo : setter du på feks. et elektromotive innsprutanlegg på din luftkjølte vw, så kan nok den statiske kompen strekkes ganske så høyt med et datasprut og 99 oktan bensin, eller bare et datastyrt stand-alone tenningsanlegg.

Det at mange kjører med gassere på sin trimma luftkjølte skjønner jeg da det er en del styr med å montere innsprut, men hvorfor ikke flere bruker et datastyrt stand-alone tenningsanlegg skjønner jeg ikke helt. Er mye å hente på kjørbarheten med et slikt anlegg der en kan justere tenningskurve. MSD har jo en del brukt, men de fleste av disse anleggene har ingen mulighet for å justere tenningskurve slik som feks. Electromotive HPV og HPX har. Med et slikt anlegg er det nok mulig å strekke seg høyere hva anngår komp.

Her er beskrivelse av et slikt anlegg som av og til blir solgt på ebay for rundt 150-250 dollar : http://www.electromotive-inc.com/products/hpx.html
                                                                                                                             http://www.electromotive-inc.com/triggerkits/220-72401.html

Trengs ingen datamaskin, tenningtidspunkt justeres på potmetere..
« Siste redigering: januar 22, 2011, 11:42:51 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #7 på: januar 24, 2011, 21:03:10 pm »

Kommer ann på kam og forbrenningsrom også dette...  Min erfaring strekker seg ikke lenger enn til Fk8, Fk87 og Fk89.Da det er sjeldent man strekker grensene med en w100 kam   Gliser

Og ser jeg bort fra motorstr er dette mine erfaringer.. tro det eller ei  Osteaktig

FK8  og Shell 99 oktan selvtente rundt 11,8 i statisk kompresjon.
Fk87 og Shell 99 oktan har ingen antydning til selvtenning ved 11,4.
Fk89 og Shell 99 oktan har ingen antydning til selvtenning ved 12,4.

Dette er ingen fasit. Men en antydning til hvor grensene ligger...
Takk for info Glad. Men er det mye og hente med og øke fra feks 9,5 til 11. Er det andre ting man bør tenke på samtidig?
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 28, 2011, 06:23:49 am »

Ha en frisk starter...  Osteaktig
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!