5 ribbs kasse

(1/1)

P-stop:
Har byttet fra 3 rib til 5 ribs kasse i en late bay. Kassa kjøpt brukt men skulle fungere bra og var uten problemer når den satt i riktig bil.
Endelig fått kassa inn og test kjørt. Har skraping på vei inn i tredje gir. Både fra 4 og ned samt 2 og opp. Strammet wiren så hardt jeg tør
uten noen særlig effekt. Dobbelklutcher og da blir den litt bedre fra 2 til 3. Føler her at en synk ring er gåen og at jeg har kjøpt kassa i sekken.  Eller har synkringen bare satt seg og kan løsne etterhver. Skiftet olje og skyllte igjennom 3 liter før ny ble fyllt på. Mulig det mangler 0,4 liter på kassa. Alle andre gear funker fint, både før og etter stramming av wiren. Hopper ikke ut av gir.
Er det noe som kan justeres på gearoverføring?
Eller er kassa kast?
Tips og råd taes imot med stor takk.

Dalland:
Hei, jeg har kjørt slik selv med en 091 kasse med 170 hk på en sika i flere år.
Er nok bare synkro ringen som er slitt, så enten overhale nå eller kjøre med det til du velger å overhale.

P-stop:
Det jeg hadde håpet på var at det var ett tjuv triks for å få denne igang. Ett lite håp ihvertfall.
Kjøpt av en person jeg ikke har noen grunn til å tvile på når han sier at kassa var helt ok når den satt i bil. Men kan hende at det ikke stemmer. Tenkte at dersom kassa har ligget stille noen år f.eks så satt ting seg fast og var mulig å løsne igjen.
Men da får jeg tenke litt på det når den blir parkert for vinteren.

Hvem er flinke til å ovehale kasser på østlandet? Føler at det er såpass mye jobb å ta ut denne at det holder med en gang til.
Så resultat er viktig.

Jens-Ole aka 'Dansken':
Olav Høisveen her i Tønsberg ordner lett den girkasse for deg ;)

Navigering

[0] Oversikt