mai 14, 2024, 21:38:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montering triggerhjul veiven  (Lest 6924 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: september 20, 2009, 17:27:56 pm »

Noen som har erfaring med dette settet? http://www.directignition.com/triggerkits/220-72401.html

Forstår at noen fikk en advarsel fordi det kunne bli problem hvis simmeringen begynner å svette og det kommer olje på magnetsensoren..

Lurer bare på om jeg skal kjøpe ferdig kit eller lage sjøl.. Tvilende
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #1 på: september 20, 2009, 18:32:22 pm »

Det er ingen simmering på reimhjulet.

Se i Grellands Ghiatråd. Der har han montert triggerhjul bak reimhjul
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: september 20, 2009, 19:06:45 pm »

Det er ingen simmering på reimhjulet.

Se i Grellands Ghiatråd. Der har han montert triggerhjul bak reimhjul
Har lett gjennom ca. 90 sider, fant ikke noe. Men står det ikke simmering i blokka mot veiven der veiven går ut til reimhjulet?
Hva holder olja inne i blokka?
Men har funnet flere løsninger nå.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: september 20, 2009, 19:34:53 pm »

Det er kun en kasteskive på innsiden der.

Den eneste gangen du finner en simmerring der er når blokka er maskinert for sandseal og dette er montert.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #4 på: september 20, 2009, 20:00:13 pm »

Det er ingen simmering på reimhjulet.

Se i Grellands Ghiatråd. Der har han montert triggerhjul bak reimhjul
Har lett gjennom ca. 90 sider, fant ikke noe. Men står det ikke simmering i blokka mot veiven der veiven går ut til reimhjulet?
Hva holder olja inne i blokka?
Men har funnet flere løsninger nå.

Sorry
Se her.  http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=105351&postdays=0&postorder=asc&highlight=grelland&start=30
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: september 20, 2009, 22:09:23 pm »

Da var det lettere å finne linken ja. Og så ble jeg bedre kjent med Ghia prosjektet til Grelland under letingen. Fantastisk bygg!
Da vet jeg at om det er vanskelig/dyrt å skaffe det kitet som er bolt on, er det overkommelig å fikse det selv. Takk.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 20, 2009, 22:17:04 pm »

Det er kun en kasteskive på innsiden der.

Den eneste gangen du finner en simmerring der er når blokka er maskinert for sandseal og dette er montert.

Eller hvis det er en type 4 motor  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #7 på: september 22, 2009, 06:24:19 am »

Jeg setter triggerhjulene bak reimskiva , hvor jeg dreier et adapter som jeg skrur fast i reimskiva , dette fungerer utmerket med en pulsgiver til en Ford Cosworth opp i mot 8000 rpm , skal en høyere i rpm så må en ha ferre tagger  , Link lager også noen nye mikro pulsgivere som er lettere å plassere.


* indexCAVZOU97.jpg (79.42 KB, 640x427 - vist 258 ganger.)

* indexCA44F803.jpg (35.51 KB, 640x427 - vist 220 ganger.)
« Siste redigering: september 22, 2009, 11:02:37 am av rallybugs » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: september 22, 2009, 23:14:01 pm »

Det så jo meget bra ut...
Jeg fikk tak i dette settet http://www.directignition.com/triggerkits/220-72401.html hos Bjørnstad Bil til kr. 1300.- (+ sensor til ca. 500.-).
Det er bolt on til T1 med Electromotive systemet. 60 tenner.

En av grunnene til at jeg kjøpte det var at jeg da gjerne slipper å tenke på grovjustering av nullpunktet (Har allerede revet ut alle fordelingsdeler).
Reimhjulet og trigger er ferdig montert, sensorbrakett skal stå en fast plass. Så lenge systemet gir gnist to ganger pr. syklus, mener jeg at jeg bare kan finjustere plasseringen på kontrollboksen.
Tror det var 6grader fortenning og 20 grader andre veien under 400 rpm. (for mekanisk kompensasjon)
Blir spennende å kople dette opp.

Noen som vet hvor jeg få plugger som passer? Helst 8,5mm med GM plugger inn på coil.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: september 22, 2009, 23:16:48 pm »

Jeg setter triggerhjulene bak reimskiva , hvor jeg dreier et adapter som jeg skrur fast i reimskiva , dette fungerer utmerket med en pulsgiver til en Ford Cosworth opp i mot 8000 rpm , skal en høyere i rpm så må en ha ferre tagger  , Link lager også noen nye mikro pulsgivere som er lettere å plassere.
Flott arbeid, så bra ut. Men hvorfor har du fordeler? Du har gjerne sprut, men tar ikke de fleste styringene tenningen også?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #10 på: september 23, 2009, 16:54:33 pm »

Ja dette er en EFI motor ,fordeleren er fast uten vekter så den fordeler bare gnisten på denne motoren, fra denne 60000 volts CB coilen , tennings mappet ligger i hjernen , og det er helt valgfritt i Link systemet om du vil ha fordeler eller 2 dobble coiler eller en 4 dobbel coil alternativ med eller uten eksterne eller interne drivere.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: september 23, 2009, 17:29:38 pm »

ok. da har jeg lært litt i dag og  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #12 på: september 23, 2009, 19:35:34 pm »

På denne nymotens elektroniske siden er det ikke lett å bli utlært , fordeleren er også kjekk å ha vist en skal mappe sekvensielt , da må hjernen også ha et signal på hvor kammakselen står i forhold til veiven , og da monterer vi en hallgiver inn i fordeleren som gir disse ønskede signalene til hjernen , men om man vil bruke fordelerlokk og en coil eller flere er fremdeles valgfritt , ved bruk av fordelerlokk bruker man en spesiell rotor , som er bredere på gnistfordelings flaten , slik at gnisten treffer punktet i lokket ved stor eller liten fortenning.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: september 23, 2009, 21:41:15 pm »

Vil ikke kammen stå likt i forhold til veiven alltid? Og vil ikke hjernen på den måten få vite kamposisjon gjennom triggerhjul på veiven?
Eller er dette for unøyaktig? Mulig du ikke bare tenker tenning nå, men ser det i sammenheng med spruten?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: september 23, 2009, 22:01:19 pm »

Fordeleren drives jo av veiven, så sensoren der måler jo veivvinkelen.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: september 24, 2009, 08:52:38 am »

Dette er en firtakter, dvs du vil ikke det skal tenne hver gang stempel 1 er på topp  Blunker Der kommer rotoren inn... den går med halv fart og holder orden på hvor det tente sist... Alternativt kan man sette inn kamsensor, og da kan man kjøre med injector dyser som skyter BARE hver gang ventilen er oppe...
Loggført

Speed is no substitute for direction
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #16 på: september 24, 2009, 09:05:02 am »

Og så kan man mappe en og en sylinder inviduelt , både på tenning og sprut .
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: september 24, 2009, 10:14:34 am »

Mister man ikke litt av fordelen idet man da fortsatt har slarken i drevene? Det bør vel være mulig å bygge det inn i samme sensorikk og unngå flere givere?
« Siste redigering: september 24, 2009, 10:16:49 am av JTWE » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: september 24, 2009, 10:17:56 am »

Det går fint å justere mens den går ja... men når du stopper motoren så har du fifty fifty sjanse for at den treffer...  (du kan ha vridd på veiva siden den sist var i gang)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: september 24, 2009, 10:48:17 am »

Ser at alle CDI anlegg(som jeg har sett) med kun sensor på triggerhjulet tenner på hver runde. De hevder at det er fordel å tenne på runden uten kompresjon også, i tilfelle uforbrendte gasser.. ?? Eller er det bare et spinkelt førsøk på å rettferdigjøre at det er fornuftig å tenne på hver runde?
 
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: september 24, 2009, 11:16:59 am »

Kalles vel for waste-spark... mer jobb for coilene...  men mer effekt?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: september 24, 2009, 12:04:57 pm »

tror ikke du får mer effekt av wasted spark, nei.

jeg skal bruke wasted spark på min, men hovedårsaken til det er enkelheten i oppsettet. slipper hall sensor/kamvinkelmåler, og man gjør jo ikke skade ved å fyre av en gnist på eksostakten.

det er flere som mener at all slark i både fordelerdrev og fordeleren i seg selv gjør at man ikke bør bruke sgnalet derfra til å trigge sprutet, men som det blir nevnt kan man jo godt bruke fordeleren til å fortelle sprutet hvilken takt man er på, og så er timingen syrt fra sensoren på veiva.

det jeg har kødda med er falske spikere/støy i signalet når jeg har brukt fordeleren til også å trigge timingen på sprutet.


Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: september 24, 2009, 12:49:15 pm »

Med skrå skårne drev og skikkelig fjærtrykk bør ikke fordeleren vandre.
Kan man ikke frese bort bakenden av kammen slik at det står igjen bare en "tann" og så bruke pickup gjennom kampluggen?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #23 på: september 24, 2009, 13:02:27 pm »

nei den bør ikke det.. men i praksis så er det mye slerk, i alle fall i min, men brorparten av den slerken kommer nok fra en sliten taiwan 009, og ikke drevet i seg selv, antar jeg.

god ide med kamføleren Glad
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: september 24, 2009, 13:54:02 pm »

Og så kan man mappe en og en sylinder inviduelt , både på tenning og sprut .

Ser du har peil på dette , skal bestille et triggerhjul og ønsker et som ikke er for stort , (pga tørrsump
pumpe ) Hvar kan jeg få dette ? Ønsker i utg ptk et 62 -2 hjul . (Kjører med DTA Fast) fordelerløst med
Ford sin dobble coil ..
Mvh
Erich
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #25 på: september 24, 2009, 14:23:47 pm »

www.trigger-wheels.com
www.diy-autotune.com

finnes sikkert andre som har også
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: september 24, 2009, 20:58:50 pm »

Og så kan man mappe en og en sylinder inviduelt , både på tenning og sprut .

Ser du har peil på dette , skal bestille et triggerhjul og ønsker et som ikke er for stort , (pga tørrsump
pumpe ) Hvar kan jeg få dette ? Ønsker i utg ptk et 62 -2 hjul . (Kjører med DTA Fast) fordelerløst med
Ford sin dobble coil ..
Mvh
Erich
Jeg har et 5" 60-2 hjul liggende som jeg ikke bruker. (Kom i posten i dag, men har bestilt Scat med påmontert)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #27 på: september 26, 2009, 17:24:04 pm »

De minste trigger hjula som jeg bruker på 5 1/4" reimskive med CB tørrsump pumpe på motoren , tror jeg vi altid har på lager (125 mm), ring min sønn Tommy på 38 01 90 50 Auto Teknikk as , så får du evnt. svar på dette .
« Siste redigering: september 26, 2009, 17:34:26 pm av rallybugs » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!