mai 14, 2024, 17:12:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva avgjør om du "trenger" forsterka vifte?  (Lest 3950 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: oktober 21, 2009, 18:22:41 pm »

Regner med det kun dreier seg om turtall, hva snakker vi om når det gjelder grense for den originale?
Spør fordi jeg skal bytte dynamo, og lurer på om jeg skifte ut vifta når jeg har det oppe. Har satt sperre på 6500.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 21, 2009, 20:52:57 pm »

6500 RPM i korte perioder er ikke noe problem, dro selv opp til 7400 på orginal vifte. Men jeg hadde også en viftereim i slakkeste laget for å få litt sluring ved høye rpm. Var vel noe slik at en bør være forsiktig å dra særlig langt over 5500 over lenger perioder på en orginal vifte mener jeg å ha lest, men hvor ofte kjører en egenlig på et så høyt turtall over lenger tid?
Loggført

---
Mvh Rabben
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 21, 2009, 20:54:57 pm »

Antar det var på rabiat Tor Odd? Jeg har også dratt den vifta til 7200 uten issues, men det er ikke nødvendigvis noe jeg ville anbefalt. Andre har det sagt BANG for i tilsvarende hastighet. Slakkere reim for å slure er et greit triks.
Når det er sagt formula vee, hvor er toppefekten din? er jo bare å sette sperra der og ikke trekke unødvendig lenger uansett?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 21, 2009, 20:58:30 pm »

Det var den høna og egget... Må skifte dynamo for å komme meg bort for å måle  Gliser ..
Men har lite tro på at det er vits å gå over 6500. Og jeg kjører ikke på det turtallet lenge. 5500rpm ble rundt 175km/t...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 21, 2009, 21:03:42 pm »

Antar det var på rabiat Tor Odd? Jeg har også dratt den vifta til 7200 uten issues, men det er ikke nødvendigvis noe jeg ville anbefalt. Andre har det sagt BANG for i tilsvarende hastighet. Slakkere reim for å slure er et greit triks.
Når det er sagt formula vee, hvor er toppefekten din? er jo bare å sette sperra der og ikke trekke unødvendig lenger uansett?

Jepp, var på rabiat ja Glad Men som du sier, har også sett bilder av vifter som har sagt bang ved betydelig lavere rpm en det. Og slike krefter vil en ikke ha slengende rundt baki der skulle det værste skje... Men jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med f.eks å kjøre dragrace opp til rett over 7000 på orginal vifte, hadde bare ikke ligget på autobahn i 30 min sammenhengende med noe særlig over 5500...
Loggført

---
Mvh Rabben
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: oktober 21, 2009, 23:22:43 pm »

Nå viser vel turtelleren hvor mange runder veiva gjør... ikke nødvendigvis hvor mange vifta går... lurt med litt sluring...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 22, 2009, 06:10:32 am »

Uten å regnet på det, virker det ved første øyekast at utvekslingen er 1:1,5.
Hadde det vært en løsning å bruke en magnetsensor på det indre reimhjulet på dynamo, der du setter skrujern for låsing, koble til en trinnløs turtallsbryter, og en solenoid på dynamofoten som trakk vekk et strammehjul når du passerte instilt turtall?
For å gjøre det cheapo enkelt, kan du også montere en fullthrottle switch ..  Gliser så du slakker reima hver gang du har pedalen i gulvet?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 22, 2009, 06:19:30 am »

Mindre reimhjul og kortere reim er vel hyllevare..
Om det gjør store utslag for kjøling på lavere turtall vet jeg ikke??
Får vel noe mere Hp på hjula å.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: oktober 22, 2009, 08:55:24 am »

Denne vifta begynner å kavitere på et for meg ukjent turtall, blir den da lettere å drive eller tyngre?
Hadde vært morsomt å visst.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 22, 2009, 09:55:49 am »

Denne vifta begynner å kavitere på et for meg ukjent turtall, blir den da lettere å drive eller tyngre?
Hadde vært morsomt å visst.

Min meningen - lettere. Fordi den ikke lengre klarer å skyve luft. Viftebladene klemmer seg sammen slik at selve vifta blir smalere men også større i diameter.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 22, 2009, 14:39:07 pm »

Hva med automatslakkesystemet mitt?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 22, 2009, 14:40:53 pm »

Hvorfor ikke bare montere en forsterket vifte med en gang? Blunker
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 22, 2009, 14:41:45 pm »

Jeg tror du trenger en hvis slakk hele tiden. Om du slakker reima for mye ved 7000rpm hopper den bare av.
TomR har jo også et visst poeng...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 22, 2009, 14:44:16 pm »

Hva med automatslakkesystemet mitt?

Hvorfor?

Du får kvalitetsvifter som er sveiset fra feks Berg. Problemet løst, du får maks kjøling, kan kjøre med stram reim, bøttevis med turtall og viften ødelegges ikke. Men hvor ofte holder du 6500 omdr over en lengre periode? Sjeldent vil jeg tro. Med andre ord, en bra originalvifte holder i lange baner for ditt bruk. Lite vits da å begynne mekke noe slakksystem spør du meg.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: oktober 22, 2009, 15:25:31 pm »

En tysk vifte er jo en solid ting... personlig tror jeg det er brå endring av turtall som tar viftene.

Men er det noen som vet hvordan man får reima til å sitte på når varv villigheten er stor
Min hopper av hvis jeg tråkker litt brått på gassen... Og de har vært nye hele gjengen (dårlig merke?) og reimhjul og dynamo er linjet opp.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 22, 2009, 16:19:50 pm »

Utvider seg for mye? Dårlig kvalitet? Hva skjer om du strammer mer? Tør ikke pga begrenset sluring?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 23, 2009, 09:21:41 am »

Stammere reim = problemet med reim som hopper er løst. Ganske fasinerende å betrakte reima som utvider seg på den ene siden når motoren øker i turtall. Er reima slakk da så hopper den av, brått og brutalt. Jeg har en pen bulk i motorlokket som bevis. Med strammere reim så holdt den seg fint på plass til 8200 omdr men dessverre klarte ikke vifta det samme turtallet. Heldigvis var den sveiset slik at jeg slapp total ødeleggelse.

Til opplysning var dette en sveiset Scat vifte. Denne ble sendt tilbake til Scat som la seg flate og svarte med å trekke tilbake alle viftene sine. De har nå erstattet disse med vifter fra en annen leverandør og de erstattet min.

Mvh
BB
 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 23, 2009, 10:10:12 am »

hva med å oppgradere til slikt da??

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=853491

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 23, 2009, 10:30:21 am »

Har aldri skjønt vitsen med serpentine systemene. Holder en vanlig reim seg på plass ved 8000+ omdr så trenger en ikke noe slikt. Utfordringen er å holde en slakk reim på.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 23, 2009, 10:32:48 am »

noe av vitsen er vel å unngå slurring.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: oktober 23, 2009, 12:05:18 pm »

Samtidig er hele vitsen at vifta skal slure i stedet for å eksplodere.

Min hopper selv jeg strammer til viftehuset løfter seg...
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 23, 2009, 12:13:50 pm »

Samtidig er hele vitsen at vifta skal slure i stedet for å eksplodere.

Min hopper selv jeg strammer til viftehuset løfter seg...

Interessant. Jeg har mange shims mellom halvdelene selv når reima er stram. Det igjen betyr at reima ligger dypt mellom halvdelene. Kan det være grunnen for at den ikke hopper av? Den utvider seg på "oppoversiden" såpass mye at den til slutt trer seg av dynamohjulet og blir med på en runde eller fem rundt veivhjulet.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: oktober 23, 2009, 12:34:08 pm »

En kan ikke slurring også føre til vibrasjonr som gjør att reima kan hoppe av
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #23 på: oktober 23, 2009, 12:49:23 pm »

jeg har ingen problem med at reima spretter av ved høy RPM. (7000rpm)

jeg bruke gamalt reimhjul på dynamo og ikke repro.

og 5 3/4" pulley uten problemer

neste motor blir enda mindre power pulley,blir morro å se om reima blir på eller flyr til skogs
på plast balja.

En nabo(skole lærer),var på ferie nedover i europa,med sin boble(1600 singel port med diverse trim) ,og hadde flatt jern med bobla si hele tiden sa han fra danmark og nedover i tyskland 150km/t til 165km/t i følge hans GPS

men han var mere bekymret for at ventil sete skulle løsne enn at vifta skulle perforere seg sa han.

så når han tanket ville han ikke stoppe motoren,etter å ha kjørt timevis i høy hastighet

i forhold til 60-70km/t som er rundt her

Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: oktober 23, 2009, 13:01:01 pm »

Som jeg tidligere skrev så "vet jeg" at vifta bare hopper av ved brå endring av turtallet... og da mener jeg brå.
Jeg har original gammelt øvre hjul, og power pulley eller STD størrelse nede, avhenging av når på året det er...
Finnes det bra og dårlige reimer... (ikke david)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #25 på: oktober 23, 2009, 13:18:25 pm »

Som jeg tidligere skrev så "vet jeg" at vifta bare hopper av ved brå endring av turtallet... og da mener jeg brå.
Jeg har original gammelt øvre hjul, og power pulley eller STD størrelse nede, avhenging av når på året det er...
Finnes det bra og dårlige reimer... (ikke david)

da har du jo svaret på det,i det du skriver,hvorfor den spretter av   Blunker

Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: oktober 23, 2009, 13:38:42 pm »

Jeg vil heller si jeg vet "når" ikke hvorfor...
Mens det er hvordan å unngå det (uten å ha sløvere motor) jeg virkelig vil vite
Loggført

Speed is no substitute for direction
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #27 på: november 01, 2009, 23:00:37 pm »

aircooled.net her jo ett system du kan slå av og på elektrisk!
koster bare 500 us:)
Loggført

Vw 1302
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: november 02, 2009, 10:56:56 am »

Jeg bytter viftehus fra org til repro doghouse i disse dager - og det er beviselig et helvete å bra alignment - hvor vanskelig KAN det være å lage noe som passer bra i utgangspunktet spør jeg bare...Har perfekt alignment med org hus ....
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: november 02, 2009, 12:51:56 pm »

aircooled.net her jo ett system du kan slå av og på elektrisk!
koster bare 500 us:)
Ser at de bruker clucth, liknende den mercedes bruker som standard på kompressorene sine. http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=ESM0067&cartid= De sier selv at clutchen er ganske rå og at de ikke garanterer påkobling på høyt turtall...
Hvis jeg skulle lagd en, ville jeg hatt en liten lineær 12v motor (Har på jobben) med strammehjul rett på reima... Da får du myk innkobling.. Og hvis jeg skal bytte til serpentin som de bruker, må jeg flytte over triggerhjulet også.. Nei, jeg får ha det som jeg har det.  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!