mai 03, 2024, 04:28:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"  (Lest 212950 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #630 på: mars 19, 2012, 18:23:35 pm »

Blir artig å høre motoren din Live@SCC2012
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #631 på: mars 20, 2012, 08:36:42 am »

Kanskje på tide med en ventiljustering?

Ja, ikke sant Kalla-fanten?! Gliser

Chromemoly og lunka støtstenger samt første oppstart etter grovjustering blir en fin sang i og for seg det Osteaktig

Kommer til å justere inn 100% når jeg har fått skiftet ut noen støtstangrørpakninger.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #632 på: mars 20, 2012, 08:40:50 am »

Vi får se om det blir noe SCC på meg i år da Øyerulling Hvis jeg er off-shore i den perioden kan det bli vanskelig. Tror ikke en får sånn V.I.P.-billett på helikopteret...

Har jeg fri, så frister det å stille for å se på alle de nybygde motorene: Eivind, Erlend, Håkon, og kanskje Roy? Glemte jeg noen der?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #633 på: mars 20, 2012, 08:44:40 am »

Vi får se om det blir noe SCC på meg i år da Øyerulling Hvis jeg er off-shore i den perioden kan det bli vanskelig. Tror ikke en får sånn V.I.P.-billett på helikopteret...

Har jeg fri, så frister det å stille for å se på alle de nybygde motorene: Eivind, Erlend, Håkon, og kanskje Roy? Glemte jeg noen der?

Min kan knappest kalles ny, men i ny utgave i alle fall Glad
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #634 på: februar 23, 2013, 21:34:26 pm »

På tide med en liten update.

Motoren gjennomgår en liten MLU (mid-life update) for tiden før den på nytt skal settes i tjeneste i R&D-Peewsen som testplattform for nye kreasjoner og forsøk.

Først har 1300S-kassa til R&D-bilen blitt oppgradert med Super-diff. Blir spennende å se hva som ryker på drivverksfronten ved neste korsvei.

* IMG_2020 (Custom).JPG (68.63 KB. 640x480 - vist 206 ganger.)


* IMG_2023 (Custom).JPG (91.15 KB. 800x600 - vist 224 ganger.)


Ny plassering av CHT-sensor, jfr. Mexico-EFi-systemet. Denne thermistoren fant jeg vel på en Audi V6-er ellerno' for et par år siden..
1/8 NPT-fungerte fint.

* IMG_2027 (Small).JPG (45.08 KB. 640x480 - vist 269 ganger.)


Pga. undertrykk i ventilhusdekslene som er med på å suge inn pakningene, sveiste jeg på lepper i bunnen av ventilhusdekslene. På ingen måte et kreativt påfunn - T4-motoren har det ut av esken.

* IMG_2029 (Small).JPG (30.36 KB. 640x480 - vist 266 ganger.)


* IMG_2031 (Small).JPG (50.37 KB. 640x480 - vist 214 ganger.)


Nye CoP-braketter samt en litt annen løsningen mht. sammenkopling av fuel rails:

* IMG_2037 (Small).JPG (54.16 KB. 640x480 - vist 292 ganger.)


Har planer om å teste litt forskjellig konfigurasjoner hva veivhusventilasjonen angår. Énveisventiler for konstant undertrykk i blokka skal implementeres etter hvert for å se hvilke innvirkning det har på svette osv. Har laget ett nytt åndeplenum som også skal fungere som utskiller (oljedamp).

* IMG_2043 (Small).JPG (61.08 KB. 640x480 - vist 323 ganger.)


Og sist men ikke minst, Somender Singh var på besøk i verkstedet. Er en mod. jeg har sett på i et par år, men som jeg ikke har fått implementert før nå. Kort fortalt: Økt turbulens i kammer ved slutten av komp.-takt -> Hurtigere og mer uniform forbrenning. Flammefront får mulighet til å bre seg ut til ekstremitetene av squish-området langt hurtigere -> Økt motstandsdyktighet mht. banking.
Les gjerne mer på:
http://www.rexresearch.com/singh/singh.htm

* IMG_2044 (Small).JPG (47.29 KB. 640x480 - vist 322 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #635 på: februar 23, 2013, 21:38:42 pm »

Hvordan har du festet CoP brakettene? I kjøleblikket?

Og hvorfor? er det et kjent problem at de vibrerer løs?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #636 på: februar 23, 2013, 21:52:14 pm »

R&D-Peewsen står klar for nye eventyr Glad

* IMG_2045 (Small).JPG (73.98 KB. 640x480 - vist 247 ganger.)


Roy: Ja, jeg har sveist fast to M6-muttere på den lille kanten ytterst på sylinderkappene.
Neida, de blir festet på nesten samme måte, men disse nye er bare mer kompakte og ser litt mer ryddige ut. Dessuten er de lettere å skru fast etter at motoren har blitt satt i bilen. Jeg følte for å få ting litt mer brukervennlig, samt at det er koselig når patentene ser litt finere ut baki' der Blunker

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #637 på: februar 23, 2013, 22:27:40 pm »

Handla tilbake gamle peewsen?Hæ
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #638 på: februar 23, 2013, 22:28:30 pm »

Ja
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #639 på: februar 23, 2013, 23:13:43 pm »

Det ligger mye spennende testing bak swirl dannelse i kammeret osv.
MEN, det du har gjort er det virkelig ingenting å hente på.
Tanken er god men 3 små hakk i toppen uten noe videre Squish kammer gir deg ingenting.

Dessuten er det så mye turbulens i våres kammer til å begynne med at det blir et piss i havet i forhold til forbedring på portene, forstøving, blandings forhold. forbedring av tenning osv.
Har du lyst til å faktisk forbedre noe i forbrenningen så er twin spark veien å gå og passer jo deg godt. Blunker
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #640 på: februar 23, 2013, 23:21:54 pm »

Hehe, ok. Takk for ytterligere belysning. Jeg forventet å få et slikt innlegg Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #641 på: februar 23, 2013, 23:57:21 pm »

Hehe, ok. Takk for ytterligere belysning. Jeg forventet å få et slikt innlegg Blunker

Ikke meningen å bare være gretten, bare gadd ikke å skrive den lange versjonen.
Men har lest mye forskning på dette og besøkt laboratorier der dem har forsket på dette.
Men hvis du lager en lomme bak sporene så kan det kanskje være noe virkning i dem... Øyerulling
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #642 på: februar 24, 2013, 00:03:54 am »

Long block allerede. post et bilde, så kan jeg se hva du tenker.
Jeg har kompiser som nylig har testet det ut på 8V-motorer med noen lunde tilsvarende kammerdesign. Kortversjonen; stor forbedring.

Jeg får bare ta tapet hvis jeg har kastet bort de to timene jeg brukte på arbeidet Glad

Hvilke laboratorier har du besøkt?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #643 på: februar 24, 2013, 00:24:48 am »

Subaru har gjort noe lignende i den nye 2L motoren som sitter i BRZ/GT86.
Der er stempelet formet for å øke turbulensen i forbrenningskammeret, det er for å få bedre forstøvning fra injektoren som sitter i forbrenningskammeret (når de overtar for injektorene som sitter i innsuget). Kan se om jeg har et bilde av stempelet og toppen i permen min.

Jeg er spent på hva sporene kommer til å gjøre med forstøvningen. Kan tenke meg at de har noe for seg, men hvor mye vil vise seg.
Som de sier:
One test is worth a thousand expert opinions...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #644 på: februar 24, 2013, 00:33:59 am »

Long block allerede. post et bilde, så kan jeg se hva du tenker.
Jeg har kompiser som nylig har testet det ut på 8V-motorer med noen lunde tilsvarende kammerdesign. Kortversjonen; stor forbedring.

Jeg får bare ta tapet hvis jeg har kastet bort de to timene jeg brukte på arbeidet Glad

Hvilke laboratorier har du besøkt?

Hvis kompisen din kun endret kammeret med slike spor uten noe mer endring så er det interessant.
Som du sier så er det ikke mye til tap i tid eller penger, bare litt surt når man endrer flere ting samtidig og ikke kan se om det har hjulpet.
Slik det er utformet nå så er det lik mengde luft som blir presset ut fra hele squish området pga lik høyde, så da er det ikke spesielt mye mer luft som blir skytt ut fra sporene dine.. Hadde du derimot laget lommer bak sporene så får du bygget en liten "pumpe" som vil gi mer virkning..

Det er endel å hente med stempel/kammer design, men det skal bare litt mer til en tre hakk..
Ang besøk så var eg en tur hos et universitet som driver kun med motorutvikling hvor dem har testet endel på dette.
Ellers så er eg så heldig å har en lærer som er en av de smarteste på motor utvikling i Skandinavia. Gliser
Satt å diskuterte dette (hørte på han prate) for ikke så lenge siden.. Glad

Men du som er en liten petter smart burde jo gått for en fiffig twin spark løsning, eller kanskje laser tenning? Blunker
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #645 på: februar 24, 2013, 00:36:00 am »

Spennende. Bilder er alltid fint! Glad
Ikke bare vil det virke på bedre mixturen, men også at flammefronten får en hurtig passasje ut til ytterkanten av squish-området.
Resultatet av disse to sammenlagt blir jo et mer hurtig brennkammer slik jeg ser det, og at en derfor ikke trenger den sammen mengde fortenning for å kompensere for et i utgangspunktet middels greit (tregt) design.

Ja, jeg velger å teste det ut i stedet for å skrive så altfor mye om det, og siden jeg er så gal at jeg attpåtil har troen på hva det kan gjøre med mixturen/forbrenningen før og etter kompresjon, er det en god motivasjon for å få arbeidet utført.

Hadde jeg kunne hatt 0 mm i vendehøyde, ville jeg ikke hatt behovet for disse funky "groove"-greiene Osteaktig

Gleder meg til å prøve det ut.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #646 på: februar 24, 2013, 00:41:11 am »

Jeg arbeider med mitt eget "plasma"-oppsett ja... Laser kan de få lov til å beholde i Formel-1.

Jeg har forståelse for hvilke implikasjon det har å ha en plugg midt i kammeret (eller en på hver side som du hentyder), men det gidder jeg bare ikke legge arbeide ned i. Det er rett og slett for vanskelig å utføre på en elegant måte som er brukervennlig på en hverdagsmotor - ved første øyekast såklart Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #647 på: februar 24, 2013, 00:54:46 am »

appropo twinspark eller dobbeltspark på norsk? da ligger to stk topper i bergen&omegn tilsalgs med allerede montert doble plugger. søk i deler selgest med forfatter "bestyraren" for meir info. eller pm for meir info:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #648 på: februar 24, 2013, 00:57:35 am »

Det må da finnes en micro-entusiast på dette forumet som skal bygge seg flymotor. Vanlig praksis med dobbelt tenningssystem på stempelmotorer i flyindustiren. I enkelte tilfeller er det også påbudt, litt avhengig av klasse såvidt jeg har fått med meg.
Håper de blir solgt til en som kan få glede av dem Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #649 på: februar 24, 2013, 01:15:30 am »

skal ikkje prakka dei på deg!:) var berre eit tips ifall du skulle ta heilomvending. følger spendt med vidare på nye motorfinesser høgt over mitt sleggenivå:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #650 på: februar 24, 2013, 01:15:52 am »

Eg føler at vi kan sitte å pirke på hverandre til det blir lyst ute... Gliser

Men da vi først er inne på det, hele pointet med forbrennings kammeret er jo å presse/skyte luften inn mot senter, derav er det lille som gjenstår i squish området egentlig død område (brenner ikke skikkelig her), så å påstå at disse sporene sender flammen fortere ut (til et område der det uansett ikke er god forbrenning/brennbare gasser), stiller eg meg veldig skeptisk til.

Skal se gjennom bildene mine om eg har noen fra når eg var på besøk...
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #651 på: februar 24, 2013, 01:18:45 am »

Sitter og chatter litt med en bekjent som nylig har gjort modden. Volvo B23 "rød-blokk" m. K-kam og ca. 12:1.

Han har testet for bankegrense. Stock 10:1 banker de på >20 grader @ 2000 rpm WOT. Nå, etter Singh-modden, kunne han kjøre helt opp i 35 grader ved samme forutsetninger. K-kammen gir i tillegg høyere dynamisk komp grovt regnet, enn det den originale late Volvo-kammen gir.

I mitt hode åpner denne modden for at du faktisk kan gi motoren den tenningen den faktisk VIL ha uten at faren for tennignsbank er til stede i samme grad som det den var før en ev. mod.
« Siste redigering: februar 24, 2013, 01:40:26 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #652 på: februar 24, 2013, 01:36:22 am »

Men da vi først er inne på det, hele pointet med forbrennings kammeret er jo å presse/skyte luften inn mot senter, derav er det lille som gjenstår i squish området egentlig død område (brenner ikke skikkelig her), så å påstå at disse sporene sender flammen fortere ut (til et område der det uansett ikke er god forbrenning/brennbare gasser), stiller eg meg veldig skeptisk til.

Hvordan tror du tenningsbank primært oppstår?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #653 på: februar 24, 2013, 10:11:07 am »

Regner med du har godt peiling men skriv dette litt slik at andre kan lære..

Først ut så er det det at det er forskjell på tenningsbank og tenningsbank... Øyerulling

Selvantenning kan oppstå helt uten at tennpluggen er til stede pga varme overflater og høy kompresjon.
Derfor oppstår oftest selvantenning i nærheten av eksos ventilen, og vi kan derfor ta hensyn til dette når vi bygger opp et forbrenningskammer.
Ved å sette pluggen nærmere eksos ventilen og forme stempelet slik at blandingen blir sentrert på eksos siden vil gjøre at vi kan kjøre høyere kompresjone og lavere fortenning med samme oktan tallet, noe som igjen gir høyere virkningsgrad.
At noen sier dem nå kan kjøre 10 grader mer fortenning er på ingen måte alltid en god ting...

En støkiometrisk luft blanding har en flamme hastighet på rundt 0.5 m/s som vil si nesten 100ms på en 94mm sylinder.
Allerede ved 3000 rpm så har flammen kun 10ms på å forbrenne, det vil si at det trengs mye turbulens og litt fortenning for å ha sjans til å forbrenne alt før stempelet er langt på vei ned. Starter man tenningen for tidlig så får blandingen god tid på seg til å eventuelt kunne selvantenne andre steder..


Denne grafen viser trykkøkningen i sylinderen i forhold til stempel posisjonen og linjene viser til flytting av tennings tidspunkt..


En viktig ting å merke seg her er arealet under de forskjellige linjene, dette henger sammen med middeltrykket og igjen samme energien/effekten som hentes fra sylindere, og da dette skjer ved lik mengde drivstoff så henger det direkte samme virkningsgraden.


Den andre formen for tenningsbank oppstår rett etter pluggen tennes, ved for mye fortenning vil eksplosjonen fra rundt pluggen sende en sjokk bølge ut i kammeret som skaper selvantenning i kantene av kammeret, og siden vi har ekstra mye fortenning pga treg flammehastighet så vil den totale eksplosjonen gå for fort da det i praksis blir som å ha flere tennplugger...
Denne formen for tenningsbank har jeg selv vert med å testet og kan trygt si at oppstår lenge før du den er hørbar.
Dette gir en brutal trykk oppbygning i sylinderen og skaper stor slitasje på stempel, råde, lagrer etc.
For dem så lurer på hvorfor diesel biler høres ut som en gammel traktor så er dette grunnen, slitte dyser gir en dårligere forstøving som igjen gir en rask men brutal forbrenning og lager denne raslelyden vi irriterer oss over. En splitter nye diesel motor har nesten ikke slik lyd..

Alle motorer har sitt punkt for hvor mye fortenning dem trenger på gitte turtall og man kan nesten se direkte på dette tallet som en måte å konkurrere over hvem som har laget den mest effektive motoren.. Glad

Dette bilder prøver å illustrere trykk bølgen som oppstår ved tenningen/eksplosjonen.



Og når vi var innom dødområder...


Sikkert gammelt nytt for tmbryhn men forhåpentligvis vis ikke for alle andre. Glad
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #654 på: februar 24, 2013, 10:39:36 am »

(de toppene med twin spark i bergensområdet ligger i hylla mi og skal ingen steder Blunker )
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #655 på: februar 24, 2013, 11:11:58 am »

Sitter og chatter litt med en bekjent som nylig har gjort modden. Volvo B23 "rød-blokk" m. K-kam og ca. 12:1.
Han har testet for bankegrense. Stock 10:1 banker de på >20 grader @ 2000 rpm WOT. Nå, etter Singh-modden, kunne han kjøre helt opp i 35 grader ved samme forutsetninger. K-kammen gir i tillegg høyere dynamisk komp grovt regnet, enn det den originale late Volvo-kammen gir.

Kult. Finnes det et bilde av forbrenningskammeret så vi kan se hvordan det ser ut på en volvo-topp?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #656 på: februar 24, 2013, 11:26:37 am »


* 20130212_224252 (Small).jpg (93.63 KB. 640x480 - vist 277 ganger.)


Må presisere ovenfor Hordaland at poenget bak å prøve ut >35* ene og alene var for å teste bankemotstanden etter mod.
Og sannelig viser det seg at modden hadde noe for seg, after all.
Ingen har påstått at det kan betraktes som fordelaktig å kjøre med så høy fortenning Osteaktig Bare stang hodet i veggen og se om det gjør vondt Blunker

Det viser seg i ettertid at motoren har det best ved ca. 25* under samme forutsetningene (WOT @ 2000 rpm) - hvilket vitner om et gammeldags og lite BSFC-vennlig kammerdesign - se bilde.

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #657 på: februar 24, 2013, 13:50:17 pm »

Sikkert gammelt nytt for tmbryhn men forhåpentligvis vis ikke for alle andre.

Ja, dette er gammelt og utdatert nytt... Dette tilhører lærebøkene fra 70-tallet, da de trodde de visste hva som foregikk på innsiden...

Dropp å trekke inn faktorer som virkningsgrad satt opp mot kammerdesign og fortenning.
Du har rett i den biten, men det er ikke direkte relatert opp mot hvorfor Singh øker bankemotstanden. Det er på dette tidspunktet kun villedning bort fra sakens kjerne.
Akkurat nå snakker vi om tenningsbank (nei, vi snakker heller ikke om selvantenning, hvor den lokale temperaturen er høyere enn den naturlige tenntemperaturen til mixturen - rundt 400c*).
Vi snakker om tenningsbank i form av at vi får en lokal eksplosjonsartet forbrenning et sted i kammeret, ofte langt der ute, innenfor squish-området - et område som ofte er relativt kaldt og som blir utsatt for veldig høyt trykk ved kompresjon. Og som du skriver, det tar lang tid før flammen greier å nå området i et alminnelig 2V-kammer ("bathtub" i vårt tilfelle).

Så hva skjer egentlig i et kammer med og uten grooves? Det kan være greit å merke seg innledningsvis at tenningsbank (lokale ekstreme trykkøkninger som følge av en rekke små eksplosjoner samlet på et konsentrert område) oftest inntreffer ETTER TDC, og at det oftest inntreffer i de områdene der det er relativt lav temperatur i utgangspunktet - Ja, jeg skrev LAV temperatur. Hvorfor? Er det ikke i området rundt den varme eksosventilen at vi oftest ser bankeproblematikken av den relevante typen vi snakker om? - Ikke nødvendigvis.

Gangen i prosessen (uten "Singh-grooves"):
- Stempelet er på vei oppover mot TDC. Gnist inntreffer f.eks. @ 20* BTDC. Det er fortsatt noen millimeter igjen mellom squish pads og stempel.
- Flammefronten utbrer seg sakte (du skriver 0,5 m/s - det dreier seg nok mer om mellom 15-25 m/s i lineær ekspansjon, litt avhengig av kompresjonsgraden til mixturen, hvor fin og uniform mixen er, samt oktantallet)
- Foran flammefronten ligger en trykkbølge som utbrer seg med lydens hastighet - til sammenlikning ca. 330 m/s (for å bruke et kjent tall), litt avhengig av temp & trykk, altså ca. 20 ganger hurtigere enn flammefronten.
- Trykket øker gradvis i ekstremitetene av kammeret (squishområdet) pga. trykkbølgen samt at stemplet fortsatt er på vei oppover og skaper kompresjon - lenge før flammefronten i det hele tatt når frem til utkanten av squish. Hva skjer så når mixturen utsettes for det høye lokale trykket som oppstår som følge av kompresjon+trykkbølge over squish, samt at den lokale temperaturen ved squish er relativt lav?
- Mixturen kondenseres og går over i en ufullstendig blanding av luft og bensin i dråpeform.
Dette er naturlig nok ikke eksplosivt.
- Stempelet vender og er på vei ned mens flammefronten begynner å bre seg ut igjennom kammeret og gradvis ut over deler av squishområdet, ettersom at den tidvis økende klaringen tillater det. Nå må vi huske at det for øyeblikket ligger kondensert bensin samt noen luftlommer i ytterkanten av det foreløpig kalde squishområdet.
Hva skjer så?
- Trykket faller lokalt over squish pads idet du praktisk talt får en sugeeffekt fordi stempelet er på vei nedover. Den kondenserte bensinen som til nå har fått lov til å ligge i ro over squishområdet (ref. all mixturen ble IKKE kanalisert inn mot senter av kammeret ved komp.-takten) får nå en mulighet til å igjen gå over i en til dels uniform dampform som en følge av lavere trykk og økt temperatur i flammefrontens nærvær. Bensinen binder seg i større grad med luften og vi får  atter en gang en atomisert og eksplosiv mixtur.
- Denne spontanfordampningen skjer i flammefrontens nærvær som nå har rukket å komme seg helt ut til squish pads. - Bang!
- Pga. spontantfordampningen av mixturen skjer det en eksplosjonsartet forbrenning, mye hurtigere og av en helt annen karakteristikk enn den naturlige forbrenningen du har sett bre seg ut fra senter av pluggen.
Den beste beskrivelsen av fenomenet jeg greier å prestere er mange små bomber spredt utover squishområdet som antennes ved én og samme tid, kontra flammefronten som brer seg utover med en noen lunde jevn og rolig hastighet (15-20 m/s).
Det er disse mange små lokale eksplosjonene som forårsaker at stempelet eller kammeret ditt ser ut som om det har blitt angrepet med en kjørner eller rustpikker.

Singh-grooves:
For det første stimulerer de til å konsentrere en større del av mixturen inn mot senter av kammeret. Puffen de gir mixturen i transisjonen fra squish til senter under komp.-takten er nok til å overvinne det økende trykket av kompresjon og utbredelsen av flammefronten, og vil føre til at en større mengde mixtur blir dyttet inn i midten ved hjelp av økt plass for kanalisering. Det er en grunn til at en ellers til vanlig pleier å ha noe større vendehøyde på motorer med stor boring. En må rett og slett ha plass til å presse mixturen innover!
Den vil i tillegg danne enda mer turbulens pga. kanaliseringen som foregår ved høy hastighet. Dette gjør ikke-forbrent mixtur mer uniform og finere blandet. Det gjør også at når en vanlig flammefront ville begynt å "dø ut" pga. gradvis økning av trykk og potensiell lokal kondensering ytterst i kammeret, vil flammefronten i stedet for ideelt sett klare å opprettholde hastigheten til det ikke er mer igjen å brenne.
Groovene vil også hjelpe med å kanalisere varmestråling fra flammefronten ut i ekstremitetene, altså squish pads, og på et tidlig stadie hjelpe til med å forhindre lokal kondensering før flammefronten rekker å nå frem - altså forhindre tenningsbank av relevant type. De vil også hjelpe til med at forbrenningen lettere når helt ut for å brenne opp det lille som måtte være igjen av mixtur helt ytterst i kammeret/over stempelet.
Dette er særlig godt bevist mht. den utrolig forbedringen folk som har testet ut groovene har hatt mtp. missfarging av oljen.
Vi vet jo at oljen blir svart som følger av uforbrent søppel som ligger rundt ringlandene og som blir presset forbi og ut i veivhuset. Dette fenomenet blir sterkt begrenset, og en kan ha glede av ren og fin olje over en lenger tidsperiode.
Ja, praksis over tid er det beste bevis - og det er tilfellet for mange av de som allerede har implementert sporene i kammeret.

Det ble nevnt lenger opp at det ikke var noe å hente på tre små spor. Målet er overhodet ikke mer effekt. Effekten kommer på turtall, og når en har turtall er ikke mangel på turbulens en like stor bekymring. Det er en grunn til at vi kan flate ut tenningskurven over en gitt terskel, selvom turtallet fortsetter å øke.
Dette er en mod for å stimulere til mer effektiv og komplett forbrenning over hele registeret, og forskjellen vil være mest merkbar på lavere turtall, der den naturlige turbulensen er svakere.
Jeg er ikke så interessert i å kjøre fort lenger. Jeg begynner å gradvis omfavne fordeler som fueløkonomi og kjørbarhet i langt større grad. Tanken på å kunne utnytte og faktisk forbrenne en større mengde av mixturen motoren har sugd til seg, og samtidig åpne for muligheten til høyere kompresjon, høyere lambda ved cruise og høyere bankemotstand, er egenskaper som resonerer med mitt verdigrunnlag. Derfor har dette konseptet fanget min interesse, og som det fremkommer over, har jeg ståltro på den.
Hvis jeg skulle gjort det annerledes, så ville jeg forøkt å lage de litt dypere. Det får jeg ta en annen gang.

Så kommer det innlysende spørsmålet: Hvorfor har ikke samtlige bilprodusenter gjort dette ennå?!
Jeg tror det er flere svar på det spørsmålet: For det første er konseptet allerede patentert av Mr. Singh - Ergo eier han rettighetene til å kunne bruke det.
Jeg tror også det kan ha noe med politikk å gjøre: Olje- og gassindustrien vil ikke ha godt av slike radikale forbedringer mht. BSFC på internasjonal basis. Ja, man jabber om miljøet, men olje- og gass er fremdeles altfor mye verdt til at vi kan slutte å bruke det i en såpass utstrakt grad vi gjør i dag.
Var det ikke Shell som kjøpte rettighetene til en motor som etter sigende kunne gå på vann? Jeg tror de gravde ned papirene på ubestemt tid...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #658 på: februar 24, 2013, 19:07:26 pm »

Her er et par bilder av stemplene som brukes.
Motoren er 86x86mm og har 12.5:1 i komp.



* _conv_IMAG1421.jpg (24.07 KB, 800x600 - vist 220 ganger.)

* _conv_IMAG1422.jpg (20.36 KB, 800x600 - vist 243 ganger.)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #659 på: februar 24, 2013, 19:29:22 pm »

http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=10118

Så da fryktelig støpt ut?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!