mai 03, 2024, 03:45:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"  (Lest 212940 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #570 på: juli 22, 2011, 17:44:07 pm »

Jeg tror du tenker litt omvendt her... Det er lett å tenke at trykket må "reguleres" FØR fuel rails, men hvis du forstår virkemåten til en basic trykkregulator, så skjønner du at den må plasseres på slutten. Her er hvorfor:

Hvis du legger begge railene i serie og avslutter med regulatoren så VET DU at du har det gitte trykket i hele systemet. Minst koblinger og slanger er uten tvil målet her.
Fordi at trykkregulatoren kun er en primitiv relief valve, så er du nødt til å ha den på slutten av systemet.
Husk at denne vil ÅPNE for retur når trykket i systemet når 3 bar. Deretter vil den kun ligge og pulsére med ventilen for å stabilisere trykket utifra forbruk til dysene. Pumpa leverer så og si den samme mengden hele tiden.

Husk også at dysene reguleres ved kommando fra ECU (variabel duty cycle) basert på KONSTANT trykk. Hvis du har et flukturerende trykk er du skikkelig ute og kjører...

Er nok en grunn til at de aller fleste bilprodusenter har gjort det på denne måten.

Husk at jeg allerede har gjort dette i praksis og monitorert trykket underveis...

Ting skal heller ikke se fancy ut hos meg Blunker Det skal bare funke... Vil jeg monitorere trykket på sikt, så smeller jeg inn en transducer og mater signalet det inn i en programmerbar MCU med et lite 16x2-dispaly. Ja, dette er planen på sikt.
Har lurt et par ganger på det der.. Nå vet jeg. Godt forklart.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #571 på: juli 22, 2011, 18:27:26 pm »

de jeg har lest om, mener man bør ha en sløyfe med et visst flow, pga både kjøling av fuelen (den blir oppvarmet i motorrommet, og potensielt luftlommer som kan "trappes" i et slikt "dead-end" end system.
Når du nevner det har jeg også lest dette et sted før.  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #572 på: juli 23, 2011, 00:45:17 am »

Feite dyseholdere, Roy! Så dem først i Oxy-tråden.

En av mine CoP-motivasjoner er også mindre støy. Har hatt null problemer med støy den siste tiden, men er uansett greit å safe.

Svein Terje, dette virker som en enkel og grei løsning igrunn. Hadde vært gøy å prøve på mitt system.
Kjøper lett resonementet med mindre slanger og mindre distanse trykket har å utbre seg på mht. vedlikehold og lekkasje.
Håper i det minste at oppsettet mitt vil gi relativt kjølig fuel til enhver tid Blunker

takker for fin forklaring og inspirasjon til å teste en noe annerledes approach til løsning.

Har glemt kameraet på verkstedet i dag, så det kommer nok en ny dose med oppdateringer i morgen istedetfor tenker jeg.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #573 på: juli 25, 2011, 15:54:45 pm »

Vil starte med å kommentere den fryktelige hendelsen som har rammet nasjonen vår: Jeg føler med alle dere som kjente noen av ofrene, nære eller fjærne, og håper at vi hånd i hånd kan komme oss igjennom den tunge fasen vi nå står ovenfor, for på sikt å komme ut av den med hevet hode sterkere og mer sammensveist enn noensinde.






Gått litt tregt i verkstedet de siste dagene, men her er en liten oppdatering:

Jeg har fått laget braketter som CoP-ene skal få lov til å vile i slik at de står stabilt. Dette er også for å minske vibrasjonene og sjansen for at de ev. løsner over tid. Glad


* IMG_1469 (Large).jpg (92.4 KB. 1024x768 - vist 268 ganger.)


* IMG_1470 (Large).jpg (105.16 KB. 1024x768 - vist 270 ganger.)


* IMG_1471 (Large).jpg (94.9 KB. 1024x768 - vist 258 ganger.)


Ferdig grunnet med epoxy-primer:


* IMG_1472 (Large).jpg (127.05 KB. 1024x768 - vist 269 ganger.)



Akkurat nå kjører jeg med CoP-ene i bilen for litt testing, og sakene fungerer stabilt og fint. Gleder meg til å få montért brakettene for å sluttføre installasjonen fullstendig.

Roy: Vi snakket litt om støy, og at det ville vært bra og få minimalisert støymengden. Well guess what! I have bad news...
Fjærnet de godt skjærmede pluggkablene mine av skikkelig Bosch-kvalitet og stappet inn CoP-ene.
Første som skjer når jeg fyrer opp er at carputeren begynner å falle ut igjen og kommer og går. Akkurat slik som skjedde i vinter da jeg kjørte rundt med elendige pluggkabler.

Jeg har et tiltak på tapetet som forhåpentligvis vil begrense den elektromagnetiske strålingen fra disse trolig dårlig skjermede motorsykkel-coilene. Jeg kan si så mye som at det foreløpig innbefatter et halv meter langt stålrør... Gliser

« Siste redigering: juli 25, 2011, 18:08:34 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #574 på: juli 25, 2011, 18:31:45 pm »

hmm. håper du finner en løsning på det. Mine er på vei i posten, så jeg får ikke testet dette på en stund enda...

Har du montert driverne inne i MS boksen?

Jeg endte opp med å bestille et slikt interface-kort fra jbperf, bl.a for å evt kunne montere driverne nærmere CoPene dersom støy blir et problem. Da vil det bare være lav-energi TTL-signaler frem til driver-kortet, og forhåpentligvis mindre støy
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #575 på: juli 25, 2011, 18:38:29 pm »

På verkstedet i helgen? Har helt fri da og kunne tenkt me å komme innom en tur! :-)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #576 på: juli 25, 2011, 19:04:42 pm »

hmm. håper du finner en løsning på det. Mine er på vei i posten, så jeg får ikke testet dette på en stund enda...

Har du montert driverne inne i MS boksen?

Jeg endte opp med å bestille et slikt interface-kort fra jbperf, bl.a for å evt kunne montere driverne nærmere CoPene dersom støy blir et problem. Da vil det bare være lav-energi TTL-signaler frem til driver-kortet, og forhåpentligvis mindre støy

Interessant det der. Jeg valgte å gå for montering inne i boksen ja for så anonymt og cleant oppsett som mulig.
La bare opp en ekstra DB-15-connector under den alleredeeksisterende DB-37-connectoren.

Litt ned på side 8:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19477.210.html

Jeg har også tenkt litt på dette, men sitter med en magefølelse her at et kanskje ikke er selve driverne eller ledningene ("antennene") frem til coilene som er problemet, men heller det trolig kraftige elektromagnetfeltet
som oppstår når magnetfeltet i primærspolen kollapser og en får motindusert den uendelig høye spenningen i sekundærspolen inne i coilene.

 Hæ

Blir spennende å se om vi kommer opp med en god løsning på problemet.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #577 på: juli 25, 2011, 23:09:34 pm »

Hva med en skjermet parkabel? Type cat 6 eller cat 7. De er jo tvinnet og skjermet. Verdt et forsøk.
Et billig triks man prøve er å loope inn en ferrit kjerne på ledningene til coilene nærmere hjernen.
Ellers er det neste å skjerme hjernen eller coilene.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #578 på: juli 25, 2011, 23:24:32 pm »

Dewil: Jeg skjønner ikke helt? Tenker du på databusen mellom PC-en og hjernen med cat.6/7-kabelen?
Den er utelukket (godt skjermet fra før av, samt testet frakoblet uten endring).

Datasprutet ("hjernen") i seg selv fungerer dønn stabilt (og befinner seg kun en halvmeter i luftlinje unna coilene). Det er PC-en eller skjermen til carputeren min jeg har problemer med (ca. 3 meter i luftlinje, montért forran i bilen).
Jeg holder en knapp på at det er skjermen som er litt for følsom.


Jeg driver og midifiserer riggen min nå. Sålangt ser det ut som at det eksisterer en liten forbedring ja Blunker

Blir trolig ferdig i morgen, og kommer med oppdateringer og bilder da på hvordan resultatet ble.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #579 på: juli 25, 2011, 23:35:08 pm »

På verkstedet i helgen? Har helt fri da og kunne tenkt me å komme innom en tur! :-)

Er nok redd for at jeg blir hengende en del på verkstedet i helgen ja, hehe.
Her stopper arbeidet aldri opp... har altfor mye å ta tak i! Blunker

Du er velkommen. Pling på forhånd før du forlater Tigerstaden Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #580 på: juli 25, 2011, 23:47:49 pm »

Aha, da forstå! Gliser
Hender at strømforsyningene i disse "billige"" lcd skjermene er litt kranglete. Du kan prøve å skjerme strømledningen inn til skjermen. Felles jorde skjermkabelen og -kabelen til skjermen (strømtilførselen). Evt en kondensator i paralell på strømledningen.

Kjører en Thermaltake flippskjerm audien min. Der har jeg brukt en strømforsyning som er produsert i england. Husker ikke helt hvor jeg kjøpte den( ga rundt 800 kr for den) . Det er en Carnetix CNX-P1900. Lager 12v remote til forsterker, 12V til skjerm og en egen 19V 140W strømdel til pc. Har en Acer maskin i bagasjen. Dette har fungert støyfritt. Mulig det er litt mindre støy i Audien enn i bobla di.
Hva har du brukt for å drive skjerm og slikt?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #581 på: juli 26, 2011, 00:05:35 am »

Aha, da forstå! Gliser
Hender at strømforsyningene i disse "billige"" lcd skjermene er litt kranglete. Du kan prøve å skjerme strømledningen inn til skjermen. Felles jorde skjermkabelen og -kabelen til skjermen (strømtilførselen). Evt en kondensator i paralell på strømledningen.

Testet alt dette for rundt et halvt år siden da jeg for første gang koblet opp carputeren min. Den gangen i 1303S-en. Gikk til og med så langt at jeg separerte alt som hadde med strømforsyning å gjøre vha. eksterne power supply og nettstrøm (230V AC). Som konklusjonen ble den gangen, så tror jeg at jeg er inne på det samme denne gangen også. Støyskjermede og gode pluggledningenr ble løsnignen.

Kjører en Thermaltake flippskjerm audien min. Der har jeg brukt en strømforsyning som er produsert i england. Husker ikke helt hvor jeg kjøpte den( ga rundt 800 kr for den) . Det er en Carnetix CNX-P1900. Lager 12v remote til forsterker, 12V til skjerm og en egen 19V 140W strømdel til pc. Har en Acer maskin i bagasjen. Dette har fungert støyfritt. Mulig det er litt mindre støy i Audien enn i bobla di.
Hva har du brukt for å drive skjerm og slikt?

Skjermen spenningssettes av uregulert ladespenning. Null stress! Nå har jeg kjørt med carputer i snart fire måneder uten noen former for stabilitetsproblematikk eller snag.
Fellesnevneren virker å være så altfor innlysende her... Så gjelder det å få bukt med kjernen til problemet uten å måtte gå tilbake til mekanisk fordeler og de gode gamle Bosch-kablene (som forøvrig kicker ass på støyfronten!) Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #582 på: juli 26, 2011, 12:48:56 pm »

Skal alltid være noe som lager krøll. Vil jo ikke tro de støyer så mye på den sykkelen de er hentet fra...
Du finner nok ut av det til slutt. Får pakke inn coiler og alt annet i aluminiumsfolie og te-siler. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #583 på: juli 26, 2011, 12:57:02 pm »

Hehe, ja. Det er motstand i hverdagen som gir ekspansjon av erfaringsbanken, så vi får ta utfordringene med et smil og prøve og være løsningsorienterte.

Tenker på at disse coilene står oppi toppen på motorsykkelmotoren, og er innkapslet i et stort metallbur som sikkert demper en god del. Tenker også på at støykravene kanskje ikke er like strenge på en slik sykkel?

Skal til verkstedet nå for å jobbe litt videre på installasjonen Blunker

Vi sees i kveld.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #584 på: august 05, 2011, 11:44:06 am »

Dette ble ganske mye jobb i lengden... Ikke helt utypisk når en har plagsomme problemstillinger å løse.

Nå har jeg løst støyproblematikken og kan derfor komme med info om hvilke tiltak som faktisk virket, og hvilke som var uvesentlig i akkurat dette tilfellet.

Kort om progresjonen sålangt:

For å prøve å skjerme coilene stakk jeg innom TESS og kjøpte stålrør med 25mm innvendig diameter. Disse ble så sveist til de allerede ferdige brakettene slik at ca 70% av coilen var innkapslet i et tykt stålbur som var terminert til jord.

* IMG_1498 (Large).jpg (87.49 KB. 1024x768 - vist 249 ganger.)


* IMG_1499 (Large).jpg (104.18 KB. 1024x768 - vist 233 ganger.)


* IMG_1500 (Large).jpg (107.37 KB. 1024x768 - vist 224 ganger.)


* IMG_1502 (Large).jpg (127.78 KB. 1024x768 - vist 256 ganger.)


Boltet opp de modifiserte brakettene med ymse resultat. Jeg følte at noe av støyen var borte, men jeg sleit fortsatt med at skjermbildet på carputer-HDD-en kom og gikk litt.
Jeg valgte så å sørge for at PC-kabinettet og VGA-kabelen ble skjermet skikkleig og terminert til felles jord.
Alufolie og et lag med maskerende elektrikerteip ble surret rundt VGA-kabelen med kraftig 6mm^2-kabel festet til skjermen med stålstrips i den éne enden og terminert til samme jord som kabinettet.
Resultatet ga ingen merkbar forbedring. Akk ja, så var i alle fall det prøvd og gjort! Blunker

Ok. Tilbake til kilden der problematikken synes å oppstå:
Den øvre delen av coilens hus står fortsatt eksponert for elementene. Wrappet kjapt litt alufolie rundt og sørget for at de midlertidige skjermene lå til god jord ved å kjøre en kjapp "bonding test" med multimeteret. Tok en testtur, og vips var all støy borte!

Da visste jeg pluttselig hvilke område som trengde mer arbeid. Satt igang med å bøye og sveise litt stålplater. Jeg har laget alt av braketter ut av 1,25mm-plater. Synes det gir et fint kompromiss mellom grei stivhet og formelighet.

Slik ble det ferdige buret. Det skal på sikt helsveises, slipes og lakkeres. Dette var et test-mockup for å se at modden ga meg det jeg ønsket.

* IMG_1518 (Large).jpg (112.65 KB. 1024x768 - vist 292 ganger.)


* IMG_1519 (Large).jpg (82.1 KB. 1024x768 - vist 266 ganger.)


Jeg endte til slutt opp med å legge litt alufolie rundt akkurat toppene av coilene for så å tre husene over og bolte dem fast i brakettene i to M6-fester. Dette har jeg nå kjørt med en ukes tid, og sist i går hadde jeg "langtur" tur-retur Drammen - Oslo uten noe som helst av snag med carputeren.

Jeg vil dog fortsette å optimalisere riggen min: Coildriverne til CoP-ene skal plasseres i en individuell boks som skal skrus fast og jordes i motorrommet (torpedoveggen). Da vil det kun gå triggersignaler fra MS-en ut i motorrommet. I tillegg skal hele CoP-ledningsnettet på sikt skjermes med skikkelig flettet skjerming for å minske så mye som potensiell støy som mulig.

Kjap filmsnutt med litt CoP og carputer:

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #585 på: august 05, 2011, 12:40:00 pm »

Kommet et lite stykke videre på innsprutfronten også på bruksbilen.

Fått lagt opp returrør ferdig.

Jeg valgte den enkleste løsningen ved å legge det inni bilen under alt av tepper og matter.
Strippet ut alt av interiør. Ble nødt til å borre kun to hull.
Nå ligger røret langs høyre kanal og kommer ut under bilen bak batteriet samt under fothvileren på passasjersiden.


* IMG_1513 (Large).jpg (107.38 KB. 952x629 - vist 259 ganger.)


* IMG_1514 (Large).jpg (149.12 KB. 1024x768 - vist 251 ganger.)


* IMG_1516 (Large).jpg (136.14 KB. 1024x768 - vist 249 ganger.)


* IMG_1517 (Large).jpg (128.05 KB. 1024x768 - vist 237 ganger.)


Nå husker jeg ikke i farta hvilke av stål og kopper som står høyest på spenningsrekka og derfor hvilke som kommer til å korrodere bort og være anode. Kunne sikkert isolert røret med en lang krympestrømpe ellerno, men det får vi ta siden Glad Får være flink med å etterse røret en gang iblant.

« Siste redigering: august 05, 2011, 12:47:21 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #586 på: august 05, 2011, 19:17:48 pm »

Dette ble ganske mye jobb i lengden... Ikke helt utypisk når en har plagsomme problemstillinger å løse.

Nå har jeg løst støyproblematikken og kan derfor komme med info om hvilke tiltak som faktisk virket, og hvilke som var uvesentlig i akkurat dette tilfellet.

Kort om progresjonen sålangt:

For å prøve å skjerme coilene stakk jeg innom TESS og kjøpte stålrør med 25mm innvendig diameter. Disse ble så sveist til de allerede ferdige brakettene slik at ca 70% av coilen var innkapslet i et tykt stålbur som var terminert til jord.
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]

Boltet opp de modifiserte brakettene med ymse resultat. Jeg følte at noe av støyen var borte, men jeg sleit fortsatt med at skjermbildet på carputer-HDD-en kom og gikk litt.
Jeg valgte så å sørge for at PC-kabinettet og VGA-kabelen ble skjermet skikkleig og terminert til felles jord.
Alufolie og et lag med maskerende elektrikerteip ble surret rundt VGA-kabelen med kraftig 6mm^2-kabel festet til skjermen med stålstrips i den éne enden og terminert til samme jord som kabinettet.
Resultatet ga ingen merkbar forbedring. Akk ja, så var i alle fall det prøvd og gjort! Blunker

Ok. Tilbake til kilden der problematikken synes å oppstå:
Den øvre delen av coilens hus står fortsatt eksponert for elementene. Wrappet kjapt litt alufolie rundt og sørget for at de midlertidige skjermene lå til god jord ved å kjøre en kjapp "bonding test" med multimeteret. Tok en testtur, og vips var all støy borte!

Da visste jeg pluttselig hvilke område som trengde mer arbeid. Satt igang med å bøye og sveise litt stålplater. Jeg har laget alt av braketter ut av 1,25mm-plater. Synes det gir et fint kompromiss mellom grei stivhet og formelighet.

Slik ble det ferdige buret. Det skal på sikt helsveises, slipes og lakkeres. Dette var et test-mockup for å se at modden ga meg det jeg ønsket.
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]

Jeg endte til slutt opp med å legge litt alufolie rundt akkurat toppene av coilene for så å tre husene over og bolte dem fast i brakettene i to M6-fester. Dette har jeg nå kjørt med en ukes tid, og sist i går hadde jeg "langtur" tur-retur Drammen - Oslo uten noe som helst av snag med carputeren.

Jeg vil dog fortsette å optimalisere riggen min: Coildriverne til CoP-ene skal plasseres i en individuell boks som skal skrus fast og jordes i motorrommet (torpedoveggen). Da vil det kun gå triggersignaler fra MS-en ut i motorrommet. I tillegg skal hele CoP-ledningsnettet på sikt skjermes med skikkelig flettet skjerming for å minske så mye som potensiell støy som mulig.

Kjap filmsnutt med litt CoP og carputer:

Godt noen går opp løypa først Blunker

Var disse støyproblemene bare relatert til skjermen og carputeren, eller merket du trøbbel med tenninga i seg selv også?

Bitene til min COP-installasjon er kommet, men motoren er ute av bilen, så kanskje jeg bygger om til COP i samme slengen, men da er det jo greit å høre om dine erfaringer først Glad
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #587 på: august 05, 2011, 21:01:43 pm »

MS-en i seg selv har fungert 100% stabilt i disse støyete omgivelsene og jeg har aldri opplevd resets eller hakking. Jeg tror det KUN er skjermen min som er veldig utsatt for støy i seg selv. Husk at dette er en billig møkkaskjerm jeg kun betalte 500,- for på ebay...

Det som kan legges til er at jeg har litt støy på AFR-signalet. Jeg har ikke fått målt noe ennå, men jeg innbiller meg at det er signalet som går fra lambdasonden (ca. 0 - 1V???) og inn i O2-controlleren som blir støyete. Denne signalledningen ligger akkurat 3 cm unna coilene mine Øyerulling
Hender at O2-controlleren låser seg på en gitt verdi slik at jeg kun ser f.eks. 15.1:1 på displayet mitt helt til jeg resetter systemet (tenning av/på).
Kan virke som at scriptet (programmet inni controlleren) henger seg. Ellers hender det at AFR-verdien flukturerer unormalt raskt og med store svingninger, som kan indikere støy på linja.
Skal prøve å måle 0-5V-utgangen fra controlleren som går inn på AFR-kanalen til MS-en og se om det oppfører seg i samsvar med indikasjonen jeg har på dashen.

Tror dette er et problem jeg kan få orden på ganske enkelt og greit kun ved litt ekstra skjerming.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #588 på: august 05, 2011, 21:06:42 pm »

har også litt støy på afr-signalet, skal se om jeg finner et representativt bilde. Har opplevd et par ganger at signalet blir borte (låser seg i ene ytterkanten), men pass på at den trenger 2 min på å starte opp, så jeg har blitt lurt et par ganger etter at jeg har startet.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #589 på: august 05, 2011, 21:10:59 pm »

Min er programmert til å gi 0V (7.8:1) ut ved oppvarmings/oppstartstid (kun 30 sek. på min LC1-controller).

Ergo lar jeg meg ikke lure av oppstartsiden. Har kjørt med LC1 i bil i over to år nå, så jeg begynner å bli veldig vant til hvordan den oppfører seg.

Da jeg kjørte med fordeler og gode Bosch- eller Beru-kabler merket jeg null støy på linja, og hadde hele tiden et glatt og jevnt signal.

Hva slags controller kjører du med? 2 minutter med oppvarmingstid altså?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #590 på: august 05, 2011, 21:14:41 pm »

Forresten: I filmen over kan du skimte AFR-baren under turtelleren på det digitale dashboardet.
Der kan du se at indikasjonen flukturerer raskt i begynnelsen. Helt på slutten er det stabilt på ca. 14:4.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #591 på: august 05, 2011, 21:14:50 pm »

husker sikkert feil, at det er 30 sek, kjører LC-1 ja Glad

Her er et lite skjermdump fra siste tur før lageret skar seg: den viser at vet pådrag, er det lite støy, men når jeg ruller pent videre er støyen på mellom 1.2 og 1.5 peak-to-peak i afr:


* log.jpg (82.59 KB, 600x351 - vist 223 ganger.)
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #592 på: august 05, 2011, 21:21:58 pm »

Leit med motoren din forresten... Det blir vel "mainstrem"-shit snart nå regner jeg med. HAHA! Gliser Er det i det hele tatt mulig?!

Du har aldri opplevd at signalet ditt har låst seg altså?
Jeg kunne tenkt meg å målt utgangen på controlleren når det skjer bare for å verifisere at feilen ikke ligger lenger frem i selve MS-en.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #593 på: august 22, 2011, 22:31:17 pm »

Fin helg på SCC overstått. Koselig å møte og bli kjent med mennesker jeg ellers kun kjenner nicket til på forumet Glad

Søndagen gikk med til litt moro på stripa. Det var første gang jeg har prøvd å kjøre drag, og det var ganske kult! Blunker
Rakk seks drag og fikk tunet toppregisteret litt innimellom rundene. Beste tid ble på beskjedne 15.9 sek på gatehjul, std. trykkplate og uerfaren sjåfør.

Veldig fornøyd med bilen ellers. Innsprutsystemet er nå oppe og går, og fungerer meget stabilt og fint. Har ikke hatt noen problemer sålangt, og det eneste som skal til for å oppnå perfekt resultat er en god periode med fintuning av flere forskjellige tabeller og funksjoner.

Jeg tar én bit av kaka av gangen...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #594 på: august 23, 2011, 14:27:48 pm »

hyggelig at du prøvde deg på stripa.

På lørdag visste jeg ikke hvem du var, og på søndag så du så opptatt ut, så jeg fikk ikke snakket med deg, men jeg var en tur bortom og myste litt innimellom.


Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #595 på: august 23, 2011, 14:58:55 pm »

hyggelig at du prøvde deg på stripa.

På lørdag visste jeg ikke hvem du var, og på søndag så du så opptatt ut, så jeg fikk ikke snakket med deg, men jeg var en tur bortom og myste litt innimellom.


Dette er grunnen til at eg når eg stiller neste år skal ha stor påklistra lapp der det står brukernavn og oppfordrer til prating. Glad
(eller kanskje folk kjenner meg igjen med det store bustetet håret og kjepphøye holdningen. Gliser
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #596 på: august 23, 2011, 23:24:18 pm »

hyggelig at du prøvde deg på stripa.

På lørdag visste jeg ikke hvem du var, og på søndag så du så opptatt ut, så jeg fikk ikke snakket med deg, men jeg var en tur bortom og myste litt innimellom.

Var kjipt vi ikke fikk hilst ja. Var litt på utkikk etter en hvit Ghia også, men så tydeligvis ikke godt nok Blunker

Hvis du har tid en dag, så hadde det vært koselig med et lite møte. Tar gjerne imot litt erfaringslæring og input angående tuning hvis det skulle passe. Logging er noe jeg bør begynne å sette meg inn i også...
VE-tabellen nærmer seg, og jeg har begynt å leke litt med korreksjon rundt barometriske og temperaturmessige variasjoner.

Tror en tur i benken hadde gjort seg fint snart egentlig.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #597 på: august 24, 2011, 06:42:14 am »

jeg sto i yttersvinged i det man svinget fra show'n'shine området og inn i depotet. rett ved Screwdrivers-teltet

Akkurat nå er det mye styr med skolestart og masse kveldsaktiviteter, så det er litt hektisk, men om en uke eller t, bør det ikke være noe problem å treffes. En mulighet er jo "jugetreffet" på Sem hver tirsdag
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #598 på: september 04, 2011, 00:54:49 am »

Fikk punka litt på kort-stripa i Sørlandsparken på lørdag.



Motoren og det hjemmelagede datasprutet + coilsystemet virker fortsatt stabilt og fint.
Fikk tunet litt cruising ved forskjellige turtall på vei nedover mot Kristiansand.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #599 på: september 08, 2011, 21:01:48 pm »

Venter på CoP-connectorer, så har ikke fått wiret dem opp ennå.

Kort innpå: Hvor fikk du tak i konnektorer til COP'ene?

Fobereder vinterens prosjekter Glad
Loggført
Sider: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!