mai 05, 2024, 08:52:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 103*71 type4 - hvorfor ikke i buss  (Lest 1819 ganger)
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« på: juli 31, 2012, 23:27:35 pm »

Ser flere sier komboen 103 borring og 71 slag ikke egner seg i transporter. Vet noen hvorfor?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 31, 2012, 23:32:26 pm »

Dette kan ende opp som en popcorntråd.. Men begynner Glad

Stor borring og lite slag = turtallsmaskin og utvikler mindre moment enn en med større slag.


Men som vanlig må man avstemme alle komponenter mot hverandre for å få ting til å stemme.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2 på: august 01, 2012, 00:04:39 am »

Men hvorfor anbefalles 96*71 i buss?

Skal nevnes at jeg har plukket opp mye av dette fra the type 4 rum og jake raby.

Kan det være et california-klima issue?
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #3 på: august 01, 2012, 11:07:59 am »


Tjaaa, mulig det er fordi 103 sylinderene er mer ustabile enn 94/96.  Litt sånn som tynnveggende 92 mm sylindere til T-1.
Har litt trua på modifiserte Magirus Deutz sylindere evt. slike "cannon barrel" sylindere som noen tilbyr ( var det Pauter tro eller DRD?)
Med dette på plass, skikkelige stempler og riktig kjøling, så bør det være på stell.
Da står du bare igjen med toppene som begynner å bli tynne etter maskinering for 103/105 borring.
Nok en gang så er muligens Pauter løsningen her, evt omsveising av de originale for å gjøre disse mer stabile.
Masse jobb samt litt ekstra utgifter.
Ellers er jo T-4 blokka m/ veiv og råder det mest solide VW har laget.
Trikset er jo å bygge T-1 da. Billig og bra
Loggført

Har laaang VW-pause.
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #4 på: august 01, 2012, 12:33:03 pm »

dette har vel litt med varme og gjøre..brødboksene er jo tyngere dermed blir det varmere,, større en 94mm anbefaler ikke raby på buss..
han har jo utviklet camper special (topper kam osv) raby er tilhenger av at ting skal holde lenge....(100000miles el lenger)
ikke 10 år  med en total kjørelengde på 8000km
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 01, 2012, 12:56:11 pm »

boring og slag tror jeg utgjør den minste faktoren.
er jo bra med volum, så med rett kam og oppsett vil i allefall bli momentet nok i massevis.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #6 på: august 02, 2012, 07:36:14 am »

De sliter med lekkasje mellom topper å cylindere med 103/105 boring, men det finnes jo løsninger på dette også. Flere bolter og mer eller mindre "hemmelige oppskrifter" på maskinering av cyinder.
Raby anbefaler vel Nicies etter hva jeg husker?

Enig med Knasten jeg...

Utviklingen går videre.. En kan nå for en billig penge ha instrumenter for måling av temperatur i topp (temp sensor under plugg) oljetemp og evnetuelt også eksos temp for å holde kontroll på hesten....
EFI med kontroll på bensin og tenning er jo også en fordel om en vil ha fin temperatur
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #7 på: august 02, 2012, 07:57:13 am »

Har kjørt med denne komboen siden 2009 i camperen min. den mates med 48 idf. kjører med varmepotter. Bruker en ekstern oljekjøler med vifte.
Selv med 5 pers ombord og full oppakking, skyver den godt uansett hvor bratte bakker jeg må opp.
Gjorde godt fra seg på 402m også,,15,9 sek.
Aberet,,det er alltid ett aber, er ett bensinforbruk på 1,89 på mila, målt over 150 mil på vestlandet ifjor, dog full av folk og bagasje.
CHT har aldri vært over 177 grader. 
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: august 02, 2012, 12:49:06 pm »

Jeg tror at Geir er inn på noe med designet på sylindrene er viktigere enn tykkelsen på veggen, for eksempel er 94 mm sylinderen vi bruker i type 1 mye tynnere ved pinneboltene en den er overalt ellers slik at sylinderen gå mot å blir mer "firkantet" etter hvert, med større oljeforbruk som resultat.
Men å sette den i buss?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #9 på: august 02, 2012, 13:54:37 pm »

Har kjørt med denne komboen siden 2009 i camperen min. den mates med 48 idf. kjører med varmepotter. Bruker en ekstern oljekjøler med vifte.
Selv med 5 pers ombord og full oppakking, skyver den godt uansett hvor bratte bakker jeg må opp.
Gjorde godt fra seg på 402m også,,15,9 sek.
Aberet,,det er alltid ett aber, er ett bensinforbruk på 1,89 på mila, målt over 150 mil på vestlandet ifjor, dog full av folk og bagasje.
CHT har aldri vært over 177 grader. 
hvordan kjøling Jan?
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #10 på: august 03, 2012, 07:55:40 am »

Orginal kjøling, +den ekstra oljekjøler greia med vifte som ligger under mellom fram/bak hjul på v. side
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!