VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Mr. Empiboy på juni 03, 2010, 19:11:14 pm



Tittel: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Mr. Empiboyjuni 03, 2010, 19:11:14 pm
Holder på å sette istand en "ny" motor til bobla mi. Kjøpte et ganske håpløst prosjekt altfor dyrt i forhold til alle de problemene som har kommet på i ettertid. Neste gang jeg kjøper motor skal det ikke gå like fort i svingene.....! Selger fortalte at motor var overhalt av Larvik Motorverksted men ikke montert sammen av dette firmaet. Dette fikk han ordnet et annet sted. Og det var no ikke særlig smart! Uansett hva jeg skrur av mangler det en eller flere pakkninger...... Pakkninger er byttet ut mot pakningsstoff! Den "nye" bensinpumpa var så full av tykk olje at delene inni ikke beveget seg og pakkning melom bakelittforingen og karoseriet var borte, stor sprekk i fordeleren. Alikevel har noen tatt seg tid til å sandblåse og lakkere denne!!. Den nye clutchen var ikke veldig ny viste det seg, de meget gode varmepottene og spjella er reparert nå.... etter ca 5 timer med sveising og platebanking osv osv..... Moro med motor ;D
Dagens oppgave besto i å bytte ut sila og lokket under til et med tappeplugg fra den gammle motoren min. Delene var selvfølgelig montert sammen med pakkningsstoff. Dette resulterte i at sila ble historie :D
Nok om det.... Når jeg tok av disse delene satte jeg motoren opp. Det vil si at den sto på det store reimhjulet. Motoren er tappet for olje, men litt er det nok fortsatt inni der. Men etter å ha stått slik i ca 30 min oppdaget jeg at det kom ganske mye olje ut bak reimhjulet. Hva slags tettning er det på innsiden der? Finner ikke stort om dette i haynes boka. Er det kansje en simring lignende den bak svinghjulet feks? Eller er det sånn det skal være? Feks at det ikke lekker når motoren står riktig vei?
-Hva vet jeg....
-Vet du?
Like før hele denne motoren havner i gryn nå sånn at jeg får sett ordentlig på hva som menes med en "turn-key" motor!! Og takk til høyere makter for at jeg er født surmaget og skeptisk slik at jeg ikke satte denne motoren rett inn i bilen.


Tittel: Sv: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Kjell Roarjuni 03, 2010, 19:54:25 pm
Holder på å sette istand en "ny" motor til bobla mi. Kjøpte et ganske håpløst prosjekt altfor dyrt i forhold til alle de problemene som har kommet på i ettertid. Neste gang jeg kjøper motor skal det ikke gå like fort i svingene.....! Selger fortalte at motor var overhalt av Larvik Motorverksted men montert sammen av en han kjente. Det er den siste biten som har gått litt vel fort. Uansett hva jeg skrur av mangler det en eller flere pakkninger...... Pakkninger er byttet ut mot pakningsstoff! Den "nye" bensinpumpa var så full av tykk olje at delene inni ikke beveget seg og pakkning melom bakelittforingen og karoseriet var borte, stor sprekk i fordeleren. Alikevel har noen tatt seg tid til å sandblåse og lakkere denne!!. Den nye clutchen var ikke veldig ny viste det seg, de meget gode varmepottene og spjella er reparert nå.... etter ca 5 timer med sveising og platebanking osv osv..... Moro med motor ;D
Dagens oppgave besto i å bytte ut sila og lokket under til et med tappeplugg fra den gammle motoren min. Delene var selvfølgelig montert sammen med pakkningsstoff. Dette resulterte i at sila ble historie :D
Nok om det.... Når jeg tok av disse delene satte jeg motoren opp. Det vil si at den sto på det store reimhjulet. Motoren er tappet for olje, men litt er det nok fortsatt inni der. Men etter å ha stått slik i ca 30 min oppdaget jeg at det kom ganske mye olje ut bak reimhjulet. Hva slags tettning er det på innsiden der? Finner ikke stort om dette i haynes boka. Er det kansje en simring lignende den bak svinghjulet feks? Eller er det sånn det skal være? Feks at det ikke lekker når motoren står riktig vei?
-Hva vet jeg....
-Vet du?
Like før hele denne motoren havner i gryn nå sånn at jeg får sett ordentlig på hva som menes med en "turn-key" motor!! Og takk til høyere makter for at jeg er født surmaget og skeptisk slik at jeg ikke satte denne motoren rett inn i bilen.
Send en regning til selgeren....


Tittel: Sv: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Elliotjuni 03, 2010, 20:19:32 pm
Tetningen bak reimhjulet er en "kastering" tror jeg det er det heter.  I delekatalogen heter denne "ølablenkscheibe fur kurbelwelle". Aner ikke hva det betyr...??

Det jeg vil frem til er at denne er ikke tett når motoren står feil vei :)


Tittel: Sv: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Mr. Empiboyjuni 03, 2010, 21:52:47 pm
Sitat
Send en regning til selgeren....

God ide ;) Får begyne med en dialog om ikke annet. Pengene er brukt, så det spiller liten rolle, men jeg er meget lysten på å finne ut hvem som monterte denne sammen!


Tittel: Sv: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Mr. Empiboyjuni 03, 2010, 21:54:16 pm
Tetningen bak reimhjulet er en "kastering" tror jeg det er det heter.  I delekatalogen heter denne "ølablenkscheibe fur kurbelwelle". Aner ikke hva det betyr...??

Det jeg vil frem til er at denne er ikke tett når motoren står feil vei :)



Med andre ord et sted det ikke nødvendigvis er noe feil ;) Får plukke den i gryn uansett tenker jeg.


Tittel: Sv: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Mr. Empiboyjuni 03, 2010, 22:05:35 pm
Og mens jeg holder på å blakke meg på deler lurer jeg på om noen vet om det finnes oljepumpe med løst oljefilter som passer på en 30 hester? Ser for meg noe av typen.... pumpe med slange til et filter, returslange til pumpa osv.....
Noen som vet hva som kan brukes og om det er galskap eller fornuftig å gjøre en slik oppgradering på en 30 hester?


Tittel: Sv: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Kristian N.juni 03, 2010, 23:16:18 pm
Tetningen bak reimhjulet er en "kastering" tror jeg det er det heter.  I delekatalogen heter denne "ølablenkscheibe fur kurbelwelle". Aner ikke hva det betyr...??

Det jeg vil frem til er at denne er ikke tett når motoren står feil vei :)



Med andre ord et sted det ikke nødvendigvis er noe feil ;) Får plukke den i gryn uansett tenker jeg.

Ikke noe feil der. Ingen simring på reimskivesida men kun en "kon" skive som tvinger olja tilbake/ned i "bunnpanna"


Tittel: Sv: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Mr. Empiboyjuni 04, 2010, 06:43:00 am
Tetningen bak reimhjulet er en "kastering" tror jeg det er det heter.  I delekatalogen heter denne "ølablenkscheibe fur kurbelwelle". Aner ikke hva det betyr...??

Det jeg vil frem til er at denne er ikke tett når motoren står feil vei :)



Med andre ord et sted det ikke nødvendigvis er noe feil ;) Får plukke den i gryn uansett tenker jeg.

Ikke noe feil der. Ingen simring på reimskivesida men kun en "kon" skive som tvinger olja tilbake/ned i "bunnpanna"

Takk hulk! Har du momentnøkkel i ditt ringe verksted? Kommer til å plukke av toppene da det ikke er brukt riktige tettninger på støtstangsrørene. Disse er montert sammen bare med pakkningsstoff! Som resten av motoren......


Tittel: Sv: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Lasse `65juni 04, 2010, 09:46:05 am
Det er selve reimhjulet som kaster oljen tilbake i motoren. Det er "gjenger", eller spor, som gjør denne jobben. Så lenge det er originalt reimhjul??

Lasse


Tittel: Sv: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Mr. Empiboyjuni 04, 2010, 10:35:01 am
Det er selve reimhjulet som kaster oljen tilbake i motoren. Det er "gjenger", eller spor, som gjør denne jobben. Så lenge det er originalt reimhjul??

Lasse

Har orginalt hjul :)


Tittel: Sv: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...
Skrevet av: Trond Dahljuni 04, 2010, 10:43:49 am
Det er og en kasteskive på veiva som ligger i et spor mellom blokkhalvdelene rett bak reimhjulet.
Mangler den? Det ser du ved å ta av reimhjulet.

http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=2636

Tror absolutt du bør krangle litt med selger/bygger om så mye er gjort feil/mangler på denne motoren.

Hvem har bygd den?