Tenker å kjøre trykkrøret rundt på baksiden av fordeleren i første omgang Skal ikke se bort ifra at det plutselig blir fordelerløs tenning heller, det avhenger litt av hvor kjørbart det blir med magneto
Hadde egentlig tenkt å ha wastegaten der flensen står nå, men siden den kommer i konflikt med oljefilteret skal den flyttes til kollektoren. Så da slipper jeg å bekymre meg for boostcreep også Skjønner egentlig ikke hvorfor det ikke er laget slik i utgangspunket.
Faktisk klaring mellom topp og stempel blir nok noe større, siden forbrenningskammerene er hemicut helt ut mot anleggsflatene. Regner med maks effekt kommer før 6000 rpm på denne. Veiv er oem vw 69mm med påsveiste motvekter fra dpr. Råder er CB unitech. Alt er balansert. Hva regnes som safe vendehøyde på vw?
Pumpa er riktig montert, har dobbeltsjekket dette. Tar ikke bilder av alt, men pumpa er "blueprinted" og tilpasset oljekanaler i blokka. Gammel sak fra 60-70 tallet, så både selve pumpa og filterholderen har en litt spesiell konstruksjon. Ser at alle andre lokk plasserer filteret på motsatt side.
Sjeldent det er så fun med Funlight Målte alle til 61cc og sammen med 1mm vendehøyde havner jeg på ca 8,0:1 i komp, som var det jeg håpte på. Herlig å slippe å styre noe med maskinering eller shimsing
Ikke så mye spennende ellers. Montert sump og oljepumpe. Venter på pinnbolter fra CB før sylindre og topper kommer på.
Et lite spørsmål om moment på blokkhalvdelene på slutten. Bentley manualen skriver to forskjellige momenter på hovedboltene, utifra early (18ft/lbs) eller late style (25ft/lbs) nuts. Hvilken er riktig? Har dratt til med 18 foreløpig.
En av fordelene med å bruke lang tid, og ha andre prosjekter er at du har får mer erfaring Dette er nå min 4. turbo motor, dog den første med forgassere og uten vann. Har lært meg hva som fungerer, og ikke hvertfall. Det nyeste bygget mitt er en helsmidd 3L bmw motor med stor precision turbo, som skal passere 500whp med god margin
Har justert ned litt forventninger til vw motoren. Fokuserer heller på å få det til å fungere med de delene jeg allerede har kjøpt. Det blir forgassere, men jeg dropper intercooler. Hadde også planer om map styrt tenningsanlegg, men magneto er jo mye kulere Dette blir uansett ikke noe daily driver, men med et par timer i dynapacken så blir den sikkert kjørbar nok for mitt bruk.
Ved neste opdatering er bilen forhåpentligvis ferdigslipt med fyller og klar for levering til lakkerer =)
Kom aldri lengre enn straking og epoxyprimer på bilen før den mistet garasjeplassen pga. et vannsølprosjekt.
Et bilde før den ble satt på lager =)
I påvente av at det skal bli plass i garasjen, fant jeg ut at jeg skulle sette igang med motorbygging i vinter. Har ikke så mye bilder, men er shortblokk er nå klar.
Mangler pinnbolter til topp/sylindre før jeg kommer noe lengre. Usikker på om jeg skal gå for orginalt eller om det fins noe ARP greier.
Advarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet. Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne.
Ser at dette er et gammelt emne. Men det er sikkert flere som lurer på dette (inkludert meg selv).
Finner lite info om maskineringen utover at det trengs et spesialverktøy. Etter litt om og men, fant jeg ut at jeg skulle lage meg et, å gi det et forsøk.
Verktøyet består av en aksling i stål, og et nav i aluminium som festes med settskrue på akslingen.
Jeg laget skjærstålet av en 2mm borr, som festes med en settskrue i navet.
Montert på aksel
Med litt knoting monteres dette i mellom forgasseren
Brukte bare en batterimaskin på enden for å skjære. Resultatet ble bra =)
Det finnes såvidt jeg vet 2 typer tettinger. Den ene er en tetningsring som holdes på plass av en skive. Tror det må maskineres en ekstra avsats for å montere denne skiven.
Typen jeg skal bruke er en slags simmering som bare presses inn. Har ikke begynt å montere sammen forgasserne enda, men kan komme med en liten opdatering ved den tid, om ønskelig.
Enden på visa ble at jeg sveisa den ferdig med mig'en. Ble ikke like pent som tig blir, men den skal bandasjeres uansett.
Såvidt jeg vet er det et vanlig mig apparat med alutråd ja. Tørr å påstå at jeg er god med mig'en på stål, men det var ikke enkelt å sveise alu med den. Mulig det har litt med at 90* bendet er støpegods. Resultatet ble helt ok
Grunnet upålitelig Tig-apparat på skolen (og forsåvidt sveiser ) turte jeg ikke annet enn å punkte sammen denne med mig'en.
Så...Er det noen i klubben som er god med tig'en som kan hjelpe meg å sveise ferdig dette? Det er kun rundt 90* bøyen. Som student kan jeg ikke tilby rare betalingen, men en 6'er eller to med øl skal jeg få til.
Omsider blitt ferdig med å sandblåse/sparkle alle løsdelene. Tar lang tid pga all smårusten i hver eneste kant/skjøt. Har fått på epoxy på alt untatt motorluka og bilen. Er ganske væravhengig når jeg står ute i hagen
Ved neste opdatering er bilen forhåpentligvis ferdigslipt med fyller og klar for levering til lakkerer =)
Går tid mellom oppdateringene, har litt for mange prosjekter
Intreøret er nå ferdig og klart for montering. Bremser og understell ferdig og bilen er prøvekjørt. Fått tak i 4 bra orginalskjermer og førerdør. Det som gjenstår er grunnarbreid, lakk og montering. Har det ikke travelt, men hadde jo vert godt å få den lakkert i løpet av sommern =)
Gjort opp litt gammelt grunnarbeid, punktsandblåsing og syrebehandling. Det verste grunnarbeidet er fronten, resten av bilen er forholdsvis strak og fin.
Panser ferdig rettet og epoxygrunning lakt. Klart for fyller.
noen som har en førerstol i ok stand til 1300s, 1973 mod? Skal trekke om, så farge/tilstand på trekket spiller ingen rolle, men understellet må være likt som det på bildet.
Hei, har du en fører stol til 1973 1300s? (se bilder) Tilstand og farge på trekk spiller ingen rolle, da den skal trekkes om, men ramma/selve stolen må være i orden.
Fikk tak i en stol i dag. Kjekt med onkler som har ting liggende Det er en passasjerstol, men skal nok få modifisert den for bruk på førersiden
Når det gjelder motorbygging så står det på vent. Må ha ferdig bil først, og det er fortsatt mye jobb igjen, men jeg begynner å se enden på ting nå. Kan vel også nevne at jeg begynner å bli usikker på om 1915 blir nok, har lyst på hvertfall 250whp
Har en plan om å få ferdig intreøret i vinter, derfor passet det bra med en ukes ferie
Har begynt, og fått trekt opp bakseter og sittepute til passasjerstol. Med unntak av litt omsying og justering av tmi trekkene, har det vært plankekjøring sålangt. Varierer litt på gjenbruk av de der sagflisgreiene og ny formskjært skumgummi.
Litt dårlig mobilbilde. Det gjenstår litt strekking her og der, men regner med trekkene kommer seg når de får stått i sola en stund. Er en del folder etter lagring i eske osv.
Ellers, for den som kansje har sånt liggende, er jeg intressert i å kjøpe en førerstol, som er lik denne;
Tilstand på trekk osv spiller ingen rolle, men selve rammeverket må være i orden.
Hei, har du en fører stol til 1973 1300s? (se bilder) Tilstand og farge på trekk spiller ingen rolle, da den skal trekkes om, men ramma/selve stolen må være i orden.
Fått gjort litt småtteri igjen =) Det overhalte pedalsettet er montert, bremser luftet og clutch fungerende.
Fikk på plass en midlertidig bensintank (oljekanne) og koblet på litt ledninger. Jaggu starta motorn og Ved første oppstart fungerte ikke clutchen, den ville ikke løse ut. Måtte ut med motor igjen, og som mistenkt var lamellen rustet fast. Men nå er alt tipp-topp. Har justert tenning bare på feelingen, og pluggene er gamle, men dette skal ordnes senere. Ville bare få start sånn i første omgang.
Rakk også å få gjort det værste grunnarbeidet i bagasjerommet før kulda satte inn, så der ser det mye bedre ut enn før hvertfall. Kommer ikke noe lengre her nå, siden det er litt for kaldt til å legge fyller og lakk.
Testet med en bakskjerm, og må si meg meget fornøyd med høyde på bil og dekkdimmensjon, men jeg må muligens ha litt smalere dekk, da de stikker utom litt, dette er 205/70 r15
Deksler til innerskjermer under produksjon
Utrolig motiverende at bilen nå er "kjørbar" med bremser og alt. Neste post blir restaurering av stoler, og opptrekking. Om noen har en grei førerstol med lav rygg til salgs, er jeg intressert.
Jeg har også byttet frontstykke på min bil, og den hadde enda dårligere passform enn din. Bla. feil vinkel på annlegget til bensintanken. Skruehull stemte heller ikke, og buen fulgte skjermene dårlig. Tok lang tid, men den ble grei nok til slutt. Neste gang kjøper jeg avkapp fra en delebil isteden.