mai 07, 2024, 09:16:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremseluftings.  (Lest 2373 ganger)
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« på: oktober 09, 2008, 16:27:28 pm »

Skal lufte bremsene på bobla nå. Det er ikke veske i systemet nå. Er det bare å bruke en sprøyte for å fylle hovedsylinderen først, å så bare begynne å pumpe. hvilket hjul begynner man på? Det blir vel hjulet nærmest pumpa? Har det noe å si hvilken krets jeg begynner på?
Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 09, 2008, 16:34:48 pm »

Såvidt eg veit så skal du alltid ha denne rekkefølga:

HB -> VB -> HF ->

Altså den siste er nermast pumpa...

Men har du ikkje ein bremsevæskebeholdar? eller er karosseriet av bunnplata?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 09, 2008, 17:27:00 pm »

ok.
joda bilen er i ett kolli. Har hørt det er vrient å få veska ut i røra når alt er tomt.
Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 09, 2008, 17:31:15 pm »


Biltema
Art nr    Pris    Antall       
19-146    49,90 kr

eller om du har tilgang på kompressor

Bremselufter, trykkluftdrevet
Trykkluftdrevet.
Rask og effektiv funksjon.
Enkel bruk.
Beholder: 2,0 liter.
Arbeidstrykk: 5,5–12 bar.
Tilkobling: R 1/4".
Universaladapter med oppsugingsslange av PVC.
Art nr    Pris    Antall       
19-1271    649,00 kr
« Siste redigering: oktober 09, 2008, 17:33:12 pm av RZR-Andy » Loggført
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 09, 2008, 17:44:59 pm »

Har da presse. Men kjøpte bare de slangene med ventil. så for meg at ikke sånn trøkkluftsgreie var nødvendig. Men da er det ikke noe problem å fylle systemet bare med pedalen?
Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 09, 2008, 19:02:39 pm »

Har egentlig stussa på at det er mye styr med å lufte bremsene, spesielt ved bytte av hovedsylinder. Husker da jeg fikk bytta hovedsylinder hos Møller for noen år siden, så var det hele ordna på et kvarter-tjue minutter. Ikkeno trykkluft, ikkeno annet hokus pokus enn vanlig lufteprosedyre med pedalen hvor man begynner på hjulet lengst unna hovedsylinderen og avslutter nærmest.

Mulig jeg bare hadde flaks, eller at nesten-pensjonisten som jobba på bilen kunne noen gamle triks?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 09, 2008, 20:07:11 pm »

Jeg har også samme opplevelsen.

Fylte opp, ventet litt så det renner nedi og så lufte på vanlig måte. Har hard pedal etter første forsøk.

Hvordan fylles mastersylinderen opp? Er det kun tyngen av væsken som leder den ned i?
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 09, 2008, 21:10:27 pm »

bare og pumpe og skru men begyn alltid på det hjulet som er lengst unna hoved sylinderen Glad har akkurat gjort det selv og man kan bli litt slitten i beina av og sitte og pumpe i 1 time Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 12, 2008, 16:33:01 pm »

Kan melde om at det gikk glætt. Takk for hjelp.
Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 12, 2008, 19:41:08 pm »

jeg jobber på bilverksted, og vi har utstyr til å sette på trykk på beholderen osv, men det bruker vi aldri. Det er helt vanlig pedalpumping det går i. Fungerer fint uavhengi om du bytter hovedsylinder, eller bremserør eller hva det måtte være Blunker
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 12, 2008, 20:08:27 pm »

Eg kan bekrefte det Are sa! På jobben te pappa bruker dei aldri den vakum-pumpa.. ein veit aldri om det er pumpa eller bremsene som leker/læker/lekker luft Øyerulling

Vanleg pumpemetode er best.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 13, 2008, 15:50:11 pm »

Såvidt eg veit så skal du alltid ha denne rekkefølga:

HB -> VB -> HF ->

Altså den siste er nermast pumpa...

Men har du ikkje ein bremsevæskebeholdar? eller er karosseriet av bunnplata?
Har den rekkefølgen noe å si? ingen har fortalt meg... at det var viktig
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 13, 2008, 15:51:18 pm »

Den er viktig vist du vil ha ut all lufta!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 13, 2008, 15:54:46 pm »

åja..da får jeg bare gjøre det sånn neste gang jeg lufter bremser...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
v14127
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 13, 2008, 18:57:30 pm »

Må henge meg på gode råd.

Bremsevæskebeholder er alltid øverste punkt i bremsesystemet. Regner vi med gravitasjonskrafta skal alt nedover Blunker
Som en førstegangs rutine for å slippe å jobbe for mye, åpnes lufteventil på et hjul. Vent til det drypper fra den ventilen. Start så den "vanlige" lufteprosess: åpne ventil, trykk pedal og hold inne pedal, skru igjen ventil. Repeteres fortløpende til det ikke er antydning til luft. Luft i bremsesystem ser du best hvis du kobler en tynn gjennomsiktig slange til lufteventil. Gjentas på alle hjul. PÅSE at beholder ikke går tom. Da må du starte på nytt.
Hvilke hjul som må luftes først står i tidligere svar.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!