VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: JFP på april 06, 2008, 16:17:52 pm



Tittel: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
Skrevet av: JFPapril 06, 2008, 16:17:52 pm
Som du ser på bildene nedenfor er pluggene på sylinder 1, 2 og 3 greie (kanskje litt svarte), men på plugg #4 har det bygget seg opp et koksliknende belegg.

Vet du hva som gjør dette?

Litt om motoren:

- 1600 ccm, ny VW longblock, kjørt bare 7000 km
- Meksikanske topper, dvs med lange plugger
- Kompresjonstesten jeg tok nettopp viser verdier mellom 7,2 og 7,5
- Ventiljustering er foretatt tre ganger siden motoren ble startet opp i fjor
- Tenning og forgasser justert jevnlig - bilen går veldig fint.
- Forgasseren er en Solex 34 PICT-4, som er en "miljøutgave" for California-markedet av 34 PICT-3. Hoveddysen er mager: 127,5 (egentlig hadde jeg tenkt å følge rådet fra mange på nettet og jette opp til 130, men med relativt sotete plugger er vel ikke det så lurt?)

Noen råd om jeg bør gjøre noe?

-jf


Tittel: Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 06, 2008, 20:34:49 pm
ryker den littebitt  blått`?
Kan det være noe olje  som kommer inn i den sylinderen?
mulig noe med oljering.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyapril 06, 2008, 21:58:30 pm
.


Tittel: Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
Skrevet av: H-MEKapril 06, 2008, 22:04:13 pm
Har litt tru på at det kan være oljefjæra. Den gjør ikke store utslaget ved en komptest.


Tittel: Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 06, 2008, 22:11:48 pm
siden den har èn gasser så er skal jo blandinga være lik til alle sylindere.
Så fremt det ikke er noe falsk luft ett sted...men da skulle den ene vært mindre sot enn de andre.
hvis ikke de tre andre får falsk luft da :) men lite sannsynlig.
ser ut som brent olje


Tittel: Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
Skrevet av: JFPapril 06, 2008, 22:45:59 pm
ryker den littebitt  blått`?
Kan det være noe olje  som kommer inn i den sylinderen?
mulig noe med oljering.

Ja, de ryker litt blått. Merker det når når motoren har stått litt at den kan komme litt blårøyk bak. Har tenkt at det har noe med tettingen ifm innkjøringen, men etter 7000 km bør den vel ha gått seg til, eller?

Hva er medisinen - må jeg bytte stempelringer på den sylinderen?


Tittel: Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 06, 2008, 22:51:09 pm
en ide kan jo være og vippe av toppen og den syl/stempel og inspisere.


Tittel: Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
Skrevet av: JFPapril 06, 2008, 23:17:00 pm
en ide kan jo være og vippe av toppen og den syl/stempel og inspisere.


Høres ut som et brukbart mellomsteg. Inntil videre tror jeg at jeg kjører med bilen, så får jeg følge med på den sylinderen litt ofte - eller burde jeg hive meg over dette asap?

Tolker jeg det rett, er det ikke direkte skadelig for motoren, siden det er olje nok (?).



Tittel: Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
Skrevet av: Panapril 07, 2008, 12:16:31 pm
Det trenger ikke være tegn på noe galt at det er litt blårøyk ved oppstart når bilen har stått noen dager - da vil det alltid ha samla seg litt olje i de liggende sylinderne på boxermotoren. Men du skal ikke ha blårøyk ellers, eller under vanlige driftsforhold.


Tittel: Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)
Skrevet av: VW 1303 Sapril 28, 2008, 05:44:47 am
Sett i nye plugger og kjør en tur, ta de ut og se forskjell da. Dersom plugg er defekt og det er dårlig forbrenning på syl nr.4 vil plugg sote ned. Du kan sjekke at det er gnist ved å sette utskrudd plugg i plugghette og holde plugg intill gods. PS bruk gimmihansker for å unngå overslag.