mai 03, 2024, 07:44:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremselufte Verktøy  (Lest 3942 ganger)
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« på: august 11, 2008, 16:58:03 pm »

Dette synes jeg ofte er ett problemområde jeg stadig kommer borti. Det er alltid ett eller annet som må repareres på bremsesystemet. Jeg har prøvd disse fra Biltema og synes ikke de fungerer noe særlig. Men til poenget, jeg vil gjerne lage meg ett verktøy, som man på en enkel måte kan ta denne jobben alene. Er det noe man kan få kjøpt?. Man får jo proffversjoner men disse er jo svindyre.

Noen som har lagd noe slikt selv?. Man må vel kunne bruke noe man kan lage vakum med, og dra luften ut via bremsebeholderen?

Tips mottas med glede
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #1 på: august 11, 2008, 18:06:24 pm »

Jeg har prøvd Mity Vac og den funker til en viss grad. http://www.mityvac.com/ Problemet med vakum er alt må være tett. Feks fant jeg det nødvendig å surre gjenge tape på lufteniplene.
Den dingsen jeg er mest fornøyd med er luftedingsen fra CB http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1184
Funker kanon og billig
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 11, 2008, 19:41:36 pm »

Jeg fikk et tips av jørn en gang, og det funka helt topp.
Fant en kork som passet på bremseveskebeholderen. I mitt tilfelle var dette en colakork. Borret et lite hull i den, og satte i en ventil fra en spyleveskebeholder. (Den typen man setter trykk på)
denne har jo kontramutter og det hele.
Satte korken på beholderen, og kjørte på litt trykk. 0,1-0,2 bar holder lenge.
Bare å åpne nipplene i tur og orden, og luft poffer ut som bare det.
Helt genialt, og helt gratis.. Osteaktig
Loggført

ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: august 11, 2008, 21:02:22 pm »

bruker en flaske som jeg har litt bremseveske i,setter en slange på nippelen og nedi flaska,passer på så at slangen ikke kommer opp av vesken så den drar luft,deretter åpner jeg nippelen og pumper iveg,fyller etter veske osv,funker bra synes jeg,spesielt jekt å kunne heve flaska og luften forsvinner raskere
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #4 på: august 11, 2008, 21:16:56 pm »

en timg man må huske på når det blir satt trykk på bremse veske beholderen på eldre vw, er att røret fra beholder til hovedpumpe ikke er beregnet på trykk !!  slangene er ikke sikret, hvis de hopper av, får du fjerna alt av understels masse og lakk på fremre del av bunn plata  ;-)

bremse veske er en effektiv lakkfjærner
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: august 11, 2008, 21:45:18 pm »

Fin tråd! Likte denne her:

Sitat
Den dingsen jeg er mest fornøyd med er luftedingsen fra CB http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1184
Funker kanon og billig

Ref denne:

Sitat
en ting man må huske på når det blir satt trykk på bremse veske beholderen på eldre vw, er att røret fra beholder til hovedpumpe ikke er beregnet på trykk !!  slangene er ikke sikret, hvis de hopper av, får du fjerna alt av understels masse og lakk på fremre del av bunn plata  ;-)

Du sier "eldre VW". Har 75 mod og 76 mod.Begge har de blå bremseslangene som koblinger til rørene fra reservoaret ned til hovedpumpen. Noen tips om hvor mye trykk de tåler før de popper av? Skal det mye trykk til for å lufte bremser på denne måten?

JFP
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #6 på: august 11, 2008, 22:28:36 pm »

en timg man må huske på når det blir satt trykk på bremse veske beholderen på eldre vw, er att røret fra beholder til hovedpumpe ikke er beregnet på trykk !!  slangene er ikke sikret, hvis de hopper av, får du fjerna alt av understels masse og lakk på fremre del av bunn plata  ;-)

bremse veske er en effektiv lakkfjærner

Du har et godt poeng der, Karl Fredrik. Derfor er det innebygget manometer på den CB kanna så man ikke trykker for mye. Husker ikke nå i farta anbefalt trykk men det er ikke mye.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: august 11, 2008, 22:48:05 pm »

jeg har brukt en såm 19-kroners beholder med enveisventil fra biltema, og det funka greit det også, kan gjøres uten hjelpemann og du slipper å trykksette systemet
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 11, 2008, 22:54:23 pm »

noen strips på slangene og 0,5 -1 bar har jeg brukt som lufte trykk.

(like spent hver gang man ser bremseveskebeholder buler ut... vil den sprekke.... ? Glad  )

PS bruker man 2k lakk er ikke bremseveska så aggresiv , man rekker fint å vaske bort før det setter merker
men med spraybox derimot....
« Siste redigering: august 11, 2008, 23:01:05 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #9 på: august 11, 2008, 22:58:08 pm »

Ved lufting av vanlige bremser på boble har jeg aldri hatt noe behov for noe annet enn den helt enkle metoden.. En flaske halvfull med bremsevæske, slangen fra lufteskruen godt nedi. Moderat åpning på lufteskruen og noen pump på hvert hjul. Har fungert uten hjelpemann hver gang på alt fra tomt system til lufting av ett hjul.
Med uoriginale skiver og større hovedpumpe derimot har jeg vært borti betraktelig større problemer..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: august 14, 2008, 18:02:13 pm »

På Torshov bilrekvisita selger de en fin liten ting. Det er en slange med enveisventil i enden. Luft og gammel bremseveske kommer altså ut, men ingenting kommer inn. Når slangen er fri for luftbobler er du ferdig. 79 kr koster det. Stikk bort på Liertoppen, der har de det. Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!