mai 15, 2024, 11:37:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Cheap'o trimming av en gammel sliter  (Lest 109176 ganger)
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #180 på: desember 10, 2008, 10:34:07 am »

Dere burde vel strengt tatt sjekket klaringen mot de kamboltene - jeg har en liiiiten mistanke om at de vil ta i pumpa så det holder om dere skal ha for eksempel en 26 mm pumpe Tvilende

EDIT: Siden dere kjører originalt kamdrev så ser dette ut til å fungere uten modifisering - noen som kan bekrefte det?
« Siste redigering: desember 10, 2008, 10:42:18 am av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #181 på: desember 10, 2008, 10:53:03 am »

Vi bruker standard kamdrev for ettermarkedskam ja,  og vi sjekket klaringen mellom bolter og pumpa  før vi lukka blokka. Her skal det jo også en pakning og noe permatex som også gir oss bittelitt mer klaring...

Håper og tror at det ikke skal bli noe problem, men takk for at du holder øye med oss gammern Kysser Kysser
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #182 på: desember 10, 2008, 15:36:07 pm »

Kva heiter guffelura som de har på kamen og løftarane? og har dekan permatex rundt boltane på blokka og?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #183 på: desember 10, 2008, 15:49:19 pm »

Kva heiter guffelura som de har på kamen og løftarane? og har dekan permatex rundt boltane på blokka og?

Hva den heter husker jeg ikke på stående fot, er slipepasta som følger med kammen.... og det skal være permatex på boltene i blokka ja dvs. de to over kampluggen og de seks som sitter i lagerbukkene
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #184 på: desember 10, 2008, 15:53:13 pm »

okå Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #185 på: desember 10, 2008, 20:32:40 pm »

det heter innkjøringspasta...
fåes på flasker hos f.eks sverre kahrs racing, hvis det ikke følger en liten tube med kammen.
Loggført

Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #186 på: januar 06, 2009, 20:51:27 pm »

det heter innkjøringspasta...
fåes på flasker hos f.eks sverre kahrs racing, hvis det ikke følger en liten tube med kammen.

Litt off topic....men lurer fælt på åffer det skal være pasta på kam mens den kjøres inn??
Smører den noe spesielt i forhold til olja??

Hilsen nysgjeirigper Osteaktig
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #187 på: januar 06, 2009, 21:09:34 pm »

Bruker denne for å "herde" knokene på kammen mot løfterene. Lærte nå iallefall jeg hos ponyparts gutta den gang jeg drev med am-cars.  Blunker
Det er vel også derfor man ikke skal bytte plass på løfterene etter en evt. overhaling.
petter'n.
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #188 på: januar 06, 2009, 21:13:38 pm »

Det er vel for å sørge for best mulig smøring under oppstart, og i den fasen der delene tilpasses hverandre.
Men den pastaen er vel ikke der så altfor lenge etter oppstart. Skulle tro oljen vasker den vekk raskt, men da vil den jo bli en del av oljekretsløpet.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #189 på: januar 06, 2009, 22:00:46 pm »

Littegranne fremgang.
Tilpassing av oljepumpe - pinneboltene var littegranne for korte pga forskjeller i tykkelse på pumpelokk, bare å skru dem ut til pasende lengde. Pumpa er planslipt og plugget for fullflow - lokk fra CB.






Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #190 på: januar 06, 2009, 22:02:23 pm »

Endeslakk satt til 0,08mm.




« Siste redigering: januar 06, 2009, 23:37:31 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #191 på: januar 06, 2009, 22:07:23 pm »

Deretter smøring av shims, montering av simmering, svinghjul og clutch/trykkplate.




Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #192 på: januar 06, 2009, 22:58:29 pm »

Nå spørr jeg kune fordi jeg lurer, jeg har ikke peil.

Ser du skriver at du har satt endeslakken til å være 0,8mm. (0,80mm)
Men syntes jeg har lest i en annen tråd at endeslakken burde ligge mellom 0,07 og 0,13mm? Er dette kun originalt eller er det slik det skal være? Eller er det stilt slik kun midlertidig?  Hæ

Du har nok et godt svar på det Glad Jeg bare lurer Blunker
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #193 på: januar 06, 2009, 23:37:04 pm »

Nå spørr jeg kune fordi jeg lurer, jeg har ikke peil.

Ser du skriver at du har satt endeslakken til å være 0,8mm. (0,80mm)
Men syntes jeg har lest i en annen tråd at endeslakken burde ligge mellom 0,07 og 0,13mm? Er dette kun originalt eller er det slik det skal være? Eller er det stilt slik kun midlertidig?  Hæ

Du har nok et godt svar på det Glad Jeg bare lurer Blunker

Enkelt svar; du har helt rett, det er trykkleif - det skal stå 0,08 Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #194 på: januar 06, 2009, 23:58:17 pm »

 Blunker
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #195 på: januar 07, 2009, 00:11:39 am »

Meget bra tråd! Skal motoren bremses?
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #196 på: januar 07, 2009, 01:29:02 am »

Meget bra tråd! Skal motoren bremses?

Motoren blir bygget til til Endres daglige sliter på vår/ sommerhalvåret... Så vi kommer til å bremse den til våren sammen med et par andre motorer....
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #197 på: januar 07, 2009, 09:06:49 am »

Bruker denne for å "herde" knokene på kammen mot løfterene. Lærte nå iallefall jeg hos ponyparts gutta den gang jeg drev med am-cars.  Blunker
Det er vel også derfor man ikke skal bytte plass på løfterene etter en evt. overhaling.
petter'n.
--------------------------------------------------------------------------------
Det er vel for å sørge for best mulig smøring under oppstart, og i den fasen der delene tilpasses hverandre.
Men den pastaen er vel ikke der så altfor lenge etter oppstart. Skulle tro oljen vasker den vekk raskt, men da vil den jo bli en del av oljekretsløpet.

ok takk for svar Glad da har je lært litt til om det å bygge motor Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #198 på: januar 07, 2009, 09:47:24 am »

Hvor mye endeslakk tåler en motor? Jeg har  kjent på 1200-30hk med betydelig endeslakk på veiva. Dessuten har jeg en Kawa Z1000-78 med over 0,5 mm endeslakk, det oppdaget jeg da jeg satte på optisk tenning. Skiva på veiva gikk borti det optiske øyet når jeg gasset og lagde merke. Men sånn har den vært i minst 14 år, og jeg har en ekstra motor liggende.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #199 på: januar 07, 2009, 10:12:53 am »

Hvor mye endeslakk tåler en motor? Jeg har  kjent på 1200-30hk med betydelig endeslakk på veiva. Dessuten har jeg en Kawa Z1000-78 med over 0,5 mm endeslakk, det oppdaget jeg da jeg satte på optisk tenning. Skiva på veiva gikk borti det optiske øyet når jeg gasset og lagde merke. Men sånn har den vært i minst 14 år, og jeg har en ekstra motor liggende.

I følge boka mi skal T1 motorer ha endeslakk mellom 0,07 - 0,13mm med øvre slitasjegrense på 0,15mm.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #200 på: januar 07, 2009, 11:26:40 am »

Hvor mye endeslakk tåler en motor?

Mål tykkelsen på yttre leppe på et nytt bakre lager, det er her slitasjen skjer.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #201 på: januar 20, 2009, 10:21:22 am »

Har nå kjørt en liten mockup av topper og begynt å måle cc i kammer.
52cc gir en foreløpig kompresjon på 7.48  - her må det altså høvles  Øyerulling.
I den forbindelse melder det seg noen spørsmål;

Beholder man kanten som sylinderen hviler på når man flycut'er, og hvordan påvirker det squishen hvis man tar den bort? Vendehøyden er jo på rause 1.6mm, men man ønsker kansje ikke at forbrenningen skal foregå i sylinderen men heller i selve kammeret?

Hvor lite volum er det "forsvarlig" å ha i et forbrenningskammer? Jeg må helt ned i 36-37cc for å oppnå ønsket kompresjon på ca 9.8:1. Bør jeg bekymre meg for ventil-stempel klaring etc? For ordens skyld er det snakk om W110 og 1.25 vipper..

Anyone?  Glad
« Siste redigering: januar 20, 2009, 10:24:53 am av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #202 på: januar 25, 2009, 16:03:13 pm »

Velvel.. har fått knotet litt mer med toppene..

Torgeir har gått til innkjøp av ventilfjærmonteringsverktøygreie, så montering av ventiler går som en lek. Bruker gamle ventiler og fjærer til mockup for å måle cc i kammer.


Måler deretter cc med plastskive og sprøyte, alle 4 klokket inn på 52cc  Glad



Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #203 på: januar 25, 2009, 16:08:41 pm »

Noen bilder av portejobben, spent på resultatet..









Neste blir å sende dem til plansliping  Glad

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #204 på: januar 25, 2009, 17:28:44 pm »

Den væsko som du måler cc med, er det vatn eller er det noko spesielt kjemikalie?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #205 på: januar 25, 2009, 17:36:53 pm »

Den væsko som du måler cc med, er det vatn eller er det noko spesielt kjemikalie?

Rett fra springen  Blunker. (mange bruker væske med farge for å lettere kunne se luftbobler etc, men jeg synes det går greit med vann)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #206 på: januar 25, 2009, 17:42:34 pm »

Vatn og raud konditorfarge då Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #207 på: januar 25, 2009, 20:09:44 pm »

Hvor lite volum er det "forsvarlig" å ha i et forbrenningskammer? Jeg må helt ned i 36-37cc for å oppnå ønsket kompresjon på ca 9.8:1. Bør jeg bekymre meg for ventil-stempel klaring etc? For ordens skyld er det snakk om W110 og 1.25 vipper..

Anyone?  Glad
Ventil-stempel klaring er det vell bare å måle, så ser du hvor mye du kan ta av topper/sylindre. Tror proffene bruker et slags kitt og legger på stempelet, monterer toppen, drar rundt motoren en gang slik at ventilene løfter fult, og så kan du måle klaringen i kittet. Det er vell en anbefalt klaring her, men hva denne er på vet jeg ikke.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #208 på: januar 25, 2009, 20:34:34 pm »

Hvor lite volum er det "forsvarlig" å ha i et forbrenningskammer? Jeg må helt ned i 36-37cc for å oppnå ønsket kompresjon på ca 9.8:1. Bør jeg bekymre meg for ventil-stempel klaring etc? For ordens skyld er det snakk om W110 og 1.25 vipper..

Anyone?  Glad
Ventil-stempel klaring er det vell bare å måle, så ser du hvor mye du kan ta av topper/sylindre. Tror proffene bruker et slags kitt og legger på stempelet, monterer toppen, drar rundt motoren en gang slik at ventilene løfter fult, og så kan du måle klaringen i kittet. Det er vell en anbefalt klaring her, men hva denne er på vet jeg ikke.

Joda det stemmer det, jeg har brukt plastelina selv før - det var mer snakk om teori rundt kammerets størrelse. Jeg har forsket litt på saken, og det ser ikke ut til at det blir noe problem - hverken med klaring eller volum.  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #209 på: januar 26, 2009, 19:07:18 pm »

Snakket med motorverksted i dag, og de fikser fresing og plansliping av topper, men først måtte jeg dobbeltsjekke hvor mye som skal tas ut. Leste meg til at et flycut på 0.140" på en standard topp vil gi 37cc i kammer - som er det vi vil ha. For å dobbeltsjekke dette fyller jeg 37cc væske i kammeret;


Måler ned til sylinderens anleggskant med skyvelær, nuller dette og måler deretter ned til væsken - dette vil da gi dybden på kuttet.
0.140" tilsvarer 3.55mm og dette stemmer bra med målet jeg fikk her:




Måtte også sjekke hvorvidt kjøleribba innerst mot sylinder må slipes vekk, og det må den definitivt - da vi skal 3.5mm lengre ned i toppen med sylinderen;

« Siste redigering: januar 26, 2009, 19:09:53 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!