mai 15, 2024, 12:51:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Cheap'o trimming av en gammel sliter  (Lest 109179 ganger)
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #210 på: januar 27, 2009, 14:20:48 pm »

jeg trodde det var mest gunstig at drivstoffet forbrennes i forbrenningskammeret og ikke nede i sylinderen? Har desverre ingen skuddsikre argumenter for det, er bare noe jeg har blitt fortalt, men det virker logisk.Syns jeg leste tidligere her at vendehøyden var 1.6 er ikke det ganske mye?? Burde dere ikke da heller gjøre noe med vendehøyden fremfor å redusere volumet i forbrenningskammeret...? Fint prosjekt dere har gående
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #211 på: januar 27, 2009, 14:35:58 pm »

jeg trodde det var mest gunstig at drivstoffet forbrennes i forbrenningskammeret og ikke nede i sylinderen? Har desverre ingen skuddsikre argumenter for det, er bare noe jeg har blitt fortalt, men det virker logisk.Syns jeg leste tidligere her at vendehøyden var 1.6 er ikke det ganske mye?? Burde dere ikke da heller gjøre noe med vendehøyden fremfor å redusere volumet i forbrenningskammeret...? Fint prosjekt dere har gående

Joda, det stemmer nok - men toppene må tas ut av uansett for å ha mulighet til å nå ønsket kompresjon. Tilgangen på verksteder som kan maskinere sylindre i Stavanger er særdeles begrenset og prisene deretter, så det blir et kost/nytte spørsmål.
Ved maskinering av toppene fjernes også den "kanten" sylinderen hviler på i toppen - denne målte jeg i går til ca 1.5mm og sammen med 1.6 i vendehøyde gir det altså 3.1mm fra stempelet ned til "squishflaten" rundt selve kammeret ved TDC originalt - denne blir i det minste redusert til 1.6mm etter maskinering. Vi prøver og ser hvordan det går  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #212 på: januar 27, 2009, 15:05:19 pm »

Kan ikke sylindre kortes inn med fresing? Dreiing er vel vanligst, men her må man skaffe en holder av et slag.
Loggført
Håkon
Seniormedlem
****
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #213 på: januar 27, 2009, 15:36:57 pm »

jeg trodde det var mest gunstig at drivstoffet forbrennes i forbrenningskammeret og ikke nede i sylinderen? Har desverre ingen skuddsikre argumenter for det, er bare noe jeg har blitt fortalt, men det virker logisk.Syns jeg leste tidligere her at vendehøyden var 1.6 er ikke det ganske mye?? Burde dere ikke da heller gjøre noe med vendehøyden fremfor å redusere volumet i forbrenningskammeret...? Fint prosjekt dere har gående

Joda, det stemmer nok - men toppene må tas ut av uansett for å ha mulighet til å nå ønsket kompresjon. Tilgangen på verksteder som kan maskinere sylindre i Stavanger er særdeles begrenset og prisene deretter, så det blir et kost/nytte spørsmål.
Ved maskinering av toppene fjernes også den "kanten" sylinderen hviler på i toppen - denne målte jeg i går til ca 1.5mm og sammen med 1.6 i vendehøyde gir det altså 3.1mm fra stempelet ned til "squishflaten" rundt selve kammeret ved TDC originalt - denne blir i det minste redusert til 1.6mm etter maskinering. Vi prøver og ser hvordan det går  Gliser

Det finnes det mange bedrifter som kan maskinere sylindrer. Men etterspørsel på maskinering er stor i Stavanger området pga oljeindustrien. Derfor timeprisen rimelig høy - 1800,-
Sør Rogaland har fått ett fortjent kallenavn "Mazak land".

Med disse time-prisene vil dette ikke noe billig prosjekt lengre..
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #214 på: januar 27, 2009, 15:38:16 pm »

Kan ikke sylindre kortes inn med fresing? Dreiing er vel vanligst, men her må man skaffe en holder av et slag.

Det er jeg ikke sikker på, men som jeg forstår det er det nettopp det å få spent opp sylinderen så anlegget mot blokka blir plant som er utfordringen her. Både kanten som er selve anleggsflaten og sleeven som går inn i blokka må jo kortes inn.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #215 på: januar 27, 2009, 15:42:58 pm »

Hva blir kompen om dere setter vendehøyden til,,,tja 1mm. ?
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #216 på: januar 27, 2009, 15:44:47 pm »

Altså frese litt mer på toppen (sylindersiden) for å dekke opp både det at sylinderen skal dypere inn i kammeret, og at sylinderen er kortere. Dette kommer jo ann på hvor mye man skal ta, men hvis det er lite må vel dette gå?
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #217 på: januar 27, 2009, 15:44:57 pm »

Hva blir kompen om dere setter vendehøyden til,,,tja 1mm. ?

Med de ønskede 37cc i kammer blir den da 10.25:1
Med de 52cc i kammer som er nå vil kompen bli 7,85:1 med denne vendehøyden.
« Siste redigering: januar 27, 2009, 15:47:31 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #218 på: januar 27, 2009, 15:46:21 pm »

Altså frese litt mer på toppen (sylindersiden) for å dekke opp både det at sylinderen skal dypere inn i kammeret, og at sylinderen er kortere. Dette kommer jo ann på hvor mye man skal ta, men hvis det er lite må vel dette gå?

Ja enig i at dette nok kan gå hvis det er snakk om lite.. Skal spørre om dette på verkstedet i morgen Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #219 på: januar 27, 2009, 16:14:54 pm »

jeg trodde det var mest gunstig at drivstoffet forbrennes i forbrenningskammeret og ikke nede i sylinderen? Har desverre ingen skuddsikre argumenter for det, er bare noe jeg har blitt fortalt, men det virker logisk.Syns jeg leste tidligere her at vendehøyden var 1.6 er ikke det ganske mye?? Burde dere ikke da heller gjøre noe med vendehøyden fremfor å redusere volumet i forbrenningskammeret...? Fint prosjekt dere har gående

Joda, det stemmer nok - men toppene må tas ut av uansett for å ha mulighet til å nå ønsket kompresjon. Tilgangen på verksteder som kan maskinere sylindre i Stavanger er særdeles begrenset og prisene deretter, så det blir et kost/nytte spørsmål.
Ved maskinering av toppene fjernes også den "kanten" sylinderen hviler på i toppen - denne målte jeg i går til ca 1.5mm og sammen med 1.6 i vendehøyde gir det altså 3.1mm fra stempelet ned til "squishflaten" rundt selve kammeret ved TDC originalt - denne blir i det minste redusert til 1.6mm etter maskinering. Vi prøver og ser hvordan det går  Gliser

Det finnes det mange bedrifter som kan maskinere sylindrer. Men etterspørsel på maskinering er stor i Stavanger området pga oljeindustrien. Derfor timeprisen rimelig høy - 1800,-
Sør Rogaland har fått ett fortjent kallenavn "Mazak land".

Med disse time-prisene vil dette ikke noe billig prosjekt lengre..


hehe.. vi har 6 mazak'er av ymse slag på jobben Glad

Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #220 på: januar 27, 2009, 16:40:07 pm »

Hva blir kompen om dere setter vendehøyden til,,,tja 1mm. ?

Med de ønskede 37cc i kammer blir den da 10.25:1
Med de 52cc i kammer som er nå vil kompen bli 7,85:1 med denne vendehøyden.

gå for 10,25:1 i komp Endre D
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #221 på: januar 28, 2009, 19:28:22 pm »

Hva blir kompen om dere setter vendehøyden til,,,tja 1mm. ?

Med de ønskede 37cc i kammer blir den da 10.25:1
Med de 52cc i kammer som er nå vil kompen bli 7,85:1 med denne vendehøyden.

gå for 10,25:1 i komp Endre D

Hehe, 7:85 blir det i hvertfall ikke!
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #222 på: januar 28, 2009, 19:30:07 pm »

Toppene er nå levert til maskinering - klar til avhenting mot slutten av neste uke.. Det nærmer seg longblock!  Gliser

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #223 på: februar 06, 2009, 21:48:48 pm »

Vært hos verksted i dag og hentet toppene. Traff samtidig på en gammel sølvrev som hadde flere tips til portejobben.. ikke ferdig der altså  Øyerulling.
Work in progress;

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #224 på: februar 07, 2009, 20:51:20 pm »

Vært hos verksted i dag og hentet toppene. Traff samtidig på en gammel sølvrev som hadde flere tips til portejobben.. ikke ferdig der altså  Øyerulling.


Er det Nilsen Motor du bruker ?
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #225 på: februar 08, 2009, 03:48:40 am »

Cheapo-meg-midt-i-rumpa-blitt.. Jadda. På tide å droppe første ordet i denne tråden, eller..? Trimming av en gammel sliter er vel strengt tatt litt meir treffande no, eller hur..? Sånn egentlig egentlig..? Just checkin'..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #226 på: februar 08, 2009, 11:06:37 am »

Cheapo-meg-midt-i-rumpa-blitt.. Jadda. På tide å droppe første ordet i denne tråden, eller..? Trimming av en gammel sliter er vel strengt tatt litt meir treffande no, eller hur..? Sånn egentlig egentlig..? Just checkin'..
Er det ikke som regel slik det ender opp? Mange vil ha mer og, ja du kan resten... Øyerulling
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #227 på: februar 08, 2009, 11:09:53 am »

Alt er vel relativt.. Det er jo ingen tvil om at man kunne skippet noen av tinga som blir gjort her, men det hadde gått på bekostning av levedyktighet noe de har satt som krav... Men når det er sagt tror jeg ikke denne motoren kommer til å bli særlig dyr uansett. Gleder meg til å se totalen og bremsepapirene.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #228 på: februar 08, 2009, 11:11:07 am »

Cheapo-meg-midt-i-rumpa-blitt.. Jadda. På tide å droppe første ordet i denne tråden, eller..? Trimming av en gammel sliter er vel strengt tatt litt meir treffande no, eller hur..? Sånn egentlig egentlig..? Just checkin'..

Fydda så skeptisk Freddy!  Osteaktig
Billig er et relativt begrep, ikke minst i bil/motor-verden... Vi gjenbruker så mange originaldeler som mulig - men jobber etter kost/nytte prinsippet (å ende opp med 55hk og høyere bensinforbruk er et uforbeholdent nederlag). Er det mulig å trimme en motor for 1500,- ? - jeg mener nei - ikke så det smaker i hvertfall.. Jeg har ikke påbegynt det endelige regnestykket ennå, men tipper denne saken ender med en kostpris på ca 10.000,- og da er mesteparten av delene originale.
Å estimere hestekrefter her er for meg ren gjetning; men la oss si at med litt flaks klarer vi 80hk - for 10.000,-. Er det cheap'o? - Definitivt!  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #229 på: februar 08, 2009, 11:12:34 am »

Vært hos verksted i dag og hentet toppene. Traff samtidig på en gammel sølvrev som hadde flere tips til portejobben.. ikke ferdig der altså  Øyerulling.


Er det Nilsen Motor du bruker ?

Det er nilsen ja.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #230 på: februar 08, 2009, 12:21:36 pm »

Skeptisk? Moi? På ein natt til søndag? Nah. Meir håpefull.. Gledar meg dog til å høyre resultatet - samt å sjå reknestykket. Det er absolutt ein bra tråd, det her. Spørsmålet er berre om den på ein måte gjeld for alle..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #231 på: februar 08, 2009, 12:27:21 pm »

Skeptisk? Moi? På ein natt til søndag? Nah. Meir håpefull.. Gledar meg dog til å høyre resultatet - samt å sjå reknestykket. Det er absolutt ein bra tråd, det her. Spørsmålet er berre om den på ein måte gjeld for alle..

Hehe, skjønner det Freddy.. Jeg er spent selv jeg. Ser dog frem til den første "trimming for absolutt alle" tråden.  Blunker
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #232 på: februar 08, 2009, 12:33:18 pm »

Cheapo-meg-midt-i-rumpa-blitt.. Jadda. På tide å droppe første ordet i denne tråden, eller..? Trimming av en gammel sliter er vel strengt tatt litt meir treffande no, eller hur..? Sånn egentlig egentlig..? Just checkin'..

Fydda så skeptisk Freddy!  Osteaktig
Billig er et relativt begrep, ikke minst i bil/motor-verden... Vi gjenbruker så mange originaldeler som mulig - men jobber etter kost/nytte prinsippet (å ende opp med 55hk og høyere bensinforbruk er et uforbeholdent nederlag). Er det mulig å trimme en motor for 1500,- ? - jeg mener nei - ikke så det smaker i hvertfall.. Jeg har ikke påbegynt det endelige regnestykket ennå, men tipper denne saken ender med en kostpris på ca 10.000,- og da er mesteparten av delene originale.
Å estimere hestekrefter her er for meg ren gjetning; men la oss si at med litt flaks klarer vi 80hk - for 10.000,-. Er det cheap'o? - Definitivt!  Gliser

jeg har også endt opp på rundt den prisen på 1600, og 1680cc

jeg er meget spendt på hva dere får til med denne av ytelse Gutter

arbeidet dere gjør ser bare kjempe bra ut,og dere er flinke til å forklare det dere gjør
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #233 på: februar 08, 2009, 15:32:53 pm »

OM 10 000,- er for mye for "alle" - så vil den tråden aldri komme.......


Skeptisk? Moi? På ein natt til søndag? Nah. Meir håpefull.. Gledar meg dog til å høyre resultatet - samt å sjå reknestykket. Det er absolutt ein bra tråd, det her. Spørsmålet er berre om den på ein måte gjeld for alle..

Hehe, skjønner det Freddy.. Jeg er spent selv jeg. Ser dog frem til den første "trimming for absolutt alle" tråden.  Blunker
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #234 på: februar 08, 2009, 15:43:13 pm »

My point exactly  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #235 på: februar 08, 2009, 19:02:41 pm »

Å bygge motor koster penger uansett om det er 500 hesters turbomotor eller en 1.6 VW T-1.
Å komme ifra det med 10.000 anses som en prestasjon.....
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #236 på: februar 08, 2009, 19:44:08 pm »

Om man synes 10.000 i byggekostnad er dyrt for en t1 motor med 80hk bør man holde seg unna motortrimming...  Øyerulling
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #237 på: februar 08, 2009, 20:14:01 pm »

Eg skal ikkje kødde meir i denne tråden no. Eg ser VELDIG fram til både resultat og reknestykker! Eg har lest meg tilbake i tråden, og ser til mi glede at ein vil få opp eit reknestykke som viser totalen INKL. innkjøp av det utstyret som er benytta, samt dei tenestene som er utført for å bygge motoren. Det er vel først når motoren er montert og totalen summert at ein kan fastslå om dette er cheap'o eller eit formidabelt "løft" på verksted- og utgiftssida..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #238 på: februar 08, 2009, 20:20:57 pm »

Eg skal ikkje kødde meir i denne tråden no. Eg ser VELDIG fram til både resultat og reknestykker! Eg har lest meg tilbake i tråden, og ser til mi glede at ein vil få opp eit reknestykke som viser totalen INKL. innkjøp av det utstyret som er benytta, samt dei tenestene som er utført for å bygge motoren. Det er vel først når motoren er montert og totalen summert at ein kan fastslå om dette er cheap'o eller eit formidabelt "løft" på verksted- og utgiftssida..

Freddy, din kverulerende regnskapsfører..  Gliser
Stemmer, vi får prøve å summere hele sulamitten - men jeg synes det blir feil å vektlegge sluttsum inkl alt spesialverktøy. Mye av dette er mulig å få lånt eller å klare seg uten. Jeg tror folk flest anser summen av innkjøpte deler og outsourcede tjenester som reell byggekost. Hvis ikke kan man jo kverulere seg til månen.. "Skrujern til å vippe av ventildekselbøyle; 79,-" osv..  Blunker
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #239 på: februar 08, 2009, 20:32:20 pm »

det er nok finanskrisa som har slått hardere ned hos freddy enn hos endre..

men heldigvis er det jo bare et par måneder igjen til freddy er plattformsjef og drar inn greit med peeeng
Loggført

Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!