mai 15, 2024, 04:06:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Cheap'o trimming av en gammel sliter  (Lest 109132 ganger)
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #90 på: oktober 08, 2008, 21:58:14 pm »

Tror du bør få frem tynneren og vaske ren sylindrene. Lakk har neppe samme varmeledningsevne som aluminium. Du kan like gjerne droppe kjølevifta med det samme!
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #91 på: oktober 08, 2008, 22:00:35 pm »

Han er ikke akurat den første som gjør det der da.....
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #92 på: oktober 08, 2008, 22:05:01 pm »

Jeg tror du kan beholde både lakken og vifta Endre...  Osteaktig
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #93 på: oktober 08, 2008, 22:12:25 pm »

Jeg tror du kan beholde både lakken og vifta Endre...  Osteaktig

Har ikke hatt noe problemer med tempen på motoren til Endre som vi bygget i vinter... vil nesten si det er motsatt.... og den er en del hissigere enn denne kommer til å være...

 Lakken blir den... Gliser Gliser
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #94 på: oktober 08, 2008, 22:44:08 pm »

nå er  vel ikke disse sylinderene laget av Alu heller.
Nikasil hører vel ikke hjemme i ett cheap'O bygg Glad
desuuten tiper jeg att lakkert "ren" overflate leder bedre enn rusten overflate.
Støpegods ruster jo så fort det er litt fuktig i lufta... og det er det vel i det landet der dere bor?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #95 på: oktober 08, 2008, 22:52:07 pm »

nå er  vel ikke disse sylinderene laget av Alu heller.
Nikasil hører vel ikke hjemme i ett cheap'O bygg Glad
desuuten tiper jeg att lakkert "ren" overflate leder bedre enn rusten overflate.
Støpegods ruster jo så fort det er litt fuktig i lufta... og det er det vel i det landet der dere bor?

Right on!  Osteaktig. Dette er en relativt "tried and true" prosedyre, der hensikten er å unngå den rusten som Knasten her nevner.. Passer man på å bruke matt varmebestandig lakk og ikke emaljelakk etc skal ikke varmeavledning være et problem overhodet.
(Og jada, dette er selvsagt de originale støpegods-sylindrene.. Cheap'o baby!)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #96 på: oktober 09, 2008, 07:48:36 am »

Er det noen som har formeninger om hvor mye ubalanse det er i et originalt veivparti? Balansering av roterende masse er selvsagt alltid en god ide, men i cheap'oens navn må vi vurdere hvorvidt dette er matnyttig å betale for.. /svinghjul, trykkplate og veiv har tydelige merker etter tidligere balansering, og motoren skal ikke varve mer en maks 5-5.500rpm.
Hva tror dere?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #97 på: oktober 09, 2008, 07:59:03 am »

Her tror jeg det går litt på hva man ønsker og ikke...
Det er mye man vil gjøre og bør gjøre.. og til og med noe man MÅ gjøre... Men det finnes også en del ting man ikke trenger å gjøre...
Det er vel egentlig de beslutningene der som gjør at noen bygger litt for billige motorer mens andre putter litt mer penger i det for å øke livstid og kvalitet.

Må du balansere? Nei
Bør du balansere? Ja
Trenger du å balansere? Det vet du ikke før du har balansert :-)

Hvor cheap-o er cheap-o.....
Jeg håper at du i slutten av tråden sumerer opp to tall. Det du faktisk hadde av utlegg, og et litt fiktivt tall på hva du ville hatt som totalsum dersom du ikke hadde diverse deler på hylla og fikk donert donomotoren osv..
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #98 på: oktober 09, 2008, 08:07:26 am »

Her tror jeg det går litt på hva man ønsker og ikke...
Det er mye man vil gjøre og bør gjøre.. og til og med noe man MÅ gjøre... Men det finnes også en del ting man ikke trenger å gjøre...
Det er vel egentlig de beslutningene der som gjør at noen bygger litt for billige motorer mens andre putter litt mer penger i det for å øke livstid og kvalitet.

Må du balansere? Nei
Bør du balansere? Ja
Trenger du å balansere? Det vet du ikke før du har balansert :-)

Hvor cheap-o er cheap-o.....
Jeg håper at du i slutten av tråden sumerer opp to tall. Det du faktisk hadde av utlegg, og et litt fiktivt tall på hva du ville hatt som totalsum dersom du ikke hadde diverse deler på hylla og fikk donert donomotoren osv..

Selvsagt Trond, som nevnt tidligere oppi her et sted kommer vi til å sette opp en liste som baserer seg på hva dette koster hvis man ikke har noenting på hylla fra før (eller ikke har hylle engang, for den saks skyld  Rekker tunge).

Det jeg egentlig lurer mest på i denne posten er om noen har fått balansert et originalt veivparti noengang, og dermed har et reelt intrykk av hvor mye ubalanse som finnes der i utgangspunktet - selv om dette selvsagt vil kunne variere i større eller mindre grad. Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #99 på: oktober 09, 2008, 08:23:17 am »

Full-flow continued;
Som nevnt leder man i et full-flow system olja ut fra oljepumpa og inn i et eksternt filter. Dette krever at man plugger den interne utgangen i pumpehuset.
Her er hullet som skal tettes;


Og verktøyet som kreves, 1/4" gjengetapp og NPT plugg i samme dimensjon;


Her gjenges hullet opp - viktig å finne rette dybden sånn at pluggen ikke stikker ut av pumpehuset;


Her er pluggen på plass og kanten rundt hullet slipt for å sikre tetting rundt pumpa;


Og fra innsiden, pluggen festes etterhvert med loctite,
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #100 på: oktober 09, 2008, 17:53:09 pm »

Kjempeflott at dere deler erfaringer med andre på denne måten!!! Veldig bra tråd!!! Håper at snart 3000 visninger allerede (!) gir dere inspirasjon til å fortsette og dele mer... Glad

Har to spørmål:

1) Oljepumpe: Brukte dere den originale pumpen, eller en ny en? Ser at det er to typer på markedet: "Stock" og "heavy duty" - hva bør man velge?

2) Sylindere: Er det noe man ser etter for å vurdere om de kan brukes på nytt eller må skiftes? Mine virker OK fra utseende å dømme, men her skal det kanskje måles og greier?

-jf
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #101 på: oktober 09, 2008, 19:53:20 pm »

Kjempeflott at dere deler erfaringer med andre på denne måten!!! Veldig bra tråd!!! Håper at snart 3000 visninger allerede (!) gir dere inspirasjon til å fortsette og dele mer... Glad

Har to spørmål:

1) Oljepumpe: Brukte dere den originale pumpen, eller en ny en? Ser at det er to typer på markedet: "Stock" og "heavy duty" - hva bør man velge?

2) Sylindere: Er det noe man ser etter for å vurdere om de kan brukes på nytt eller må skiftes? Mine virker OK fra utseende å dømme, men her skal det kanskje måles og greier?

-jf

Takk for hyggelige tilbakmeldinger (alle sammen)!

1) Det heter seg at man aldri skal bruke oljepumpa om igjen uansett hvor bra den ser ut, så den er ny her også. Det er en standard 26mm pumpe, heavy-duty 30mm er overkill i de aller fleste tilfeller - også store motorer.

2) Sjekk for generell slitasje, skraper og sprekker.. Våre sylindre så meget bra ut, men vi skal selvsagt hone dem opp om måle nøye ring-gap etc.

« Siste redigering: oktober 09, 2008, 23:03:38 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #102 på: oktober 09, 2008, 19:59:10 pm »

Er 26mm drev standard?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #103 på: oktober 09, 2008, 20:03:49 pm »

JFP:

Oljepumpe sørger for strømning, og for å oppnå den strømningen må en ha et overtrykk.
Trykk i seg selv er ikke noe mål, det er bare middelet for å oppnå strømningen.

Eksempelvis kan du ha en enorm pumpe, men er enden strupet nok har du ingen strømning, men bygger bare trykk (bremsesystemet). For en motor ønsker en å ha stor strømning, og kun trykk nok til å oppnå dette, siden man "kaster" bort effekt på å la oljepumpa stå å stampe.

Sylindre: skal måles for diameter, ovalitet, vendekant må sjekkes, overflate (krysspor). Stempler skal sjekkes for ringseter, og ringer skal måles også. Er noe slitt over grensen ville jeg byttet hele sulamitten da man uansett har brukt opp noe av levetiden til delene.


Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #104 på: oktober 09, 2008, 20:08:21 pm »

Ach so, ny dag nye muligheter  Gliser. Nytt besøk hos Holmen i dag med et nytt sett topper til sjekk.. Som seg hør og bør har holmen en dielselfyrt steamer stående - perfekt for initiell rengjøring;


Deretter glassblåsing;



Disse toppene var heldivis sprekkfrie  Gliser, men det var et annet skjær i sjøen - knekte pinnebolter, alle sammen..
Men alt kan repareres - starter med senterpunch;


Deretter borring med økende borstørrelse;



Og tilslutt oppfriskning av gjenger;


Nå er det snart tid for porting, og siden vi har en ny ferdig portet topp som mal tenkte Holmen at det kunne vært greit å få kopiert over kammeret på den ferdigportede- til den uportede toppen.. Dette gjøres selvsagt enklest ved å skjære til en skive i pleksiglass som passer i borringen, tegne rundt kammeret og overføre denne outline'en til den uportede toppen (Yeah, right..  Rekker tunge)..
Som sagt, så gjort;





To be continued  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #105 på: oktober 09, 2008, 20:09:29 pm »

Er 26mm drev standard?

Jeg trodde det, men godt mulig jeg tar feil?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #106 på: oktober 09, 2008, 20:10:43 pm »

JFP:

Oljepumpe sørger for strømning, og for å oppnå den strømningen må en ha et overtrykk.
Trykk i seg selv er ikke noe mål, det er bare middelet for å oppnå strømningen.

Eksempelvis kan du ha en enorm pumpe, men er enden strupet nok har du ingen strømning, men bygger bare trykk (bremsesystemet). For en motor ønsker en å ha stor strømning, og kun trykk nok til å oppnå dette, siden man "kaster" bort effekt på å la oljepumpa stå å stampe.

Sylindre: skal måles for diameter, ovalitet, vendekant må sjekkes, overflate (krysspor). Stempler skal sjekkes for ringseter, og ringer skal måles også. Er noe slitt over grensen ville jeg byttet hele sulamitten da man uansett har brukt opp noe av levetiden til delene.




Takk for utfyllende teknisk info  Blunker
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #107 på: oktober 09, 2008, 20:20:21 pm »

TomR har allernådigst donert en trollgammal santana-pulley til prosjektet, men i går ramla vi over en power-pulley (mindre diameter) i en delekasse hos torgeir.. Nå raser diskusjonen om hvilken vi skal bruke.. Vi heller nok litt mot power-pulley - Potensielt skadelidende er lading og kjøling, men på en relativt snill bruksmotor som denne, komplett med termostat og det hele burde ikke dette bli noe issue..
More power - no extra cost - that's cheap'o baby!  Gliser

« Siste redigering: oktober 09, 2008, 23:10:42 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #108 på: oktober 09, 2008, 20:52:50 pm »

Jeg har en ny som kan doneres hvis NOE skal se pent ut og :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #109 på: oktober 09, 2008, 21:08:59 pm »

Jeg donerer arbeidskraft og stiller garasjen min til disposisjon til dette prosjektet  Blunker

Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #110 på: oktober 09, 2008, 21:15:55 pm »

Jeg donerer arbeidskraft og stiller garasjen min til disposisjon til dette prosjektet  Blunker



Og vi bøyer oss i støv, glass, og metallspon! Uvurderlig hjelp Holmen , og meget hyggelig  Gliser E&T
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #111 på: oktober 09, 2008, 21:56:29 pm »

Stå på gutter , gleder meg nå til å se (nye) !!!!! enkle progresive ventilfjærer HæHæ
Mvh
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #112 på: oktober 10, 2008, 00:18:52 am »

Artig tråd dette.
Har dere bestemt dere for drivstoff? Tenkte om det kunne vært en ide å gå for E-85 i disse miljøtider? Litt mer futt med på kjøpet er da heller ikke feil? Gliser
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #113 på: oktober 10, 2008, 06:54:34 am »

Artig tråd dette.
Har dere bestemt dere for drivstoff? Tenkte om det kunne vært en ide å gå for E-85 i disse miljøtider? Litt mer futt med på kjøpet er da heller ikke feil? Gliser


Hmmm.. Tanken var vel å kjøre på bensin (doh!  Øyerulling)men jeg kan ingenting om E-85 så det har vi ikke vurdert engang.. Hva har dette å si for for oppsettet forøvrig - pros an cons?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #114 på: oktober 10, 2008, 07:12:41 am »

om du skal kjøre E-85 eller ikke har ikke noe å si annet enn at du kan "skru" opp komp`n endel hvis ønskelig og man må dyse om forgasseren. E-85 har lavere brennverdi enn bensin.(ca 30% lavere)
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #115 på: oktober 10, 2008, 07:22:35 am »

Grunnen til at jeg ikke har brydd meg om å tenke på dette er at motoren etter planen skal brukes i Endres bruksbil, og selv om Stavanger vel fikk første E85 pumpe så er det ikke en på hvert gatehjørne.....  Tvilende Tvilende

Men om du tar deg det ekstra bryet det medfører i det daglige enn så lenge så er det klart en mulighet...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #116 på: oktober 10, 2008, 07:29:11 am »

Spennende tanke, men det blir nok good 'ol gasoline altså.. Hva er det som taler for E-85 egentlig, jeg vet ikke hva det koster engang.. Noen åpenbare fordeler med å kjøre på dette?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #117 på: oktober 10, 2008, 08:50:48 am »

Bli brukt i en del i rallycross etter hvert.

Fordelen er høyere komp og mindre varmeutvikling (bedre kjøling) på motor.
Ulempen er et høyt drivstoff forbruk på løpsmotorer ihvetfall.

Er vell mest å tjene på turbo oppsett har jeg hørt.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #118 på: oktober 10, 2008, 09:28:40 am »

E85..
Effekt i all äre...

Men glöm inte miljön, E85 ger kanske inte så stor vinst i ekonomi och kankse inte heller effekt på denna motor, men miljön... tänk på miljön...

Nog så viktig i dagens läge med klima effekten nyligen inne på Tuning och nu går som bara den..

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #119 på: oktober 10, 2008, 10:05:36 am »

Er 26mm drev standard?
Jeg trodde det, men godt mulig jeg tar feil?

Jeg trodde det var 21mm som var standard, men er heller ikke noen ekspert på emnet.
Loggført
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!