mai 15, 2024, 18:21:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Cheap'o trimming av en gammel sliter  (Lest 109199 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #120 på: oktober 10, 2008, 10:45:13 am »

Er 26mm drev standard?
Jeg trodde det, men godt mulig jeg tar feil?

Jeg trodde det var 21mm som var standard, men er heller ikke noen ekspert på emnet.

Etter litt nærmere forskning ser det ut som om single-relief blokk bruker 21mm pumpe og dual-relief blokk bruker 26mm originalt.  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #121 på: oktober 10, 2008, 12:56:43 pm »

Stå på gutter , gleder meg nå til å se (nye) !!!!! enkle progresive ventilfjærer HæHæ
Mvh

Takk, men den der må du utdype Erich?  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #122 på: oktober 11, 2008, 11:44:51 am »

Javel , ikkeno hokus pokus . Som jeg har skjønt skal dere ha trimkam og da gjelder det at ventilfjærene
er i god stand . Gamle fjærer blir slitne og hoder ikke trykket lenger . Nye ventilfjærer koster lite og du er sikker på at ventilen /løfteren følger kammen . Noe av det første jeg gjør ved motorbygge er å bestemme kam /fjærer (setetrykk ) slik at dette blir bra . Vil gjerne være 100% sikker på at disse delene matcher og ikke er overdim i noen retning . Enkle progresiver fjærer vil jeg anbefale med an kam på 260 -280 Gr durasjon (9-10,5 mm løft )
Lykke til videre .
Mvh
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #123 på: oktober 12, 2008, 17:57:48 pm »

Javel , ikkeno hokus pokus . Som jeg har skjønt skal dere ha trimkam og da gjelder det at ventilfjærene
er i god stand . Gamle fjærer blir slitne og hoder ikke trykket lenger . Nye ventilfjærer koster lite og du er sikker på at ventilen /løfteren følger kammen . Noe av det første jeg gjør ved motorbygge er å bestemme kam /fjærer (setetrykk ) slik at dette blir bra . Vil gjerne være 100% sikker på at disse delene matcher og ikke er overdim i noen retning . Enkle progresiver fjærer vil jeg anbefale med an kam på 260 -280 Gr durasjon (9-10,5 mm løft )
Lykke til videre .
Mvh

Ja da kan du glede deg, nye fjærer ble bestilt for over to uker siden sammen med en del annet småtteri.. Burde være her snart  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #124 på: oktober 22, 2008, 13:39:27 pm »

Liten update  Glad - Alle roterende deler er i dag avlevert til EBB for dynamisk avbalansering, letting av svinghjul og vektjustering av stempler og råder.. En forsendelse med nødvendig småtteri er også på vei i vår retning, så det er ikke fullstendig stillstand Blunker
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #125 på: oktober 22, 2008, 21:08:08 pm »

Mer fremgang  Glad. Vi begynte kvelden med honing av sylindre, torgeir hadde vært på würth og fått tak i et strålende honeverktøy.


Sylinderen hones forsiktig i relativt sakte tempo fra begge ender for å lage kryssmønster- smører med biltema skjæreolje (Cheap  Blunker )


Ikke lett å få et godt bilde av resultatet, men det ble ganske bra!
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #126 på: oktober 22, 2008, 21:10:24 pm »

Koffø ikkje biltema hon?
Og kva kornfinheit var det dekan brukte?

NB: Ser bra ut! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #127 på: oktober 22, 2008, 21:20:49 pm »

Og så til noe my mer spennende - porting av topper  Gliser.

Vi starter med to stk tomme glassblåste topper og en stk "jukselapp" i form av en Tims stage1 topp velvillig utlånt av Holmen..
Siden vi ikke har gjort dette før er det greit med en "mal" å følge..

Vi starter med modifisering av forbrenningskammer. Kammer utvides, linjer rettes og ujevnheter glattes ut. Bruker en fres av karbidstål på trykkluftsliper.

Dette er faktisk skikkelig morsomt arbeid, og man lærer seg fort å kontrollere verktøyet.

Til slutt blir det sånn;

NB! viktig å understreke at dette kun er grovporting og at alt vi har gjort i dag må gåes over med med finkornet verktøy - dette hadde vi ikke tilgjengelig i dag.

Fortsetter med innsugskanaler, her er et "før" bilde med det nye mønsteret tegnet på med tusj:


Deretter tilpassing, ganske mye jobb!


Halvveis Blunker



Ferdig for i dag;


Stay tuned  Gliser


Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #128 på: oktober 22, 2008, 21:24:16 pm »

Vi trenger også et lengre verktøy for å komme til lengre inn i kanalene - både fra innsugssiden, men spesielt rundt ventilstyringen i eksoskanalen. Denne må tas ned mye..
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #129 på: oktober 22, 2008, 21:32:00 pm »

Koffø ikkje biltema hon?
Og kva kornfinheit var det dekan brukte?

NB: Ser bra ut! Glad

Honer ble kjøpt hos Würth av den årsak at det er hyggelig å ta en prat med Marius, og det faktum at biltema ikke hadde....

Mener den er 180 korning...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #130 på: oktober 22, 2008, 21:40:41 pm »

Ok!

Men eg kom til å tenka på ein an ting, ang. porting av topper... Korleis er det med insugspakningen? Den er jo to lag med stål etc og noko stoff i midten.. og den er vel ikkje like lett og utvide.. så finst det pakninger med større hol, eller klarar dekan å frese ut av pakningen?

EDIT!: Dreit på leggen her nå... insugspakningen er vel laga av papir... det var eksosen som hadde med stål Flau
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #131 på: oktober 22, 2008, 22:12:48 pm »

Jag vill inte vara "besservisser" men ger gärna ett litet tips.
Den roterande filen ni använder på bilden fungerar dårligt i Alu.

Låna/köp rätt typ av fil/fräs  så kommer arbetet gå lättare, snabbare och resultatet är mer tillfredsställande.

En länk:
http://www.rotool.com/BluerangeSiteM/templates/1206/?BD6A83A5-0440-49DF-844D-483483A2E492

Kolla en bit ned på sidan så ser ni Alu. fräsar/filar, som ni ser är dom lite anorlunda utförda i sponbrytaren. Använder denna typen dagligen i arbetet, även på "Heat Treated" delar som topparna från VW.

PS: Priset kanske inte tilltalar en lägre budget men.,,. Gå ihop och köp 1st... Ni lever många år på den..

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #132 på: oktober 22, 2008, 22:26:15 pm »

Jag vill inte vara "besservisser" men ger gärna ett litet tips.
Den roterande filen ni använder på bilden fungerar dårligt i Alu.

Låna/köp rätt typ av fil/fräs  så kommer arbetet gå lättare, snabbare och resultatet är mer tillfredsställande.

En länk:
http://www.rotool.com/BluerangeSiteM/templates/1206/?BD6A83A5-0440-49DF-844D-483483A2E492

Kolla en bit ned på sidan så ser ni Alu. fräsar/filar, som ni ser är dom lite anorlunda utförda i sponbrytaren. Använder denna typen dagligen i arbetet, även på "Heat Treated" delar som topparna från VW.

PS: Priset kanske inte tilltalar en lägre budget men.,,. Gå ihop och köp 1st... Ni lever många år på den..

/n.

Det fungerte helt fint med den vi har, men hadde sikkert vært ennå bedre med en spesielt for alu.. Får prøve en sånn neste gang Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #133 på: oktober 22, 2008, 22:32:01 pm »

Ok!

Men eg kom til å tenka på ein an ting, ang. porting av topper... Korleis er det med insugspakningen? Den er jo to lag med stål etc og noko stoff i midten.. og den er vel ikkje like lett og utvide.. så finst det pakninger med større hol, eller klarar dekan å frese ut av pakningen?

EDIT!: Dreit på leggen her nå... insugspakningen er vel laga av papir... det var eksosen som hadde med stål Flau

Det finnes innsugspakninger i metall også, men de bruker vi ikke (jeg liker dem ikke på originalmotor engang) - kun en tynn pakning av papirlignende pakningsmateriale. (Enkelte bruker ikke pakning i det hele tatt, kun et tynt lag høytempsilikon e.l.)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #134 på: oktober 22, 2008, 23:00:42 pm »

Jeg bruker ikke pakning, kun litt pakningsmasse. Bruk IKKE (høytemp)silikon da denne tåler olje men ikke bensin.
Det har jeg også prøvd. Blunker
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #135 på: oktober 23, 2008, 09:17:24 am »

Når det gjelder pakningsmasse, har jeg et hett tips: Reis innom et Chrysler-verksted og kjøp
pakningsmasse som de har orginalt, på tube. Denne tåler olje,bensin og ALT av smøremidler. Og i tillegg
temp.dyktig til +250 grader minst...

Jeg jobber hos Bertel og Steen og de har denne på lager. Bruker denne til ALT og den er det beste
MOPAR har lagd he he... Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #136 på: oktober 23, 2008, 15:33:22 pm »

Cheep'(o) Hæ
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #137 på: oktober 23, 2008, 15:38:33 pm »

Det betyr "billig", Rikard. Og dette skal vere den billige måten til ein sunn og grei motor..  Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #138 på: oktober 23, 2008, 15:49:09 pm »

Jaja, jeg veit veldig godt hva cheep betyr freddy, men det jeg mente?
Dette kan da umulig være billig?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #139 på: oktober 23, 2008, 15:50:16 pm »

Det er då absolutt billig i forhold til alternativet.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #140 på: oktober 23, 2008, 16:07:14 pm »

Jaja, jeg veit veldig godt hva cheep betyr freddy, men det jeg mente?
Dette kan da umulig være billig?

Hva er det som ikke kan være billig (og hva er egentlig "billig")?
En trimmet motor koster ikke i noe tilfelle 0,- kroner, og vi jobber under et kost/nytte prinsipp. Alle delene du ser over her kommer fra den originale donormotoren, og arbeidstimer tas av fritidsbudsjettet Glad
« Siste redigering: oktober 23, 2008, 16:09:08 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #141 på: oktober 23, 2008, 16:20:05 pm »

okei skjønner;)
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #142 på: oktober 24, 2008, 21:15:06 pm »

Og så til noe my mer spennende - porting av topper  Gliser.

Vi starter med to stk tomme glassblåste topper og en stk "jukselapp" i form av en Tims stage1 topp velvillig utlånt av Holmen..
Siden vi ikke har gjort dette før er det greit med en "mal" å følge..

Vi starter med modifisering av forbrenningskammer. Kammer utvides, linjer rettes og ujevnheter glattes ut. Bruker en fres av karbidstål på trykkluftsliper.

Dette er faktisk skikkelig morsomt arbeid, og man lærer seg fort å kontrollere verktøyet.

Til slutt blir det sånn;

NB! viktig å understreke at dette kun er grovporting og at alt vi har gjort i dag må gåes over med med finkornet verktøy - dette hadde vi ikke tilgjengelig i dag.

Fortsetter med innsugskanaler, her er et "før" bilde med det nye mønsteret tegnet på med tusj:


Deretter tilpassing, ganske mye jobb!


Halvveis Blunker



Ferdig for i dag;


Stay tuned  Gliser




meget bra detta, har dere blitt enige om hvor høy kompresjon dere skal ha?
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #143 på: oktober 24, 2008, 21:33:01 pm »

meget bra detta, har dere blitt enige om hvor høy kompresjon dere skal ha?

Takk for det Glad. Vi prøver å tilpasse komp til kammen best mulig, og vi satser i utgangspunktet på 9.5:1, men dette er ikke endelig spikret.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #144 på: oktober 24, 2008, 21:43:38 pm »

Liten update  Glad - Alle roterende deler er i dag avlevert til EBB for dynamisk avbalansering, letting av svinghjul og vektjustering av stempler og råder..

er ikke dette å strekke cheap'O strikken litt  langt??  stoler dere ikke på avbalanseringsmaskinene til VW asså?? Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #145 på: oktober 24, 2008, 21:52:35 pm »

ja riktig, jeg bruker over 10,5:1 i komp på div motorer,men så er det litt forskjell på boble og en buggy når det gjelder kjøling, blir jo litt varmere baki ei boble, men det kan jo fikses med div ting, med eks 2 olje kjølere og stand off på luka bak. jeg holder jo på med en  mini mouse motor blir et forsøk hvor jeg prøver å få ut 60hk på 1192cc, poenget er at jeg vil at den skal yte som en 1600cc, blir spennende og se om jeg klarer det.
« Siste redigering: oktober 15, 2012, 02:19:18 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
nantene
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: hobøl


sweet sideway motion XD


Vis profil
« Svar #146 på: oktober 24, 2008, 22:02:40 pm »

Interesant. kansje jeg skal tusle litt inn i motorverden på bobla mi en gang, hadde vært greit med noen billigere ekstra hester^^
Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #147 på: oktober 24, 2008, 22:22:02 pm »

Interesant. kansje jeg skal tusle litt inn i motorverden på bobla mi en gang, hadde vært greit med noen billigere ekstra hester^^

har et emne du kan få kjøpt av meg   Gliser
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #148 på: oktober 24, 2008, 22:23:33 pm »

Liten update  Glad - Alle roterende deler er i dag avlevert til EBB for dynamisk avbalansering, letting av svinghjul og vektjustering av stempler og råder..

er ikke dette å strekke cheap'O strikken litt  langt??  stoler dere ikke på avbalanseringsmaskinene til VW asså?? Glad

Hehe.. Hvor lang er en strikk  Rekker tunge? Men jo - jeg ser den, men det er forsåvidt i seg selv et interessant eksperiment å se hvor mye ubalanse det er i et originalt veivparti - om det så koster noen kroner. Motivasjonen  for å gjøre det er vel i utgangspunktet å sikre levetid på motoren, samt å få stabilitet i veivpartiet på (relativt) høyt turtall.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
nantene
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: hobøl


sweet sideway motion XD


Vis profil
« Svar #149 på: oktober 25, 2008, 11:38:01 am »

Interesant. kansje jeg skal tusle litt inn i motorverden på bobla mi en gang, hadde vært greit med noen billigere ekstra hester^^

har et emne du kan få kjøpt av meg   Gliser

hehe, tror jeg klarer meg, trenger de pengene jeg klarer å spare nå til studier^^
Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!