mai 13, 2024, 18:29:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2
1  Forum / Problemløseren / 66' buggy hvor høyre framdekk soper i skjermen i humper. på: mai 15, 2015, 20:14:06 pm
Hei! Trenger noen fornuftige innspill på hvordan jeg skal bli kvitt dette problemet. Det går greit når man kjører alene, men når man har en passasjer over 40 kilo, så skal det bare en oppbremsing inn mot et kryss eller et vanlig norsk telehiv før det skraper stygt fra passasjersiden. Jeg er klar over at dekkene stikker utenfor skjermene, og derfor har noe kortere vei fra fra dekk til skjermkant, men da jeg kjørte med "eu-kontroll-dekkene" endte det med at hjulet isteden traff innenfor skjermen og knuste undersiden av blinklyset i et overraskende asfalthull. Som buggyer flest er ikke denne heller helt rett. På høyreside sett forfra er det 7 cm fra dekk til skjermkant og på venstre er det 6 cm når ingen sitter i bilen. Hvor mye fjæringsvei er vanlig? Kan det være det holder å bytte til nye fjærer foran da det er mulig at de gamle er blitt litt slappe med årene, eller må jeg rett og slett bytte til puma-forstilling for å kunne justere opp litt? Kan en pumaforstilling bare justeres fra standardhøyde og nedover, eller kan den også øke bakkeklaringen?
Takker for tips![attachment=1][attachment=2][attachment=3]
2  Forum / Problemløseren / Sv: oljelekkasje fra drivaksel på: november 15, 2014, 13:52:32 pm
Min buggy lekker også, men kun når hjulene henger i løse luften. Ingenting når bilen står vanlig på bakken. Derfor har jeg ikke brydd meg om å bytte mansjetter. Du kan jo sjekke om det også er tilfelle med din. ingen grunn til å bytte mansjetter da, med mindre du kjører  mye med hjulene over bakken.  Blunker
3  Forum / Problemløseren / Sv: Knekt fot under bensinpumpen. Trenger tips!! på: juni 22, 2013, 21:46:21 pm
Takker igjen for super hjelp!  Osteaktig
4  Forum / Problemløseren / Sv: Knekt fot under bensinpumpen. Trenger tips!! på: juni 18, 2013, 21:39:31 pm
Takker! Hørtes ikke dumt ut. Jeg prøvde forsiktig å stikke ned et flatt skrujern, for så å benne den opp, men det var ingen bevegelse...og man skal jo helst ikke miste noen biter ned i blokka heller, så brukte lite makt. Den sitter bare på kon? altså trykket nedi holderen? Ingen ting som må vries en viss vei for at den skal kunne komme opp av hullet eller lignende?
5  Forum / Problemløseren / Knekt fot under bensinpumpen. Trenger tips!! på: juni 18, 2013, 20:30:28 pm
Må vel være etterpåklok og spørre her, noe jeg selvfølgelig skulle gjort FØR jeg begynte å demontere. Det som skjedde var at jeg oppdaget en sprekk i den plastikkfoten (?) under bensinpumpa (Standard 1600 motor med mekanisk pumpe.) Hadde en liggende, så tenkte den var rask å bytte. Fjernet pumpa, men foten satt som et skudd. Skrudde derfor ut de 2 boltene som foten er tredd ned på, samt dro ut pinnen som driver pumpa. Var fortsatt ikke til å rikke. Ble utålmodig og slo forsiktig med en hammer på et flatt skrujern mellom blokka og foten, og "knekk" så satt jeg der plutselig med halve foten i hånda, og resten nede i holderen inne i blokka. Spørsmålene er da:

Hva gjør jeg nå?? Noen som har et triks på hvordan jeg skal få ut resten av "røret" som sitter igjen i blokka?

For å komme meg tilbake til parkeringsgarasjen, så monterte jeg bare den knekte foten tilbake på plass, og det fungerer jo,men jeg liker ikke at ting ikke er 100% til å stole på. Er beste løsning å bare blokke hele hullet, la rørbiten sitte igjen i festet nede ved kammen, og gå for ei elektrisk biltema-pumpe isteden?


Takker på forhånd for praktiske og geniale innspill.[attachment=1][attachment=2]
6  Forum / Problemløseren / Sv: Instrument VDO etc... på: november 14, 2012, 19:20:53 pm
De nye instrumentene hos biltema er faktisk helt ok, og uten logo. Klassisk svart bakgrunn! :-)
7  Forum / Problemløseren / Fett på splines på drivaksel ved montering av trommel? på: juli 19, 2012, 22:15:30 pm
Hei! Som topic sier, skal jeg montere nye tromler bak på buggyen, og lurer på om det bør smøres noe fett eller olje på splinsene før jeg trer trommelen på? Verkstedhåndboka sier ingenting om dette, men tenkte kanskje det beskyttet litt mot rust og slitasje...  Glad
8  Forum / Problemløseren / Sv: Vognkortet sier 165R15. Hva slags profil er dette? på: mai 23, 2012, 11:16:25 am
AAH! Der lærte jeg noe nytt! Var sikker på at det var profilens høyde i millimeter.  Glad
9  Forum / Problemløseren / Sv: Vognkortet sier 165R15. Hva slags profil er dette? på: mai 22, 2012, 21:47:20 pm
Tusen takk!  Glad
10  Forum / Problemløseren / Vognkortet sier 165R15. Hva slags profil er dette? på: mai 22, 2012, 20:08:03 pm
Dette er sikkert noe alle andre vet, og jeg ønsker å bli som alle andre!  Gliser I vognkortet til Buggyen min står det at dekkdimensjonen foran skal være 165R15. Hva slags profil har slike dekk? Er det 80mm? De som fulgte med er nemlig 185/"ett-eller-annet"R15, og disse tar bort i skjermene ved sving og nedbremsing. Usikker på om å bytte til standard-dekk vil ordne dette, eller om fjærene begynner å bli slappe, og at jeg bør bytte dem isteden...
11  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oljetrykksmåler (1-10 bar) og giver (1-7 bar) Blir det feil? på: mai 06, 2012, 00:03:04 am
Hørtes sannsynlig ut! Senderen/giveren inneholder vel en justerbar motstand som reguleres av oljetrykket. Da ganger jeg bare avlest trykk med 0,7 så får jeg riktig trykk. Uansett skal måleren hos meg kun bare brukes til å overvåke om oljetrykket er normalt eller for lavt.

Takk for svar!
12  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oljetrykksmåler (1-10 bar) og giver (1-7 bar) Blir det feil? på: mai 04, 2012, 19:24:34 pm
Ingen? La meg stille et enklere spørsmål.... Jeg koblet opp på denne måten (1-7 giver og 1-10 instrument), og fikk på tomgang-avlesning på  rett under 2 bar og ved litt turtall (anslår rundt 2-2500 omdreininger) krøp viseren til nesten 3 bar. Hørtes dette realistisk ut i forhold til deres biler og det som er passelig oljetrykk? Motoren er en standard AD. (1600DP)
13  Forum / Teknisk, teori og praksis / Oljetrykksmåler (1-10 bar) og giver (1-7 bar) Blir det feil? på: mai 02, 2012, 19:51:26 pm
Hei!
hvis jeg kobler en ny oljetrykksmåler med skala fra 1-10 bar på en giver som hører til en måler med skala fra 1-7 bar. Vil den nye måleren vise riktig da? Og hvis ikke...Vil den vise for mye eller for lite trykk i forhold til det som er riktig? Jeg har den nye giveren også, men har ikke lyst til så bytte rundt, siden den gamle giveren holder tett, og jeg har hørt det er et sted det er lett å få lekkasje, hvis gjengene blir slitt. Det viktigste er at jeg kan følge med at oljetrykket ikke forsvinner. På den nye giveren står det 3-160 Ohm...På den gamle står det ikke noe oppgitt.
Noen som har en formening?  Blunker
14  Forum / Problemløseren / Sv: 1600 dp med 34 pic-3 nøler ved små gassjusteringer. på: april 10, 2012, 16:18:14 pm
Da var feilsøkingen igang igjen. Det viste seg at pumpa i alle fall leverte godt med bensin, men i alle tilfeller er nå filteret mellom pumpe og forgasser tatt bort. Hadde også ut en plugg, samt kikka ned i forgasseren. I mine øyne så pluggen fin ut. Litt mye sot langs kanten kanskje? Hva mener dere? Synes også kanskje at det var litt mye sot i forgasseren. Bør jeg justere blandingen tynnere? Det er vel verd å nevne at den har stått mye å gått på tomgang den siste tiden under feilsøkning...lite utblåsning på vei.

[attachment=1]

[attachment=2]
15  Forum / Problemløseren / Sv: 1600 dp med 34 pic-3 nøler ved små gassjusteringer. på: april 08, 2012, 12:16:04 pm
Har prøvd meg fram med akspumpa, uten å oppleve noen særlig forskjell. Har også lurt litt på om jeg burde tette utblåsningen på viftehuset,ja. Var åpne når jeg kjøpte den, men det skal jeg få tettet fort som bare det. Takk for tipset! Glad Så vidt jeg vet er forgasseren plugget i alle ledige hull. Har prøvd med startgass både her og der, og ikke funnet noe falsk luft. Det første jeg skal gjøre over påske er å fjerne bensinfilteret for å forsikre meg om at pumpa gir nok. Takk for alle tips og råd!  Osteaktig
16  Forum / Problemløseren / Sv: 1600 dp med 34 pic-3 nøler ved små gassjusteringer. på: april 08, 2012, 00:26:05 am
Jeg har med vakum-klokke, ja! Legger med et bilde som sikkert sier mere enn jeg greier å forklare. Har ikke studert den så nøye annet enn at jeg har sugd i slangen og sett at det beveger seg i fordeleren. Stift og tenning ble justert i fjor sommer uten at fuske/nøle-problemet løste seg.

Det som overrasker meg, hvis problemet skyldes at pumpa gir for lite, er at motoren er helt med når man gasser brått med stort pedalutslag, samt ved høyere turtall. Regner med at aks-pumpa får bensin fra samme kammer som tomgangsdysa og hoveddysa, så da burde jo den heller ikke få nok bensin. Men uansett! Sikkert lurt å flytte filteret. En lekkasje mellom pumpe og forgasser utover en varm motor kan vel fort føre til st.Hans-bål...

Prøvde å stille blandinga litt fetere idag, samt å rense tomgangsdysa skikkelig. Det hjalp litt, men er fortsatt ganske uvillig under 2000 omdr. Kan det bety mye at jeg kjører med åpent luftfilter? Er ikke plass til den store luftfilterboksen på buggyen min. Er det vanlig at man må ha større dyser ved bruk av slike filter? Motoren får jo mer luft enn originalt...
17  Forum / Problemløseren / Sv: 1600 dp med 34 pic-3 nøler ved små gassjusteringer. på: april 05, 2012, 22:17:34 pm
Det er kanskje det første jeg burde forsøke,ja! Vet at pumpa er max ett par år gammel, men kan jo være den har tetta sæ med noe dritt fra tanken. Når bilen har stått ei ukes tid eller mer må jeg i alle fall kinne lenge før den får bensin fram til forgasseren. Har nå bare filter mellom pumpe og forgasser. Det var nytt i fjor sommer. Dette er kanskje et tåpelig spørmål, men mates bensinen gjennom forgasseren ved hjelp av trykk fra bensinpumpa, eller bare ved tyngdekraften pga av at bensininntaket er på toppen av forgasseren?

Takk for fornuftig svar, btw! :-)
18  Forum / Problemløseren / 1600 dp med 34 pic-3 nøler ved små gassjusteringer. på: april 05, 2012, 15:15:30 pm
Jeg har en buggy med 72-modell motor, som ikke liker små rolige gasspedal-trykk. Den sviver fint på tomgang og er med med en gang ved brå trykk på pedalen (pumpe-gassing) men små justeringer for å holde jevn fart  langs veien, liker den ikke. Da stotrer den og nøler, også må jeg inn med clutchen, og pumpe en gang for å få den til å svive pent igjen. Dette er helst et problem under 2500 omdreininger. Over det så er den stort sett med med en gang. Dette er veldig slitsomt når man prøver å cruise rolig mellom 1500 og 2000 omdreininger. Noen som har noen gode råd? Er det forgasseren eller er det kanskje tenningen som er feiljustert. Begge deler ble justert av vw-mekaniker ifjor sommer, men problemet har vært der helt siden da. De har vel ikke allverdens erfaring med gamle motorer lenger.. Min teori er at den får får lite bensin,når spjeldet åpner seg, mens når man pumpespeeder, så får den jo ekstra bensin gjennom aks-pumpa. Kan det hjelpe å bytte til en større tomgangsdyse?

Har lagt en video på youtube av problemet:

19  Forum / Problemløseren / Sv: Og plutselig var girene borte vekk! på: juni 18, 2011, 09:05:59 am
Takk, men har bestillt komplett nytt originalt clutch-sett som ligger klart for montering i ettermiddag! :-) Men kan noen fortelle meg hva slags moment skruene som fester trykkplata til svinghjulet, skal ha i Nm? kan det stemme at 18 ft-lbs tilsvarer 24,4 Nm?
20  Forum / Problemløseren / Sv: Og plutselig var girene borte vekk! på: juni 12, 2011, 11:16:57 am
Takk! Da skulle alt være klart til å bestille! Bytter full pakke, når jeg først har plukka motoren ut.  Blunker Ser at clutcharm-fjæra mi sannsynligvis også er brukket. Er det mulig å bytte denne uten å ta av armen? å bare tre den nye fjæra over armen liksom?
21  Forum / Problemløseren / Sv: Og plutselig var girene borte vekk! på: juni 11, 2011, 23:13:06 pm
En gang har den nok kunne festes,ja! Tipper den har sett ut som denne en gang før den gikk i biter:

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1272

Fant løse biter av den på begge sider av trykkplata!  Tvilende

Men hvis jeg kjøper gammel type utløserlager og gammel type clutch, vil det fungere uten adapter, eller vil den gamle typen clutch og pressplate ikke passe på motoren min? Beklager at jeg må ha dette inn med teskjeer....

22  Forum / Problemløseren / Sv: Og plutselig var girene borte vekk! på: juni 11, 2011, 22:44:02 pm
Takk for mange hurtige svar. Må si jeg ikke er 100 % sikker på hva slags årsmodell motoren er, men trodde det var 72. Motorkoden er AD504392. Kan dere hjelpe meg så ikke jeg bestiller feil clutch-sett? Må jo være ett av disse to:

http://www.machine7.com/product.php?xProd=612&xSec=355
eller
http://www.machine7.com/product.php?xProd=613&xSec=355

Etter slik jeg ser det, trenger jeg den tidlige versjonen (første av linkene), men jeg legger med bilder av trykkplate og utløserlager jeg har, så dere kan se om dere er enige.

[attachment=1][attachment=2][attachment=3]
23  Forum / Problemløseren / Sv: Og plutselig var girene borte vekk! på: juni 11, 2011, 00:47:50 am
Samlet mot hele uka, og gikk idag i gang med å ta ut motoren, for å kikke på utløserlageret. D motoren var ute hang denne ringen og dinglet mellom utløserlageret og trykkplate. Hva er dette for noe? Har kikket på en del komplette clutch-sett men ingen av dem har denne med på produktbildet? Trenger jeg en ny slik en hvis jeg skal bytte full pakke med utløserlager, trykkplate og clutch? Denne ringen så litt sliten ut på siden som vender mot trykkplaten...
24  Forum / Problemløseren / Sv: Og plutselig var girene borte vekk! på: juni 06, 2011, 20:08:14 pm
Tja, wire'n ser da hel ut (bortsett fra at den jo er skjøtet siden dette er en buggy.) Hvor mye skal utløser-armen bevege seg fra cluth-pedalen er helt ute, til den er helt inne? Hos meg forflytter den seg et par cm... Er dette nok til å løse ut clutchen? Prøvde å stramme clutch-wire'n for å se om den løste bedre ut da, men fortsatt gikk bilen framover med clutchen i bånn. Har lagt ved 2 bilder av utløser-armen. Ett med pedalen i bånn, og ett med pedalen urørt. hvis dere er enige i at armen forflytter seg nok til at clutchen burde vært utløst, så er d vel ikke annet å gjøre enn å ta ut motoren å se på utløsningsmekanismen inne i kassa.
25  Forum / Problemløseren / Sv: Og plutselig var girene borte vekk! på: juni 04, 2011, 15:12:09 pm
nei, merker ikke noen forskjell på clutchen egentlig, men testa litt til idag, og fant ut at det nok stemmer at clutchen ikke løser skikkelig ut. Bilen går sakte framover når clutchpedalen er i bånn og girkassa i gir. Er det noen vits å begynne å stramme på vaieren eller tror dere at det er noe gæli inne i selve utløser-mekanismen. Er ikke så gira på å begynne å ta ut motoren hvis ikke jeg er helt nødt. skal jo være enkelt nok, men har ikke gjort det før og da tar ting mye tid...
26  Forum / Problemløseren / Og plutselig var girene borte vekk! på: juni 02, 2011, 21:26:13 pm
Etter 5-6 mil i strålende sørlandsk solskinn var det plutselig ikke lenger mulig å få bilen i gir. Hvert forsøk på å sku spaken i gir ble besvart med hjerteskjærende gnissing av usynkrone tenner i bevegelse. Når bilen står stille skal det vel ikke være mulig å få "tannpuss-lyd" når cluthen er presset i bånn? Da skal vel girkasse drevene stå stille, selv om motoren sviver. Prøvde å stoppe motoren også, og da fant jeg i det minste første og andre gir og kunne starte å kjøre. Heldigvis var jeg bare 100 m fra garasjen da tragedien inntraff!  Øyerulling

Men hvis det er clutchen som ikke løser skikkelig ut, hvorfor kunne jeg da starte i første gir med clutchen inne uten at bilen hoppet framover, eller motoren kveltes?

Bilen er en buggy, men med 1966 bunnplate og 1972  1600-motor og girkasse. Takker for tips forklart på en lettfattelig måte! ;-)
27  Forum / Problemløseren / Sv: 34 pict 3 gasser. Hvordan best løse alle problemer? på: april 21, 2011, 21:12:34 pm
Bra hvis du har bry til å skrive noen ord om forgasseren når den kommer. Jeg vurderer å gjøre det samme investeringen for å få orden på tomgangen,men greit å vite om empi'en er "plug'n play,eller om den må dyses om og tilpasses.  Glad
28  Forum / Problemløseren / Sv: Finne riktig TDC-hakk på reimhjul...? på: april 21, 2011, 20:38:30 pm
Jepp motoren sviver, men kun på choke. Når bilen blir varm, så dør den på tomgang. En av grunnene til at jeg er begynt å justere tenninga. Vet ikke om jeg kan legge hele skylda på den foræderske 34 pict-3!  Blunker
Motoren sveiv egentlig pent både når den var justert på det venstre og det høyre merket. Hvordan er det med turtallet? Gjelder det å vri fordeleren til turtallet på tomgang er på sitt høyeste, eller er det viktigste at den sviver fint uten ettertenning og fusking?
29  Forum / Problemløseren / Finne riktig TDC-hakk på reimhjul...? på: april 20, 2011, 20:54:55 pm
Hei!
Har en 1600-motor med motorkode AD504392, med reimhjul med to hakk. Ett på indre kant (mot motoren) og ett på ytre kant. Etter det jeg har lest meg til skal denne motoren ha tenningen justert 5 grader ATDC, og da vil det jo være logisk at det høyre hakket er TDC og det venstre er tenningsmerket, men da jeg sjekket tenningen med prøvelampe, så hadde forrige eier stillt tenningen på det høyre (innerste) punktet. Noen som kan oppklare for meg hva som er riktig?

30  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: fuel cut ventil til solex 34 pict-3 på: april 13, 2011, 10:31:20 am
Har fått tak i! Imponerende kjapp respons her! :-)
Sider: [1] 2
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!