Så lenge ting er i orden så skal man ikke trenge å være redd for å legge ut på langtur med boble uansett hvilken årsmodell/motor man har.
Har selv biler med både 1200 og 1600, og kjenner meg like trygg på begge to.
1600 motoren som du nevner kom relativt sent i bobla ja. Her i Europa kom den med 1302s modellen i 1971.
Angående såkalte fallgruver, så vil jeg si at det eneste som kan være et stort problem på disse bilene er rust.
Med en verksted håndbok, standard garasje verktøy og positiv innstilling (og muligens litt kreativt/fargerikt språkbruk) så fikser du det meste selv hjemme i garasjen.
Når det gjelder senking så er det mange her inne som har doktorgrad eller høyere.
Her er forresten et par fine "årsmodell guider":
http://www.vvwklubb.no/Sider/VWT1%20Endring.htmlhttp://www.thesamba.com/vw/archives/lit/77whatyearisit.phpDenne siden her har også vært til mye hjelp med det tekniske (hvertfall for min del).
http://www.vw-resource.com/