mai 12, 2024, 04:43:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Får ikke pedal etter lufting! HJELP!  (Lest 2441 ganger)
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« på: april 19, 2009, 21:54:07 pm »

Jeg løfter denne igjen, da jeg har et lignende problem.

Tromler, band, pumper, slanger og rør, alt nytt. Bremsepumpa er CSP "forsterket" 2-krets pumpe, men det skulle ikke ha noen praktisk betydning. Tanken er også ny og har to kammer (montert helt oppunder bensintanken).

Jeg får trykk i bakbremsene og ingen tegn til bobler når jeg lufter der. Men foran så er det masse små bobler om det pumpes sakte. Pumper jeg fort, så skummer bremseveska. Får litt pedal langt inne, men klarer ikke å lufte frem en skikkelig pedal.

Holdt på en god stund med dette. Så tenkte jeg kanskje det var feil at bremserøret ut til venstre forhjul lå lavere enn selve pumpa. Så jeg bøyde det så det går over pumpa isteden. Men det hjalp ikke.

Jeg har forsøkt å lufte på gamle måten, og jeg har prøvd å bruke en oljepumpekanne og pumpe bremsevæske fra hjulsyl og til hovedpumpa. Det gikk fint bak, men foran vedvarer problemet med skum/bobler.

Kan det være at pumpa suger luft der slangen går inn fra beholderen? Forslag tas imot med stor takk!!
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1 på: april 19, 2009, 22:04:04 pm »

Med litt kreativitet, så kan du trykksette bremsevæske-beholderen din. Ikke med 8 bar akkurat, men litt overtrykk etter sunn fornuft-prinsippet. Da skal det være mulig å bare løsne luftenippler og la det "strømme".  Viktig at du har den foreskrevne "dødgangen" på pedalen din, slik at pumpa returnerer helt tilbake, så væsken kommer inn i masteren.
Ellers er det jo nevnt her tidligere at det kan være problematisk hvis luftenippelen sitter nederst på caliperen, kanskje bytte side på de.
Loggført

Har laaang VW-pause.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2 på: april 19, 2009, 22:12:17 pm »

Jeg har forsøkt å sette trykk på. Laget meg en patent for det. En bruskork passer på tanken, så den borret jeg hull i og satte en slange i. Denne slangen tredde jeg på en blåsepistol, som er deffekt og står åpen hele tiden. Det gikk fint en stund, så hoppet nippelen på hovepuma av og jeg tåkesmørte hele fronten på bilen med bremsevæske. Det skjedde tre ganger, og da ga jeg opp den løsningen Glad Stilte kompressoren på ca 1 bar (fikk den ikke lavere)

Jeg hadde ca 8-10mm dødgang på pedalen, og da fikk jeg ikke nok pedal. Justerte den inne, så dødgangen var 1-2mm. Det hjalp heller ikke.

Det er std T1 pumper på bilen, og ikke T3 Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #3 på: april 19, 2009, 22:14:42 pm »

Glemte å si; Jeg fikk kona til å hjelpe til, så hun satt å pumpet. Når hun pumpet fort, så står det en fontene med bremsevæske opp av røret som går fra tangen og ned til hovedpumpas inntak til bakbremsene. Så det virker som pumpa virker motsatt. Den blåser og ikke suger ??
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #4 på: april 20, 2009, 21:30:24 pm »

I dag ble jeg så lei av å sitte krøka inn under forskjermen, så jeg plukket ut tanken for å komme bedre til.


Når det pumpes på pedalen, så suger den bremsevæske i beholderen til kretsen foran. Men den blåser i bakkretsen. Det ser jeg fordi det står en fontene av bremsevæske opp i tanken fra bakkretsen.

Jeg har gått over alle koblinger og sjekket at de sitter skikkelig. Noe de gjør. Må jeg kanskje til med gjengeteip??
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: april 20, 2009, 21:48:10 pm »

Pushroden skal stilles til 5-7 mm dødgang. Med mer dødgang enn det får du ikke pedal, og med for lite dødgang vil det alltid være press i systemet, pluss at pushroden stenger for bremserøret som fører til hjulene bak. Men dette visste du sikkert Blunker
Loggført

(o\ ! /o)

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: april 20, 2009, 21:50:38 pm »

Ja, jeg har forsøkt å juster den til 1mm dødgang (som vist i Heyns boka), men heller ikke det hjalp noe.

Begynner å bli litt desperat. Er av gårde på jobb til sent nesten hver kveld, og hadde håper å få bilen kjørbar til blikktreffet til helga Trist
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: april 20, 2009, 21:58:55 pm »

Justert båndene ut? Øyerulling
Loggført

(o\ ! /o)

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #8 på: april 20, 2009, 22:04:19 pm »

Justert båndene ut? Øyerulling

Har justert alle banda så hjulet ikke går rundt, så 1-2 knepp ut igjen. Slik at hjulet går rundt, men ikke løper helt fritt.

Brekket fungerer helt topp
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: april 20, 2009, 22:25:18 pm »

Tenkte på noe – du har ikke montert bremserøret i feil hull? Et av hullene  på bakre krets skal gå til bremselysbryteren, mens det andre er bremserøret. Du har kanskje koblet det omvendt? Det virker vel logisk? At pumpa blåser ut der bremselysbryteren skal være for å aktivere bremselys..
Loggført

(o\ ! /o)

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #10 på: april 20, 2009, 22:28:30 pm »

Denne pumpa ser ikke lik ut som den orginale. Og den er montert helt etter anvisning fra CSP. Det følger med et y-ledd som står i det ene uttaket og går til hvert sitt forhjul. I enden på dette y-leddet så står bremselysbryteren. Ett hull i bunn er blendet med lokk og det siste hullet, som er nærmest pedalen, er til bakkretsen






http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=98799429319&rub1=Wheels%20%2F%20Brakes&rub2=Master%20Cylinder%2CMaster%20Cylinder&artnr=18189a&pn=0&sort=&all=


Monteringssatsen
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&artnr=20208a&rub1=Wheels%20%2F%20Brakes&rub2=Master%20Cylinder%2CMounting%20Adapter&wkid=98799429319&session=&tmpl=&nocache=1240262961
« Siste redigering: april 20, 2009, 22:30:12 pm av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: april 20, 2009, 22:32:21 pm »

Da begynner jeg å gå tom for tips...

Linkene dine fører kun til forsiden, forresten..
Loggført

(o\ ! /o)

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: april 20, 2009, 22:34:54 pm »

Da begynner jeg å gå tom for tips...

Linkene dine fører kun til forsiden, forresten..

Ok, men du ser bildene Glad


Ja, jeg begynner også å gå litt tom her. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være pumpa det er noe galt med. Så jeg skal låne en pumpe og teste med den. Så ser vi fort om det løser problemet.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Bendik
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #13 på: april 24, 2009, 20:20:36 pm »

Vet ikke om det er teit tips, men jeg hadde et lignende problem en gang. Da lå det luft i pumpen/rørene som jeg ikke fikk ut. Jeg fikk en til å trykke pedalen inn, mens jeg løsnent rørene på pumpen lett til det begynte å komme væske ut. Dette fikk vekk luften, etter det luftet jeg igjen på vanlig vis og fikk god pedal.
Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #14 på: april 24, 2009, 20:22:54 pm »

Fått det til, Pål?
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 24, 2009, 20:42:45 pm »

jeg har netopp byttet allt på ovalen..
ikke for å være ekkel men der gikk allt fint..
tok du å fyllte hoved pumpa før du monterte den?
jeg gjorde det og da gikk allt smertefritt
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!