mai 04, 2024, 05:17:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor: Hvilke verktøy og til hva  (Lest 6637 ganger)
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« på: februar 27, 2009, 09:47:58 am »

Oppfølger til http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12742.0.html ("Lite kompetanse på motorer - look som teller")

For å prøve å gjøre at folk (meg selv inkludert) blir mere interessert i motorbygging kunne det vært fint å få ut en god oversikt over hvilken verktøy en MÅ ha, hvilken en bør ha, og hva de forskjellige verktøyene blir brukt til.

et enkelt Eks:  Osteaktig

-------------------------------------------
Hva
Skrutrekker/skrujern
http://no.wikipedia.org/wiki/Skrujern
Bruksområde
brukes til å skru inn og ut skruer
http://no.wikipedia.org/wiki/Skrue
Forskjellige versoner
Disse finnes med forskjellige spor på tuppen, sporet på skruen avgjør hvilket skrujern du benytter. Valg av riktig spor og størrelse er viktig for å ikke ødelegge skruen.
Enkelte skrujern kan ha en skrallefunksjon og de finnes tilogmed i elektriske versjoner.
For å unngå å miste skruer har mange skrujern magnetisk spor slik at skruen følger med opp. Dette kan være veldig nyttig når en skal skru på steder det er veldig trangt
-------------------------------------------

Slik kan jo en forklaring se ut. Nå vet jo de fleste hva en skrutrekker brukes til men når det kommer til spesialverktøy for motoren er det mange som ikke kan så mye (deriblant meg) så fint om motorhuene som henger på forumet kunne kommet med noen forslag.
Jeg kan jo oppdatere første posten etterhvert som ting kommer inn.
Loggført

Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #1 på: februar 27, 2009, 16:26:41 pm »

Hei av skrutrekkere er det vel nok med stjerne og til rettspor du trenger et par av hver i forskjellig størrelse. Så er det greit med et pipesett,noen leddnøkler og noen fastnøkler dette kommer du langt med Blunker
Loggført

Tlf 92062314
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: februar 27, 2009, 18:12:16 pm »

Hvordan er det med verktøy for montering av stempelringer, måleverktøy, tenningsstrobe osv? ofte er det vel litt mere enn skrutrekkere en trenger.. (og eksempelet var med litt glimt i øyet men er mer en illustrasjon om at en si litt mere enn akuratt hva verktøyet heter.
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 27, 2009, 18:44:07 pm »

Har du en Fastnøkkel og leddnøkkel, begge av størrelse 13 opplever jeg at du kan komme til mye...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 27, 2009, 18:46:12 pm »

SKal ta bilder av det jeg har samla av verktøy og lage en beskrivelse av det og poste her om det er interessant - jeg har ikke alt - men ikke så mye som mangler - andre fyller sikkert på. Verktøy er som regel en engangsinvesterings som man har glede av hele livet Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 27, 2009, 20:20:14 pm »

Bra tiltak! Jeg har selv nettopp hatt en liteoverhaling av en motor. Bruktre da de vanlige verktøyene jeg hadde, men er ganske sikker på at det er mye spesialverktøy der ute som kan gjøre jobben ganske mye letter. Venter i spenning på bildene dine tomr

Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 27, 2009, 20:25:34 pm »

Var av spesialverktøy jeg tenkte ja Glad

Bra tiltak! Jeg har selv nettopp hatt en liteoverhaling av en motor. Bruktre da de vanlige verktøyene jeg hadde, men er ganske sikker på at det er mye spesialverktøy der ute som kan gjøre jobben ganske mye letter. Venter i spenning på bildene dine tomr


Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: februar 27, 2009, 20:37:10 pm »

Som grunnleggende verktøy vil jeg anbefale det største settet til Biltema. Kombiner dette med ett skikkelig skrutrekkersett, og noen tenger så kommer man langt.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: februar 28, 2009, 17:34:31 pm »

forsøkte meg på en lignende tråd for et år siden... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1019.0.html

Det er vel spesialverktøy som er mest interessant skulle jeg tro ja.

Bilder og forklaringer hadde vært gull!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: februar 28, 2009, 18:05:26 pm »

Intresangt dette ja! TomR: Kom med bilda og fakta!!

Og kva er blueprinting? Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: februar 28, 2009, 18:33:11 pm »

Og kva er blueprinting? Osteaktig
Fint du spurte.. Glad
Loggført

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: februar 28, 2009, 19:14:46 pm »

Måle, tilpasse alle deler til nøyaktige toleranser med vekt og klaring. Notere dette som dokumentasjon på byggingen.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: februar 28, 2009, 20:11:12 pm »

I See..

Men i kan't see bildene te TomR Rekker tunge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: april 03, 2009, 18:07:46 pm »

Ja det var dei bilda då....

Akkuratt NO skulle denne tråden ha vert "ferdig".... eg skal snart kjøpa inn masse verktøy!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #14 på: april 05, 2009, 20:41:07 pm »

Her er et lite utvalg av noe jeg synes er "kjekt å ha"

Måleur med magnetfot: Måling av endeslark ved shimsing av svinghjul, og monteres i adapteren til høyre for å måle vendehøyde på stempler.

Blokk splitter: Monteres i oljepumpehullet for å splitte blokka etter at oljepumpen er dratt ut med det verktøyet jeg ikke tok bilde av  Osteaktig
Svinghjulsholder: Holder svinghjulet stille når du skal løsne/feste det.

Bor og dor: Til å borre ut ventilstyringer og slå nye inn i toppene.

Digitalt mikrometer: Perfekt til å sjekke at ikke veiva er utslitt/oval i lagerbaner


* DCP_3966 (Large).JPG (149.09 KB, 1024x680 - vist 159 ganger.)

* DCP_3967 (Large).JPG (161.08 KB, 1024x680 - vist 162 ganger.)

* DCP_3968 (Large).JPG (163.96 KB, 1024x680 - vist 181 ganger.)

* DCP_3965 (Large).JPG (143.59 KB, 1024x680 - vist 175 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mai 08, 2009, 13:00:30 pm »

Da har vi lært noe ang motorverktøy i allefall
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #16 på: mai 08, 2009, 13:08:40 pm »

Av verktøy til motormekk kan jeg anbefale bukk  Gliser



* bukk.jpg (7.75 KB, 300x300 - vist 146 ganger.)
Loggført

Member #1 /Spliths venner
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #17 på: mai 08, 2009, 20:59:29 pm »

Med verktøy er det ofte slik at når det først er kommet i hus, er det litt vanskelig å forstå hva du gjorde uten det før.
Kan selvfølgelig anbefale en kompressor. Viss det er litt størrelse på den kan den brukes til sandblåsing, og alt mulig av luftverktøy og renblåsing. Muttertrekker er fin. I stedet for å skru i 5 minutter på en rusten og treg mutter, bruk trekkeren og den er av på 2 sekunder.

Av større "verkstedutrustning" er det veldig greit med en søyleborremaskin og dreiebenk, selv om det kanskje er nærmere "kjekt å ha" enn et must. (men jeg er blitt avhengig....  Osteaktig )

Og av og til tar det litt av, så det siste i hus er en avbalanseringsmaskin til veivaksler  Glad


* DCP_3970 (Medium).JPG (63.6 KB, 800x531 - vist 170 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #18 på: mai 09, 2009, 04:20:13 am »

Kan jo spørre meg frem litt da. (husk at jeg ikke har noen erfaring med skruing av motor så om spørsmålet høres dumt ut så er det kanskje det Glad )
Må/bør en ha: (om ikke, hva kan en bruke i stedetfor?)

Ventilfjærspenner?
Stempelringtang av noe slag? (ser for meg at det ikke går å ha på stempelringer uten)
Momentnøkkel (er vel mest spm. om hvilke områder en bør ha for)

Ser jo at en ved blueprinting av motor skal ha micrometer og greier. Trenger en å kontrollere alt så nøye ved en enkel overhaling?

Har planer om å kjøpe "how to rebuilt your aircooled vw engine.. " og mye står sikkert der. Er det eventuelt andre bøker som er bra? Er både enkel overhaling og gjerne litt om lett trimming jeg skulle hatt bok om.
Loggført

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mai 09, 2009, 09:28:48 am »

Her er i allefall den beste tråden jeg har funnet om motorbygging, med forklaring på hvordan verktøyet skal brukes http://airspeedparts.com/online-community/index.php?topic=914.msg46249#msg46249
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #20 på: mai 09, 2009, 10:05:12 am »

.
« Siste redigering: februar 05, 2011, 15:22:39 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!