mai 15, 2024, 05:40:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skal det være stabstag bak på 1302?  (Lest 1007 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: mai 05, 2011, 08:45:39 am »

Var på PKK med 1300S på mandag, og de hang seg litt opp i rust på stabstaget.
Det fikk meg til å tenke på at jeg har sett hull og bolter for et slikt stag på 1302 roadsteren, men aldri noen stag.
Skal det være der originalt? I så fall trenger jeg alt. Er det da greit å bestille noen litt heftigere greier? Forslag?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: mai 05, 2011, 08:55:24 am »

Det er ikke stabstag bak på 1302/03. Det finnest ettermarkeds - stag. Bla. Kerscher har, vet ikke men antar at det er med TÜV.
1302 løfter på rumpa i sving, så det første steget bør vel være stivere stag foran?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 05, 2011, 19:16:39 pm »

Det er ikke stabstag bak på 1302/03. Det finnest ettermarkeds - stag. Bla. Kerscher har, vet ikke men antar at det er med TÜV.
1302 løfter på rumpa i sving, så det første steget bør vel være stivere stag foran?

Feil !  Hvor har bobla tyngda si?  Øyerulling  Ikke foran i hvertfall...
 
Har prøvd å kun montere stivere stabstag foran på 1303, bilen ble helt jævlig å kjøre. Satte på igjen std. staget og monterte stag bak, da ble bilen helt nydelig å kjøre på svingete vei.
Hvis du har et VELDIG tykt stag bak og kjører kun på perfekt og plan asfalt eller på bane så kanskje det er noe å hente ¨på et tykkere stag foran.
Da jeg hadde tykkere stag foran så ble bilen mildt sagt vond å kjøre på sporete vei.
Samme opplevde jeg med gule koni-dempere foran, de ble for stive. Ikke uten grunn at coilover-kit til 1302 og 1303 har røde koni.

Ergo : det skal mye til at du bør sette på noe tykkere enn originalt foran. I hvertfall hvis den skal kjøres på vei. På bane, ja kanskje..
« Siste redigering: mai 05, 2011, 19:27:25 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: mai 06, 2011, 08:09:45 am »

Beskrev det litt klossete.. Det er bak det mangler ja. Jeg har og forstått at det ikke bør være for harde stag foran. Så da er det valgfritt å ha stabstag/sway bars? bak på 1302?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #4 på: mai 08, 2011, 12:18:01 pm »

Kjører du på en rask bane der du kan holde høy fart i svingene vil du ikke ha særlig overstyring .. og dermed kjøre lite eller uten stabstag bak. Det gjelder vel også på vanlig vei for de fleste vil jeg tro.
Autoslalom, og bane med mye krappe svinger, Gocart bane som Reve banen osv ønsker du mer overstyring, og dermed kragtigere krengehemmer bak.
Kraftigere fremme -> Mer understyring
Kraftigere bak -> Mer overstyring

Vanlige Norske veier er vel mer svingete en de fleste racerbaner...
Dekk, lufttrykk, ride height osv betyr også mye for over/understyring

Whiteline hadde noen fine som var justerbare til både fremme og bak, men jeg tror ikke de produsers lengre.
Har lagret denne linken etter jeg søkte en del etter dette, hadde planer om noe raserbil greier før jeg kjøpte bussen, nå er det på vent :-)
http://www.whiteline.com.au/docs/catalogues/WL_0360.pdf
Side 100 er til boble... Der finner du delenummer som en kan google for å eventuelt finne noe brukt...

Aircooled.net har de som er faste bak, men de kan nok modifiseres til noen justerbart
http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=SSS0005&cartid=
Og for standard boble har de flere varianter fremme, også justerbart, men det er vel ikke det du er ute etter.

Jeg mener Øyvind (Subaru Turbo bobla) har 27mm whiteline justerbart bak.... og tilsvarende kraftig fremme, antagelig justerbart det også sammen med justerbar høyde.
Og det ser ut til at det fungerer :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!