Vis innlegg
|
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 48
|
92
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...
|
på: mai 18, 2015, 18:18:17 pm
|
"Med hjelp av denne lille rakkaren på ca 5000 lumens så finner man alt av appelsinhud og lakkstøv som kommer når man lakker i en garasje." Jeg tipper du mener 5000 kelvin og ikke 5000 lumen. Hvis den lampa der gir 5000 lumen så er det i tilfelle en verdens-sensasjon! Du kan oppnå samme resultat ved å bruke samme lysrør som billakkerere gjør, da lysrør med dagslys farge, dvs. rundt 5000 K. På feks et lysrør som har benevnelsen 827 = 2700 kelvin, og 840 = 4000 kelvin osv.. 2700 = varm hvit, rundt 5000 = dagslys.
|
|
|
94
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: erfaringer med empi oljekjøler
|
på: mai 02, 2015, 20:20:05 pm
|
Har hatt et par kjølere fra empi selv. En vanlig og en med vifte. Begge funka fint og er nok ikke det dårligste empi lager, eller for å si det på en annen måte : tror det er noe av det bedre empi lager. Tommel opp fra meg i hvertfall. (for mye av det andre dem lager er fra middels til dårlig kvalitet)
|
|
|
98
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: fersk vw boble eier trenger litt tips ☺
|
på: april 13, 2015, 19:48:33 pm
|
Ut i fra bildene her så ser jeg nok noen ting som gjør at jeg er litt skeptisk til at motor skal gå. Mulig du har demontert litt på de siste bildene, men mangler bensinslange ut fra pumpa, 12 volt coil på 6 volt anlegg, teipet fordelerlokk, tydelig gammel sliten motor, mangler eksosanlegg osv...
Er nok flere ting å ta tak i her....
|
|
|
102
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forgasserbytte
|
på: april 04, 2015, 22:14:38 pm
|
Så du mener at man mister ingen effekt på verken høyt eller lavt turtall ved bytte til større gassere? Og dette er helt uavhengig av gasser-valg, så lenge det er større en den som står på? Og om man velger enkel eller dobbelt oppsett? Det er veldig få midtmonterte forgassere som fungerer bra på bobla utenom den originale, slik at jeg vil si enten 2 enkle forgassere eller 2 dobble forgassere. Hvis det er nært forestående planer om å få større effekt enn 80 hk i fremtiden så ville jeg ha valgt et sett med dobble gassere. Derimot hvis du har tenkt å kjøre en god stund med ellers original motor så ville jeg ha valgt et sett med 2 enkle forgassere, enten et sett med type 3 gassere i god stand (overhalte) eller et sett med 2 enkle 40mm gassere. Med 2 enkle forgassere så vil du nok få økt effekt over hele registeret om dem er justert riktig, mens med 2 dobble gassere så vil du få lite eller ingen effektøkning under 2000 o/min, men økning på resten av turtallsområdet, HVIS du har riktige dyser,halsringer og justert riktig.
|
|
|
103
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forgasserbytte
|
på: april 04, 2015, 21:24:17 pm
|
Du vil vel få litt bedre ytelse på lavt/middels turtall, men jeg tror du mister litt av effekten på høyt turtall. Jeg har selv byttet fra Solex Pict 30/31 til en 40mm Empi, og byttet samtidig til turbopotte siden jeg skal montere turbo etter sesongen er over. Da spurte jeg en del om dette med effekt-økning osv. Det "å tro" er fint å gjøre i kirka.... Ved å montere 2 doble 40mm på en ellers standard 1600 så får du 63 hk. Dette er testet og prøvd. Motoren ble bremset før det ble montert gassere og da hadde den 51 hk. Du vil få bedre effekt særlig på midten og toppen av turtallsområdet, på lavere turtall er det lite eller ingen effektøkning. Mye er avhengig av at de blir justert og dyset riktig + riktig (justert) tenning. Står på tysk, men med 2 dobble 40mm Solex på en ellers standard 1600 = 63 hk. http://www.kaeferfriseure.de/index.php?pageid=19
|
|
|
104
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 412 Coupe Carrera
|
på: april 02, 2015, 12:47:09 pm
|
En kjapp renovering av ratt i går, ble mye bedre med relativt lite jobb.
Før (gustent og grått); [attachment=1]
Etter (svart og lekkert); [attachment=2]
Brukte du den her : ?
|
|
|
106
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bergers Ghia
|
på: mars 25, 2015, 22:23:42 pm
|
Med litt lakk ble det sånn Hvordan skal jeg si det........ , det ser veldig "ordentlig" ut . (Og høres slik ut også) Fin bil med fornuftig bygget motor du har Berger.
|
|
|
107
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
|
på: mars 18, 2015, 21:41:33 pm
|
Husk og at sylinderveggene begynner å bli tynne på 1680 settet. Har mer tro på å beholde originalt slagvolum og sette i bedre kam, 1:1,25 vipper, porte toppene, doble gassere og et bedre eksosanlegg. Men så er heller ikke dette et svar på spørsmålet ditt.. Men On Topic, har jeg vært på besøk hos en som hadde 2,9 liter volum på sin T1 motor..
Er i utgangspunktet enig med deg, MEN tipper de 1600-sylinderene og stemplene har sett sine beste dager, ergo vil det med bare et nytt sylindersett bli mer komp i motoren. Og skal du først ha et nytt sett kan du like gjerne gå for et 87mm eller 88mm sett. Hvis du ikke skal ha en illsint 1680 med 150 hk , men kanskje en 1680 på mellom 60-80 hk så holder de slip-in settene lenge dem. Ville kanskje ha valgt et 87mm sett, frest ned toppene til rundt 9,2 i komp , porta toppene og montert to enkle type 3 gassere. Da har du rundt 75 driftsikre hk. Søstera mi hadde en 1303 med en slik motor og den gikk veldig mye bedre enn en std. 1600, brukte lite bensin (mindre enn std.) og fungerte fint. Mitt budget oppsett ville være følgende: - 87 mm syl-sats (1641) - høvla topper(til ca. 9-9,3 i komp),med lett porting - 1,25 budget vipper - brukte type 3 enkle gassere som er gått over - brukt fordeler fra wbx (transporter 83-91 mod)
|
|
|
108
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?
|
på: mars 17, 2015, 20:02:15 pm
|
Du kan få helt opp i 2332ccm, det innebærer bytte av veiv og sylindere. Største du kan få på org. veiv er 1915ccm. For å få på noe større enn 1680 sylindersats må blokk maskineres.
Sylindere og stempler i seg selv gir ikke mye mer effekt hvis du ikke følger opp med gassere, kam, topper, vipper og en annen eksos osv.
Jeg er ikke HELT enig i det du skriver her... Dette har blitt prøvd, en helt standard 1600 som ble oppgradert med 88mm syl-sats bremset 63 hk etterpå. Fra 1585ccm til 1680. Med den nye sylinder satsen øker ikke bare volum, men også komp blir litt høyere med ny sats, derav økningen. Har selv kjørt en 1680 som stort sett var standard ellers dvs. toppene ble veldig lett portet og frest ned og den gikk betydlig bedre enn en std 1600.
|
|
|
109
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: EMPI kamaksler?
|
på: mars 01, 2015, 22:01:06 pm
|
Hvis du skal ha kam med god kvalitet så kjøp fra firmaet til linken under her. Det er tysk kvalitet, et firma som har produsert kammer siden 40-tallet og har såpass god kvalitet at dem bla. leverer til Formel 1. Har sett kammer fra Schleicher som har sittet i trimma motor og gått 35 tkm som er forstatt like fine, det har jeg tilgode på feks. en engle-kam. Jeg sier ikke at Scat og Engle er dårlige kammer, men Scleicher er bedre kvalitet som jeg ikke helt skjønner hvorfor ikke flere i norge bruker. Kam er en av de mest kritiske delene i vw-motoren, hvorfor ikke spandere på noe hundrelapper ekstra og få god kvalitet. Den 316 graders kammen til Schleicher er en veldig fin gate-kam. Tyskerne oppgir gradeantall litt annerledes enn US/kina-kammene, så trekk fra ca. 25 grader for sammenligning. http://www.ahnendorp.com/Beetle-typ-1-engineparts-and-machining/Camshafts-and-Supplies-38/Schleicher-Camshafts/
|
|
|
110
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: februar 23, 2015, 19:49:38 pm
|
"vi sentrerer altid midt i mellom skruehulla, pga. att VW hadde ganske romslige toleranser" Mulig det er jeg som misforstår, men hvis hullet hadde vært sentrert i forhold til skruehullene så skulle det vel ikke ha "gått igjennom" bare ett sted. Å bygge en ny trimma motor med utgangspunkt i at VW hadde romslige toleranser er jo kjekt, da kan en jo også bruke opp igjen litt romslige lagere også da
|
|
|
111
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: februar 16, 2015, 18:42:23 pm
|
Det var ikke lenge før problemene dukket opp Har fått tilbake blokka fra oppboring til 94mm og det viser seg at boringa har gått igjennom inn til hullet der den lange topplokksbolten sitter Går det ann å presse inn en foring her (har case savers og 8mm bolter, så det er plass) eller blir ikke dette bra nok/tett nok så blokka må kasseres? [attachment=1] For å si det på en annen måte... , jeg hadde ikke bygget noen motor på en blokk med skeivt borret hull. For det første er hullet skeivt i forhold til hvor det skal være ( med alt det tar med seg) og det blir vel heller dårlig hold på den sylinderbolten. For å dra en tørr en´ , du har en "case" med han som har borra blokka di´. Tipper dem har en annen brukanes til deg. Det er nå min mening...
|
|
|
112
|
Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 1964 Porsche 904 Carrera GTS (904-026)
|
på: februar 02, 2015, 20:18:02 pm
|
Kan ikke være mye intressert i å selge bilen sin han fyr´n her heller.... Ikke har har han teppe eller gummi-matter i den, mangler hjulkapsler og jammen ser du ut som han prøver å lure unna navi´en oxo Jeg regner med at de proppene på dash´en er til USB2 for lading av IPHONE ikke sant?
|
|
|
115
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: støtstenger
|
på: januar 24, 2015, 03:43:55 am
|
Ingeniørene hos VW var ikke en gjeng med idioter, det er flere grunner til at dem brukte alustenger og ikke stål. En grunn er tyngre vippemekanisme som gir mer slitasje og som igjen krever høyere fjærtrykk=ond sirkel, den andre grunnen er at motoren din, når den blir driftsvarm mister litt løft på ventil pga. økt ventilklaring og grunn tre er at motoren høres ut som du har putta verktøykassa di inni en malingsrister.Jeg har prøvd dritet og vil ikke anbefle å bruke det til noen gatemotor i hvertfall. Kjøp heller billige forsterka alu-stenger, dem klarer jobben din fint. http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1623
|
|
|
116
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: støtstenger
|
på: januar 23, 2015, 23:14:14 pm
|
Er vel egentlig ingen fasit på det.. Har du planet toppene dine? Hvilke løftere bruker du. Originale vippearmakslinger ? Swivelfeet ? = må måles.
Hvorfor Chrommoly ? Skal du ha veldig høyt turtall? Hvofor ikke forsterka alustenger?
|
|
|
117
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...
|
på: januar 22, 2015, 21:13:43 pm
|
Mulig det er bildet som lyver, men det ser ut til at du har "vanlige" skiver fra Porsche 944 bak (dvs. fra 944 NA) . Hvis det stemmer så vil du få problem med bremsecaliperne dine da de skivene er for tynne og stemplene popper ut av caliperne når klossene begynner å slites = ikke lurt. Hvis det er 944 turbo-skiver så er det selvsagt ikke noe problem.
|
|
|
118
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: januar 17, 2015, 20:40:47 pm
|
Mange SPG veiver har tatt kvelden på dragstripa etter hva jeg har lest. De er lite glad i rivstart, spesielt med tungt svinghjul
Med et lettere svinghjul så vil jo veiva få en raskere dropp på hastighet i rivstarten , som jeg vil tro vil gi en større vridning, så jeg er ikke helt med deg der. Hvis vi hadde snakket om tungt reimhjul, så er jeg enig...
|
|
|
119
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: januar 17, 2015, 20:21:10 pm
|
Det er et godt spørsmål, men her er det jeg har lest. Spg veiven er i seg selv veldig tung og har ikke samme behov for normalt svinghjul. Neste punkt er at med ekstremt lett svinghjul vil man minske sjansen for at veivdelene vris ut av posisjon. Denne veiven er kun presset sammen, uten låsepinner eller sveis. Sist vil jeg tro at en allerede turtallsvillig veiv vil kunne snurre med enda mere snert med et så lett svinghjul.
Vedlig tøft svinghjul. Jeg oxo lurer på hva vekta er. Eneste minus til denne bilen er at det vel er en fordel med tyngre svinghjul akkurat i startøyeblikket på drag-kjøring vil jeg tro. Mer moment(lagret) i det du starter... Kanskje også fordel med mere vekt i forhold til vriding på veiv i startøyeblikket på drag(rivstart) det er nå min mening. Noen med noen fine formeler og teorier som kan belyse dette her kanskje? Faktisk ville jeg kanskje si at letta svinghjuler er mer egnet på rally-kjøring erller lignende med mye opp og ned i turtall enn på dragracing. I dragracing har jo startøyeblikket såpass mye å si og jeg kan ikke skjønne annet en at det vil være en fordel med tyngre svinghjul i startøyeblikket... mulig jeg tar feil, men det er nå slik jeg ser det i forhold til "lagret" moment... Et svinghjul fungerer jo som en slags demper på raske turtallssvigninger og i så måte må da veiva få en større belastning vridning i det du "napper" ut clutch i startøyeblikket. Hadde svinghjulet stått i andre enden av veiva der reimhjulet er så hadde jeg vært enig...
|
|
|
120
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n
|
på: januar 17, 2015, 14:11:41 pm
|
Hovedgrunnen til å ønske mindre lobeseparasjon på en kompressormotor, er vel at en kompressor gir ut maks "så så mye flow/trykk" per omdreining, og jo mer overlapp, jo mer av denne begrensede mengden kjører du rett ut i eksosen, og kaster bort. Det vil da tilsi mindre ladetrykk tilgjengelig til motoren. Men man må jo allikevel ha en viss overlapp, og det blir en balansegang mellom bra NA-effekt (mye overlapp) og "bortkastet" ladetrykk, samt litt mindre NA-effekt (lavere overlapp) og noe mer ladetrykk (mindre bortkastet gjennom overlapp). De er min forståelse/mening.
Fra rekke4-verden, så er det forskjellig durasjon på turbokammer og kompressorkammer. Med G60 kompressor kjørte jeg f.eks. med 264/278 kam (44grd overlapp - relativt "ekstrem" kam), mens med turbo er det mer vanlig med f.eks. 268/260 kam (evt faktisk også original lat kamaksel for å få bra/tidlig spool).
Jeg også har hatt trimma Corrado G60, på den brukte jeg en trimkam fra Schrick som visstnok skal være helt lik trimkam til den vanlige NA-motoren til Gti, men eneste forskjell var noe høyere løft. Den motoren fungerte helt nydelig.Skkkelig drag fra 1800 o/min med "ekstra kick" fra 4500 - 6800. Kanskje den best fungerende motor jeg har kjørt i forhold til volum og hvor lite innsats som skulle til med trimming. 200 nm v/1800 /min og 322nm ved 4500 o/min. 208 hk på hjula. Det er bra tall uten bearbeiding på 8 ventilert 1,8 liter.
|
|
|
|