mai 22, 2024, 08:17:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skjevt ratt etter bytte av styreledd?  (Lest 5373 ganger)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« på: mars 07, 2009, 19:36:17 pm »

Hadde Bobla på EU-kontroll for et par uker siden og måtte bytte indre styreledd på venstre side. Ytre ledd hadde begynt å sette seg, så verkstedet hadde ut hele styrearmen i forbindelse med byttet. De har også hatt ut tenningslåsen for å fikse noen dårlige kontakter. Har kjørt flere turer siden og ikke merka noe unormalt, men idag merka jeg at jeg hele tiden måtte ha litt venstresving på rattet for at bilen skulle gå rett frem. Hva kan være galt?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: mars 07, 2009, 19:43:20 pm »

Vet ikke hvilken modell/type det er snakk om her, men hvis du har tenningslåsen på rattstammen, så må ratt av for å få ut denne. Tipper da at reperatøren ikke har fått på igjen rattet rett.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 07, 2009, 19:47:16 pm »

Spissingen din er sannsynligvis feil etter at de var ute med styrearmen.
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: mars 07, 2009, 19:48:59 pm »

Spissingen din er sannsynligvis feil etter at de var ute med styrearmen.

Bra verksted isåfall..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: mars 07, 2009, 19:51:22 pm »

Spissingen skal være kontrollert, men kan jo selvsagt hende at det har blitt gjort feil. Har tenningslåsen på rattstammen, ja, så hvis det er mulig sette rattet skjevt på igjen, kan det også være feilen.

Takk for svar - da har jeg et godt håp om at jeg kan slippe enda en regning fra verkstedet for å få orden på dette.
Loggført
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #5 på: mars 07, 2009, 21:11:01 pm »

Vist spissingen var feil i utgangspunktet, og så justert, så vil rattet bli skjevt!
Loggført

T1 1966
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: mars 07, 2009, 21:29:33 pm »

Spissingen skal være kontrollert, men kan jo selvsagt hende at det har blitt gjort feil. Har tenningslåsen på rattstammen, ja, så hvis det er mulig sette rattet skjevt på igjen, kan det også være feilen.

Takk for svar - da har jeg et godt håp om at jeg kan slippe enda en regning fra verkstedet for å få orden på dette.

Vil mene dette er en reklamasjonssak...
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: mars 07, 2009, 23:48:07 pm »

Spissingen var nok riktig i utgangspunktet - siden rattet også har vært av, er det vanskelig å vite hvor feilen ligger uten å kontrollere spissingen igjen. Det pussige er at jeg kunne banne på at rattet var beint da jeg fikk tilbake bilen for to uker siden - er snakk om 4-5 cm utslag på rattet for at bilen skal gå rett, så det er ikke noe man bare overser helt uten videre.

Skal uansett ta en prat med verkstedet på mandag - styring er ikke noe jeg bare satser på at funker selv om ting er skeivt Glad
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: mars 08, 2009, 00:59:42 am »

... men idag merka jeg at jeg hele tiden måtte ha litt venstresving på rattet for at bilen skulle gå rett frem. Hva kan være galt?

Er det to ting man snakker om her?

Hvis rattet er montert litt ute av "vater", så er det bare å løsne bolten under hornknappen og sette på rattet riktig igjen. Rattets posisjon har ingen ting med spissingen å gjøre.

Men det høres ut som at bilen din trekker mot høyre, og at du må "holde igjen" ved å svinge til venstre. Sannsynligvis må du ha bilen på forstillingsjustering - spissingen din er kanskje feil.

Du kan grovsjekke spissingen ved å måle avstanden på innsiden av forhjulene. Den skal være ca 5 mm, dvs 5 mm mindre avstand foran enn bak på forhjulene. Du kan måle på forskjellige måter. To pinner som ligger inntil hverandre (merk med penn), målebånd (krever hjelpere), eller kirsch-stang/gardinstang (det bruker de proffe) ;-)

En annen grunn  til at bilen trekker til den ene siden er jo dette med dekktrykk. Er det riktig trykk i forhjulene og bakhjulene?

Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: mars 08, 2009, 09:30:56 am »

Jeg føler ikke at jeg sitter og "holder igjen" bilen for å holde den på rett kurs. Men det er naturligvis ganske uvant at rattet plutselig ikke står beint når jeg kjører rett fremover.

Dekktrykk kontrolleres med jevne mellomrom, så feilen ligger neppe der, men takk for tips Glad

Kontroll av spissing for å utelukke at problemet ligger der, og deretter få rattet tilbake i riktig posisjon igjen, tenker jeg. Noe verkstedet nok bør ta på sin kappe.
Loggført
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 08, 2009, 10:05:31 am »

Det som kanskje burde gjøres her er:

1: Få satt styresnekka i senter, slik at du vet at du har like langt rattutslag til begge sider.

2: Juster spissingen til riktig innstilling, MED RATTET FASTLÅST dvs slik at det ikke kan vri seg når spissingen justeres.

3: Flytt rattet slik at det står rett.


Da skal du ha riktig spissing og et ratt som står rett.  Glad


@JFP: "Rattets posisjon har ingen ting med spissingen å gjøre"  DET er ikke jeg enig i, da det er viktig å låse av rattet før du justerer spisssingen slik at det er hjulene du flytter på når du justerer og ikke snekke/ratt.  Glad
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: mars 08, 2009, 12:48:44 pm »

Bak reservehjulet er det et deksel som åpner inn mot styresnekken.

Kjør bilen en lang rett strekning, stopp den uten å vri på rattet og ta en kikk bak dette dekslet.
Der skal styresnekken flukte med en linje på rattakslingen.

Dermed kan du avgjøre om rattakslingen er sentrert som den skal, og avgjøre hva som skal gjøres deretter.

Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #12 på: mars 08, 2009, 17:37:00 pm »


@JFP: "Rattets posisjon har ingen ting med spissingen å gjøre"  DET er ikke jeg enig i, da det er viktig å låse av rattet før du justerer spisssingen slik at det er hjulene du flytter på når du justerer og ikke snekke/ratt.  Glad

Uttrykte meg kanskje litt upresist. Jeg mente dette: Du kan ta av rattet ditt og sette det tilbake i helt feil posisjon. Spissingen din blir ikke forandret av den grunn. Eller hvis spissingen din er feil, hjelper det ikke å stille på posisjonen til rattet. Du må under der og skru på styretagene.

På vanlig boble er det to justerbare styrestag - ett på hver side av Y-armen som går til styresnekken. Du kan låse rattet, og justere henholdsvis høyre og venstre styrestag slik at spissingen blir riktig (i grovt ca 2,5 mm på hver side = totalt 5 mm spissing). Eller du kan justere bare det ene staget. Er det store utslag må man passe på at styresnekken står i senter.

På senere bobler, f eks 1303 m tannstang, er bare ett av stagene justerbart. Når du er ferdig med å justere spissing, (dvs "toe in" eller forskjellen i avstanden mellom fremre og bakre del av forhjulene), tar du av rattet og setter det tilbake i  riktig ("vannrett") posisjon.

Ellers er det min erfaring at gardinstenger, pinner, o.l. gjør seg bra til grovjustering, men man må på skikkelig forstillingskontroll for å få ting riktig.
« Siste redigering: mars 08, 2009, 17:45:12 pm av JFP » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #13 på: mars 09, 2009, 15:22:40 pm »

Det årna seg - spissinga var riktig, rattet skjevt etter at de hadde årna med tenningslåsen.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!