VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 19, 2015, 20:17:56 pm



Tittel: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 19, 2015, 20:17:56 pm
Driver og ser på råder om dagen og kom over en tråd på thesamba, der var det en som påstod at forskjellen mellom 5,4" og 5,7" var så liten at det har NADA å si på effekten, og kanskje bittelitt på slitasje.

På en tegning jeg gjorde så var forskjellen mellom hvor langt ned i sylinderen en 5,7 og en 5,4 råde drar stempelet med ei 84mm veiv, 1,5 mm!!! er det noe å bry seg om?


Tittel: Sv: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 19, 2015, 20:21:04 pm
Ved å velge korte råder kan det se ut som om jeg kan ha skjørtene til sylindrene lenger inn i blokka og dermed få bedre anleggsflate for stempelet i bunnen enn ved lengre råder, samtidig som jeg slipper å space ut sylindrene og også få en bredere motor som følge av de 0,3" / 7,6mm lengre rådene.


Tittel: Sv: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: Kjell Roarapril 20, 2015, 01:47:59 am
Honda sier at fordelen med lange råder, er bedre dreimoment.
Har dog lest andre som sier det motsatte, men stoler mest på at Honda veit hva de prater om, i forhold til hjemmemekkere.


Tittel: Sv: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 22, 2015, 04:55:30 am
Det er helt sikker at lengre råder gir effekt høyere i turtallsregisteret, det kan gi høyere moment også, det spørs jo på alle de andre delene i motoren.

Flere?


Tittel: Sv: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: BABOONapril 22, 2015, 08:38:05 am
Maskinering av stempler kan du ta med i vurderingen. 84 slag med korte råder gjør at stempelet butter i motsatt råde. Må fjerne ganske mye ved krysspinnen.


Tittel: Sv: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: Hot Owlapril 22, 2015, 08:41:58 am
Jeg husker jeg testet forskjellig lengde på rådene i Engine Analyzer, og kan ikke huske det gjorde noen forskjell på noenting.
På det praktiske plan er det flere ulemper med lange råder, hvis man ikke har stempler med oppflyttet kryssbolt.


Tittel: Sv: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: Erlend / bug66april 22, 2015, 08:45:01 am
Jeg har testet i EA jeg og. Ingen endring.

Velger man ikke rådelengde etter slaglengde og stempler? For å få bredden på motoren der man vil ha den?


Er vel ikke noe poeng med 5,7" om 5,5" passer rett i?


Tittel: Sv: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 22, 2015, 09:18:59 am
råde vinkel inn på rådetapp blir gunstigere meg lengre råder også


Tittel: Sv: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: Speed-Demonapril 22, 2015, 12:34:54 pm
Teoretisk skal ulike rådelengder gi ulik motorkarakteristikk. Det kan du lese kilometervis om på nettet. Usikker på om Engine Analyzer er avansert nok til å få med dette i sine beregninger.


Tittel: Sv: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 22, 2015, 17:43:06 pm
Finner ikke tråden på samba i farta, men med de rådelengdene vi har tilgjengelig blir det nå ifølge folk med EU og han på thesamba fastslått at det er for liten forskjell på std og 5,7" råder til å være av betydning for effekten. Lag en tegning og se hvor utrolig lite det skiller mellom 5,4" og 5,7".

Min 2332 har gått med std type 1 råder og det vil være praktisk å fortsette med samme lengden. Ingen av stemplene (mahle) er maskinert så vidt jeg kan se.
Men det er jo noe å tenke på at H-beam er høyere enn I-beam.
Har noen målene på H-beamen i mellom store og lilleenden?

Jørn ja det er en bitteliten forskjell i vinkel hele veien. Jeg tror ikke det har det store utslaget.


Tittel: Sv: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.
Skrevet av: Lasse.Eapril 22, 2015, 21:05:21 pm
Her er en fin link med noen gode råd fra en mann som etter sigende skal kunne vw !
http://chircoestore.com/catalog/smf/index.php?topic=4936.0