Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #360 på: september 01, 2011, 09:30:47 am » |
|
Nå er også sylinderen varmest i en ende...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #363 på: september 01, 2011, 22:20:28 pm » |
|
Stilig! Nå Håkon, temperaturutvidelseskoeffisient for
-grått støpejern er 10,8 x 10-6 m/m x K -alu er 22,2 x 10-6 m/m x K -magnesium er 25 x10 -6 m/m x K
you do the math, sånn ca....
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #364 på: september 01, 2011, 22:55:45 pm » |
|
Stilig! Nå Håkon, temperaturutvidelseskoeffisient for
-grått støpejern er 10,8 x 10-6 m/m x K -alu er 22,2 x 10-6 m/m x K -magnesium er 25 x10 -6 m/m x K
you do the math, sånn ca....
hmmmm, klaringen på ventilen blir mindre ved varm motor og alu støt stenger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #365 på: september 01, 2011, 23:01:32 pm » |
|
Ser ellers at 4340-stål har kun 6,6 x 10-6 m/m x K.....
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #366 på: september 02, 2011, 12:00:57 pm » |
|
Beregnet noen ca-tall for utvidelsene:
-sylinder (brukte middeltemp 150 grader) : 1,14 mm -topp (125 grader): 0,5 mm -alu støtstenger (100 grader): 2,5 mm -4340-støtstenger (100 grader): 0,7 mm
4340-pinnbolter på sylindrene vil utvide seg i samme størrelsesorden som 4340- støtstenger og dermed legge en god porsjon trykk på sylindre og topper. Originale stål-pinnebolter har ca samme utvidelse som sylinder og topp.
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #367 på: september 02, 2011, 12:40:36 pm » |
|
..gjesp... blir det bygget noen muskler da?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #368 på: september 02, 2011, 13:31:26 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #369 på: september 02, 2011, 13:40:33 pm » |
|
Beregnet noen ca-tall for utvidelsene:
-sylinder (brukte middeltemp 150 grader) : 1,14 mm -topp (125 grader): 0,5 mm -alu støtstenger (100 grader): 2,5 mm -4340-støtstenger (100 grader): 0,7 mm
4340-pinnbolter på sylindrene vil utvide seg i samme størrelsesorden som 4340- støtstenger og dermed legge en god porsjon trykk på sylindre og topper. Originale stål-pinnebolter har ca samme utvidelse som sylinder og topp.
Takk for det, morsomt men litt tall i områder hvor man vanligvis bare hører tommelfinger regler.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #370 på: september 02, 2011, 15:54:11 pm » |
|
..gjesp... blir det bygget noen muskler da?
En evighets student ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #371 på: september 02, 2011, 15:57:00 pm » |
|
..gjesp... blir det bygget noen muskler da?
En evighets student ? Hehe, rolig nå gutter, eg har bare passert beregnet tid med 300% Venter egentlig bare på sylinder spacerne så eg kan fortsette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #372 på: september 04, 2011, 12:55:54 pm » |
|
Beregnet noen ca-tall for utvidelsene:
-sylinder (brukte middeltemp 150 grader) : 1,14 mm -topp (125 grader): 0,5 mm -alu støtstenger (100 grader): 2,5 mm -4340-støtstenger (100 grader): 0,7 mm
4340-pinnbolter på sylindrene vil utvide seg i samme størrelsesorden som 4340- støtstenger og dermed legge en god porsjon trykk på sylindre og topper. Originale stål-pinnebolter har ca samme utvidelse som sylinder og topp.
Toppen vil nok ha høyere middeltemp enn sylinderen - samt at pinneboltene er kaldere enn sylinderen. Hvor mye ting utvider seg kan man regne på ved å anta en temp på sylinderboltene, en forspenning av disse og hvor mye de tøyes av varmeutvidelsen av sylinder/topp. Skal jeg gjette så er den relativt liten - topplokksboltene har neppe noen særlig utnyttelse av momentet som er satt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #373 på: september 04, 2011, 16:09:50 pm » |
|
Kommer innom tråden innimellom for å sjekke om dere har diskutert ferdig at metall utvider seg forskjellig ved påvirkning av varme. Aller fleste termostater virker ved hjelp av bimetall.. men hva vil dere frem til? Gjelder det fremdeles ventilklaring?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #374 på: september 05, 2011, 18:12:13 pm » |
|
Se her nå kom det endelig noe ut av denne synse diskusjonen Men HenrikF regnet du samme temp på støtstenger og sylindre? Uansett med 1:1,4 vipper og alustenger er det kanskje litt drøyt med "løs 0"? Den beste kombinasjonen burde kanskje være 4340 støtstenger og pinnebolter? Bortsett fra vektproblemet da. Eller hva sier dere? Dette kan jo ha løst noen mysterier angående dårlig justerte motorer med alustenger som går for varmt. Er jo ikke så mye som skal til for at ventilene er åpne på veldig varm motor og dermed veldig vanskelig å starte. VELDIG interessant dette syntes jeg.MORO!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #375 på: september 05, 2011, 18:20:51 pm » |
|
Men HenrikF regnet du samme temp på støtstenger og sylindre?
Nei, tok noen temperaturer ut fra halvkvalifisert gjetning, skrev i posten hvilke verdier jeg brukte for hver komponent. Men uansett om det er en halv eller hel millimeter; alu utvider seg markant mer enn sylinder/topp
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #376 på: september 05, 2011, 18:23:44 pm » |
|
har du beregnet originle pinnebolter utifra att de er 12.9 kvalitet??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #377 på: september 05, 2011, 18:27:03 pm » |
|
Jeg tok da uansett feil som tenkte at sylinderen er så mye varmere at den ville utvide seg mer enn støtstanga. Det gjør vondt , men kan jo ikke ha rett alltid heller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #378 på: september 05, 2011, 18:58:33 pm » |
|
har du beregnet originle pinnebolter utifra att de er 12.9 kvalitet??
12.9 sier ikke nødvendigvis noe om temperaturutvidelsen. Har ikke noen beregninger på dette, da det er vanskelig å anslå temperaturen i pinneboltene. Regner med den er lav i forhold til sylindrene, og begge typer pinnebolter har forholdsvis liten temperaturutvidelse (selv om 4340 utvider seg klart minst). Uansett hvilken utvidelse disse får pga temperatur vil den nok være markant mindre enn sylindre/topp, og uten at jeg har noen måte å regne på det for hånden så vil det være STORE strekkrefter i pinneboltene, og dette vil også begrense utvidelsen i sylindre/topper. Vil neppe se 1,6 mm i praksis Så i hvert fall i mitt hode vil det være gunstig å bruke originale pinnebolter heller enn super-duper-4340 rett og slett fordi at man vil øke spenningene i alle komponenter unødig mye med 4340-bolter.
|
|
« Siste redigering: september 05, 2011, 19:19:10 pm av HenrikF »
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #379 på: september 05, 2011, 21:29:03 pm » |
|
nei det gjør den vel ikke. hvis man tar utgangspunkt ARP sin 180.000PSI "billig råde bolter" som er i området 12.9 kvalitet så er det 8740 chromoly steel.
har du noe data på det??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #380 på: september 05, 2011, 22:06:15 pm » |
|
AISI-numrene sier kun noe om komposisjonen i stålet, her er grunnklassene. "Alt" stål som brukes i tekniske sammenhenger er herdbart, så styrken til stålet avhenger voldsomt av hva produsenten har valgt som herdemekanisme. 8-serien er generelt stål legert med nikkel, krom og vanadium. 8740 er i tillegg stappet noe molybden og annet snacks i. Men som sagt, herdingen har mye å si for egenskapene.
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #381 på: september 05, 2011, 22:09:41 pm » |
|
hvor har du de tallene du bruker på utregningen lenger opp i tråden da siden det er så mange faktorer?? regner med det samme gjelder for 4340 som for 8740 stål anng herdign etc.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #382 på: september 05, 2011, 22:23:08 pm » |
|
Tallene over er varmeutvidelse. For noenlunde rene, vanlige stoff (alu, standard støpejern, magnesium, osv) finner man den lett på nettet. Fant også for 4340, men ikke i farten for 8740.
Akkurat utvidelsen er grei å beregne, men som jeg skrev over her, hvor mye press som blir på topper, sylindre, pinnebolter og slikt blir litt tyngre pga mange variabler (det er selvsagt mulig, men ligger litt over det jeg kan).
Det er riktig som du sier, både 4340 og 8740 kan herdes. Derfor er det greit i tillegg til klassifiseringen av legering å oppgi fasthetsklassen, som 12.9 eller 8.8. Dette er det som hovedsaklig brukes i styrkeberegning. Komposisjonen til stålet har derimot mye å si for varmeutvidelsesberegninger.
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #383 på: september 05, 2011, 22:43:19 pm » |
|
http://www.efunda.com/materials/alloys/alloy_home/steels_properties.cfmVed å endre stivheten på pinneboltene forandrer en også lastfordelingen mellom pinnebolt og topp/sylinder. Generelt ønsker en ikke veldig stive pinnebolter og mykt underlag, men heller motsatt. Hvis en vil regne på det videre så kan en regne ut gitt spenning fra fri temperaturutvidelse for sylinder/topp som bolten skal holde igjen, legge på forspenningskraften i pinnebolten og trekke fra boltens egen temperaturutvidelse.
|
|
« Siste redigering: september 05, 2011, 22:50:50 pm av JTWE »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #384 på: september 05, 2011, 22:48:48 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #385 på: september 05, 2011, 23:07:33 pm » |
|
Så i hvert fall i mitt hode vil det være gunstig å bruke originale pinnebolter heller enn super-duper-4340 rett og slett fordi at man vil øke spenningene i alle komponenter unødig mye med 4340-bolter.
Spenningen er gitt av kraft og areal; relativt liten forskjell mellom ståltypene innbyrdes ift ekspansjon, ca en faktor 0.5 eller lavere ift snittet for stållegeringer. Mesteparten av lasten bør komme fra forspenning/temp utvidelse av topp/sylinder. Stålene har også tilnærmet samme stivhetsmodul, og får da tilnærmet samme tøyning. Viktigste forskjellen er hvor mye kraft man kan sende gjennom bolten uten at den går i flyt/brudd - noe man også kan bruke diameteren til å finjustere i tillegg til stålkvaliteten.
|
|
« Siste redigering: september 05, 2011, 23:13:53 pm av JTWE »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #386 på: september 05, 2011, 23:21:45 pm » |
|
spenning oppstår når x.antal ingeniørar og andre invidde begynnar å diskutera om spenning og desimaltal spennande lesing!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #387 på: september 06, 2011, 07:15:35 am » |
|
Spenningen er gitt av kraft og areal; relativt liten forskjell mellom ståltypene innbyrdes ift ekspansjon, ca en faktor 0.5 eller lavere ift snittet for stållegeringer. Mesteparten av lasten bør komme fra forspenning/temp utvidelse av topp/sylinder.
4340 har en utvidelse på 6.6 x 10 -6 m/mxK, mens "vanlige stål" ligger stort sett mellom 10 og 17 i denne faktoren. Så noget forskjell er der jo. Men uansett; enig i at lasten gis av utvidelse av sylinder/topp hovedsaklig. Mener bare at denne lasten blir unødvendig stor ved å bruke bolter som utvider seg halvparten av de originale....
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
vidar eiane
|
|
« Svar #388 på: september 06, 2011, 07:27:20 am » |
|
ZZZZZZZZZzzzzzzz
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #389 på: september 06, 2011, 08:40:28 am » |
|
4340 har en utvidelse på 6.6 x 10-6 m/mxK, mens "vanlige stål" ligger stort sett mellom 10 og 17 i denne faktoren. Så noget forskjell er der jo. Men uansett; enig i at lasten gis av utvidelse av sylinder/topp hovedsaklig. Mener bare at denne lasten blir unødvendig stor ved å bruke bolter som utvider seg halvparten av de originale....
Uten å være helt sikker mistenker jeg at 6.6 verdien gjelder for amerikanske enheter
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|