mai 04, 2024, 07:15:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 30 hk industrimotor vil ikke gå på tomgang. Trenger tips.  (Lest 1567 ganger)
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« på: juli 03, 2013, 20:44:52 pm »

Heisann.

I min 51 mod split-boble står en 56-57mod 30 hk industrimotor. Alt tilbehør som kjøleblekk, eksos, dynamo, forgasser, luftfilter, fordeler osv er flyttet over fra den originale 25-hk ser det ut til.

Motoren går klokkerent fra 12-1500 omdreininger og oppover, men så snart den kommer ned mot tomgang begynner den å "lugge" Den går veldig ujevnt, og "henter seg inn igjen" når den holder på å dø. På ca 1000-1200 omdr så dør den plutselig. Når motoren er kald går den bedre på tomgang, da kan jeg justere den slik at den går tilnærmet normalt. Når den er varm er det ikke sjangs.

Jeg har nå sjekket plugger og justert åpning, sjekket stiftåpning, justert tenning, og prøvd 3 forskjellige forgassere ( 26 og 28 VFIS og 28PCI) og motoren oppfører seg helt likt uansett. Har også forsøkt forskjellige tomgangs og hovedsyser. Ventilklaring og slakk i rotor er nok heller ikke problemet.

Har industrimotoren en kam som gjør det vanskelig å få den til å gå på tomgang ?
Noen som har et godt tips, eller erfaring med dette ?
Alle tips mottas med takk.

Anders.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: juli 03, 2013, 21:48:49 pm »

Etter det jeg har sett er det akkurat samme delenummer på kam i industrimotor som vanlige motorer, så det er nok ikke problemet.
Det jeg tenker på er om vakumjusteringen i fordeleren går lett og greit, og at rotor og fordelerlokk er uten skader? Siden du har prøvd 3 forskjellige forgassere, høres det ut som et tenningsproblem.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: juli 03, 2013, 21:52:16 pm »

Neppe noen forskjell på kam. Det tror jeg bare er et rykte. Jeg har samme type industrimotor i min 58 modell og den går som en drøm på tomgang.
Jeg tipper problemet ditt kan skyldes dårlig membran i bensinpumpa. Hadde lignende problemer som det du forklarer på en annen 30 hester tidligere og der greide rett og slett ikke den gammle bensinpumpa å gjøre jobben sin på lavere turtall. Hvorfor forsto jeg når jeg skrudde opp pumpa.... gammel seig gørr, sprekk i membranene og div knekte fjærer og og tette siler. Slikt gjør ikke underverker på verken tomgang eller kjøreturer generelt Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #3 på: juli 03, 2013, 21:58:52 pm »

Takk for tips og tilbakemeldinger.

Rotor og fordelerlokk ser hele og fine ut. Men får ta en grundigere sjekk.  Og om det hadde vært skader her ville jeg vel merket det opp gjennom hele turtallsregisteret ?
Motoren har en Bosch 383-fordeler altså til split. Den har ikke vacuum-styring, kun mekanisk. Og den regulerer fortenningen fint. Det ser jeg på stroboskoplampen.

Bensinpumpen var gåen da jeg overtok bilen så det var det første jeg måtte fikse. Den skal være i orden. Men jeg tar selvsagt en sjekk igjen.

Har sett at det iser/dugger øverst på innsuget. Har fått tips om å sjekke forvarmingsrøret. Kan dette være årsaken ?

Anders.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: juli 03, 2013, 22:10:36 pm »

Det er ganske sikkert "røret" som er årsaken !
Eller at du har lik pakning på hver side av røret.
Loggført
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #5 på: juli 03, 2013, 22:14:55 pm »

Det er ganske sikkert "røret" som er årsaken !
Eller at du har lik pakning på hver side av røret.

Hva skal være forskjellen på pakningene ? Er LITT grønn her.  Gliser

Anders.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: juli 04, 2013, 07:41:45 am »

Røret blir ofte tett av karbon fra eksosen, så den må sjekkes/renses. Og det fører til forgasserising når det ikke er iorden. Dessuten, hvis du kjøper nye pakninger fra  de fleste delepusherne, får du feil pakning mellom eksos og forvarmerrør. Pakningen dekker for endel av tverrsnittet i røret, da det er beregnet for 34 hk og nyere. På pakningen du skal ha, er hullet til forvarminga plassert i offset i forhold til pinneboltene, mens nyere motor har hullet i senter.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #7 på: juli 04, 2013, 08:54:59 am »

Røret blir ofte tett av karbon fra eksosen, så den må sjekkes/renses. Og det fører til forgasserising når det ikke er iorden. Dessuten, hvis du kjøper nye pakninger fra  de fleste delepusherne, får du feil pakning mellom eksos og forvarmerrør. Pakningen dekker for endel av tverrsnittet i røret, da det er beregnet for 34 hk og nyere. På pakningen du skal ha, er hullet til forvarminga plassert i offset i forhold til pinneboltene, mens nyere motor har hullet i senter.

Tusen takk for godt svar. Da har jeg i alle fall korrekte pakninger. Så er det BARE å få av innsuget.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: juli 04, 2013, 10:19:58 am »

Jeg skrudde av eksospotta, da kom jeg til stussene på forvarmingsrøret. Bruk gjerne trykkluft for å sjekke om det er fri gjennomgang. Brukte en drill med ståltråd på, og prøvde å kjøre imellom den. Blei ikke helt fornøyd, da jeg ikke fikk tråden imellom, men har ikke problemer med forvarminga lengre.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #9 på: juli 04, 2013, 13:38:01 pm »

Jeg har verksted med løftebord, så jeg rev like godt ut motoren.  Rekker tunge Det var bare et tynt lag med sot i forvarmingsrøret. Ingen problemer å blåse gjennom med trykkluft. Fylte det med rødsprit og lot det stå, blåste gjennom igjen, fremdeles ikke mye som kom ut. Tror nok ikke det er dette som plager motoren.
Forgasserproblem tror jeg heller ikke det er, så nå er det tenningssystemet jeg må gå igjennom. Greier ikke å SE noe feil med det. Jeg har et nytt fordelerlokk jeg skal prøve. Etter det er jeg tom for ideer.

Kom  gjerne med flere tips om det finnes. Jeg drar på jobb ut i havet nå i dag, og har 2 uker på å fintenke..........

Anders.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: juli 04, 2013, 14:23:55 pm »

Bytt pluggledninger, hvis de er gamle. Er de dårlige, kan det gi litt rar gange. Men ofte ikke bare på tomgang.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #11 på: juli 04, 2013, 15:41:32 pm »

Pluggledninger, plugger, stifter og rotor er "nye". Dvs et drøyt år gamle. Ikke kjørt mange km med, så tviler på at det er der det ligger. Men man skal aldri si aldri.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #12 på: juli 04, 2013, 16:57:34 pm »

Akkurat samme symptomer på 60 modellen til fatteren. Årsak var kombinasjon av utette ventiler/seter og slappe ventilfjører. Går som en ny motor nå.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #13 på: juli 04, 2013, 20:16:01 pm »

Akkurat samme symptomer på 60 modellen til fatteren. Årsak var kombinasjon av utette ventiler/seter og slappe ventilfjører. Går som en ny motor nå.

Akkurat.  Kan ikke si jeg har lyst på den jobben, men må man så må man.. Takk for tips.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!