mai 02, 2024, 07:29:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 29
91  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mai 25, 2017, 08:02:26 am
Rød og lav tidlig 60 talls boble sett kjørende gjennom Lørenfallet i går kveld. Og en rød og lav type 3 notchback (jeg gjetter 64 eller 65 modell) på cars and coffee på Sørumsand i går.
92  Forum / Snikk-snakk / Sv: Forbruket på din bil ..... ? på: mai 25, 2017, 07:59:40 am
Klarte og få 1302'en med original 1600 motor ned under 0,7 en gang vi var på bilferie. Men da gikk jeg virkelig inn for det. Det går jo som regel litt mer enn det. Det er jo ikke akkurat enorme mengder med kilometer denne bilen beveger seg i året, så det er vel begrenset hvor mye det har å si. Men det er jo moro å vite at ting fungerer som det skal bak i der.
93  Forum / Problemløseren / Sv: Rar lyd fra motor på: mai 24, 2017, 15:47:15 pm
Ja!
Det er nok lurt.
94  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tennings kurve på 1200 motor. på: mai 23, 2017, 21:39:18 pm
Da lærte jeg noe nytt i dag også. Målte litt tidligere i dag og det viser seg at den ligger  på omtrent 28° på full vakuum. Det passer jo veldig godt innenfor det som står i skjemaet.
Mange takk for god hjelp.
95  Bruktbørsen / Deler selges / Diverse deler til boble og bay selges. på: mai 23, 2017, 17:05:35 pm
Hallo hallo.
Jeg har noen deler jeg ikke trenger selv lenger. Men det kan jo hende noen andre har bruk for dem.
Skal prøve og få lagt ut noen bilder ganske snart.

Vi kan starte med en 1300DP topp. Den er fri for sprekker og har vært en tur i kokvaskeren så den får nok ikke blitt så mye reinere enn den er nå.
Er 300,- en grei pris?
Har også en 1600DP topp som har begynt og sprekke ved det ene tennplugghullet. Jeg kan også se antydninger til sprekkdannelser flere steder. Denne har også vært en tur i kokvaskeren. Jeg aner ikke om dette er noe som kan repareres, men hvis noen vil ha den så kan den følge med den andre toppen. Jeg kommer nok aldri til å bruke den til noe uansett.

Tverrbjelke som skal sitte under baksetet på boble. I god stand med litt overflate rust. Denne går for 150,-

Vippestell fra 34 hester 1200. Går for 50,- pr stk. Tror jeg har til 2 motorer.

Vifter fra 34 hester 1200 liggende. De er brune over det hele men solide. Disse går for 50,- pr stk.

Viftehus fra 1600DP liggende med en del overflate rust. Spjellene mangler. Dette går for 250,-

Støtfanger foran til latebay med bulker rundt det ene festet. 200,-

Stygg støtfanger bak til latebay som noen har kappet av en bit av på siden. 100,-
96  Forum / Problemløseren / Sv: Rar lyd fra motor på: mai 23, 2017, 16:45:37 pm
Etter lang tids stillhet har det begynt og skje litt ting igjen. Fikk hjelp av en kamerat til å både demontere blokka og gjøre reint alt sammen. Vi klarte ikke å finne noe som kunne forårsake banking. Men vi fant litt andre rare ting. Et helt drøss med slitne lagere, og en kamaksel som har sett bedre dager. Den bakerste loben på kammen var en del flatere enn de andre. Vi fant også en sprekk i den ene toppen ved tennpluggen som har sittet på sylinder 2. Og det var den sylinderen som surklelyden som har vært nevnt tidligere i denne tråden kom fra.
Men det aller artigste vi fant var at det satt to forskjellige topper på den. En 1300 topp og en 1600 topp. Her har jeg ingen andre og skylde på enn meg selv.
Så da blir det til at vi setter den sammen med nye lagere, ny kam, og et nytt sylindersett. Så får vi satse på at det blir bra. Kanskje bussen til og med får blitt med til SCC i år.
Veit ikke om det er noe som kan være til hjelp for noen andre, men man kan jo alltids le litt av det.
97  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tennings kurve på 1200 motor. på: mai 22, 2017, 19:50:54 pm
Den testbenken var utrolig stilig.
Jeg pleier og justere tenninga på tomgang etter det som står i håndboka som jo er 10° før TDC med vakuumslangen koblet fra. Reimhjulet på motoren har bare merker for 7,5° og 10° før TDC, men jeg har også merket av TDC og 30° før TDC med litt hvitmaling. Har sett på hvordan tenningspunktet endrer seg og det beveger seg mjukt og fint. Men jeg mistenker at fjæra inni fordeleren begynner og bli litt sliten.

Og seint i går kveld kom fruen og bilen hjem igjen, så nå har jeg funnet delenummeret på fordeleren og det er som følger:
ZV/PAU 4 R 5

Jeg fant en pdf på dataen i går kveld som det står masse info om forskjellige fordelere. Når det gjelder vakuum styringen på denne så står det:

Begynnelse
mbar:       21-33
mm Hg:   (16-25)
________________
mbar:       47
mm Hg:   (35)
Grader:    10-16
________________
Slutning
mbar:       57
mm Hg:   (43)
Grader:     14-22

Dette skjønte jeg imidlertid fint lite av. Er det noen som vet hvordan man tyder dette?
På forhånd takk.
98  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tennings kurve på 1200 motor. på: mai 20, 2017, 19:44:15 pm
Takk for svar. Delenummer skal jeg få tak i så fort bilen er hjemme igjen. Fruen dro av gårde med den i dag morges.
I mens kan jeg jo prøve og finne ut hvordan man leser av disse diagrammene.
99  Forum / Teknisk, teori og praksis / Tennings kurve på 1200 motor. på: mai 20, 2017, 11:53:00 am
Hallo hallo.
Skal ta litt service på motoren i 63 modellen vår snart og har derfor tenkt og ta en ordentlig kikk på fordeleren. Det gjelder en helt original 1200 motor fra juni 1963 (hvis jeg husker riktig) og fordeleren har sittet der siden den var ny.
Er det noen som veit hvor mye tenningspunktet skal forskyve seg på disse fordelerne? Er det 28-32 grader som gjelder her også?
100  Forum / Problemløseren / Sv: 1302 som tuter og blinker med fjernlys ved sving på: mai 18, 2017, 17:11:53 pm
1302'en min skremte vettet av både meg selv og en 7-8 fotgjengere med hornet en gang jeg skulle til høyre i et kryss. Da var det jordingsledningen som sitter montert på hornringen som manglet litt isolasjon.
101  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 2 topper til 1600DP ønskes kjøpt. på: mars 12, 2017, 22:28:31 pm
har 2 topper til 1300dp og 2 topper til 1600 dp. tlf 99599148

Hvor mye vil du ha for dem?
102  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 2 topper til 1600DP ønskes kjøpt. på: mars 11, 2017, 17:03:00 pm
Hallo hallo.
Jeg har trenger for 2 stk. sprekkfrie topper til en 1600 dobbelport motor.
Har hatt litt problemer med og få motoren vår til og gå ordentlig, og når jeg fikk hjelp av en kamerat til og se på den så viser det seg at den har 2 forskjellige topper. 1300 på den ene siden og 1600 på den andre. 1600 toppen har i tillegg har begynt og sprekke.

Er det noen som har noe sånt liggende?
103  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lakkere boble selv på: mars 07, 2017, 15:59:02 pm
Har aldri lakkert selv, men jeg har blitt fortalt at det trengs rundt 5 liter for hele bilen. Ikke ta det som noen fasit.
104  Forum / Snikk-snakk / Sv: skvett lapper. på: mars 06, 2017, 11:10:47 am
Hot shop har. Jeg bruker disse selv.
http://www.hotshop.as/index.php/nb/butikk/produkt/10504-skvettlapper

Her er en video som viser hvordan de festes. Selve monteringen begynner 2 minutter og 10 sekunder ut i videoen.


Jeg har skjønt at det er delte meninger angående festebrakettene som følger med disse skvettlappene. Noen mener at de er litt i tynneste laget, mens andre ser ikke ut til å ha problemer med dem i det hele tatt.
Dette kan ikke jeg kommentere direkte siden jeg aldri har brukt dem. Vi hadde et par gamle originalbraketter liggende, så jeg testet aldri de som fulgte med de nye skvettlappene. Det eneste jeg kan si sikkert er at materialet i original brakettene er dobbelt så tjukt. Pluss at skvettlappene blir sittende i en litt annen vinkel i forhold til hjulet. Hvorfor VW mente de skulle være vinklet har jeg fortsatt til gode og finne ut av.

 
105  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette? på: februar 26, 2017, 15:27:32 pm
Opplevde en gang at det lille messingrøret som man fester bensinslangen i på toppen av forgasseren løsnet og datt ut. Heldigvis skjedde det mens bilen stod stille hjemme på gårdsplassen. Kunne ha vært litt skumlere hvis det skjedde i 100 på motorveien. For sikkerhets skyld så har jeg satt på en såkalt "safety-wire" på bilene våre(bildet er lånt fra thesamba.com):
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1497946.jpg

Det finnes også en utgave av dette messingrøret som har gjenger i den ene enden, så det kan skrus ordentlig fast i forgasseren.
106  Forum / Snikk-snakk / Sv: Forsikring for boble 1973 på: februar 26, 2017, 15:17:57 pm
De aller fleste forsikringsselskaper som selger bil forsikringer kan nok ordne en forsikring til deg.
Men hvis du skal ha veteranforsikring så er det flere som krever at man også har en bil med "vanlig" forsikring. Noen krever faktisk også at eieren av bilen er over 30 år gammel.

Selv har jeg forsikret begge boblene våre hos Tryg. Betaler 1300,- i året for begge to med 6000km i kjørelengde pr. bil.
Har også hatt Sparebank1, men de var noe dyrere.
Hvis man er LMK medlem kan man også få en ganske god veteranforsikring fra Tennant.
107  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 1600 motor til boble på: oktober 06, 2016, 21:38:56 pm
Jeg har en kamerat som er på jakt etter en 1600 motor. Aller helst en motor han bare kan dytte inn og kjøre avgårde.
Han holder til i Akershus området.

Er det noen som har noe sånt?
108  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Bremseservo til 1973 transporter. på: oktober 02, 2016, 10:28:58 am
Er det noen som har en bremseservo som passer på en 1973 transporter liggende?
Må være fungerende og i god stand.
109  Forum / Problemløseren / Sv: Rar lyd fra motor på: september 29, 2016, 18:52:40 pm
Nå får jeg hjelp av en kamerat til å dele blokka til neste helg så da får vi se hva som befinner seg inni der.
Litt skummelt egentlig.
110  Forum / Problemløseren / Sv: Rar lyd fra motor på: september 27, 2016, 11:58:12 am
Godt spørsmål! Det må jeg få tatt en kikk på.
Nå lærer jeg mye nytt.
111  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Ratt til bay selges. SOLGT! på: september 26, 2016, 17:52:06 pm
Da gikk rattet til Hølby.
112  Bruktbørsen / Deler selges / Ratt til bay selges. SOLGT! på: september 25, 2016, 18:47:05 pm
Hallo hallo.
Jeg har et ratt som ikke passer i bussen vår. Etter som jeg har skjønt så er det 2 størrelser på splinesene på rattstammen.
Dette rattet er til den minste. Det er sprekkfrit og i ganske god stand, men dekselet på tuteknappen mangler. Bilde kommer.

Er 300,- en grei pris?
Kan eventuelt byttes i ratt som passer på den tjukkere rattstammen.
113  Forum / Problemløseren / Sv: Kondens/kald forgasser Solex 28 på: september 25, 2016, 17:59:47 pm
Her er et bilde funnet på photobucket:
http://s1003.photobucket.com/user/carlperkins001/media/Untitled-1_zps4274881a.png.html
114  Forum / Problemløseren / Sv: Kondens/kald forgasser Solex 28 på: september 25, 2016, 17:09:07 pm
Kan godt hende manglende forvarming til luftfilteret har noe å si (som du nevner i den andre tråden).
Men det er også viktig at forvarmingen til innsuget som sitter festet på eksosen ikke er tett. Her har det lett for å legge seg mye karbon som til slutt kan tette det igjen.
Hvis varmen ikke kommer seg ordentlig fram så kan det bli litt i kjøligste laget for bensina som har relativt lang vei og reise mellom forgasseren og toppene.
Forfarmingen der kan ganske greit gøres reint med en gammel clutch wire eller lignende som man kan feste på drillen og stikke oppi. Er nesten skummelt hvor mye guffe som får plass inni der.
115  Forum / Problemløseren / Sv: Mangler slange til luftinntak?? på: september 25, 2016, 17:02:10 pm
Kan godt hende det bare er jeg som uttrykker meg litt klønete.
Her er et bilde lånt fra thesamba hvor vi kan se hele slangen:
http://members.trainorders.com/android/VW08/40HPtin-fresh63.jpg

Den tappen på innsuget trenger du ikke å bry deg om så lenge det er tett der. Noen vw motorer har en vakum slange koblet mellom innsuget og luftfilteret som skal hjelpe til med å få ordentlig sug gjennom luftfilteret (tror dette begynte å dukke opp rundt 1972). Mest for å hjelpe til med å forbrenne oljedampen fra åndinga.
116  Forum / Problemløseren / Sv: Mangler slange til luftinntak?? på: september 25, 2016, 16:24:18 pm
Nei. På bilen din skal den bare rett ned gjennom hullet og uti fri luft. På 1966 modellen med 1300 motor blant annet var den festet på den venstre varmepotta bak viftehuset. Men dette er ikke tilfellet på bilen din.
Det kan bli problemer når den mangler ja. Kjørte boble hele året før. Og da forvarmingsslangen løsnet fra luftfilteret ble det litt problemer.
Men forgasseren blir alltid ganske kald utenpå.
117  Forum / Problemløseren / Sv: Mangler slange til luftinntak?? på: september 25, 2016, 16:11:39 pm
Det er helt riktig. Det er bare å montere en slange så skal forvarmingen fungere.
118  Forum / Problemløseren / Sv: Rar lyd fra motor på: september 25, 2016, 16:06:42 pm
Da er stempler og sylindre av. Alle rådene har litt sideveis bevegelse, men er innenfor toleransene. Det er ikke noe slark "fram og tilbake" og ikke noe klakkelyd å høre. Er dette akseptabelt?
Ventilene beveger seg fint og rett, og slarker ikke.

Kommer til å sette på et nytt sylinder sett. Sylinder 2 hadde noen dårlige kjøleribber og sylinder 1 hadde som tidligere nevnt noen merker.
119  Forum / Problemløseren / Sv: Mangler slange til luftinntak?? på: september 25, 2016, 15:37:09 pm
Dobbelpost gitt.
120  Forum / Problemløseren / Sv: Mangler slange til luftinntak?? på: september 25, 2016, 14:36:14 pm
Der skal det sitte en slange ja. Det er til forvarming av luft og skal bare stikke ned gjennom et hull i dekselet som sitter over eksosanlegget. Disse motorene liker å få varm luft når de går på tomgang og kaldere luft når de går på høyere turtall. Dette regulerer motoren selv ved hjelp av en "flapp" som sitter inni luftfilteret og et lodd som sitter utenpå. Husker ikke diameteren på slangen, men veit at det er samme diameter som lufteslangene som sitter montert foran på 1302. Bruker en sånn en på 63 modellen vår.
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 29
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!