mai 03, 2024, 14:28:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ny Motor.. =D  (Lest 1662 ganger)
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« på: april 17, 2008, 07:54:33 am »

Hei folks Rekker tunge
jeg har en litt treig 1600 ccm motor, jeg vurderer å kjøpe en ny 1600 blokk og sette på litt større sylindre og stemplet + større forgasser, vipper, trimeksos og slikt.. er det en fin måte å trimme motoren på, altså med tanke på at blokka tilhører en 1600? eller skal dette gå fint. og hvis det gjør det, hvor store sylindre og stempler kan jeg sette på da?

det andre jeg tenker på er å sette inn en helt annen motor, fra subaru eller noe slikt (hvis det med større 1600 ikke går) hvilken motor er å annbefale da..? trenger ikke å være et monster av en motor, men den må plage bmw'er noe sjukt, det er minstekravet.. =D

Takker for alle svar..
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: april 17, 2008, 08:06:07 am »

Du kan bygge mye rart på en "standard" 1600 blokk - avhengig av hva du gjør med borring og slaglengde. Jeg bygger for tiden en motor på en en i utgangspunktet original 1600 blokk som får et volum på 2332. Dette krever da at du bytter veiv til en med lengre slaglengde samt borrer opp til større sylindre. Med standard veiv kan du få volumer på 1776, 1835 og 1915 ved å borre opp blokka (til henholdsvis 90.5, 92, og 94mm) og bruke tilsvarende sylindersett.

Det finnes utrolig mye stoff om dette rundt om på internett, og også flere norske tråder om motorbygging der du kan få et innblikk i hva som kreves av arbeid og investering.

Hvis du har lyst på Subaru er mitt ydmyke råd at du kjøper deg en subaru. Boble er best med boblemotor Blunker
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: april 17, 2008, 08:10:12 am »

ta for eksemper en titt på tråden til Endre, som heter Endre's Engine, da får fu et bra bilde av hva som skal til.
Loggført
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #3 på: april 17, 2008, 08:12:48 am »

så hvis jeg borrer opp blokka til 94mm så kan jeg bruke samme veiv, og så sette på sylindersett med samme dim (94mm) så vil jeg ha en 1915 motor, høres bra ut. hva med toppene og slik da? skal jeg da kjøpe en topp som er laget for 1915 motorer? og siden motoren blir så stor, hvor stor forgasser trenger man? jeg vet at mange er uenige om hvilken forgasser en skal bruke, men hva mener du?
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: april 17, 2008, 08:14:07 am »

ALT spørs på lommeboka di... Du kan kjøpe ferdige topper som er borra for 94mm sylindersett eller du kan få maskinert opp originaltopper. Spørs vel på to ting: hva vil du ha ut av motoren, og hvor mye penger har du...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #5 på: april 17, 2008, 08:18:25 am »

ut av motoren, hmm.. en del hester.. ikje for mye da mn, og penger har jeg.. er ikke så gammel, bor hjemme, har ikje utgifter, untatt mobil da.. å boble er en evig lidenskap for meg.. =)
hele slekta er vw-fan.. og det er bare jeg som har en stock 1600 motor, så jeg henger etter.. nå vil jeg vise fram en motor som blir den beste og fineste i familien, planene er klare.. Rekker tunge
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: april 17, 2008, 08:27:53 am »

Det høres jo ut som et bra utgangspunkt  Glad. Det er som Trond  sier, det eneste som strengt tatt kreves er at toppene har samme borring som blokka (og da altså sylindrene). Men, det bor mye hester i gode topper, og originale topper - med original ventilstørrelse som kun er borret for større sylindre vil nok legge en demper på potensialet til en motor i denne størrelsen. Jeg liker å tenke på kam, topper og forgassere som en "pakke" som skal fore motoren med det den trenger, og at det kan være lurt å legge litt planlegging og penger i denne pakken - igjen avhengig av busjett og hva man ønsker å oppnå av effekt og karakteristikk.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #7 på: april 17, 2008, 08:49:44 am »

jeg skjønner.. joda, planene er klare de.. jeg jobber også da på en videregående skole hvor vi har bil-mekken, to måneder i sommer kan jeg få bruke plassen som jeg vil.. =D målet mitt er at jeg skal kunne plage en kammerat av meg som har en bmw, som en soss han er tenker han at bmw er best og at boble er røtent.. der tar han feil, og jeg vil gni det inn med halvsalt.. Rekker tunge jeg har totalrestaurert bobla, brukte to år no på å få den helt strøken.. å nå er det bare motoren som mangler.. Rekker tunge
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: april 17, 2008, 08:58:42 am »

Om du skal gjøre dette ordentlig anbefaler jeg deg å gå til innkjøp av noe lesestoff, for eksempel "Aircooled VW Engine Interchange Manual: The User's Guide to Original and Aftermarket Parts" av Keith Seume, når du har lest den og forstått bør du se gjennom "How to hot rod VW engines" av Fred William Fisher. Den sistnevnte er nok noe utdatert med tanke på hvilke deler og merkenavn som blir nevnt, men teorien om porting av topper gjelder i høyeste grad også i dag. Den første skriver om det meste av deler som finnes på markedet i dag (selv om den er ti år gammel).
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: april 17, 2008, 09:11:57 am »

Kan også anbefale Weber Tech Manual av Bob Thomlinson i tillegg til de som er nevnt over.
Fin på grunnleggende forståelse av gassere og t1 motoren generelt.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!