VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: tmatre på desember 17, 2007, 08:54:23 am



Tittel: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: tmatredesember 17, 2007, 08:54:23 am
Jeg holder på med en 1680 Porsche 356 motor med Doble Solex 40mm  til 54 modellen (Tidligere industrimotor)
(Jaja, jeg vet det der pratet med at det er billigere og bedre å gå ut fra en VW blokk osv.. Drid i det.. jeg mener det er kult med 356 motor og 6V i en 54!)

Er det noen som har erfaring med 6V tenning?
Jeg har vurdert 050 fordeler om jeg får tak i...  (Skal være bedre en 009 på 356 motor), eventuelt fikse litt på fjærene i 009
Hva med Magneto?.. Hvordan fungerer dette i forhold til 6V stift tening?`


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: JSdesember 17, 2007, 12:14:36 pm
050 fungerer glimrende på 6V. Og på "high performance" motor for så vidt. Magnet på en gatebil er mest for show.
Har noen papirer på at det ytes fler hk med 12V er jeg svært interessert i å se dem...


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: Splitboydesember 17, 2007, 12:28:57 pm
Kan ikke svare på 050, for der er jeg blank... men kjører selv en 356 1680 ccm3 med 6V og 009 fordeler. To doble 32 Zenith  009 fungerer helt fint både til by- og langkjøring.
Fordeler fra splitt (383) skal også funke, men det har jeg ikke testet ut sjøl.


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: overlanddesember 17, 2007, 14:08:24 pm
Magneto burde fungere fint det også om du får tak i en som ikke har fast fortenning.  Magneten lager jo strømmen selv så da trenger en ikke tenke på hvor mange volt den skal ha.  Men du må endre litt på opplegget for tenningslås, tenningen skal gå til jord når du stopper..


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: ALIENdesember 17, 2007, 18:41:59 pm
Toto aka fosenexpressen kjører magnet på 1915 på gara.. funker suverent....

Alien


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: tmatredesember 18, 2007, 08:26:33 am
Jeg har bare kjørt 6V motorer der stift og annet tenningsdeler har blitt byttet som "vanlig service"
Og det er som regel alltid noe klatt med at gnist ikke er god nok... Bilen går bedre om en slår av lys osv...
Men når ledningsnett, pluggledninger, dynamo, coil osv er 40år++ så er vel det kanskje grunnen  ::)

Har leitet litt etter 050 fordeler, og det ser ut til å være vanskelig
26graders magneto finnes det flere av.. men det koster litt.
Ser at på ulike 356 / 912 forum anbefales IKKE 009 fordeleren, men det må da gå om en endrer fjærene litt slik at en får den kurven en ønsker.

Jeg får se hva jeg får tak i... takker for info


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: stickandesember 24, 2007, 16:38:11 pm
383 fördelaren från splitten funkar utmärkt. Den sitter i många av dom snabbaste Formel Vee bilarna i Sverige och är bättre än tex 009:an.


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: Torgeirdesember 25, 2007, 01:46:32 am
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=541988


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: Vilhelmdesember 31, 2007, 00:22:49 am
Problemet som ofte oppstår er at condensatoren på en 12 volts anlegg har bare halve kapasiteten til en fra et 6 volts anlegg, noe som skaper problemer med at stiftene brenner opp og at tenningsanlegget får dårligere kapasitet. Om du ikke får tak i 6 volts kondensator kan du koble 2 st 12 volt i paralell.
Det går eller greit å bruke 009 til 2 doble forgassere, men da må du ha riktig kondensator??


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: JSjanuar 04, 2008, 11:55:12 am
Det problemet som Vilhelm snakker om her tror jeg i beste fall er teoretisk.


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: tmatrejanuar 04, 2008, 14:29:52 pm

Det går bra å bruke 009... men den har for flat kurve for 356 motoren, så den må modifiseres litt...
050 har en noe brattere kurve... og skal passe bedre
Får lage en prosjekt trår av den etter hvert tenker jeg... Samler fortsatt deler selv om det nå begynner å dra seg til


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: Vilhelmjanuar 06, 2008, 21:17:31 pm
Det med doble condensatorer er IKKE bare teori, har måtte gjøre denne modifiseringen på ca 10 biler til nå. Hvis du kan din bil-lære også den delen som omhandler teningsanlegg vil du se at jeg har rett.


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: JSjanuar 06, 2008, 21:33:58 pm
Som du også vet er det enkelte ting som ikke fungerer likt i teori og praksis.
Hvorfor oppstår dette problemet ofte og ikke alltid?


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: Rocket-Racingjanuar 06, 2008, 22:59:11 pm
Jeg har montert flere 12V motorer i mine 6V biler og må innrømme at jeg aldri har tenkt på bytte kondensatoren.. Den bilen jeg bruker mest nå (6V) har en 1600 med standard fordeler og 12V kondensator. Går 10.000 km hver sommer uten at jeg rører stift aller andre tenningsdeler annet enn når den blir satt bort for vinteren, og da er stiften som regel ikke spes sliten. Den gikk en sommer med 12V coil uten at jeg merket det også..
Sier ikke at du tar feil, men jeg har aldri merket noe til problemet.


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 06, 2008, 23:09:52 pm
setter du en 12volt motor i en 6 volt bil så går det jo bra.
 siden kondestatoren sitter på Motoren...( hvis ikke man tar fordeleren fra 6 volt bilen da...)


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: Rocket-Racingjanuar 06, 2008, 23:35:23 pm
setter du en 12volt motor i en 6 volt bil så går det jo bra.
 siden kondestatoren sitter på Motoren...( hvis ikke man tar fordeleren fra 6 volt bilen da...)

Ikke hvis jeg forstår Vilhelm rett.. Da er problemet at hvis man bruker en fordeler som er beregnet på 12V (som jeg har) og bruker den på et 6V anlegg (som jeg også har) må man bytte til 6V kondensator.. Høres jo fornuftig ut det, men jeg har bare aldri hatt problemet..


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 06, 2008, 23:43:10 pm
ja og jo

jeg tenkte litt anderledes ...tenkte att 6volt  bilen var bygd om til 12 volt , men da er det n jo ikke en 6 volt...   :-[ blei bare surr detta
 

(PS hva gjør du med tomgansventil evt choke på 12volts motor på 6v spenning?)


Tittel: Sv: "High Performance" 6V - fordelervalg?
Skrevet av: Rocket-Racingjanuar 06, 2008, 23:55:37 pm

(PS hva gjør du med tomgansventil evt choke på 12volts motor på 6v spenning?)

Choke: Bytter elementet til et 6V. På de motorene som har ventil som stopper bensintiførselen inn har jeg bare blokkert den åpen. Funker greit det, de eldre motorene har jo ikke sånt.. På tidlige 12V motorer som har ventil på tomgangsdysa har jeg bare byttet dyse til en tilsvarende uten ventil fra eldre motor.
Den motoren jeg bruker nå er en 1600 singelport som har samme forgasser som en 1500, så der brukte jeg dyse fra en 67 1500 som har 6V ventil. Confused?
Ble vel litt off-topic dette her..