mai 05, 2024, 03:18:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri  (Lest 2309 ganger)
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« på: april 02, 2009, 21:34:36 pm »

Hvilken bensin skal en bruke på en 1600 motor 1973 mod 95 Blyfri eller 98 blyfri.

Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: april 02, 2009, 21:40:43 pm »

98 blyfri med blyerstatning.
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2 på: april 02, 2009, 21:40:52 pm »

95,,,fyll en skvett blyerstattning oppi også.
 Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 02, 2009, 21:50:25 pm »

95,,,fyll en skvett blyerstattning oppi også.
 Gliser

Følger Holmsen her, men en så "ny" motor burde gå fint på blyfri.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: april 02, 2009, 22:12:55 pm »

Disse motorene er ikke akkurat kresne på oktantallet - det er sjeldent det det står på. Men er flere som har opplevd at de får betraktelig lavere forbruk hvis de bruker 98-oktan.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 02, 2009, 22:46:55 pm »

I følge den gamle guruen Gene Berg kan du kjøre blyfritt.
Loggført
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #6 på: april 02, 2009, 22:50:13 pm »

hehe  Gliser joa nei - ja - det blir vel slik


http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=22228&highlight=leaded+petrol+1600
« Siste redigering: april 02, 2009, 22:52:44 pm av T2-splitt » Loggført

Shift Happens !
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #7 på: april 02, 2009, 22:53:19 pm »

Kjører blyfritt UTEN tilsetning jeg... Gjort det i mange år... Helt siden 98 Super ble borte faktisk...

Har enda ikke ødelagt en motor pga dette Blunker Skal ikke råde noen til å gjøre det samme, men funker for meg Gliser

Loggført

Mvh
Reiel
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: april 02, 2009, 22:57:46 pm »

Disse motorene er ikke akkurat kresne på oktantallet - det er sjeldent det det står på. Men er flere som har opplevd at de får betraktelig lavere forbruk hvis de bruker 98-oktan.

Min uvitenhet om oktanens innflytelse i boblemotorer er uten huller...

Noen som kan forklare meg dette?
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #9 på: april 03, 2009, 10:59:43 am »

Tror du må ha minimum 87 oktan. Trenger ikke bly.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: april 03, 2009, 11:25:06 am »

Det tror jeg er helt riktig. 87 oktan er målt på amerikansk standard, tilsvarer ca.92 oktanther hjemme.
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #11 på: april 03, 2009, 12:35:37 pm »

Tydeligvis mange meninger om emnet, linker til en side jeg fant ved bruk av google. Google er forøvrig et fantastisk hjelpemiddel om man lurer på ting.

http://www.brannmannen.no/?cid=4&aid=46540

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: april 03, 2009, 13:01:05 pm »

Disse motorene er ikke akkurat kresne på oktantallet - det er sjeldent det det står på. Men er flere som har opplevd at de får betraktelig lavere forbruk hvis de bruker 98-oktan.

Min uvitenhet om oktanens innflytelse i boblemotorer er uten huller...

Noen som kan forklare meg dette?

Oktan tallet sier noe om hvor stor motstand bensinen har mot å tenne. Når pluggen gir gnist skal man ha en jevn forbrenning utover forbrenningsrommet, om oktan tallet er for lavt så vil resten av blandingen gå av med et smell etter at kanskje bare halvparten har forbrent på normal måte, temperaturen og trykket blir rett og slett for stort og blandingen selvantenner, dette kalles detonasjon, og høres som en "ping" i motoren... meeeget usunt.

Med så lav komp som originalmotoren har så tror jeg ikke man behøver bekymre seg mye for dette fenomenet samme hvor kjip man er ved pumpene.

Her er det litt mer inngående om fenoment:
http://www.streetrodstuff.com/Articles/Engine/Detonation/index.php


Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!