mai 15, 2024, 08:31:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275 cc på: juli 04, 2014, 00:57:32 am
RR har vel utstyr for nitrerherding? CatCams lever nitrerherda kammer som de er, men usikker om de har noe til Boble. om ikke annet er det kommet mye fint som superfinsihing og DLC. hvordan er progressiviteten på ventilfjørene dine? kan være de har for mye springrate, og heller kunne ha godt av noe lavere rate, men høyere setetrykk.

Så noe nevning om plugger... Iridium, med sine syltynne spisser ble i hovedsak laga for at biler med  pinglete COP moduler senka inn i toppen skulle klare å få nok varmespredning fra gnisten til at det i det heletatt klarer å tenne blandinga på en fornuftig måte-ish i en passe høykomp 4v turbomotor med 1kg trykk og halvfet blanding. Har man litt kraftigere seige "gammeldagse" single-coiler med noen 100 milliamp og en betydelig lengre durasjon (forøvrig veldig fordel på 2v med mye swirl-motion i sylinderne) så kan man med fordel bruke plugger uten resistans og med vanlig spiss for at den skal gi kraftigere gnist. Har man EFI må man i såfall skjærme noe for ikke å få RF støy.
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275 cc på: september 22, 2013, 23:10:40 pm
AFR 12.8 jeg har funnet mest effekt på de fleste 2v motorer, men det er fordi man ikke har like mye kontroll på hvor stordelen av blandingskonsentrasjonen havner hen, så må ha såpass for å utnytte mest mulig av lufta og få kjapp (til 2v å være) burn... Helst burdte man ikke trengt å gå noe under 13.5 (på sugis), for det begynner å suge for mye varme for tidlig av blandinga...
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275 cc på: september 19, 2013, 18:21:42 pm
da var det som mange av oss trodde da... bare prat, ikke noe innhold Øyerulling

Hvis det er meg du sikter til? Så har jeg nok å gjøre for tida: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=282426
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275 cc på: september 19, 2013, 16:11:53 pm
Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?

Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?

Tror det er på tide at du får deg et eget bobleprosjekt, slik at du kan få testet alle teoriene dine.......

Blir ikke med det første. Å bygge en bil blir uaktuelt, men en motor som noen kan få teste ut er vel ikke utenkelig, hvis noen er villig å donere en WBX motor (MED vannbankene på) Glad ha tålmodighet... har en Volvo 960II, to KZ2 karter, en Aprilia RS 125, en Kadett C og en kompressor-turbo (til bruttern) motor som jeg holder på med som skal gjøres noe med, og glemte jeg å nevne at jeg Jobber i Forsen på landets eneste skvadron som holder på med opperative oppdrag hver eneste dag, med flyvning til alle døgnets tider? Det betyr ukurrante arbeidstider og forsvaret er gniene på lønningene :p Volvoen og alt det andre er dyrt nok allerede til min inntekt...
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: september 19, 2013, 15:59:53 pm
Hei, flyfaen.
Vi venter fortsatt i spenning på denne forskningsrapportem du skulle legge ut... Blunker

Den har jeg helt glemt av! Har hatt MYE å stri med i det siste, så har ikke hatt tid. Den kommer nå en gang Blunker Akkuratt nå står jeg til knes i en Aprilia RS 125, og bilen min er snart ferdig lakka og jeg har MYE som skal gjøres og fikses på før dører osv skal justeres og moteres.
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275 cc på: september 15, 2013, 22:47:55 pm
Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?

Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: september 15, 2013, 22:34:49 pm
Ikke lagt merke til det før nå, men noe kjent med den garasjen som DynaPacken sto i... Var ikke å bremsa hos Ruben Hals tilfeldigvis? Der jeg var å mappa min...
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275 cc KNUST GIRKASSE! på: august 03, 2013, 22:26:22 pm
God med slike venner Glad
Får se hva som skjer, hvis den skal med til scc så må det nok bli to dugnads eettermiddager på bbh,  men eg er mest gira på å få tak i en sterk kasse når eg først må bytte..

Skal prøve å kjøre tilbake  mot  Bergen om en time så får krysse fingrene for at alt ikke sier pang..


hekkmotor porsche ekvivalenten til vag 016 kassa da kanskje? tåler julig de Glad
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: august 01, 2013, 16:22:22 pm
Du må ha nye kabler. Enten har gummien sprekt eller så har blekket gnaget hull i de.

Ikke så gamle så burde være gode men skal ta en sjekk. Blunker

Andre ideer?
Hvorfor får eg tenningsproblemer ved høy belastning og turtall?

Ikke tilstrekeklig "juice" i tenningsanlegget Blunker Ved høyere VE har gnisten vanskeligere for å hoppe gapet... prøv å gå ned på pluggapet, hjelepr det og du må under 0,6mm så må du skaffe deg en kraftigere coil, eller sjekke om swirl er for kraftig rundt plugg, evt om noe "wet-flow" treffer rett på pluggen istedet for i nærheten...
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: juli 27, 2013, 22:18:02 pm
50mm innsugskanal
180-190mm gasser

Du skal ha bra korte innsug for å klare så kort Glad
Finnes andre muligheter enn forgassere...
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: juli 07, 2013, 17:57:27 pm
Etter litt knoting med talla så ser eg at en innsugslengde på 377mm eller 565mm vil fungere best med denne motoren.
377mm gir økning ved 3. hamoniske bølgen på 5960 rpm og 4450 rpm på 4. bølgen.
565mm gir økning ved 5980 rpm på 2. bølgen og 4000rpm på 3. bølgen

Dette har ikke eg noe peiling på men eg vil da tro at den lengste av variantene vil gi mest økning totalt sett, men hvor lett er det å få 565mm under motorlokket?
Veldig fersk på dette temaet så tar gjerne imot innspill. Glad

Ved bruk av andre bølga begynner lengden på innsugsrunneren å bli så lang at det begynner å virke mot sin hensikt, ville satsa på 380 ish mm. Er ikke så forbanna nøye, 10 grader forskjell i innsugstemp og så er det ikke optimal lengde lengre uansett Blunker Sats heller på 2 bølga i eksos, den har som du sikkert vet MYE lavere viskositet og da kan røra være noe lengre uten at det lager for mye friskjon...
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: juni 17, 2013, 20:51:03 pm
Tenning og bensinproblematikk:

Ettermarkeds motorstyring = problemet løst. måde fuel og tenning Blunker

Gratulerer med fine tall, men vær obs på at ruller er veldig optimistiske på simuelrig av veiv-effekt. Jeg ville også vært litt forsiktig med å estimere opp i mot 190hk med samme kammen hvis du har 165 nå, selv med mindre tap i vifte osv så er det bedre å overbevise seg selv om at man når en noe lavere effekt, så kan man heller bli positivt overrasket istede Blunker Vær også obs på at de glatter ut "spikes" i moment/effektkurven som kan skjule vital info om hvordan oppsettet fungerer.

Må også huske at EA'n simulerer med perfekte forbrenninger hver gang, så det jeg ville tatt utgangspunkt i er å huke av for alternativet "ignition advance, determinates burn-rate" og legg inn den tenningskurven som gav best effekt i landeveien. Brukte du komplett flow-table eller gikk du ut fra single coef? Får jeg lov til å spørre hva tenningsforskuddet ditt er på momenttopp?
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: juni 10, 2013, 23:45:10 pm
Prøvde i dag å fylle 50% E85 med blandet resultat..
Mitt dyse oppsett har gjort at eg kjører magert på tomgangsdysa, veldig magert i overgangen mellom dysene og litt for feit i topp.
Dette gjorde at ved å fylle så mye E85 så ble det alt for magert på 20-50% gass.
MEN på flat pedal går den mye bedre faktisk enn med kun 95 blyfri så her må den nok dyses ned litt..

Fortsetter virkelig å imponere denne kam akslene på hvor mye bedre den drar.
Har testet å dra den lengre å lengre ut på turtallet og i dag bikket eg 110 km/t i andre giret og den dabber ikke av. Gliser
Uten tvil gode greier som JPM lager! Blunker

Virkelig overrasket over at en kam med mindre sete-til-sete durasjon og en noe bedre høyløftsdurasjon funker bedre på topp og fremdels gir bedre bunn og midt-regiter?
Og folk lurer fortsatt på hvorfor jeg maser om direct-acting hvor virklig morro profiler kan nyttes...
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: juni 10, 2013, 18:18:30 pm
Bare å styre unna Shell Fuel save i alle fall, om du sliter med banking Blunker Du som bor i Bergen kan jo få tak i E85 ganske lett? Gjør du det ville jeg ikke tenkt på å fylle bensin igjen i alle fall. Om ikke annet finnes det en mod som stort sett fjerner banking, men den har du ingen to på Blunker

Har av ren tilfeldigvis så i si bare kjørt på shell sin fuel save i det siste og nå når eg byttet til vanlig fra unoX så forsvant bankinga så å si helt... Øyerulling
Men tenker å ha en liten dunk med E85 stående for å blande i litt på varme sommerdager eller trekking av henger. Blunker

Hjelper mye med EFI også kontra forgassere også... Bare husk å putte dysa så nærme toppen som mulig Blunker Om ikke annet er to-dyse løsning bedre... ei inne ved toppen til å ta lavlast, og ei over trakta til å ta seg av haleluja-stemninga SAMMEN med den under ved full pupp Glad
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: juni 10, 2013, 18:14:50 pm
Man skal styre unna alle bensinstasjoner som staten har med å gjøre. Det meste av drivstoff vi får i Norge hos Statoil, YX, UnoX, ST1 med flere er søppel.
Det er kun to sjapper som gjelder, 98-oktan som er tingen og det er helst Shell og Esso.
Ikke shell sin nye 98... samme greia som med fuel-save... Esso Blunker Om ikke annet så er E85 fra Statoil ikke noe problem... så mye sprit at de 15% av søppel blir ubetydelige Blunker
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: juni 05, 2013, 15:57:32 pm
Jeg er interessert i "design" av en slik sugis en gang i fremtiden ja, men det skyldes ikke hvorfor jeg ønsker å selge den nu  Blunker
Noe husgreier da kanskje?
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: juni 05, 2013, 09:29:18 am
Luftes i sommervarmen:

Turnkey, ferdig mappet m. MS2-extra, ledningsnett, CoP og 2x 40mm Dell'Orto DRLA (spjellhus)
122 hjulhester @ 6000 rpm m. undernevnte kasse. Antatt et sted mellom 130 og 140 Hk @ svinghjul.
Gått rundt 16 000 km over en periode på 2.5 år. For tiden i daglig bruk.

32 500,-

Kan om ønskelig selges med en 1300S-kasse i god stand, oppgradert m. superdiff (original-diffen. varte ca. 13 000 km etter at motor ble tatt i bruk). Kassa har gått ca. 3000 km etter ombygging.
Totalen havner i så tilfelle på 36 500,-

Det er mye informasjon å finne om bygget igjennom tråden.
Spørsmål kan naturligvis også stilles her i tråden. Interesse meldes på PM.

Fått hetta etter vi diskuterte flerventilert WBX, eller? :p
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: juni 04, 2013, 22:18:20 pm
Bare å styre unna Shell Fuel save i alle fall, om du sliter med banking Blunker Du som bor i Bergen kan jo få tak i E85 ganske lett? Gjør du det ville jeg ikke tenkt på å fylle bensin igjen i alle fall. Om ikke annet finnes det en mod som stort sett fjerner banking, men den har du ingen to på Blunker
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: mai 27, 2013, 16:57:29 pm

(gidder ikke å ta del i den diskusjonen før Flyfaen begynner å skrive på en vanlig måte).


Hva mener du er en normal måte å skrive på da? Forøvrig fin lyd i bobla di Glad Har du noen formening om hva du har på veiva nå?
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: mai 27, 2013, 16:48:43 pm
Støtstenger selvfølgelig ikke gull, men vi har et stykke igjen til at vi kan peke på dem som syndebukker.
Lett å snakke drit om effektuttaket på v8ere, men skal vi være litt rettferdige så må vi nesten ta for oss trimmede utgaver...
NASCAR: To ventiler, flatt tappet løftere, støtstenger, en gasser og fordeler = 160 hk pr liter
Holdbart tja... de holder i hvertfall 43 mil flat out...  i en bil på 1300 kilo.

Å trimme boble handler om å gjøre det umulige... det er hele greia. Regner med at du vet hvordan det er, siden du har som mål å få en Volvo tøff.
Man må bare jobbe rundt problem områdene, største problemet til folkevognmotoren er at blokka er for veik til å kunne bruke feinschmecker kamprofiler "lost in translation"  Glad

43 mil ja... jeg bygger motorene mine for at de skal vare minst 100k...

Finns det ikke alu-blokker å få tak i eller er det kun wassern som har alu? Vet mange sliter med at lageroverfallene blir banka ovale når sylindertrykket begynner å nærme seg noe som hjelper på...

Har da aldri prrøvd å lage noe tøff Volvo, Å style en Volvo er som å sminke en gris... Blir til en viss grad en sleeper, men bremsene avslører en smule mer enn det som er ønskelig, og de original kommer ikke til å holde mål. 1500+ kg med godt utstyrt sedan som skal settes i gang og stoppes...
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: mai 26, 2013, 22:26:23 pm
Skal du VIRKLIG bygge power i den Boblemotoren din villa jeg vurdert å tette igjen alle støtstang-høla (evt. brukt noe nav dem til oljeretur), satt deg ned noen dager med SolidWorks, tatt kontakt med Sperre metallindustri og fått laga noen støp med plass til dobbelte antallet ventiler, konfigurert i pentroof, laga nytt reimopplegg, De-stroka og kjørt DOHC. (litt kapping i hjubuene er vel lov?)

Alt dette ble gjort på 70 tallet med hjelp av en miks Ford ræl og noe Porsche greier. Se her for bilder; http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21664.0.html

Så fant dem ut at dem fikk mer effekt med halve antallet ventiler, til under halve kostnaden og med lett tilgjengelige deler. Idag bygges det pålitelige, kjørbare NA motorer med støtstenger, 8 ventiler og gammeldags kam med 120 hk/liter. Med litt anstrengelse 130 hk pr liter. Ikke så aller verst med tanke på at motorene er fra krigen. For ikke å glemme turbogutta som presser 1000hk+ fra samme motorkonstruksjon og som kjører raskere en noen annen bil i hele verden med H gir og originalt chassi. Ikke så aller verst det heller..

Kommer helt an på hva motoren skal brukes til... F1 har nærmere 300hk/l, og jaggu har ikke de også blitt holdbare (hadde ikke skjedd med støtstenger i alle fall...), til tross for de strenge reglene om hvilke materialer de har å velge mellom.

Skal skal saken brukes på gata og ikke utelukkende til rattlåsracing eller i race-sammenheng hvor man kan gi beng i alt under 5000rpm, så er saken en helt annen. Såvidt jeg har skjønt skal Dalland bruke bilen på gata. Må være helt tragisk å ha en motor som yter over 100hk/l men som også har 60% av maksmoment allerede rett over tomgang, og atpåtil kommer gjennom utslipp og ikke blakker deg i suppeforbruk i cruising heller. og det uten DI og en eller annen form for VVT...

Nå skal det sies at dere har det lett med at de fleste bilene er veteraner, og veier i underkant av 800kg.. Så det er kanskje strengt talt ikke nødvendig, å gå "overkill".

Må få unskylde at jeg er litt småfrekk og kanskje litt for frittalende, blir bare litt oppgitt av og til.

Skal innrømme at jeg lot meg fyre, spesielt når jeg gav ham et tips om hvordan han kan få dette til med betydelig mere kjørbarhet UTEN noe overkill opplegg, med den kammen han nå har. Genrellt burdte alle dere vise interesse for fordelene ved venturi-kanaler, spesielt siden dere ikke har like stor frihet i valget av ventiltider, som de som har "direct acting" har...

Som et lite tips ville jeg vurdert å søkt på "venturi inlet ports" og "velocity porting". Skal sies det ikke er så veldig mye å finne om det, men det er fordi det ikke er så veldig mange som har hørt om det, eller skjønner greia, eller som fnyser av det fordi de fortsatt innbiller seg at et svært høl må fløde bedre enn et som er trangt. Tenk, det stopper ikke å fløde før du når ala mach 0.9 en plass, såfremst trykkgjennvinninga er veldig god Glad

For å si det slik, De fleste innsugskanalene jeg lager til 4v har et minsteareale i kanalen FØR seteinnsaten som gjerne er ala 36% av curtain area, ala 50% av ventilareal og hvor smaleste punkt i seteinnsatsen er 80-90% av ventilareal. MCSA ligger sjeldent nærmere seteinnsatsen enn 1.5x ventildia. Gjelder forsåvidt for 2v også om det er dårlig trykkgjennvinning i kammeret (i hvilekt tilfelle du er i en håpløs situasjon om du vil ha power og breit register i samme motoren...)

Hvis man ha en 2v som har noget bedre trykkgjennvinning i selve brennkammeret, kan man gjerne ha noe større MCSA enn man ville for en 4v, eller en 2v med dårlig trykkgjenvinning.
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: mai 26, 2013, 20:06:16 pm

Kjøre inn kam? Aldri hørt om. Må være noe boble-greier. Innkjøring pleier jeg ikke være så bekymmra over, annet enn at det tar for lang tid å få olja varm, så honespora blir litt mere slitt før man kommer i gang enn jeg skulle ønske. Kammen driter jeg fint i, innkjøringpasta er BS (og varer i noen sekunder) dessuten kammen har det best og har minst belastning rett før ventilflyt Blunker

At mere areal under loben skal gi mer bunndrag UTEN at sete-til-sete durasjonen er kortere er selvmotsigende, litt kan du få om overlappet er høyere, men til hvilken pris. Det som bestemmer hvor bra fyllinga er i forhold til turtall er en funksjon av Areal og tid og trykkforhold (ergo er innsugsrunner og eksosrunnertuning inne i bildet)

Skal du ha en alt-i-ett kam (uten noe VVT opplegg, som er praktisk umulig uten twin-cam) er eneste måten å minimere durasjonen, men få inn så mye høyløftsdurasjon som overhode mulig. Hvorfor? jo ganske enkelt, er man under idealturtallet hvor areal tid og trykkforhold stemmer overens, så vil motoren spytte tilbake deler av massen som kommer inn da tida er for lang. Det beste vi kan gjøre er da å gjøre tida (off-seat durasjonen) så kort som mulig, da har det kortere tid på å spytte tilbake på. Med støtstenger er man ganske buttfucked hva valg av ønskelige kamprofiler angår, dessværre. Alternativene du kan gjøre er feks. å øke overlappet og gå noe ned på primærrør diam.(eller helst sekundær rør, om du har 4-2-1) og få opp dragsuget på lave turtall, skal sies at da går forbruket betydelig opp og det kan bli restriktivt og gå ut over toppdraget. Annet alternativ som jeg vil kalle for mye bedre er om du jukser med "areale" UTEN å gå ned på løft, korrekt utført vil det ikke gå ut over toppen av registeret heller, om ikke annet fungere bedre Glad Da trenger du ikke så mye overlapp heller, og om ikke annet for å hjelpe pustegenskapene noe på topp også kan du legge innsugstuninga på noe høyere turtall enn ellers (da denne areal "juksinga" virkelig booster opp amplituden på innsugspulsen i runneren, selv over-cam Glad )

kan ikke avsløre alle "hemmelighetene" og triksene mine, noe må du klare å tenke sjøl, men for å gi et lite hint... i kanala som jeg og SWR Engineering har utvikla til 24v'n min så får du ikke pekefingeren gjennom MCSA engang Blunker

Snork...
Selvskryt og ingen nytting info i det du skriver.
Men sånn til info så er hele pointet med Raptor kammene at lobene er designet på en bedre måte, slik som du så pent kaller å jukse med arealet.
Eg setter pris på når du skriver noe lærerikt, men dette var jo bare svada og basic kunnskap fortalt på en knotete måte. Osteaktig

Da bør du lese en gang til Blunker jeg snakket ikke om å minske arealet på lobene, men i innsugskanalen Blunker Da kan du ha lengre durasjon (om nødvendig), samtidig som du har høyere LCA og fortsatt få mere bunndrag, UTEN å tape noe på topp, øke betraktelig i suppeforbruk eller snørpe igjen eksosdimmensjonen.

Raptorkammene er nok helst sikkert noe mere aggressive i løft-rating, men FORTSATT er du meget begrenset av støtstang-mekansimen din. Skal du VIRKLIG bygge power i den Boblemotoren din villa jeg vurdert å tette igjen alle støtstang-høla (evt. brukt noe nav dem til oljeretur), satt deg ned noen dager med SolidWorks, tatt kontakt med Sperre metallindustri og fått laga noen støp med plass til dobbelte antallet ventiler, konfigurert i pentroof, laga nytt reimopplegg, De-stroka og kjørt DOHC. (litt kapping i hjubuene er vel lov?)
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: mai 26, 2013, 19:55:10 pm
Med støtstenger er man ganske buttfucked hva valg av ønskelige kamprofiler angår, dessværre.

For morro skyld, hva har støtstengene med kam profilen å gjøre?  Glad

Man har begrensninger hva ventilaks man kan ha før det blir ventilflyt... støtstengene gir ekstra masse som gjør det værre å nytte en profil som gir maksimal høyløftsdurasjon på en liten sete-til-sete durasjon. Ender somregel opp med bøyde støtstenger, ventilflyt osv, eller dårlig holdbarhet og krakelerte kam-lober om fjærspennet og støtstengene, vipperatioen er slik at mekansimen er slik at den klarer å henge med. Aldri lurt på hvorfor majoriteten av bilmotorer og mc-motorer (med unntak av ameriansk ræl) ikke har støtstenger lengre? Amerikanerne bruker det fortsatt på chevy LS motorene fordi de ikke tar seg råd til å utvikle noe nytt, og er fornøyd med 60hk/L for at det skal være holdbart, og større motorvolum er løsningen om man skal ha mere effekt. De driter også litt fint i suppeforbruk.
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: mai 23, 2013, 16:30:08 pm
Mornings godtfolk, her har det vert skummelt stille en god stund...
Eg hadde forventet å få mye mer gjort denne våren men pga skole/hovedoppgave, kvinnfolk osv så har det gått veldig sakte.

Men nå står motoren klar i oppstartsbenken å venter kun på oljefilter, gasserstag og svinghjul så oppstart på Torsdag etter eksamen er i sikte. Gliser
Hvis alt går etter planen kjøres kammen inn torsdag ettermiddag. Doble ventilfjærer monteres like etter, motoren fraktes fra skrulokalet til garasjen og kvelden samt fredagen går med på å kaste skiten inn i bilen. Lørdag morgen er det duket for The Tistlo Run med det uoffisielle bakkeløpet... Glad

Hva som er byttet siden forrige oppsett:
Kamaksel: fra FK8 til JPM 00808 som har 5 grader med durasjon men jpm påstår har mer bunndrag også.
Ventilfjærer: fra doble standard som følger med cb toppene til Oteva doble (kraftigste logmech selger).
Ventilstyringer: fra cb sine som var ræv til nye fra unneberg (kun innsug) som er dreid kon på.

Så oppsumert: kanskje flower toppene en smule mer enn før, kamakselen har litt mer durasjon og løft men mye mer areal under loben så blir nok mer bunndrag også.

Fk8 til venstre og JPM til høyre.


Kommer tilbake med bilder og film etter oppstart. Blunker


Kjøre inn kam? Aldri hørt om. Må være noe boble-greier. Innkjøring pleier jeg ikke være så bekymmra over, annet enn at det tar for lang tid å få olja varm, så honespora blir litt mere slitt før man kommer i gang enn jeg skulle ønske. Kammen driter jeg fint i, innkjøringpasta er BS (og varer i noen sekunder) dessuten kammen har det best og har minst belastning rett før ventilflyt Blunker

At mere areal under loben skal gi mer bunndrag UTEN at sete-til-sete durasjonen er kortere er selvmotsigende, litt kan du få om overlappet er høyere, men til hvilken pris. Det som bestemmer hvor bra fyllinga er i forhold til turtall er en funksjon av Areal og tid og trykkforhold (ergo er innsugsrunner og eksosrunnertuning inne i bildet)

Skal du ha en alt-i-ett kam (uten noe VVT opplegg, som er praktisk umulig uten twin-cam) er eneste måten å minimere durasjonen, men få inn så mye høyløftsdurasjon som overhode mulig. Hvorfor? jo ganske enkelt, er man under idealturtallet hvor areal tid og trykkforhold stemmer overens, så vil motoren spytte tilbake deler av massen som kommer inn da tida er for lang. Det beste vi kan gjøre er da å gjøre tida (off-seat durasjonen) så kort som mulig, da har det kortere tid på å spytte tilbake på. Med støtstenger er man ganske buttfucked hva valg av ønskelige kamprofiler angår, dessværre. Alternativene du kan gjøre er feks. å øke overlappet og gå noe ned på primærrør diam.(eller helst sekundær rør, om du har 4-2-1) og få opp dragsuget på lave turtall, skal sies at da går forbruket betydelig opp og det kan bli restriktivt og gå ut over toppdraget. Annet alternativ som jeg vil kalle for mye bedre er om du jukser med "areale" UTEN å gå ned på løft, korrekt utført vil det ikke gå ut over toppen av registeret heller, om ikke annet fungere bedre Glad Da trenger du ikke så mye overlapp heller, og om ikke annet for å hjelpe pustegenskapene noe på topp også kan du legge innsugstuninga på noe høyere turtall enn ellers (da denne areal "juksinga" virkelig booster opp amplituden på innsugspulsen i runneren, selv over-cam Glad )

kan ikke avsløre alle "hemmelighetene" og triksene mine, noe må du klare å tenke sjøl, men for å gi et lite hint... i kanala som jeg og SWR Engineering har utvikla til 24v'n min så får du ikke pekefingeren gjennom MCSA engang Blunker
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: mai 21, 2013, 22:15:42 pm
Løfter denne opp igjen i håp om at flyfaen legger ut sin "avhandling". Glad
Den har jeg helt ærlig talt glemt i farta... Pusser bil, og har hjulpet så mange folk med alt fra dekkomlegging til bakhjulslagerbytting i det siste at jeg hverken har hatt tid eller husket på hele avhandlinga, Men bra jeg blir minnet på det, få se om jeg får fingeren ut av ræva og dår skribbla ned noe, må jo lage noen illsutrasjoner også (hvilket også tar tid), bare tørr tekst funker somregel dårlig til å forklare noe med Glad
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: april 12, 2013, 22:54:47 pm
For å spore av litt, så begynner første prototype av plasmatenningen å nærme seg noe som kan puttes inn i bilen for testing.
Det blir også en artig erfaring og noe nytt og spennende å teste ut.
Kommer til å poste litt småtteri etter hvert som resultatene tikker inn Blunker

Dette var en tråd stappet med påstander og begreps-onani. Kjenner jeg blir sliten i hue bare av å lese.. Legg gjerne ut fuel og tenningsmap sammen med bremsepapirer, så ikke alt drukner i teori, Singh og kunnskaps-fight Blunker Men stå på, kan jo hende det kommer noe spennende ut av dette.
Ang. plasma-tenningen. Lager du disse modulene selv, eller setter du sammen av tilgjengelige "bokser" solgt på nett? Hvordan er plasma-tenning med tanke på støy rundt EFI.. Bare nyskjerrig, derfor jeg spør.


Det anbefals helst brukt sammen med EFI for å hente mest av det... gjerne må man retardere noe ift. det man trenger ellers. Hva støy angår så må man bruke resistorfrie plugger og hetter og kabler med skjærm. Helst for ECU sin del, men også for alle TV-apparater og annet følsomt elektronisk/digitalt utstyr i ditt nærmeste nabolag :p

Kjenner jeg Thore rett lager han hele greia fra bunnen av selv, bare fordi han kan og vil.

For oss andre som nødvendigvis ikke gidder å gjøre det (jeg kan, men gidder ikke :p) så har http://www.bluephoenixignition.com/ ting for oss. De har systemer med fordelingsdioder til fordeleroppsett og spesialtennkabler for sånne som meg som kjører single-fire coiler (altså en coil pr. plugg) Jeg har et slikt sett til min 24v sekser. legger like greit ved et bilde av det.



På disse spesialhettene og kablene jeg har trenger jeg kun skjærm på den svarte "piggyback" ledningen som går ut av hetta ved siden av den røde std. silikonpluggledninga, men siden modulen og alt skal bygges inn i en lukka alukasse inklusive coilene, så skjærmer jeg like greit hele kabelen med fortinnet kobberveving Glad

27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: april 11, 2013, 16:57:06 pm
Det som igrunn er mest missvisende er at det er gasser det er snakk om altså rene homogene gasser hhv metan, etan, propan og butan. Bensinblandingen i en motor hvor enkelte ting er ufordampet, halvforbrennt osv har mange ulike burn-rartes SAMTIDIG... Men ut fra grafen ser det ut til å være på det sprekseste ved Lambda 1.06, hvilket tilfelldigvis er det blandigsforholdet min i snitt går billigst på... Altså mest økonomisk... mest effekt ligger mellom 0.86 og 1.02 en plass, men må i benk for å finne ut hvor Glad Kanskje ikke uten grunn at RR ikke belaster motorene sin med mere enn 70-80%... det gir best økonomi ift. effekt...

Også litt morsomt at du mener en bilmotor blir kake av høye lambda verdier... mi nslitne motor som alt har gått 460000km uten overhaling ser ikke ut til å ta skade av tynne blandinger den... men så har jeg singh-spor da Blunker Kjører Lambda 1.06 helt opp til 80kPa, kunne kjørt mere også men tjener ikke noe på det, hverken effekt eller forbruk...
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: april 10, 2013, 16:05:26 pm
Du som er skolert Dalland får regne ut hvor mye stivere ett rør er fremfor massiv stang.. Tror isåfall du vil velge å bruke tid på hullborring fremfor å få olje i toppen på andre måter  Gliser
Kan svare at det ikke blir stivere enn en stang. det som er interessant er forholdet mellom stivhet/vekt... solide stenger utgår.. alt for mye masse i et ræva opplegg (som støtstenger er i utgangspunktet, sorry men det er fakta...) hvor man ender opp med årelange lavløftsdurasjoner og sinnsvake fjærspenn for at ikke opplegget skal riste i fillebiter. Å få massen ned er kritisk for å kunne velge kammer med såppas ventilakselerasjon at man kan få ytelse i både pose og sekk, uten at det nødvendigvis betyr dårligere holdbarhet. Har man lettere masse trenger man ikke like stive fjærer og det blir mere holdbart. Trapesrør er det alternativet som er stivest ift. vekt. Bevist gang på gang i stag til fly... ALT av kraftoverførsler via stag i luftafart er trapes-forma når det skal ta opp både trykk og strekkrefter... Aluminium er det soleklart beste valget, det har høyere styrke vs. vekt enn stål, og har ikke de fjærende egenskapene som titan har. Hva lokkene gjelder... hvis de boltene som holdervippestanga fast beveger på seg pga. ventilmekanismen, er det helt klart brukt feil moment, evt boltene er for svake... tett kan det fint bli uten korkpakning osv, med bolta lokk. O-ringer er billig og funker bra om det ikke er stabilt nok til å bruke lim...

En annen bra løsning på lokkene kan være å lage en større leppe rundt kanten som man sveiser fast og olter langs kanten...

Folk er alltid så konservative og ser helst problemer kontra løsninger...

29  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: april 09, 2013, 23:59:48 pm
Min løsning gir neppe noe som helst lekasje... lokket utvider seg i takt med toppen og tanken min var høytemp anaerob tettemasse.. hele 24V Volvomotoren min er limt sammen av det og den er potte tett den Blunker Dessuten om festeboltene er av stål og lokket/topp av alu, så vil aluen utvide seg mer enn stålet og spennet øker da også Blunker
30  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! 2275cc på: april 09, 2013, 15:12:52 pm
Ser ikke at andre motorer med vippestell sliter uten noe smøring gjennom støtstengene... lag oljeforsyning med trykk via eksterne AN-slanger eller noe og bruk den tykke akslen som vippe-armene roterer rundt som fordelingsskinne i samme slengen... noe tåkegreir skal ikke være nødvendig, og på varme luftkjølte topper vi ltåkesmøring i hovedsak resultere i at det blir mektig med koks inni der... BTW angående støtstenger... dra til nærmste storflyhangar og hør om å få noen meter med 7075 T6 hydraulikkrør... 7075 er urgammelt og ikke noe "eureka" materiale og har vært brukt siden Zero-fighterne i WW2. Har dessuten dårlige "fatigue" egenskaper. Om ikke annet forhandler Astrup spesiallegeringer og de kan glatt kaffe rør i 7075 T6... finnes også et superlegerings element til alu også... Scandium... Slyngstøpte rør i scandaluminium bør gjøre susen, men skaduim utvinnes ala 15 tonn av på verdensbasis årlig, og mesteparten av det i russland... dog ikke umulig å skaffe rør av det Glad

Hei, takker for mange gode tips, god ide å faktisk kjøre oljen gjennom vippestangen så kan man kjøre et olje spray system ala det eg har laget på min nåværende motor, har i alle fall funka veldig bra. Astrup (i alle fall her i bergen) hadde kun fra 32mm stang på lager)...
Men så er det det å lage en god løsning på tilførsel av oljen gjennom ventildekselet eller noe i den duren...
Får legge hode litt i bløt... Øyerulling

Sveise et selv i Alu vel? sveise på noen AN-nippler og lage en forhøyning med rør på vippestangen som går inn ett hull med Oring i det selvlaga dekselet... mutterne som holder fast vippestanga i toppen kan du lage muttre med bolter ut av til å klemme på plass "custom" dekselet. MÅ jo ikke bruke det tynne stål-lokket og fjørspenna...
Sider: [1] 2 3
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!