mai 08, 2024, 08:43:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 009-fordeler med el. tenning kaputt? eller kanskje ikke?  (Lest 1465 ganger)
Jahrmann
Nybegynner
*
Innlegg: 43
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: mai 13, 2009, 20:45:13 pm »

God aften alle boblemedentusiaster Glad  For omtrentlig 3 år siden hang jeg meg på 30-40 andre og kjøpte 009-fordeler med elektronsik tenning gjennom gamleforumet; vw2you.

Motoren min er ikke like entusiastisk for tiden. Den stoppet plutselig på en kjøretur og vil nå ikke gi noe gnist. Jeg målte min høyeffektcoil kjøpt på biltemahttp://www.biltema.no/Archive/Product_images/53/Small/53-402_s.jpg til 1.5 ohm på sekundærkretsen (mellom + og - på coilen) og 13400 ohm på primærkretsen(mellom - og hullet i midten).

1. Er dette vanlige verdier på en høyeffektcoil?
2. Noen som har kjøpt samme fordeler gjennom vw2you og vet hva slags produsent dette er?

På denne http://www.hot-spark.com/Coil.htm linken (som jeg fant på google) ser man hvordan man skal koble sammen en 009-fordeler og coil. Jeg har koblet det likt bortsett fra at jeg ikke koblet tenningsstrømmen via "ballast-resistoren". I. o. m. at jeg ikke gjorde dette, mistenker jeg at min 009-fordeler har tatt kvelden/kortsluttet, da motstanden bare er 1.5 ohm og ikke 3.2 ohm som denne tilfeldige "Hot-Spark I Ignition" fordeleren jeg fant på nettet krever.

3. Går det an å måle motstanden i 009-fordeleren for å finne ut om den har kortsluttet? Det blir vel i så fall mellom den røde og sorte kabelen (hvis man ser på siste link: mellom "Red wire from Hot-Spark-module" og "Black wire from Hot-Spark-module".
4. Om innmaten i fordeleren er brent; kan man kjøpe ny innmat eller må man kjøpe en ny fordeler?


Alle svar tas imot med takk: Så takk takk Glad Gliser
« Siste redigering: mai 13, 2009, 20:50:20 pm av Jahrmann » Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #1 på: mai 13, 2009, 20:50:47 pm »

jeg mener du har feil motstand, derfor er den kaputt. jeg bruker samme fordeler/med stift løs tenning fra Hot-spark. men med biltema blå coil. og jeg har aldri hatt noe problemer.

mener det står du skal bruke 3,2 til 3,3 ohm
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: mai 14, 2009, 16:26:42 pm »

Dette sjekker du lett:
Ta av fordelerlokket, sett en prøvelampe eller voltmeter over tilkoblingen på coilen, (12V) og drei motoren. Hvis lampen tenner og slukker to ganger på en runde er fordeleren ok.
Loggført
Jahrmann
Nybegynner
*
Innlegg: 43
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #3 på: mai 16, 2009, 10:02:47 am »

Dette går selv med den stiftløse tenningen? Skal prøve dette uansett etterpå Blunker
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: mai 16, 2009, 10:36:26 am »

Tenning må være på. Hallsensoren må tilføres spenning.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!