Hei alle sammen!
Tenkte jeg skulle ha en prosjekttråd om min 1955 oval jeg kjøpte av en hyggelig selger i Tønsberg. Det hele startet med en liten runde på forumet her og jeg begynte jakten etter en flott bil til og med 1959 modell. Jeg vil ha en der jeg unngår EU-kontroller.
Etter å ha hatt drømmen om en søndagsbil, og gjerne ei boble, i tankene i mange år måtte jeg få kjøpt meg en bil. En ivrig kollega som også har boble var veldig overbevisende og entusiastisk da jeg startet jakten etter en bil. Vi kikket gjennom finn.no og forumet her mange ganger og etter litt meldinger med selgere så tok jeg med samboern til Tønsberg for å kikke på denne bilen en lørdag i april (egentlig et litt hemmelig triks for å få tommelen opp for boblekjøp av dama
). Onsdagen etter tok jeg med kollegaen min for å kikke overbilen på nytt da han har mye mer kunnskap enn meg om disse bilene.
Småplukk litt overalt, men jeg er en kresen person og ville ikke ha noe restaureringsprosjekt. En hyggelig prat med selger og vi ble enige om handel
Planen var å hente bilen litt senere i uka, men etter litt frem og tilbake så ble bobla med tilbake til Oslo samme kveld
Bilen er nok kjent for mange her på forumet vil jeg tro, da jeg også fant salgsannonsen her på forumet.
Litt klipp og lim fra annonsen:
Dette er en bil som ble pusset opp i 2000, hvor den ble splittet fra bunn, all rust ble tatt og bilen ble lakert i en særdeles fin farge (blå svart i skyggen, blå lilla i sola), nytt teppesett etc. Det ble også bygget ny motor til bilen, se spek under. Bilen har etter denne oppussingen rullet litt i overkant av 13 000 km. Bilen har 1300s kasse og gearspak med reduksjon. Motor og gear fungerer fantastisk bra og gjør at bilen er en drøm å kjøre (ikke noe problem å holde i overkant av 100 km på E18, eller gi på litt og dra forbi noen biler).
Ellers er bilen også avstivet med stabstag bak og den er senket til et nivå som gjør at den fungerer veldig bra over humpler og på dårlig vei. Bilen er utstyrt med 4 punkt sele på sjåførsiden, som har gått på bekostning av baksete. Det kan nevnes at den har bensinvarmer (var helt fantastisk på vei til Mantorp i år). Piler fungerer perfekt.
Bilen leveres med ny Mobil1 Porsche olje! Ellers kan det nevnes at det i år er nytt batteri, nye hjulsylindere bak, nye dørhåndtak, ny viftereim.
Spek motor (dette er hva jeg vet og mellom 100 - 120 hk i motor, basert på flere jeg har hatt og prøvd):
Motor 1835ccm Type 1
- AS 21 Blokk
- Standard veiv og råder
- Lettet svinghjul, GB Power pully
- Borring/slag 92x69 Mahle/Cima
- Standard topplokk, portet og polert
- Kompresjon 10,2:1
- Engle W-120
- Chromoly Støtstenger
- CB- Performance vippearmer 1:1,25
- MSD-6AL
- MSD Blaster SS Coil
- Bosch 205 m/Pertronix ignitor
- Dellorto 45
- KEP 1700lbs Trykkplate
- GB-104 Clutchlamell
Jeg har ikke all verdens kunnskap om boble og kommer til å bruke denne tråden til å spørre mye om hjelp underveis. Problemer dukker alltids opp og håper det er mange som vil dele kunnskapen med meg. Dette blir nok mye feile og lære prosjekt, men bilen skal holdes i god stand fremover! Ønsk meg lykke til, jeg kommer til å trenge det..
Et raskt bilde jeg tok når bilen kom seg "hjem" til Oslo etter å ha blitt hentet:
Det kommer nok flere bilder etterhvert, men først skal den vaskes skikkelig.