mai 14, 2024, 13:52:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: DATASPRUT......  (Lest 1875 ganger)
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« på: mai 16, 2011, 10:35:17 am »

På racebilen bruker jeg autronic sin datasprut, den koster noe j.... så var jeg å "snuste" på nira her forleden. noen som har kjennskap til den? eller noen andre typer som ligger rundt 10-tusen lappen?Hæ
(da det settes sammen flere biler i vedskjulet for tiden Gliser)
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: mai 16, 2011, 11:31:16 am »

Selv bruker jeg DTA og er fornøyd med dette.

Christer selger Adaptronic på www.datasprut.no

Verstingsvenskene bruker Vipec som er en utvikling av Motec.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: mai 16, 2011, 11:42:54 am »

Jeg har en bekjent som selger Vi-pec v44. Koster cirka 13.000,- inkl. ledningsnett og sensorer.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 16, 2011, 20:55:07 pm »

Megasquirt er vel det mest prisgunstige uansett sammenligning. Hatet av motortunere som ikke tjener penger på salg. Elsket av de som søker kunnskap.  Gliser 
Siste versjon begynner å få bra med finesser, og er verdt en titt.
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 16, 2011, 21:02:09 pm »

Megasquirt kan anbefales :-) Funker som bare det....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 16, 2011, 22:02:32 pm »

Jeg vet ikke helt jeg. Ser ingen grunn til å bruke noe annet enn Megasquirt.
Den nye har så og si alle funksjoner man kan tenke seg og hvis ikke kan det bygges inn.
et om så mange bygg med masse hester som fungerer bra. Og antall brukere blir jo bare flere og flere. Men det er klart, du må lære deg det sjøl.

Nira kan nok anbefales, har jo drevet på i mange år. Stod vel noe om dem i bilsport for ikke lenge siden.
Hadde all Elektronikk på Volvo 240 gruppe A, og siden til mye annet motorsport.
« Siste redigering: mai 16, 2011, 22:09:02 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: mai 16, 2011, 22:38:07 pm »

Finnes det noen grunn til å bruke Megasquirt? Ikke er det noe særlig rimeligere når alt kommer til alt og ikke har det flere funksjoner eller funker bedre en noen annet sprut.

Hvor mange kanaler kan man logge med Megasquirt?



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mai 17, 2011, 00:07:08 am »

tja, jeg vet ikke hvor mange kanaler, men den logger alt jeg kan tenke meg, også en del kalkulerte verdier, noe som er greit når man skal sjekke "acceleration enrichment" etc.

Det jeg pleier å ha oppe når jeg ser på loggene er RPM, AFR, Coolant (head) temp. Intake Temp, TPS, MAP, PW, DutyCycle, og gjerne et par-tre saker til, avhengig av hva jeg ser etter.


Eller tenkte du på ekstra kanler, ut over det den allerede måtte styre?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: mai 17, 2011, 09:21:01 am »

tja, jeg vet ikke hvor mange kanaler, men den logger alt jeg kan tenke meg, også en del kalkulerte verdier, noe som er greit når man skal sjekke "acceleration enrichment" etc.

Det jeg pleier å ha oppe når jeg ser på loggene er RPM, AFR, Coolant (head) temp. Intake Temp, TPS, MAP, PW, DutyCycle, og gjerne et par-tre saker til, avhengig av hva jeg ser etter.

Eller tenkte du på ekstra kanler, ut over det den allerede måtte styre?

Takk Grelland, jeg klarte ikke å finne noe info på www i min leten etter USP for Megasquirt.

DTA S60 har kapasitet til å loggføre opptil 36 kanaler i tillegg til kalkulerte verdier:

Turtall
Throttle
Vanntemp / Oljetemp
Luft temp
Trykk
Lambda
Analog 1 - 4 til feks dempervandring
Hjulspinn 1- 4
Batteri kapasitet
Oljetrykk
Oljetemp
Bensintrykk
Ekstern 5V
Target lambda
ALS - anti lag
Launch control
Shift cut
Fortenning
IDC
Crank errors
Cam errors
Wheel slip %
Turbo trykk
Anti spinn
+
+

Den lagrer dataene og du kan velge om du vil se dem grafisk eller i en pivot tabell. Total lagringskapasitet ved logging av alle kanaler er ca 1 time og så går det drastisk opp når du fjerner de du ikke vil se. På den måten lager du en dagbok for motoren som du lagrer på PC`en og kan ta frem når som helst.
  
Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er noe som er unikt for DTA og jeg er av den oppfatningen av at et datasprut er et datasprut. De gjør stort sett det samme alle sammen. Det om virkelig skiller enkelte fra de andre er brukervennligheten og det er her Autronic og Motec er i særklasse. Det er først når du skal mappe at du ser at du får det du betaler for.

DTA S60 koster med dagens kurs ca 6000,- NOK. Jeg betalte med alle sensorere jeg trengte, ledningsnett, MSD coil, pluggledninger, weatherpacks og markedets kanskje aller beste crank trigger løsning: 10 200,- inkl frakt og avgifter.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 17, 2011, 10:33:42 am »

tydelig  at kalle ikke vet hva han snakker om når han sier han ikke forstår hvorfor man skal bruke MS i det hele tatt.

brukervennlighet:

fordel med MS er tatt det finnes feler tunerprogram. her er ett :
sjekk Tunerstudio: http://www.efianalytics.com/TunerStudio/

Megasquirt er ikke bare megasquirt... det finnes alternativer i flere versioner og prisklasse. helt fra det enkle til det mest avanserte man kan få på markedet.

http://www.msextra.com/feature-xref.html#more 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: mai 17, 2011, 10:57:26 am »

Stått opp på feil side av senga idag Jørn? Stikk ut å ta deg ei pøls eller fem og gratulerer med dagen.

Det er overhodet ikke noe ny info du kommer med og jeg hadde blitt skuffet hvis min ECU ikke hadde fancy dashbord og tunerprogram/muligheter.

Pris pga selvbyggemuligheter er sålangt det eneste "unike" med MS i tillegg til sta eiere som ikke har tatt seg tid til å se litt på hva annet som finnes der ute.

tydelig  at kalle ikke vet hva han snakker om når han sier han ikke forstår hvorfor man skal bruke MS i det hele tatt.

brukervennlighet:

fordel med MS er tatt det finnes feler tunerprogram. her er ett :
sjekk Tunerstudio: http://www.efianalytics.com/TunerStudio/

Megasquirt er ikke bare megasquirt... det finnes alternativer i flere versioner og prisklasse. helt fra det enkle til det mest avanserte man kan få på markedet.

http://www.msextra.com/feature-xref.html#more 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 17, 2011, 11:10:18 am »

øh..
hvorfor skriver du da att du ikke finner noe grunn til å bruke MS?
MS I som holder til mye begynner på 252US$  ferdig satt sammen + noen sensorer til 30$
dyser etc må man jo ha i tilleg på de fleste sprut.
da er man i gang og det er vesentlig billigere inngangbillet.
det første MS sprutet jeg bygde med styring av tenning inkl  coilpakke + sensorer , relekort kom på under 3000.-
det er ett stykke opp til 10-12.000.- som de fleste andre havner på
det er argument nok for meg.
jeg sier ikke att det ikke er andre bra relativt rimelige alternativer der ute, det vet godt  jeg også,det ser ut som du mener MS ikke er ett att alternativ å bruke.
det blir bare feil.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #12 på: mai 17, 2011, 20:34:43 pm »

MS fordel er vel den stor fleksibiliteten, du kan selv påvirke  prisen ved å kjøpe det helt i deler, eller du kan kjøpe det fiks ferdig montert og mappet.
MS har også stor valgfrihet til å finne og matche forskjellig komponenter fra høgger'n. Samt at det har fått en world wide "fanklubb" med brukere, som gjennom tilbakemelding og deling av problemer/løsninger, gjør det enklere for gjør det selve'ere.

 Selv har jeg et annet billig anlegg( EFI), fungerer toppers, men er lite gjør det selv vennlig å mappe, da det krever en kabel med et spesiellt interface, som koster flesk..
Loggført
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #13 på: mai 18, 2011, 10:29:59 am »

ligger an for adaptronic i 02`n til junior ja Gliser
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!