mai 15, 2024, 03:39:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stage 1 eller 2 clutch  (Lest 5332 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: april 15, 2010, 06:43:47 am »

Til standard 1600 T1. Er det 200mm?
Ønsker å kjøpe en sterkere clutch enn originalt. 1600 turbo prosjekt. 1302.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: april 15, 2010, 11:55:37 am »

Stage1 er nok mer enn nok.
vwparts selger disse for $99...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: april 15, 2010, 20:07:28 pm »

Desverre har jeg kun mine egne balanserte !
Meget hyggelig å treffe deg på "bremsing" i dag , tøft du tar turen og ser verdien av tilbudet .
Ellers noe annet så bare spør ....måtte desverre gå tidlig da jeg skulle i møte ..
Mvh
Erich
 

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 15, 2010, 20:11:53 pm »

stage 1 er vel 180 Lbs som er ca 244Nm

kan fort komme oppi det på en 1600 turbo.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: april 15, 2010, 20:24:33 pm »

Etter egen erfaring holder Stage 1 plate fint til 180hk med en bra clutch. Kennedy platene tåler ikke veldig med varme når de er nye før de blir skålformet og må slipes. Hvor hard clutch og hvor mye trykk har også noe med hvor lenge du ønsker at kassa skal vare.
Du ønsker nok litt slur...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: april 15, 2010, 20:35:01 pm »

Stage 1 holdt 273hk og 323nm fint ifjor inntil det kom olje på clutchen og 286hk og 299nm i 2007 - begge med black magic disc. Skulle bare mangle når CSP ghian har 500hk + i Ghian med samme oppsett.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 15, 2010, 21:14:16 pm »

hk spiller liten rolle når man skal beregne clutch
er jo momentet som teller


en 180hk  motor kan ha 316Nm ved 4000 o/min
mens
en annen motor på 
180 hk kan ha  158Nm ved 8000 o/min

gjett hvem som slurrer på clutchen først

annentype  lamell en std øker Nm på en trykkplate
+ utveksling på girkasse /hjul og vekt på bil spiller også inn

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: april 15, 2010, 22:22:12 pm »

Nå kjører denne gutten med ca 100/120 HK så KEP 1 m/black magic skulle vel ikke være helt feil , om så med
fjæløs org lammell .
PS : har nå nevnt din plasering av coiler , besinpumpe og  tr.reg, en gnist er nok ....fra dynamon ....min venn .   

Erich.
« Siste redigering: april 15, 2010, 22:25:25 pm av Sonic » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: april 15, 2010, 22:31:45 pm »

He he.. Clutchen skal brukes på den andre motoren, men regner med det blir omtrent det samme. På min 1915 ligger jeg rundt 160nm, regner med maks 180nm på standard 1600 med turbo. Turboen er og for stor, oppsettet går opp til 2,6 så regne med at den spooler fullt rundt 4.000. Og med original kam som holder til 5.000/5.500, Skal jeg gire mye riktig for å få dette til å virke...
Men poenget med 1,6 og turbo, er å få godkjent bilen med turbo, innskrevet i vognkortet.
Og jeg kommer aldri til å sette i større motor etterpå, siden det er så lett å måle slaglengde på en vanlig trafikk kontroll.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: april 15, 2010, 22:36:38 pm »

Desverre har jeg kun mine egne balanserte !
Meget hyggelig å treffe deg på "bremsing" i dag , tøft du tar turen og ser verdien av tilbudet .
Ellers noe annet så bare spør ....måtte desverre gå tidlig da jeg skulle i møte ..
Mvh
Erich
 


Du kan være glad du gikk tidlig. Jeg var ikke mye godt selskap når vi fant ut at det ikke var mulig å spenne opp bilen min, og jeg måtte kjøre hjem. Men det var hyggelig å treffe deg igjen, Trond og Ørjan var og der, og selv om de var hjelpsomme med div. løsninger, var vi ikke i stand til å få dette til. Så nå skal jeg tegne adapterplater, lage bolter og gi 4x130 med "langakslingutenpåbremsetrommelspacer" vekk komplett til UMS, så kan jeg prøve igjen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: april 15, 2010, 22:47:08 pm »

Ja var litt kjedelig den der, men sånn som skjer... Du fikk nå hvertfall en fin tur utav det :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: april 15, 2010, 22:48:37 pm »

hk spiller liten rolle når man skal beregne clutch
er jo momentet som teller


en 180hk  motor kan ha 316Nm ved 4000 o/min
mens
en annen motor på 
180 hk kan ha  158Nm ved 8000 o/min

gjett hvem som slurrer på clutchen først

annentype  lamell en std øker Nm på en trykkplate
+ utveksling på girkasse /hjul og vekt på bil spiller også inn

Ja du kan jo dette Jørn... Mener min er på 265Nm ved ca.4000.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: april 15, 2010, 22:53:42 pm »

Ja var litt kjedelig den der, men sånn som skjer... Du fikk nå hvertfall en fin tur utav det :-)

Jepp. Turen var ikke bortkasta, og det var kjekt å treffe også EBB og andre med bil/motorinterresse. Flott benk. Gleder meg til å komme tilbake.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: april 15, 2010, 22:53:54 pm »

Stage 1 holdt 273hk og 323nm fint ifjor inntil det kom olje på clutchen og 286hk og 299nm i 2007 - begge med black magic disc. Skulle bare mangle når CSP ghian har 500hk + i Ghian med samme oppsett.

Mvh
BB

Stage 1 er jo finfint, men eksemplene her kanskje litt ekstreme? CSP ghia´n har jo aldri hatt clutch som har fungert, uten at jeg vet om det er trykkplata sin feil. De gutta der har jo en ganske grei bytte/overhalingsintervall.
At den fungerte i din blå har vi sett, men den gikk vel ikke veldig lenge med det oppsettet? Jeg var for øvrig overrasket over at den fungerte så bra som den gjorde i en så tung bil. Racere som CSP og Roar´s gamle er sikkert noe lettere...
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: april 15, 2010, 22:55:31 pm »

Det var kjedelig å høre .. du kommer sterkere igjen .. Erik kunne ikke hjelpe ?? han jobber på for oss !.
JS : folk mener så mye om HK og moment  , på rulla har du ingen "gode argumenter " ...

Herlig når bunnlinje ligger der og ting er bekreftet , var vel det formel vee prøvde på , står det respekt av,..... tro kan vi gjøre i kyrka .....
Fikk en fin bremsing på 911èn  med 160 HK å hjula og 230 NM i moment . ikke så imponerende , men en slitt SC 3,0 motor . Nydelige AF/ moment kurver .

Erich
« Siste redigering: april 15, 2010, 23:07:49 pm av Sonic » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: april 15, 2010, 23:09:21 pm »

Det var kjedelig å høre .. du kommer sterkere igjen .. Erik kunne ikke hjelpe ?? han jobber på for oss !.
JS : folk mener så mye om HK og moment  , på rulla har du ingen "gode argumenter " ...

Herlig når bunnlinje ligger der og ting er bekreftet , var vel det formel vee prøvde på , står det respekt av,..... tro kan vi gjøre i kyrka .....
Fikk en fin bremsing på 911èn  med 160 HK å hjula og 230 NM i moment . ikke så imponerende , men en slitt SC 3,0 motor . Nydelige AF/ moment kurver .

Erich

Han kan ikke trylle på så kort tid :-)
Navet til dynapacken tok borti akslingen før det fikk anlegg mot trommelen. Kunne ha shimset det ut, men da var boltene (originale) for korte... Så det var ikke noe der og da som ville ha funket, og dette var 15 min før stengetid :-)

Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 15, 2010, 23:15:44 pm »

folk mener så mye om HK og moment  , på rulla har du ingen "gode argumenter " ...


er ikke noe å mene når det er ÈN formel som gjelder for å regne ut HK

det er :

For bruk av LB/ft               HK= Moment x turtall / 5252

For bruk av Nm                  HK=Moment x turtall / 7023.5
 

så man måler momentkurven og ganger det opp med turtallet.
da får man HK
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: april 15, 2010, 23:20:32 pm »

Stilig!! Da har jeg 54hk på 2.500 rpm. (Når jeg målte i fjor sommer)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: april 15, 2010, 23:22:56 pm »

Det var kjedelig å høre .. du kommer sterkere igjen .. Erik kunne ikke hjelpe ?? han jobber på for oss !.
JS : folk mener så mye om HK og moment  , på rulla har du ingen "gode argumenter " ...

Herlig når bunnlinje ligger der og ting er bekreftet , var vel det formel vee prøvde på , står det respekt av,..... tro kan vi gjøre i kyrka .....
Fikk en fin bremsing på 911èn  med 160 HK å hjula og 230 NM i moment . ikke så imponerende , men en slitt SC 3,0 motor . Nydelige AF/ moment kurver .

Erich

Han kan ikke trylle på så kort tid :-)
Navet til dynapacken tok borti akslingen før det fikk anlegg mot trommelen. Kunne ha shimset det ut, men da var boltene (originale) for korte... Så det var ikke noe der og da som ville ha funket, og dette var 15 min før stengetid :-)


Jeg liker ikke å bli stående hjelpelaus. Skal ha med baufil, gjengestang, og hjulmuttre i tillegg til adapterplae/spacer neste gang  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: april 16, 2010, 07:52:17 am »

Stage 1 holdt 273hk og 323nm fint ifjor inntil det kom olje på clutchen og 286hk og 299nm i 2007 - begge med black magic disc. Skulle bare mangle når CSP ghian har 500hk + i Ghian med samme oppsett.

Mvh
BB

Stage 1 er jo finfint, men eksemplene her kanskje litt ekstreme? CSP ghia´n har jo aldri hatt clutch som har fungert, uten at jeg vet om det er trykkplata sin feil. De gutta der har jo en ganske grei bytte/overhalingsintervall.
At den fungerte i din blå har vi sett, men den gikk vel ikke veldig lenge med det oppsettet? Jeg var for øvrig overrasket over at den fungerte så bra som den gjorde i en så tung bil. Racere som CSP og Roar´s gamle er sikkert noe lettere...

CSP Ghian har en clutch som har fungert utmerket og helt i henhold til hva de gutta ønsker. Utfordringen de har er å finne "the sweet spot" hvor den griper akkurat nok uten at de spinner dekk, slurer clutch, bogger osv osv. Hadde dem brått justert opp trykket så kan du være nokså sikker på at den T1 girkassen deres ikke hatt tålt det. Stage1 og black magic var ALTFOR for mye clutch i 65`en min og den var "umulig" å få en til en god start med. Helt bortkastet rett og slett.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: april 16, 2010, 07:54:29 am »

Generellt har jeg inntrykk av at folk tenker kun på trykkplate og ikke hvilken lamell de kjører med.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: april 16, 2010, 08:01:07 am »

Generellt har jeg inntrykk av at folk tenker kun på trykkplate og ikke hvilken lamell de kjører med.


Generellt har folk altfor mye clutch.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: april 16, 2010, 08:02:21 am »

er vel ikke helt enig i att CSP ghian har oppført seg sånn de ønsket
med clutch problemer i 2 år??

dette skrive kennedy om oppgrdering til sinter :

"25% more torque can be transmitted if a metallic (4 pad or 6 pad) disc is used"

På skrotebobla kjører jeg stage II med original lamell( sikkert litt overkill) ingen dragkjøring på den (enda)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: april 16, 2010, 08:03:37 am »

sier deg vel selv att det er litt bedre med litt for mye enn for lite?
for lite og du får slurring.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #24 på: april 16, 2010, 08:09:10 am »

CSP har noen clutchutfordringer. Hva annet kan forventes så lite som den bilen kjøres? De kunne fjernet alle shimsene sine og sett hvor langt dem hadde kommet da. Og ja, det er bedre med litt for mye en litt for lite og jeg har aldri hevdet noe annet. På lik linje som det er bedre, og langt billigere, å ha litt for lite mot altfor mye.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: april 16, 2010, 08:27:20 am »

på en vanlig gatebil så mener jeg man kan ha litt "for mye" uten problemer.
Grunnen til att jeg skiftet til kraftigere clutch var ikke problemer i startet , men att den slurret litt på 3.  og 4. gir ved "rein" akselerasjon . dvs att momentet i motor overgikk det clutchplata klarte å holde x utveksling på gir+hjul+vekt.
kjører man drag etc som utsetter driverk for veldig store krefter ved start ,så kan det være lurt å ha noe som gir seg for å spare det svakeste leddet.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: april 16, 2010, 08:32:38 am »

Og så er det jo god trening for foten med mer clutch :-)

Jeg har kjøpt, og balansert veivpartiet med både stage1 og stage2 til min nye motor og har planer om å bruke samme lamell som i fjor.
Gleder meg til å finne ut hvilken som passer best :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #27 på: april 16, 2010, 08:33:47 am »

Og så er det jo god trening for foten med mer clutch :-)

Jeg har kjøpt, og balansert veivpartiet med både stage1 og stage2 til min nye motor og har planer om å bruke samme lamell som i fjor.
Gleder meg til å finne ut hvilken som passer best :-)

Hva skal du shimse til?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: april 16, 2010, 09:29:40 am »

Shimsing er gull om man kjører på stripa... men da legger du deg helt på kanten...  ved litt kjøring og sluring i trafikk så plutselig har du for lite.
Derfor er det nok ikke løsningen jeg går for i hvertfall...  men det kan vel hende det blir ballpark shimsing og clutch lurium etter det. Den tid den sorg...
Eller noe mye mer oldschool...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: april 16, 2010, 09:34:15 am »

Og så er det jo god trening for foten med mer clutch :-)

Jeg har kjøpt, og balansert veivpartiet med både stage1 og stage2 til min nye motor og har planer om å bruke samme lamell som i fjor.
Gleder meg til å finne ut hvilken som passer best :-)

Hva skal du shimse til?

Hvis nødvendig.... Skal jeg shimse til jeg har 21,7mm

Jeg ser ikke for meg å leve på sluregrensen jeg heller, ikke med turbomotor. Vil jo gjøre 99% av kjøringa mi på gata og må ta hensyn til det. Blir nok ingen pedalslip start på meg på gardermoen allikevel så det går nok fint :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!