mai 22, 2024, 13:11:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ny bobleeier med 1965 1200  (Lest 2518 ganger)
Arvid
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Sunndalsøra



Vis profil
« på: februar 28, 2011, 14:17:40 pm »

Tenkte jeg skulle opprette en prosjekttråd her for og dokumentere fremdrift på prosjektet og forhåpentligvis få litt hjelp ettersom mine boblekunnskaper ikke er så store enda. Kjøpte bilen like før jul etter å hatt lyst på en boble i flere år, og plutselig hadde jeg litt ekstra penger på konto og kom over et fint eksemplar på finn ikke så langt unna der jeg bor  Gliser

Bobla er en 65 modell 1200 som har vært avskiltet siden 1987 og stått lagret på en låve frem til 2007 da forrige eier kjøpte den.
Bilen er, så vidt jeg kan se, mer eller mindre helt original og plana er og holde den akkurat slik fremover. Eneste jeg vurderer er et sett med felger etter som stålfelger ikke er det vakreste jeg vet  Rekker tunge

Kjøpte prøveskilter for ikke så lenge siden og fikk prøvekjørt den en tur for og få en oversikt over tilstanden og hva som må repareres på den. Feil jeg har oppdaget så langt:

-gåent for og baklys, sikkert bare pærene.
-blinklys blinker sakte eller ikke i det hele tatt, blir bedre med litt turtall på motoren eller skikkelig ladet batteri.
-motoren drar litt dårlig på lave turtall og reagerer dårlig på gasspådrag. Trenger litt tid på seg etter at du gir gass før den begynner og øke turtallet skikkelig. Dette ble bedre jo lengre jeg kjørte, så mulig det vil komme seg etterhvert.
-bremsene er dårlige greier. I starten så dro den merkbart til venstre, men etterhvert begynte pedalen og gå helt til bunns med lite bremsekraft.
-på motsatt side av wiren på gasspjeldet er det et slags hjul som endrer diameter etter som det dreier rundt. Er sikkert noe opplegg for og øke tomgangen på kald motor. Denne henger helt løs og gjør at turtallet på tomgang blir ekstremt høyt, har for nå bare bundet den fast med en hyssingstump slik at den ikke øker turtallet i det hele tatt.

Ellers ser bilen ut til og være i grei stand, starter meget lett (forrige eier byttet alt av tenningsdeler på motoren) og har ikke noe rustangrep ser det ut til.

Planen nå er og ta en totaloverhaling av bremser og bytte absolutt alt av deler der. Motor trenger sikkert også en liten justering for og gå skikkelig under belastning. Trenger forresten disse motorene blybensin/blyerstatning ?

Noen som har forlsag til hvor jeg burde handle deler til bilen ?

Her er litt bilder av bilen:















Loggført
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 28, 2011, 14:28:25 pm »

Kul bil og fantastisk gode bilder, tør jeg spør hva slags objektiv du benyttet ved bilde av inventaret ?
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Arvid
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Sunndalsøra



Vis profil
« Svar #2 på: februar 28, 2011, 14:36:12 pm »

Takk for det  Glad
Jeg har brukt et Samyang 8mm fisheye objektiv. Det er helmanuellt med manuell blenderring og manuell fokus. Veldig billig siden det er manuellt og gir også veldig bra bilder tross den lave prisen (fikk mitt for like under 2000 inkl. frakt).
Loggført
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 28, 2011, 14:47:55 pm »

Må nok investere i noe tilsvarende til min D90. Skikkelig "megler" objektiv som får 4 kvadratmeter bad til å se ut som 20 kvadrat meter Glad
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: februar 28, 2011, 15:31:00 pm »

Fin bil!
Putt på en flaske STP injektorrens i bensina, den kan løse opp avleiringer i forgasseren.
Bilen går bra uten blytilsetning.
Fortenninga på fordeleren kan gå litt treigt?
Sjekk hvor godt den lader/laderele?

Hovedpumpa på bremsene har lett for å ryke etter at bilen har stått lenge. Siden du vil bytte alt i bremsene,blir det nok bra.
Regner med at du bytter bremseslangene også.

Lykke til!

 Glad

PS: De vinterdekkene er vel beinharde?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Arvid
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Sunndalsøra



Vis profil
« Svar #5 på: februar 28, 2011, 17:05:32 pm »

Må nok investere i noe tilsvarende til min D90. Skikkelig "megler" objektiv som får 4 kvadratmeter bad til å se ut som 20 kvadrat meter Glad

Gir absolutt den effekten med såpass ekstrem vidvinkel. Ulempen med fisheye er jo at alt blir veldig buet i ytterkant, jeg har også et Tokina 11-16mm objektiv som er litt mere egnet om ting skal se noenlunde rett ut.

Fin bil!
Putt på en flaske STP injektorrens i bensina, den kan løse opp avleiringer i forgasseren.
Bilen går bra uten blytilsetning.
Fortenninga på fordeleren kan gå litt treigt?
Sjekk hvor godt den lader/laderele?

Hovedpumpa på bremsene har lett for å ryke etter at bilen har stått lenge. Siden du vil bytte alt i bremsene,blir det nok bra.
Regner med at du bytter bremseslangene også.

Lykke til!

 Glad

PS: De vinterdekkene er vel beinharde?


Får prøve med slik rens, men forgasseren skulle sikkert vært plukket fra hverandre. Vil tro det er mye der som hadde hatt godt av en overhaling, har dog aldri skrudd på en forgasser før  Osteaktig
Når du sier at fortenninga kan gå litt treigt, mener du da at den er feil justert eller at den mekaniske bevegelsen på tenningsforskyvningen er treig ? Har ikke testet ladespenninga enda, får finne frem multimeteret og sjekke.
Vil tro bremsene blir bra etter en skikkelig overhaling ja, bremseslangene har faktisk forrige eier skiftet så de er rimelig nye.

Dekkene er virkelig et kapittel for seg selv. Knaster som på et offroad dekk og piggene stikker flere millimeter ut  Osteaktig
Ikke akkurat som et moderne vinterdekk, men ja de er knallharde og ga mer eller mindre null grep på de små partiene jeg kjørte på is.
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #6 på: februar 28, 2011, 17:57:35 pm »

Gratulerer med et flott eksemplar av ei boble Glad..
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Odd Ivar Aaram
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Sunndalsøra



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 28, 2011, 18:08:45 pm »

Hei Arvid:)

kjekt og sjå at du har fått de fin bil:)

Kjem dem 50 metra bortover og ser på den endag;)

Ska e legg deg inn som medlem i Volkswest?
Loggført

Arvid
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Sunndalsøra



Vis profil
« Svar #8 på: februar 28, 2011, 18:12:27 pm »

Hei Arvid:)

kjekt og sjå at du har fått de fin bil:)

Kjem dem 50 metra bortover og ser på den endag;)

Ska e legg deg inn som medlem i Volkswest?

Heisann, er ute på jobb nå men er hjemme igjen neste uke. Bare og komme en tur og se på den da Glad

Bare og legge meg inn som medlem ja.
Loggført
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #9 på: februar 28, 2011, 21:17:32 pm »

Fin bil! Velkommen til klubben!  Glad
Loggført

Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #10 på: februar 28, 2011, 21:55:13 pm »

Gratulerer mæ fin bil !! D bobbler snart over i sunndaln no trur e !  Gliser

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: mars 01, 2011, 00:26:09 am »

Grattulerar me flott bobla!  gromme dekk Glad

forgassaren er sikkert lurt å plukka ned å vaska. det med seig gassrespons er som regel tett aks. dysa. det er den som ser ut som ein stikk ut over venturien i gassaren. om du tar av luftfilteret og ser nedi gassaren, so skal det komma ein skarp stråle bensin når du pumper 1. pump på gassen. vist ikkje er den mest sannsynleg tett, isofall del forgassaren og blås gjennom dyso.

Dersom den plata med hakk på, på sida av gassaren heng å sleng so treng du sikkert ein justering av choken. det er beskrevet greitt på linken her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html

på kald motor vil den gå ganske høgt på tomgang, men det skal gå over ganske fort
pass på jording på blinklys releet
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!