mai 07, 2024, 00:10:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: To doble stående,brukte weber 48mm ida  (Lest 4709 ganger)
stl
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted:


Vis profil

« på: mars 11, 2010, 22:03:04 pm »

To doble stående,brukte weber 48mm ida uten stag/filter til salgs.
Kr.5500
Stig Tore
92881231
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 12, 2010, 13:18:45 pm »

Ikke for å ødlegge tråden din. Men annonser som dette var det vi drømte om for 8-10 år siden. Da IDA var umulig å få tak i...

Er de spanske eller italienske? Betyr mye for kjennere
Loggført

stl
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mars 14, 2010, 09:37:46 am »

Nå er det faktisk slik at det er ganske mange som ser verdien på disse,fordi om at det nå går ann å få fatt i dårlige kopier,og jo,disse er er "made in italy"
Disse er nå SOLGT.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 14, 2010, 12:53:40 pm »

Tror du missforstår min intensjon med innlegget.

IDA er og blir hot, og jeg kan gratulerer ny eier. Men før internet-handelen fra USA kom skikkelig i gang var dette über-hot. Bare ett sett med IDA innsug var noe unggutta gikk bananas for.

Det vi drømte om før, var nettopp annonser som denne. Den gang hadde gitt "ring"-virkninger i miljøet. Som i at mange hadde ringt hverandre og pratet om hva som hadde blitt lagt ut for salg. Man var jo ikke ordentlig innenfor om man ikke hadde et sett på hylla  Gliser

Beklager, om du på noen måte klarte å tolke dette negativt for ditt salg. Det var ikke slik ment.

Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: mars 14, 2010, 15:11:57 pm »

Jeg tolket innlegget til Jee som at "fy f... dette er billig, løp å kjøp". Virker som om det er akkurat det noen har gjort :-)

Godt å se at det finnes gode kjøp der ute enda.
Loggført

1961 T1 - Custom
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 14, 2010, 17:02:42 pm »

Helt utrolig hvor populære disse gasserne er ....  Har prøvd dem selv en kort stund. Er jo nærmest ubruklig å bruke langs veien kontra IDF eller dell´ trijet, men men ... Av en eller annen grunn er dette en av tinga som den indre kjerne har på "alterbordet"..

Og ja,.. jeg tror dem  kanskje ga 5 hk mer på motoren jeg prøvde dem på, men følelsen av : "gass av , gass på" var mildt sagt tilstede, men funker sikkert fint til rattlås-racing , eventuellt banekjøring.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: mars 14, 2010, 18:29:29 pm »

Å da hadde du riktige dyser, og halsringer som passet motoropsettet ditt??
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 14, 2010, 18:51:27 pm »

Å da hadde du riktige dyser, og halsringer som passet motoropsettet ditt??

Mener å huske at jeg prøvde med 2 forskjellige str. halsringer og 2-3 forskjellige dyser...  Den ble langt mer kjørbar med både 48 trijet, men i trafikk ble den best å kjøre med 44 idf. Mest toppeffekt med 48 IDA ja, men hjelper så dårlig med 5 hk ekstra på topp når du feks mister 20 hk ved 3-4000 o/min...    Er VELDIG lett å se seg blind på toppeffekt. Ligger ikke konstant der. Er MANGE eksempler på biler som er justert i benk med mindre toppeffekt, men går bedre totalt sett..

Hvis noen husker den "RS-blå" golf gti 16v som Bilsport trimmet på begynnelse 90-tall, så gikk den bedre med et oppsett med omslipte orig-kammer og 168 hk  enn 185 hk og da Oettinger sine kammer.  Hvis du da ikke har 20-trinns girkasse med 0,0 i skifte-tid som hele tiden kan utnytte de 500-600 o/min hvor den har toppeffekt..

Vil ikke ødelegge salgstråd her, men etter det jeg skjønnte så er dem vel solgt, så da gjør det vel ikke noe  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: mars 14, 2010, 20:11:47 pm »

Å da hadde du riktige dyser, og halsringer som passet motoropsettet ditt??
Mest toppeffekt med 48 IDA ja, men hjelper så dårlig med 5 hk ekstra på topp når du feks mister 20 hk ved 3-4000 o/min...    Er VELDIG lett å se seg blind på toppeffekt. Ligger ikke konstant der. Er MANGE eksempler på biler som er justert i benk med mindre toppeffekt, men går bedre totalt sett..

Kan du forklare hvordan man ved å bytte ut riktig bestykkede IDF eller DRLA med IDA klarer å miste 20hk noe sted i registeret?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 14, 2010, 20:21:59 pm »

Å da hadde du riktige dyser, og halsringer som passet motoropsettet ditt??
Mest toppeffekt med 48 IDA ja, men hjelper så dårlig med 5 hk ekstra på topp når du feks mister 20 hk ved 3-4000 o/min...    Er VELDIG lett å se seg blind på toppeffekt. Ligger ikke konstant der. Er MANGE eksempler på biler som er justert i benk med mindre toppeffekt, men går bedre totalt sett..

Kan du forklare hvordan man ved å bytte ut riktig bestykkede IDF eller DRLA med IDA klarer å miste 20hk noe sted i registeret?

Hvorfor tror du tri-jet-gasserne er så populære  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: mars 14, 2010, 20:42:43 pm »

Å da hadde du riktige dyser, og halsringer som passet motoropsettet ditt??
Mest toppeffekt med 48 IDA ja, men hjelper så dårlig med 5 hk ekstra på topp når du feks mister 20 hk ved 3-4000 o/min...    Er VELDIG lett å se seg blind på toppeffekt. Ligger ikke konstant der. Er MANGE eksempler på biler som er justert i benk med mindre toppeffekt, men går bedre totalt sett..

Kan du forklare hvordan man ved å bytte ut riktig bestykkede IDF eller DRLA med IDA klarer å miste 20hk noe sted i registeret?

Hvorfor tror du tri-jet-gasserne er så populære  Blunker

Hadde vært fint om du tok med det i forklaringen om det har relevans.  Glad
Som sagt, spørsmålet er: Hvordan mister du 20hk ved å bytte ut en riktig justert forgasser med en annen?
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: mars 14, 2010, 21:06:20 pm »

Gass av/på er hvertfall et utsagn som tilsier erfaringer basert på feil grunnlag.
Rett oppsatt gassere i forhold til motor/ventilstørrelser og korrekt dysing/justering så er det absolutt ikke gass av/på med IDA.
Og det til og med uten å borre opp et tredje progresjonshull selv om det gjør ting bare enda mer smooth i overgangen.

Mange jeg har snakket med som har hatt issues med både IDA og andre gassere har ofte ikke visst hvilke venturis og dyser de har i en gang. Det sier litt..
(har vært der selv og :-) men lært litt over åra)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2425
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #12 på: mars 14, 2010, 22:43:58 pm »

Hadde de ikke 48 IDA på 1950ccm motoren i SSC bussen og da. Var/er ikke noe problem der heller, mener jeg det er sagt. Eller hva mener dere Øyvind,Jonny og Kalle?. De kjørte til Finland med bussen uten problemer med de gasserene, mener jeg og huske.
Denne motoren sitter nå i Berger sin ghia, Som skal bli en cruiser Kult Kan vel ikke bare være av og på da mener jeg.
Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.
Vurderer sterkt et slikt sett selv på min mouse engine 1776ccm Øyerulling Etter anbefaling av han som portet toppene mine Glad

Mvh Svein

Burde kanskje vurdere en egen tråd på dette emnet nå?
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: mars 15, 2010, 08:43:21 am »

Jau, en dårlig justert IDA gasser går like dårlig som en dårlig justert IDF eller Dell. En bra justert IDA går like fint som en annen fungerende forgasser. At IDA`ene flower mer og dermed bidrar til en høyere toppeffekt er en ren bonus. At de også har utseende med seg er også en bonus. Litt som i pose og sekk.

1950 motoren i SCC bussen er et meget godt eksempel på at IDA gassere ikke bidrar negativt på noen måte. SCC bussen brukte mindre bensin en Turbussen til Tuomo og Borge og det er litt spesielt med tanke på at SCC bussen var fullastet med promoartikler brosjyrer, flagg, bensin, aggregat, SCC telt, bagasje, dvd`er og en safe. At SCC bussen også lå i 120 kmt konstant mot Turbussen som la inn cruise kontrollen på 90 kmt er jo verdt å nevne.

Mvh
BB

« Siste redigering: mars 15, 2010, 10:23:40 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 15, 2010, 10:10:50 am »

0,75 på mila til Mantorp i en 2007, dro villig på alle turtall - IDA er en flott gasser når den er justert rett og bitene i motoren spiller sammen Glad

Disse ble satt rett inn uten noe modifisering av gassere (dyset selvfølget etter AFR intrument).

Jau, en dårlig justert IDA gasser går like dårlig som en dårlig justert IDF eller Dell. Og en bra justert IDA går like fint som en annen forgasser som fungerer. At IDA`ene flower mer og dermed bidrar til en høyere toppeffekt er en ren bonus. At de også har utseende med seg er også en bonus. Litt som i pose og sekk.

1950 motoren i SCC bussen er et meget godt eksempel på at IDA gassere ikke bidrar negativt på noen som helst måte. At SCC bussen også brukte mindre bensin en Turbussen til Tuomo og Borge er jo litt spesielt med tanke på at SCC bussen var fullastet med promoartikler brosjyrer, flagg, bensis, aggregat, SCC telt, bagasje, dvd`er og en safe. At SCC bussen også lå i 120 kmt konstant mot Turbussen som la inn cruise kontrollen på 90 kmt er jo også verdt å nevne.

Mvh
BB


« Siste redigering: mars 16, 2010, 23:41:10 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #15 på: mars 15, 2010, 10:30:44 am »

Min hands-on erfaring:

Monterte et deilig sett gamle norske italienske IDAs på "verdens beste 1915" i 1997 inn i "Old Faithful".. Hadde ikke peiling på hverken dyser eller justering, men det funket - på et vis. Var først litt på/av og brukte ca 3 liter pr mil... Så fikk jeg en "generell forgasser"-kjenner til å justere litt, og var nede på ca 2 liter pr mil. Kjørte slik i mange år og det funket helt greit. Så.... en vakker lørdagsnatt i - skal jeg gjette 2002? - forbarmet vår alles kjære Sven Olof Brorson (RIP) seg over bilen og gasserne... en virkelig IDA-kjenner. han konkluderte raskt at både halsringer og dyser var perfekt for min bil...justerte i en times tid...og vips: Helt utrolig bra på hele registeret, kanonrespons...starter lett, funker som en drøm... og ca 0,8 på normal kjøring på mila. Mere futt, hele veien... målte den vel til 112 HK på hjula på rullene på Mantorp på søndagen etterpå tror jeg.

Denne bilen har jeg kjørt relativt mye på sommeren, hvert eneste år i 12 år nå....starter som en drøm og går som ei kule, absolutt ikke noe "ikke-kjørbart" på landeveien. Til burgertreff, til Trondheim, til Mantorp, på SCC#1... Synes de fungerer veldig veldig fint, både på gate og strip.

Den begynner dog å bli litt slappere med åra.... det er nok en kombinasjon av sjåførense økende kroppsvekt og ...... det faktum at jeg har kjørt helt uten luftfilter i 12 år. Skal det være så skal det være - trakter.


* The Old Faithful.jpg (34.51 KB, 500x335 - vist 179 ganger.)
« Siste redigering: mars 15, 2010, 10:33:38 am av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 15, 2010, 19:03:20 pm »

Prøvde like mye med IDA med halsringer og dyser som jeg gjorde med Dell´ og Weber IDF´ene. I hvertfall min erfaring var mindre kjørbarhet med dem enn de andre. Men...  , jeg modifiserte dem ikke slik som det står i klippet nedenfor, derfor fikk jeg sikkert mere "flatspot" enn om de hadde blitt modifisert , men du kan jo diskutere i mente´ om modifiserte saker... Jeg snakket over her om gassere uten å modifisere selve gasserene. Bruker du nok tid og penger kan du sikkert få NOS til å fungere smooth oxo  Blunker

Weber also made the IDA, which was primarily a race carburetor. The IDF's come in 40, 44, and 48mm sizes, and are excellent carbs for street cars. These are also the carb of choice for off road vehicles due to an excellent progression circuit and superior fuel control! These will not flood like the DCNF. IDA's were designed for race applications, but contrary to popular opinion, these do work very well on the street! They do not have much of a progression circuit, so in unmodified form, they are either off (idle) or on (full throttle)! A carb expert (do your homework to find one) can make modifications that will make them more streetable, and these mods are extremely effective
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: mars 15, 2010, 19:07:45 pm »

Det var den forklaringen og de 20 hestene som forsvant? Vi venter spent...
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 15, 2010, 19:23:59 pm »

Det var den forklaringen og de 20 hestene som forsvant? Vi venter spent...

Svaret står over det...  = flat-spot  sikkert da pga. jeg ikke hadde modifisert IDA-gasserne, noe som jeg ikke gjorde med de andre heller...
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #19 på: mars 15, 2010, 19:44:59 pm »

Merkelige greier. Mine gassere er ikke modifiserte, det er heller ikke de som står på SCC bussen. Den kjørte jeg 4000km i fjor uten at jeg kan si at jeg deler dine erfaringer med dem.
Finnes det noen som helst mulighet for at det er montøren og ikke delene det er noe feil med?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #20 på: mars 15, 2010, 19:48:10 pm »

Merkelige greier. Mine gassere er ikke modifiserte, det er heller ikke de som står på SCC bussen. Den kjørte jeg 4000km i fjor uten at jeg kan si at jeg deler dine erfaringer med dem.
Finnes det noen som helst mulighet for at det er montøren og ikke delene det er noe feil med?

Eller kan det være at motoren du hadde ikke var 100% lik den motoren jeg hadde?   Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: mars 15, 2010, 22:45:50 pm »

Evt. at ikke alle "opplever" ting likt heller. Noen (over)reagerer på flat spots mens andre ikke merker dem en gang....
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #22 på: mars 15, 2010, 23:08:48 pm »

Slutt å tull no dæm æ bæst t å ha på salongbordet mæ telys i !! kjørte mæ sånne gassera på midten av 80 tallet å brukte mye bensin men jaggu var det verdt det å høre brølet fra gasseran uten filter men med trakter !

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #23 på: mars 15, 2010, 23:12:34 pm »

Brukte vel ikke  stort mer enn BMW'n?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #24 på: mars 16, 2010, 03:36:44 am »

BMW 316 bruker vel ikke så mye bensin
Loggført

68 VW 1600TL
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #25 på: mars 16, 2010, 14:35:31 pm »

Mest toppeffekt med 48 IDA ja, men hjelper så dårlig med 5 hk ekstra på topp når du feks mister 20 hk ved 3-4000 o/min...    Er VELDIG lett å se seg blind på toppeffekt. Ligger ikke konstant der. Er MANGE eksempler på biler som er justert i benk med mindre toppeffekt, men går bedre totalt sett..

Nå er det siste jeg skal gjøre å kaste meg inn i en forgasser-debatt - for dette vet jeg alt for lite om - men det Jærva skriver over minner meg litt om hva John Maher skrev til meg forleden. Hvis jeg totalt har misforstått, så får dere bare overse dette:)

Utgangspunktet mitt var at Maher foreslo 40mm gassere på min 2110 og jeg spurte han om hvorfor ikke 44mm istedet. Fortalte at i Slackers så er det gjerne 48 og større som gjelder, så 40 hørtes så lite ut Glad

Svaret jeg fikk var at større enn 40mm gassere ville gi mer hestekrefter på høyt turtall, men at jeg ville miste dreiemoment og kraft på lavt og middels turtall. Og at selv om det er fint å ha et imponerende hk-tall, så er det gjennomsnittskraften og dreiemomentet mellom f.eks. 2500 og 6500 omdreininger som betyr noe. Siden man hele tiden kjører på forskjellig rpms er det average power som gjelder. En motor med mer peak power kan dermed likevel gi mindre average power gjennom registeret.
Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: mars 16, 2010, 14:56:21 pm »

John Maher er i en klasse for seg, han bygger en motor for at den skal stemme for den bruken du har spesifisert. (er ikke snakk om gjetting heller)

Hans kalkulasjoner på hva som gir deg i pose å sekk til buss bruk kan ikke sammenlignes med norsk "fastskruing" med påfølgende svartmaling av produkter og ting man ikke får til.

Ingen vil anbefale 48 mm gassere for å krabbe rundt i skog og mark... men skal man plystre langs motorveier så kan saken være en annen.

"Evnen til å tilgi" går ned med større spjeld, og vanskeligheten går opp... da kan man enten spørre en voksen eller finne en bok.
Loggført

Speed is no substitute for direction
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #27 på: mars 16, 2010, 15:08:04 pm »

Ja, jeg skylder å gjøre oppmerksom på at utgangspunktet for praten min med han er en gatemotor i en buss Glad Og at motoren skal være optimal for by- og motorveikjøring/daily driver (ikke drag racing, ei heller skog og mark, selv om den nok skal prøves både her og der  Øyerulling)
Loggført

1969 Militær-buss
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: mars 16, 2010, 23:35:33 pm »

Forgassere virker jo etter trykkfall-prinsippet - ved et visst undertrykk klarer den å dra bensin ut av en port.

Det er vel omtrent bare gasshastigheten som bestemmer trykket (Bernoulli) - og den kan man igjen påvirke gjennom størrelsen på venturien/innsnevringen.

Utfordringen blir jo da å få forgasseren til å gi riktig mengde bensin ved alle undertrykk - ut av samme port.
Får man til det best mulig med kun en port over et bredt turtallsspekter?


Det kan jo fungere bra, men vil ikke flere porter være bedre - gitt at begge settes opp optimalt?

Løsningen i alle tilfelle må jo være 48 IDA throttle bodies - bilde i Volksworld! Herlige saker....
« Siste redigering: mars 16, 2010, 23:40:35 pm av JTWE » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!