mai 02, 2024, 18:44:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skal en 1971 1302 ha blybensin?  (Lest 1233 ganger)
AntonsenPerformance
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« på: september 23, 2011, 16:57:45 pm »

Hei.
Jeg er uerfaren med gamle VW, eller biler generelt. Lurer på noe så enkelt som om bobla mi skal ha blybensin eller ikke? Står minimum 91 oktan, så da skal den vel ha 95 oktan. Men skal jeg kjøre med eller uten blytilsetning? Er forøvrig en AD-motor, 1600.

- Robin
« Siste redigering: september 23, 2011, 17:00:38 pm av AntonsenPerformance » Loggført

71' VW 1302
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #1 på: september 23, 2011, 18:45:45 pm »

Hei.
Jeg er uerfaren med gamle VW, eller biler generelt. Lurer på noe så enkelt som om bobla mi skal ha blybensin eller ikke? Står minimum 91 oktan, så da skal den vel ha 95 oktan. Men skal jeg kjøre med eller uten blytilsetning? Er forøvrig en AD-motor, 1600.

- Robin

de lærde sier strides vel egentlig litt om dette....men har selv ei 73 modell....denne kjører jeg 98 oktan + blytilsetning på...
skader jo ikke å kjøre på blytilsetning uansett Blunker
å er jo ikke mangen kronene for ei flaske med blytilsetning som holder til mange tanker.. Glad
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #2 på: september 23, 2011, 19:56:11 pm »

På den annen side heter det seg at VW begynte med herdete ventilseter allerede i 66 så man kan kjøre uten.
Loggført

nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #3 på: september 23, 2011, 22:09:01 pm »

Har kjørt over 100000 på blyfri 95 og 93 når det var på Jet. Ingen problemer og ingen unormal slitasje.  , Går det an å få ett uhærda ventilsete til å sitte i en alu-topp ? ,
Loggført

tlf: 40843606
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: september 23, 2011, 23:54:48 pm »

Har faktisk ikke hørt om noen som har kjørt på blyfritt, og fått ødelagt ventilene spesifikt av den grunn.
Har hørt at det er støpejernstopper som kan få det problemet, og ikke alutopper med ventilseter i stål.
Man må også huske at selskapene tilsetter stoffer istedenfor bly, for å få samme virkning.
Dessuten har enkelte som kjører med blytilsetning, fått avleiringer av tilsetningsstoffet på ventilene.

Så fyll blyfri, teorien er at ventilene kan bli skadd ved virkelig hard kjøring og varme topper. Men i praksis ikke noe problem med vanlig/normal kjøring.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
AntonsenPerformance
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #5 på: september 24, 2011, 09:14:18 am »

Har faktisk ikke hørt om noen som har kjørt på blyfritt, og fått ødelagt ventilene spesifikt av den grunn.
Har hørt at det er støpejernstopper som kan få det problemet, og ikke alutopper med ventilseter i stål.
Man må også huske at selskapene tilsetter stoffer istedenfor bly, for å få samme virkning.
Dessuten har enkelte som kjører med blytilsetning, fått avleiringer av tilsetningsstoffet på ventilene.

Så fyll blyfri, teorien er at ventilene kan bli skadd ved virkelig hard kjøring og varme topper. Men i praksis ikke noe problem med vanlig/normal kjøring.

Takk for svar. Men det vil si at det lønner seg å ha blytilsetning OM man har tenkt til å gi på litt? Glad Bare lurer..
Loggført

71' VW 1302
trigger
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Rakkestad


Vis profil

« Svar #6 på: september 24, 2011, 10:05:54 am »

Ved vanlig kjøring er blytilsetning ikke hjelp til noget. Det var og er forsatt myter om dette men til dags dato er det vel ingen som har havarert grunnet mangel på blytilsetning. Det hette seg det at b-20 ved turtall under 3000 ikke trengte noe men 10 mann er 10 forskjellige meninger. Har ikke sett noen skader på mine egne motorer som er tatt opp og de har ikke fått noget bly og det får de heller ikke i framtiden

myrer,n
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #7 på: september 24, 2011, 22:35:02 pm »

Er vel strengt tatt bare ventilstyringa som kan skjære seg uten blyet siden denne er av messing men har aldri hørt at dette er noe problem heller.
Loggført

Mvh
Reiel
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!