VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: EBB på mars 29, 2008, 22:07:28 pm



Tittel: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: EBBmars 29, 2008, 22:07:28 pm
Flere av oss har sikkert skiftet bremse på bilene våres og suglet etter noe mer avansert utseende og funksjon.

Kjedelige og mindre effektive bremeskiver kan med letthet moddes til kule , ventilerte og litt racing-inspirerte små gullklumper.

Litt innsats og inspirasjon og så kan en trylle frem de mest vidunderlige skapninger.

La oss ta en liten titt på hvordan :

I mitt tilfelle bruker jeg en cnc men denne prosessen kan en også få til med en deleskive , rundmatebord eller rett og slett millimeterark og kjørnemerker og en bor i en benkboremaskin.

Her er ett par med kjedelige skiver bak til en boblings :
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_std.JPG)

Spenner dem opp i fresen og sentrerer skiven for å lage 3 boltsirkler av 18 huller på hver med individuell radie på hver.
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_oppsp.JPG)

I mitt tilfelle snekrer jeg inn på noen knottetrykk ett lite boltsirkelprogram for å borre hullene
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_progr_1.JPG)
I benkebormaskinen kan en som sagt bruke om så var millimeterark  , overføre hullposisjonene via arket og borre så ut hullene.

Her er jeg i gang med 1ste sirkel av 18  huller på en 90 mm radie
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_1sirk.JPG)

2dre sirkelen underveis med samme 18 huller men med større radie
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_2sirk.JPG)

Jeg bruker her en 4 skjærs fres men en kan lett bruke ett ordinært bor
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_4edge.JPG)

3dje sirkelen snart ferdig
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_3%20sirk.JPG)

Etter all boring er ferdig legger ejg en liten kant på alle hullene for å øke bruddstyrken og minske slitasjen på klossene.
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_forsenk.JPG)

Da ble det slik til slutt
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_ferdbor.JPG)


Her kan vi se en kjedelig orginal mot en kul moddet og ventilert utgave
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_førett.JPG)

Her er så da til slutt de 2 små gullklumpene etter maskinering
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_parferd.JPG)

Da skulle en jo være klar for litt hardkjør og skivene kan godt lakkes i kul farge for dem som liker det.



Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Holmenmars 30, 2008, 00:29:40 am
Er vell mye arbeid dette når tillsvarende borrede skiver koster $160 (820,-) for et par hos CIP1?

Disse uborrede skivene koster noe disse også, så om alt arbeidet er verd det for å spare 400 kroner kan vell diskuteres.

Jeg hadde kjøpt dem ferdige da jeg ikke har en CNC maskin selv eller kjenner folk som påtar seg denne jobben for 400,-


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 30, 2008, 00:46:06 am
detta har jeg gjort på noen boble skiver... for noen år siden..med søylebormaskin fra biltema.
blei en del hull .tok sin tid.  :)

PS dette heter vel ikke ombygging til ventilerte skiver , da de ser litt anderledes ut
På fagspråket kalles dette "hullborring"  :-X

hva med slissing ?? har du kordinater til det da... ?  :P




Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: EBBmars 30, 2008, 08:51:43 am
Disse ventilerte skivene koster selvfølgelig noe de og......
Selvfølgelig tar det tid å lage dem.....
Ja , du må jobbe for å gjøre det....

På fagspråket kan du kalle det hva du vil.
Disse skivene funker alledeles utmerket , gir bedre kjøling og jeg kjenner til folk som har kjørt nesten 20 000 km med dem på ymse bruk  uten problematikk av noen art :)

Inspirasjon til å gjøre ting utenfor " A-4 " formatet er nøkkelord her ,,,,ikke begrensinger av noen art.:)



Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: FreddyBmars 30, 2008, 10:05:37 am
Kva er i grunn poenget med å komme med "jammen slikt kan ein jo kjøpe for ein slikkepinne og ein dott mose hos ditten og datten" når dette ikkje er ei oppfordring om å droppe nettopp slikt - men heller eit spark i rumpa til folk om å kanskje gjere seg nytte av ting dei har liggande og slenge - og samtidig auke kompetansen sin? Det er vel ikkje poenget her at du skal spare mest mulig pengar, men at du skal sjå nytten i det du har liggande og slenge - og samtidig bli ein bedre DoItYourself..

EBB hadde ikkje blitt den ressursen han er for resten av forumet - og alle andre - om han ikkje hadde gjort slike "stunt" som dette for å heve kompetansen sin. Eg kan ikkje levande forestille meg at EBB var ferdig utlært som 4-åring, men at han heller har bygd kompetanse ved å nettopp gjere slike ting som dette..


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 30, 2008, 11:39:20 am
Ingen som sier att dette ikke virker.
Men terminologien mener jeg er slik:

en ventilert skive ser slik ut , den har "2 lag" og er ventilert i mellom lagene og er ofte mye tykkere:

(http://tangen.nu/linked/vented.jpg)

en hullborret ser slik ut og er en massiv skive og oftest tynn.

(http://tangen.nu/linked/hullborret.jpg)

ingen kritikk men
tilleggsinfo til de som evt skal bestille nye skiver og ikke vet forskjellen


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: RødeBaronmars 30, 2008, 12:37:31 pm
ventilushn hullborushn,

hembrent har sjel

thumbs up!


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Vw1302smars 30, 2008, 12:41:52 pm
Detta her er ordentlig moro lesning, det samme med oljekjøleren ;D
Detta kunne vært moro å prøvd iallefall  :)

Men åssen borr bruker du? ??? Må vel være sterke/harde saker, for en bremseskive er jo stein hard!

Fortsett å del dine kunnskaper med oss. ;)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: -Marius-mars 30, 2008, 17:52:25 pm
Ei ny bremseskive er vel ikke så hard.


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: EBBmars 30, 2008, 18:08:48 pm
@Freddy B.
En meget god observasjon du viser her.

Kompetanse kommer via erfaring.
gjennom erfaring kan en gi andre inspirasjon og forhåpentligvis gi andre tips om løsninger som kan være bra til sitt bruk

Som skivene her som er både mer effektive , gir renere klosser og som kjøler bremsene bedre ved hardkjør.
Faktiskt like godt som såkalte " ventilerte " skiver som refereres til her.

@Red Baron
Kjekt at du liker emnet.

@vw1302s
Det er bare å lage , begge deler funker utmerket :)
Skivene er ikke hardere enn du kan drille dem med en ordninær bor av High speed type.




Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Vw1302smars 30, 2008, 19:04:30 pm
Da kan jeg jo bare ta de med i søyleboremaskina da ;D :D


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: EBBmars 30, 2008, 19:33:19 pm
vw1302s
Mine første forsøk på arbeider som dette ble gjort med passer , vinkel , papir  , dor og bor.
Ble huller ut av det og :)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: anders.mars 31, 2008, 01:29:26 am
@Freddy B.
En meget god observasjon du viser her.

Kompetanse kommer via erfaring.
gjennom erfaring kan en gi andre inspirasjon og forhåpentligvis gi andre tips om løsninger som kan være bra til sitt bruk

Som skivene her som er både mer effektive , gir renere klosser og som kjøler bremsene bedre ved hardkjør.
Faktiskt like godt som såkalte " ventilerte " skiver som refereres til her.

@Red Baron
Kjekt at du liker emnet.

@vw1302s
Det er bare å lage , begge deler funker utmerket :)
Skivene er ikke hardere enn du kan drille dem med en ordninær bor av High speed type.




det er stor forskjel på hullborede og ventilerte og dette kjøler ikke like godt . når du skriver. Ombygging av std skiver til ventilerte.... så blir jeg inponert men når jeg går inn og ser så driver du og borer . det blir feil i mine øyne . du har gjort en kjempejobb med boringa men og lage ventilerte skiver har du ikke gjort :)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: EBBmars 31, 2008, 06:51:45 am
Anders T1
Jeg er tildels enig.
Men dete er kun ett definisjonsspørsmål,,,eller flisespikkeri for dem som vil det.

Ta en titt på de millioner av MC bremseskiver som finnes , hva finner du på mange av dem ?
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_mcskive2.jpg)
Fotnote :
Har da Skruzuki , Kwakkasaki ,Honduda og Yamamato alle bommet fullstendig i mange årtider på både design , produksjon og sikkerhet for alle de som har kjørt slike i ( inkludert meg i ørti år ) både under normale gatestunder og EKSTREME banesituasjoner ??

Poenget er at hullborete skiver " ventilerer " skiven og de blir mer effektive til å lede bort varme enn en ren " flat " skive uten huller.

Vil det ikke da være naturlig å kalle det da for ventilert kontra uventilert ?

Men for all del kall dem gjerne hva du vil for meg.... :)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: anders.mars 31, 2008, 10:58:52 am
det er ikke for og flisespikke . det med mc og bil blir feil. skivene på mc ligger på utsiden av felgen og skal stoppe 130kg , på bil ligger den inni som du vet og skal stoppe en del mer kg. mange ventilerte skiver er lagd som en vifte inni . og det kjøler sef best. måtte ta knasten i forsvar da han har rett. og du kan ikke hive rundt deg med komentarer om "såkalt å greier" når det heter de forskjellige tingene så vi kan få riktike deler når vi bestiller.


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: EBBmars 31, 2008, 13:07:55 pm
Nei det er ikke feil å sammenligne.
Har du noen gang tenkt på hvilket kjøretøy skivene sitter på ?
Har du noen gang sett hvordan luftstrømmen kan gå til en skive på forskjellige kjøretøy ?

For meg er det det samme hva du vil kalle dem.
For meg og mange andre jeg kjenner til har disse skivene gjort jobben sin til fulle tilfrestillelse,,,,enten du kaller dem ventilert eller ikke :)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: TomRmars 31, 2008, 13:44:24 pm
Herregud - hva er dette for noe....?

Dette er en "ikke" diskusjon - dette er hullborrede skiver - kall en spade for en spade. Det er mer interessant å vite hvordan et sett hullborrede kan være mer effektive enn et sett ventilerte

Jeg er ikke ute etter å angripe EBB her - men siden diskusjonen i tråden hans blusser opp til MC og det som værre er bremser så synes jeg vi kan bruke disse "how to" trådene å lære hvorfor det er slik - ikke bare "slik gjøres" det.

Jeg har ikke funnet eller sett belegg for at hullborrede er bedre på effekt og kjøling enn ventilerte - men er mer enn gjerne lærevillig og lutter øre til den som vil forklare det til meg. På denne måten vet kjøpere hva de skal se etter neste gang - ikke noe vits med ventilerte (om høyere pris) om man kan klare seg med hullborrede - kanskje man til og med kan spare noen kroner og da er man igjen on topic med denne tråden.

Til slutt må jeg påpeke at jeg synes det er flott med slike tråder - men har som sagt ikke tilgang selv på mye av det utstyret som EBB har - men det gjøkke no :)


   
Nei det er ikke feil å sammenligne.
Har du noen gang tenkt på hvilket kjøretøy skivene sitter på ?
Har du noen gang sett hvordan luftstrømmen kan gå til en skive på forskjellige kjøretøy ?

For meg er det det samme hva du vil kalle dem.
For meg og mange andre jeg kjenner til har disse skivene gjort jobben sin til fulle tilfrestillelse,,,,enten du kaller dem ventilert eller ikke :)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)mars 31, 2008, 13:51:38 pm
Her har en kar med evner, kunskap og flott utstyr laget en artig tråd om hvordan man kan lage noen litt "utenomdetvanlige" av noen gamle, triste bremseskiver.
Resultatet ser bra ut og greiene har en funksjon.
Hvorfor skal det da kveruleres så voldsomt??? Skulle jo nesten tro at dere var i familie med JHU hele gjengen!!!


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: TomRmars 31, 2008, 13:54:07 pm
VW familien ja  ;D

For all del, jeg gir han da ikke pes for jobben - jeg bare lurte på om virkningsgrad/forskjell kontra ventilerte jeg - for å spare penger om begge er like bra....
Hvorfor skal det da kveruleres så voldsomt??? Skulle jo nesten tro at dere var i familie med JHU hele gjengen!!!


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Karmannmars 31, 2008, 14:01:51 pm
Her har en kar med evner, kunskap og flott utstyr laget en artig tråd om hvordan man kan lage noen litt "utenomdetvanlige" av noen gamle, triste bremseskiver.
Resultatet ser bra ut og greiene har en funksjon.
Hvorfor skal det da kveruleres så voldsomt??? Skulle jo nesten tro at dere var i familie med JHU hele gjengen!!!

Å huttetu...grusomt at noen kan være så frekke å stille spørsmålstegn ved hva O'Store Allvitende EBB sier og gjør! Står du på lønningslista hans eller?
Artig at du også trekker inn JHU som ikke har sagt et ord i denne tråden. Seriøst, men det står i stil til resten!


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)mars 31, 2008, 14:06:33 pm
Og da har jeg snakket med en lokal Hi-performance mann i distriktet mitt.
Han mener at hullborede skiver også er ventilerte forde luften sirkulerer gjenom hullene under kjøring. Hullboringen reduserer vekten på skivene og fører til en bedre ventilasjon. Et problem med dette på bilskiver er at siden disse er støpt så kan det oppstå bruddanvisninger fra hull til hull. På motorsykkler gjøres dette helt uten problem forde disse skivene er laget av vanlig stål (og også kan være herdet). Ergo fraråder han å gjøre det på denne måten.


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: JTWEmars 31, 2008, 14:08:43 pm
Såvidt jeg vet blander dere begrepene her.

Ventilerte gir kjøling pga åpninger i midten som leder luft inn og ut = rask varmeavgivelse

Hullborrede gir gasser som dannes mellom skive/kloss en rømningsvei og dermed bedre bremseeffekt da man ikke har et gasslag som prøver å holde klossen vekke.

Mao - her er begrepene blandet, samt hvorfor man gjør det ene og det andre.
Klart det er mulig at det gir noe bedre kjøling med hullborrede, men det er neppe primær-årsaken til designet.


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)mars 31, 2008, 14:10:05 pm
Og nei jeg verken kjenner eller får lønn fra EBB, men hvis han er interesert så skal han få kontonummeret mitt :)
Og dette med ...U er forde det er han jeg vanligvis ser kverulere om slikt.

Ha en god dag videre ;)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: TomRmars 31, 2008, 14:12:43 pm
Se der ja - dette er tilleggsinformasjon  - tusen takk - :) Når man skal kjøpe bremser så er det vel greit å få valuta for pengene :)
Såvidt jeg vet blander dere begrepene her.

Ventilerte gir kjøling pga slisser i midten som leder luft inn og ut = rask varmeavgivelse

Hullborrede gir gasser som dannes mellom skive/kloss en rømningsvei og dermed bedre bremseeffekt da man ikke har et gasslag som prøver å holde klossen vekke.

Mao - her er begrepene blandet, samt hvorfor man gjør det ene og det andre.
Klart det er mulig at det gir noe bedre kjøling med hullborrede, men det er neppe primær-årsaken til designet.


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: JTWEmars 31, 2008, 14:26:01 pm
Jeg har ingen fasit, men dette er det som virker åpenbart på meg.

Edit: funnet på wikipedia:

The design of the disc varies somewhat. Some are simply solid cast iron, but others are hollowed out with fins or vanes joining together the disc's two contact surfaces (usually included as part of a casting process). This "ventilated" disc design helps to dissipate the generated heat and is commonly used on the more-heavily-loaded front discs.

Many higher performance brakes have holes drilled through them. This is known as cross-drilling and was originally done in the 1960s on racing cars. Brake pads will outgas and under use may create boundary layer of gas between the pad and the disc hurting braking performance. Cross-drilling was created to provide the gas someplace to escape. Although modern brake pads seldom suffer from outgassing problems, water residue may build up after a vehicle passes through a puddle and impede braking performance. For this reason, and for heat dissipation purposes, cross drilling is still used on some braking components, but is not favored for racing or other hard use as the holes are a source of stress cracks under severe conditions.

Discs may also be slotted, where shallow channels are machined into the disc to aid in removing dust and gas. Slotting is the preferred method in most racing environments to remove gas, water, and de-glaze brake pads. Some discs are both drilled and slotted. Slotted discs are generally not used on standard vehicles because they quickly wear down brake pads; however, this removal of material is beneficial to race vehicles since it keeps the pads soft and avoids vitrification of their surfaces.
A Mountain Bike Disc brake
A Mountain Bike Disc brake

On the road, drilled or slotted discs still have a positive effect in wet conditions because the holes or slots prevent a film of water building up between the disc and the pads. Crossdrilled discs will eventually crack at the holes due to metal fatigue. Cross-drilled brakes that are manufactured poorly or subjected to high stresses will crack much sooner and more severely.


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Squarebackmars 31, 2008, 14:29:30 pm
Nå blir dere enige?...


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: HansOmars 31, 2008, 14:38:48 pm
Såvidt jeg vet blander dere begrepene her.

Ventilerte gir kjøling pga slisser i midten som leder luft inn og ut = rask varmeavgivelse

Hullborrede gir gasser som dannes mellom skive/kloss en rømningsvei og dermed bedre bremseeffekt da man ikke har et gasslag som prøver å holde klossen vekke.

Mao - her er begrepene blandet, samt hvorfor man gjør det ene og det andre.
Klart det er mulig at det gir noe bedre kjøling med hullborrede, men det er neppe primær-årsaken til designet.


Begrepene blir jo enda mer blandet når du kaller kanalene i en ventilert bremseskive for slisser! Slisser er spor på sidene av skiva.


Uansett: EBB lager og prøver ut nye metoder. Det er en drøm å se på! Keep up... EBB! Dette er noe annet enn virkårlig hullborring med et søyleborr.

En annen ting er at dette arbeidet blir lagt ut på et forum der det er veldig lett å svare og mene i vilden sky! (meg selv inkudert...) Hadde mange her stått i garasjen din med arbeidet ditt (både skiver og IC ombygging) i hånda hadde du garantert fått enstydige positive tilbakemeldinger!!

Stå på 8)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: JTWEmars 31, 2008, 15:04:38 pm
Slisser, sprosser, åpninger, kanaler : you name it....  Men litt beklagelig kanskje ja.

I forhold til dette er jeg mer interessert i hva effekten er? Looks don`t get you home... Og er dette kun for looks eller gir det en bedre effekt? Kan man kvantifisere denne, eller blir det kun synsing? Vi får håpe EBB gir oss en oppdatering når han prøvd det i praksis.

Et viktig aspekt her er kanskje det at man kan få sprekker i skiven, dvs de kommer unngåelig etterhvert, og derved en katastrofal feil. Er det verdt det for meningmann som ikke sjekker bremsene oftere enn han skifter hjul på våren og høsten?



Men alt under ett, og orker ikke skrive dette i intercooler tråden også:

Dette er knall morsom og interessant lesning! All ære for å være den "Petter Smarten" som prøver, feiler, utforsker og setter ting ut i live. Når man snakker nytte/kostnad og alternativ kostnad kunne nok kanskje mange her heller jobbet overtid og så satt bort jobben, men vi gjør da vel dette fordi vi synes det er gøy? Det må være det helt sentrale i dette, og det tror jeg EBB har når han driver med dette.

Vi kan diskutere opp og i mente om økonomien i dette og hva som trengs av verktøy også videre. Der kommer vi neppe noen vei uansett. Det vi derimot burde diskutere er det praktiske rundt effekt på kjøretøyene våre. Gir det bedre bremser? Er det farlig/risikabelt? Kan man måle forbedringen, eller er det en mer kvalitativ endring. Kjør diskusjon!



Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: FreddyBmars 31, 2008, 15:06:34 pm
Saksa frå "Black Diamond".

Sitat
Black Diamond
Black Diamond lager bremsekiver i høy kvalitet og har et enormt vareutvalg. Produksjonen er datastyrt og skivene blir i tillegg varmebehandlet for å kunne gi deg de beste produktene som finnes på markedet.

Black Diamond bremseskiver leveres som tre forskjellige typer.

 Slissede skiver
Hard kjøring resulterer som oftest også i harde nedbremseinger. Dette gjør naturligvis til at bremsene blir varme og bremsestøvet kan brenne seg fast i klossen og kan skape en glasseringseffekt som vil resultere i dårligere bremseegenskaper. Slissene hjelper til at støvet forsvinner lettere og holder bremsekivene renere slik at du unngår dette problemet.

 Borrede skiver
Ved hard kjøring kreves det mye av bremsene. Det er viktig å holde temperaturen nede for å ikke miste bremseeffekten. Hullborrede skiver har bedre kjøling enn vanlige skiver og er derfor et must for den aktive sjåføren.


 Kombinerte skiver
Disse skivene kombinerer fordelene fra både hullborra og slissede bremseskiver. Den ultimate bremseskiva for den aktive gatebilisten!


At det ikkje er "ventilerte" skiver EBB har laga, er vel brakt på det reine. Men at dei har ein bedre kjølande effekt er vel ikkje til å stikke under ein stol. Og eg fant den ikkje no, men har sett ein .gif-sak som viser danninga av gass mellom bremsekloss og bremseskive, der hullborra skiver kvittar seg med gassen og gjev bedre bremseeffekt. Noko som bør vere målet med slikt - og ikkje berre "2F2F" AKA TheLook.


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Holmenmars 31, 2008, 15:21:27 pm
Problemet med hullborrede skiver er at ved hard bruk (Les Motorsport) danner det seg sprekkdannelser rundt hullene.
Stikk hodet inn under felgen på en Porsche og se selv.
Slisser/spor fører gassen vell så godt bort som borrede hull..
Ingen WRC biler kjører med borrede skiver men bruker slisser av forskjellige slag.

Bilde viser borrede og slissede skiver med mekanisk handbrekk til IRS bakstilling.
Koster komplett kun $370
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=573187


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: JTWEmars 31, 2008, 15:33:07 pm
Måtte ut å lete litt

http://www.sl-i.net/FORUM/viewtopic.php?p=94801&sid=d13ae0e004a5792284dec751f2709f18

Mye interessant info, og det var vel ikke helt samsvar i alt som stod heller. Men gir et litt bedre bilde av dette, og hva som er riktig til hvilken bruk.

Er det estetikk mer enn praktisk nytte, i og med at man kan skaffe bedre bremseklosser og dermed unngå problemer med gassdannelse? Kjøling strides det noe om virker det som, noe tallmateriale er vel ikke så lett å oppspore. Mye avhenger vel også av hvor åpen felgen er, utforming av spolilere og luftleding inn mot skiven.

Tøft uansett, men jeg har så lukkede felger at jeg kan trygt kjøre med mine uventilerte, uborrede skiver :)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Jærvamars 31, 2008, 16:33:03 pm
Problemet med hullborrede skiver er at ved hard bruk (Les Motorsport) danner det seg sprekkdannelser rundt hullene.
Stikk hodet inn under felgen på en Porsche og se selv.
Slisser/spor fører gassen vell så godt bort som borrede hull..
Ingen WRC biler kjører med borrede skiver men bruker slisser av forskjellige slag.

Bilde viser borrede og slissede skiver med mekanisk handbrekk til IRS bakstilling.
Koster komplett kun $370
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=573187

Helt rett Holmen!  Kjøpte en gang i tiden hullborrede TØFFE skiver til en 911 jeg hadde. Etter et par banebesøk var det fine sprekker i skivene selv om disse var laget av den kjære fabrikat brembo...  :-\  Klok av skade tok jeg en prat med en bekjent som var mekaniker for Porsche-cup i tyskland og mekaniker på Porscheverkstedet i Mûnchen, og han hadde følgende forklaring til meg:  Han anså grunnen til sprekk i mine skiver var at jeg hadde "harde" bremseklosser sammen med hullborrede skiver som var en dårlig kombinasjon. Han forklarte at skulle en ha hullborrede skiver, så måtte en nøye seg med std. klosser.. , noe som jeg brukte senere og som da funket fint. For best driftsikkerhet angående bremser på bane/vei, så synes jeg at det funka best med skiver uten hull og da heller gå for heftigere klosser.  Når det gjelder bremseeffekt så er det jo best med både rå´e klosser og hullborrede skiver, men da må man tåle å skifte skiver ofte oxo..  I race-sammenheng blir jo skiver kastet etter hvert race og da er det jo ikke så farlig om det er sprekkdannelser så lenge det holder til mål  ;)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: RZR-Andymars 31, 2008, 17:48:07 pm
Litt av en diskusjon utav dette, viser bare at det er mange som har greie på eller interesse for temaet og dermed meninger. Har STOR glede av å se faglig skikkelig arbeid utført hver gang, og jeg er lett å imponere enten det er det ene eller andre som gjøres proffesjonelt. Skulle gjerne hatt dreiebenk, fres, TIG og det som "verre" er, men for en enkel amatør som meg så må en jo også ha kunnskapen i å bruke det... Da kommer vel erfaringen etter hvert.
Kreative løsninger er alltid interessant hvem det nå er som utfører det!


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: EBBmars 31, 2008, 18:58:01 pm
Dette er helt glimrende !

Jeg klarer ikke å gjøre noe annet enn å stille ett enkelt spørsmål som alle kan selv svaret på :

Hvem av dere har gort dette som tråden handler om og hvem har ikke ?

Når det spørsmålet er stilt så spør dere selv følgende :
Hvis du har gjort selv det som tråden handler om , hvilken erfaring har du SELV da med det som står ?

For meg er det veldig enkelt:

-Jeg har prøvd dette flere ganger
-Jeg vet at det funker bedre enn vanlige skiver
-Jeg vet hva temperaturforskjellene er med probe & IR målinger i repeterte forsøk under like omstendigheter.
-Jeg vet at jeg har kjørt mer enn 20 000 km med slike skiver på gate , bane i opptil 200 km/t-0 km /t
- Jeg vet hva dette koster meg
-Jeg vet hvor lang tid jeg bruker på å gjøre det
-Jeg vet at resultatet er mer enn nok tilfredstillende for mitt bruk

Hvorfor vet jeg dette ?
Lekende lett fordi jeg har som sagt gjort dette flere ganger.....

Så sett deg godt ned,,,,spør deg selv,,, vet DU dette ut ifra egen erfaring som meg,,,ja da vet du også svarene som meg .

For meg betyr det mindre om en ønsker å debattere i det lange og brede om alskens dilletantiske detaljer en kan finne for å prøve å motbevise til hele verden at jeg tar feil,,,,,,,nettopp fordi jeg,,,,vet :)
 


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: riskyermars 31, 2008, 19:06:59 pm
Jeg må nok si meg enig med EBB her ja.Jeg har også erfaring med ventilerte skiver fra mc,og nei det er ikke samme vekt vi snakker om men prinsippet blir det samme,Jeg har kjørt bremser røde med vanlige skiver,byttet så til ventilerte og har ikke klart det siden.(har blitt eldre men det ser ikke ut til å hjelpe)
At dette er ventilerte skiver skjønner heller ikke jeg at dere kverulerer på,får de luft imellom?jepp !dDa er de ventilerte!
At det står slissing og hullborret osv er for å beskrive for evt kjøpere hva slags ventilering/utseende det har.Bra jobba!

Et spørsmål bare,Lager du adapter også med ombygging fra vw 5 på 112 til 5 på 130? ;D


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: JTWEmars 31, 2008, 19:14:40 pm
Få tall da! Det er det som er interessant.

Bremselengede før/etter (hastighet, veidekke, dekk (dim/type etc, kjøretøyvekt)

Temperatur før/etter (hastighet start bremsing, regner med 0 etter brems, utetemp, kjøretøyvekt etc)

Dette savner jeg!




Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: riskyermars 31, 2008, 20:26:46 pm
Trur du de som kjørte på bane og brukte borra skiver  i begynnelsen gjorde det fordi det så kult ut+ ???


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Race-buggymars 31, 2008, 20:43:17 pm
en vw jeg hadde for noen år tilbake  laget jeg scoop i fangeren og slanger ned til bremse skivene for å gi di mere luft under kjøring, hadde ikke noe problem med hull borret skiver på denna at di sprakk. og denna vw ble kjørt hardt


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Jærvamars 31, 2008, 21:20:00 pm
en vw jeg hadde for noen år tilbake  laget jeg scoop i fangeren og slanger ned til bremse skivene for å gi di mere luft under kjøring, hadde ikke noe problem med hull borret skiver på denna at di sprakk. og denna vw ble kjørt hardt

Hadde du 10-20 nedbremsinger fra rundt 200 km/t i løpet av 10 minutter..?  ;)   Kjører du feks. på Nurburgring en runde som er over 20km og kjører en bil som går kjapt, så kjører du på under 10 minutter..  I løpet av de 10 minuttene har du vært over 200 km/t minst 10-15 ganger..  Da får du testet dette.. samt bremseveske og hvor mange grader fettet i hjulagrene klarer .. (det sistnevnte var det eneste jeg fikk problemer med på ringen..) Byttet ut til Valvoline fett i lagrene og det ble ingen striper ut på felgene lenger... Felgene var så varme at du brant deg på dem..  Det er under slike forhold at du får testet bremsene.  Når det er sagt så tror jeg at mange vil ut av dette finne ut at de ikke bruker bremsene sine på denne måten og da holder det med enkle hullborrede skiver.. 


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: EBBmars 31, 2008, 22:10:16 pm
Jeg har erfaring med over 100 runder på en helg på Vålerbanen hvor toppfarten på bakstrekket er oppimot 200 km/t og flere sjikaner osv med knallharde oppbremsinger.
Runde etter runde etter runde,,,,,,uten problemer.
Tror jeg hadde 19 runder en gang etter hverandre.
Å ja,,,,kjørte 1.08 min på runden MED 4 ( eller var det 5 ) sjikaner utpå der så jo både rundetiden og farten er relevant til selv de mest krevende på banen.

Å ja,,,glemte å si det,,,men med bremser som er hullboret :)



Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 31, 2008, 23:07:03 pm
Dette blir litt som å sammnligne Original Karmann Cabriolet med Hjemmemekka Roadster
Ja Roadstær'n gir deg vind i håret , solbrent panne  og drag på damene.(Kanksje ikke såå fine damer som med en original Karmann men heller smålubne ,letter frigide og med svak reke odør)
Men de fleste mener vel att en Org karmann er mer riktig å kalle cabriolet.
Noen kaller en roadster en Kabriolet.....men sorry det er en Roadster.
iflg terminologien...     :-X


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: riskyerapril 01, 2008, 06:18:31 am
Litt dumt spørsmål kanskje ,men er det ikke spørsmål om dette er bedre enn orginalskiver,ikke det råeste fra Porshe,Brembo eller lignende?


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: JTWEapril 01, 2008, 08:00:56 am
Trur du de som kjørte på bane og brukte borra skiver  i begynnelsen gjorde det fordi det så kult ut+ ???

Gårsdagens løsning er ikke nødvendigvis dagens.... Ref det med nye belegg i bremseklosser som da kanskje gjør at denne løsningen ikke er så gunstig som den har vært.

EBB: hvis du har målt, så håper jeg du kan legge ut noen tall. Rett og slett fordi det er interessant å se hvor mye det har å si. Ikke misforstå; jeg betviler ikke at det har en funksjon, men det å tallfeste denne savner jeg. Uansett er det et flott tiltak med slike tråder, og håper det kommer mange flere, og da inkludert litt diskusjon rundt fordeler/ulemper med løsningen.



Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: EBBapril 01, 2008, 12:22:17 pm
Gårdsagen løsninger fungerte utmerket en gang.
De samme løsningene fungerer utmerket idag.
Forskjellen er bare tid.
Tiden har tilført nye løsninger,,,,gjerne bedre men fremdeles vil gårsdagens løsninger være operative for den som vil :)

@JTWE.
Masse tall er rett og slett kjedelig.
Jeg pleier å si ; Tall er gode men praksis bedre.
Ta heller med deg bilen din og vær med å kjøre på bane,,,så kan du selv få prøve "min"  og vurdere selv om det er godt nok.
Vålerbanen i Mai på Gatebil ,,,,eller Rudskogen om ett par uker....fritt valg.


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: -Marius-april 01, 2008, 12:50:13 pm
Makan til diskusjon. Bare for at EBB vil vise hvilken muligheter som finnes UTEN å bruke 10000 på bremser.Jeg synes det er et kjempe tiltak at EBB viser hvilken muligheter som finnes. Riktig nok har han tilgang på en maskinpark vi bare kan drømme om. (her tror jeg det ligger mye missunnelse) men ikke minst han har KUNSKAP. (her tror jeg også det ligger mye missunnesle). Så fort noen går litt ut av opptråkket sti, nei da rakker vi ned. det her fint å se hvordan folk plutselig forandrer seg. Tror ikke dette var ment som en diskusjon om det ene er bedre enn det andre. det er klart ventilerte skiver gir bedre kjøling enn hullborede, men det koster en arm. da kan jo dere som mener det kjøpe ventilerte til 10000, legg det på hylla og selge det om 2 mnd for at dere fikk andre planer:) Er jo stort sett det mange holder på med. Det blir "produsert" mye bra bil av det!

Stå på EBB, JEG synes det du legger ut er KJEMPE positivt:)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Jærvaapril 01, 2008, 15:58:43 pm
Mye av hemmeligheten til at de enkle hullborrede skivene fungerer godt nok for EBB på bane er MYE pga. vekta på bilen hans. Mye av grunnen til,at de ikke sprekker er at ventilerte og hullborrede skiver så er "hver enkelt" av de to skivene som da utgjør en skive ofte da er en del tynnere enn en enkel Type 1 skive som er hullborret. Derfor er jeg overbevist om at denne løsningen fungerer bra nok for en lett beach-buggy selv på bane. Og selvfølgelig fungerer enkle hjullborrede skiver bedre enn uten borring. Men når det gjelder hullborrede ventilerte skiver (kall det gjerne dobble skiver), så blir ofte hver enkelt skive så tynn at det er større sjanse for sprekkdannelser og i tillegg til at disse skivene ofte blir brukt på biler som veier minst det dobbelte av en beach-buggy + at dem kanskje gjør 50 km/t mer. En ting er sikkert.... , det å bremse ned fra 250 er noe helt annet enn å bremse ned fra 200 ... En annen ting er pluss mins 300-400 kg...  En beach-buggy veier ikke mye. Men som sagt, jeg er helt sikker på at du får bedre bremser i hastighet selv med enkle skiver som er hullborret..


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: EBBapril 05, 2008, 06:40:16 am
@Jærva
ja,,tja,,,,kanskje ikke helt enig ( men er jeg noen gang det da ) mht vekt.
Den tyngte bilen som jag har vært med å lagd " slike " skiver til er en US bil på,rundt 1600 kg, hvis jeg ikke husker feil.

Den gikk på gaten ( gjør det ennå ) men nå under restaurering av chassi ) med slike hullborrede skiver i haugevis med år.
På denne bilen var det ett kjempeproblem med at skivene så absolutt ikke holdt mål som std.
Disse ble , mildere sagt , utrolig vilt borret og sist jeg tittet på den var der ingen huller som hadde sprukket.
Hadde en samtale med han for ikke så lenge siden mht disse skivene og han var meget overbevist over faktumet at uten denne form for "ventilering " ville hans motorbytte vært en skamplett på hans bygge.

Han klarte muligens 2,,,kanskje 3 harde oppbremsinger på std skiver før fading.
Med "ventilerte " skiver ( og std klosser ) var potensialet oppe i repeterbare 7-8 hard oppbrems før fade.

Hvis jeg ikke husker helt feil , (gammel mann vet du ) er det muligens ett dusin biler på rundt 12-13oo kg som jeg kjenner til som har brukt slik løsning , med suksess , hvor sprekker eller annet ikke  har vært en " issue ".

Å jo , det er stor forskjell å bremse ifra 240 enn ofra 200,,,,,,,det samme er det ifra 300-200
Men hvem kjrer så fort med slike dritbiler som vi sitter i ? :)


Tittel: Sv: Ombygging av std skiver til ventilerte....
Skrevet av: Savanna67april 05, 2008, 10:16:09 am
At denne løsningen som EBB her presenterer fungerer er det vel ikke tvil om. Bra presentert!!!!
Vedrørende Porsche skiver som sprekker,  dette gjelder i stor del for uorginale skiver som Zimmerman.  Originale Porsche skiver skal ikke ha dette problemet meg fortalt.  Ville ikke tro at Porsche ville levert 993 med originalt borrede og innerluftede skiver dersom de sprekker.  Stålkvalitet er nok en liten nøkkel i denne sammenhengen....
Bruk av hardere/andre bremseklosser kan nok også være med på å påvirke dette.  Snakket med en som drev med banekjøring med Porsche, og han hadde gått tilbake til originale Porsche skiver og klosser og følte dette fungerte best...