Jeg har kjørt mange motorer med disse på, aldri hatt problemer med dårlig kylling på motor.
Har du jærva. ?
Har brukt med både type 1 og type 3-glemmeblikk. To av motorene jeg brukte både type 1 og type 3 glemmeblikk på ble omgjort såpass ellers at det ikke kan brukes som sammenligning, men den ene motoren jeg hadde disse på var en trimma motor med
modifiserte type 3 glemmeblikk, dvs. med større hull. Leste meg frem til dette på flere forum for mange år siden på bla. The Samba. I praksis blir standard type3 glemmeblikk feil på type 1 kjøling, mens modifiserte skal gi noe bedre kjøling
i teorien. Grunnen til at jeg skriver at de gjør det i teorien er at disse type 3 glemmeblikkene har mye lettere for å tette seg med smuss og skitt, og da gir dem i hvertfall dårligere kjøling. De originale "platene" som er på type 1 har såpass god klaring fra sylindere at det ikke er noe stort problem.
Så MIN konklusjon er at på en motor som åpnes ofte der disse kan rengjøres kan
modifiserte type 3 glemmeblikk gi noe bedre kjøling, men på en gatemotor som du ikke skal åpne ofte ville jeg ha valgt de originale blikkene. Det viktigste er uansett at alt av blikk er i orden og på + at termostat virker. Om du har type3-glemmeblikk eller type 1 er uansett ikke noe "alfa/omega" når det gjelder temp.
Dessuten stoler jeg på ingeniørene til vw. Det ble produsert en god del type 1 etter at disse blikkene kom på type 3 , og hadde disse blikkene vært bedre så hadde nok de blitt brukt også på type 1 da.