mai 04, 2024, 23:46:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: koble ekstralys  (Lest 14017 ganger)
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« på: mai 06, 2009, 20:31:40 pm »

er det noen som har et koblingskjema til å koble ekstralys på -57 oval,eller forklare hvordan jeg skal koble, skal det på et rele?evnt hvilke?
Loggført

anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: mai 06, 2009, 20:51:11 pm »

du må ha ett rele til. undeberg har gamle liggende sikkert. ska du ha det på fultlys eller bryter foresten ?
Loggført

1 up
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: mai 06, 2009, 20:55:20 pm »

du må ha ett rele til. undeberg har gamle liggende sikkert. ska du ha det på fultlys eller bryter foresten ?
ok,,,fultlys tenker jeg
Loggført

GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #3 på: mai 06, 2009, 20:55:34 pm »

Ikke at jeg kjenner til 57, men jeg ville i hvertfall koblet med et relè som kun henter styrestrøm fra fjernlyset (slik at du ikke får spenningsfall på allerede "dårlige" lys. Så en jording fra karosseri til relèt og kjørt strømmen for pærene fra batteriet med en sikring på Glad
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #4 på: mai 06, 2009, 21:06:05 pm »

Vet ikke om det er samme tallene på eldre relèer, men her er i hvertfall en enkel oversikt.
85=styrestrøm (fjernlys)
86=jord
30=batterispenning
87=fjernlys
87a brukes ikke i dette tilfelle (dette er et dobbeltvirkende relè)


* is.jpg (2.45 KB, 128x128 - vist 5314 ganger.)
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #5 på: mai 06, 2009, 21:08:52 pm »

Vet ikke om det er samme tallene på eldre relèer, men her er i hvertfall en enkel oversikt.
85=styrestrøm (fjernlys)
86=jord
30=batterispenning
87=fjernlys
87a brukes ikke i dette tilfelle (dette er et dobbeltvirkende relè)
okay takk  Glad , da får jeg få tak i et rele
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: mai 06, 2009, 21:09:23 pm »

Bare vær klar over at det 6V releèt du velger må tåle minimum den wattstyrken begge pærene har. Antagelig 45w x 2.

Jeg kjøpte et NOS 6V releè til T3 av Dag (T2) og det tåler 100 watt. Aner ikke hva dette egentlig er til, men jeg har en plan om å bruke det på to ekstralys i fronten. Kanskje Dag har flere slike liggende
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #7 på: mai 06, 2009, 22:03:08 pm »

Har et skjema her Blunker


* Koblingskjema-fjernlys.jpg (11.66 KB, 400x314 - vist 18015 ganger.)
Loggført

Tlf 92062314
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: mai 06, 2009, 22:35:02 pm »

ja det er med bryter .
Loggført

1 up
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mai 06, 2009, 22:49:05 pm »

Må ha noe skikkelig ledning fra batteri og frem.

Vanlig på nyere VAG er at ledningene er alt for spinkle, samt en lang vei fra batteri til lykter.

Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: mai 06, 2009, 23:11:37 pm »

Må ha noe skikkelig ledning fra batteri og frem.

Vanlig på nyere VAG er at ledningene er alt for spinkle, samt en lang vei fra batteri til lykter.



Enig. Gjelder vel alle biler. Og husk: det går dobbelt så mye strøm i ledningen på 6V som på 12V for å få samme antall watt.  Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: mai 06, 2009, 23:19:37 pm »

Er du usikker på om releet tåler strømstyrken, kan du bruke to, og parallelkoble alt. (Best ett separat for hvert lys)
I = P/U     15A=90W/6V Og da bør du bruke mer enn 1,5kvmm ledning, og blå sko. (Styrestrøm og jording kan være tynnere)

Edit: (Styrestrøm og jording til styrestrøm kan være tynnere)
« Siste redigering: mai 07, 2009, 06:42:03 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: mai 07, 2009, 00:44:01 am »

Jording skal IKKE være tynnere enn +. Om ikke + er svært overdimensjonert, eller jordingskablen er svært kort. Men styrestøm kan være mye tynnere. 0,75mm2 holder plenty.

Det går ikke mindre strøm gjennom jord, enn + Blunker

Til + ville jeg trukket 4-6mm2 kabel, om du trekker helt bak fra batteriet. Noe som er å anbefale.
« Siste redigering: mai 07, 2009, 00:47:05 am av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: mai 07, 2009, 06:38:55 am »

Jeg snakker om jordingen(Pol 86 på releet) til styrestrømmen Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #14 på: mai 07, 2009, 08:59:14 am »

Jeg snakker om jordingen(Pol 86 på releet) til styrestrømmen Blunker

aha, you got me there Blunker
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #15 på: mai 07, 2009, 14:57:21 pm »

Gammern,  jeg har sendt deg et elektrisk brev.
Loggført

tlf: 40843606
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #16 på: mai 07, 2009, 15:18:29 pm »

Gammern,  jeg har sendt deg et elektrisk brev.
ok takk for alle svar,tror jeg skal få det til nå  Blunker
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!