mai 04, 2024, 23:42:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nettopp kjöpt meg en Boble og har noen spm.  (Lest 11375 ganger)
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« på: oktober 05, 2009, 00:40:28 am »

Kjöpte meg for 2 dager siden en 1965 1200 boble ombygd med 1600 maskin. Er helt grönn på boble, men har alltid synes at de er meget sjarmerende Glad Nå har det seg slik at jeg skal bruke denne som vinterbil. Klart de tar seg godt frem, men man skal jo ikke fryse ihjel heller. Derfor har jeg fölgende spm:

Det er 2 spaker ved håndbrekket, en hvit og en röd. Hvilken posisjon skal de stå i når varmeapparatet står på? Har prövd litt av hvert og det kommer ingen varme. Kan det mangle noen deler etter motorskifte på 80 tallet? Har forstått det som om at det er varmen ifra eksosröret som varmer bilen innvendig. Hvordan fungerer dette egentlig i praksis? Har sökt litt på internett, og er ikke veldig stödig i engelsk, så hadde värt kjempefint om noen her kunne gi meg noen tips, og evt forklare hvordan dette skal fungere.

Vil isåfall dette varmeapparatet fungere såpass at det er levende å kjöre denne bilen på sörlandet under vinteren, eller bör jeg vurdere en bensinvarmer? Kjöpte en 200 W 12v varmer på Biltema i går.. Det var penger rett i dass.. Kommer jo nesten ikke varme av den.

Har et spm til:

Det har seg slik at når jeg kinner for å starte så går det veldig tregt rundt, men starter veldig raskt, så det er jo forsåvidt ikke noe problem. Men etter jeg har kjört i 15 - 20 minutter slik at bilen har blitt varm å skrur av motoren for så å starte den igjen 5 minutter etterpå så er det kansje 1-3 omdregninger på starteren så skjer det ikke noe mer. Det er ström på batteriet (ihvertfall så lysene lyser som de skal når den ikke vil gå noe mer rundt. Venter jeg 1-3 timer så starter den som normalt igjen. Har målt batteriet, og det skal väre bra. Kan det väre noe med at dynamoen ikke lader som den skal slik at bilen bruker ström under kjöringen og at det er forlite ström til å starte når jeg har kjört en 20 minutters tid? Er jo merkelig det også da den starter fint etter noen timer igjen.

Tenkte også at jeg skulle gjöre en liten service på den i samme slengen. Hvilken type motorolje bör jeg kjöpe? Finnes det en OK på biltema? Må jeg kjöpe noen pakning el. liknende for å bytte? Det er vel ikke oljefilter, bare en netting? Noen som har et illustrasjons bilde på hvor nettingen er iforhold til oljetappepluggen? Får jeg kjöpt luftfilter på mekonomen, evt. biltema? Hvordan er det å skifte girolje på denne bilen? Hvilke tennplugger bör jeg bruke (helst en modell betegnelse). Er det noe annet som bör sees over, evt. skiftes? Vet jo ikke når ting er gjort för på denne bilen. Motoroljen var ihvertfall ganske svart.

Det er jo ombygd til en 1600 maskin. Vet ikke hvordan, men regner jo med at det er en 1600 boble maskin. Den er luftavkjölt.

Er utrolig takknemmelig for gode svar Glad

« Siste redigering: oktober 05, 2009, 02:00:26 am av pengelek » Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 05, 2009, 07:32:34 am »

Sitat fra: pengelek
Det er 2 spaker ved håndbrekket, en hvit og en röd. Hvilken posisjon skal de stå i når varmeapparatet står på? Har prövd litt av hvert og det kommer ingen varme. Kan det mangle noen deler etter motorskifte på 80 tallet? Har forstått det som om at det er varmen ifra eksosröret som varmer bilen innvendig. Hvordan fungerer dette egentlig i praksis? Har sökt litt på internett, og er ikke veldig stödig i engelsk, så hadde värt kjempefint om noen her kunne gi meg noen tips, og evt forklare hvordan dette skal fungere.
Begge i bakre stilling vil åpne opp for varme.. Det skal fungere slik at det blåses luft fra viftehuset ned igjennom rørene som går til varmepottene, dette er de du skal kunne se når du åpner motorlokket, et rør på hver side. Fra varmepottene går det en slange til kanalen, for å se varmepottene og kanalen må du se under motoren.. Se at alt er tett og helt. Sikkert noen andre som kan enda mere om funksjon og hva som pleier å gå galt..

Jeg kjører min på vinteren og synes det går greit så lenge det ikke blir så mere enn -10... er jo somregel ganske varmt på sørlandet i forhold til østlandet vil jeg tro. Er stort sett bare å kle på seg Glad Husk også å hold deg unna salta veier,

Sitat fra: pengelek
Tenkte også at jeg skulle gjöre en liten service på den i samme slengen. Hvilken type motorolje bör jeg kjöpe? Finnes det en OK på biltema? Må jeg kjöpe noen pakning el. liknende for å bytte? Det er vel ikke oljefilter, bare en netting? Noen som har et illustrasjons bilde på hvor nettingen er iforhold til oljetappepluggen? Får jeg kjöpt luftfilter på mekonomen, evt. biltema? Hvordan er det å skifte girolje på denne bilen? Hvilke tennplugger bör jeg bruke (helst en modell betegnelse). Er det noe annet som bör sees over, evt. skiftes? Vet jo ikke når ting er gjort för på denne bilen. Motoroljen var ihvertfall ganske svart.
Når du bytter olje skal du bytte pakninger også. du før kjøpt sett som inneholder de 2 pakningene du trenger samt nye skiver til skruene. Når det kommer til oljetype er det mange meninger. Jeg bruker biltema sin mineralolje. Søk litt rundt på forumet så ser du at det har vært diskutert før.. Glad
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 05, 2009, 09:02:13 am »

Begynn med å kjøpe deg en bok om bilen - f.eks en Haynes-manual. Der vil jeg tro at du får svar på det meste du lurer på, og du kan lære masse om bilen.

Varmeapparatet fungerer slik:

Deler av kjølelufta fra kjølevifta blir leda via to slanger i motorrommet og ned i to "varmebokser". En varmeboks er enkelt sagt et eksosrør med masse kjølefinner på, med ei kappe rundt.
Fra varmeboksene ledes lufta inn i to slanger, og derfra går lufta inn i bilen under baksetet.
Derfra ledes lufta ut ved baksetet/inn i kanalene og fremover til fotbrønnene foran og til frontruta.

Dette opplegget fungerer fint så lenge varmeboksene er i god stand og så lenge ingen slanger mangler og kanalene ikke er ihjelrusta. Elektrisk varmer kan du bare glemme. En typisk hårtørker trekker noe slikt som 1500 watt - tenk deg at du skal varme opp bilen med en hårtørker. Sammenlikn deretter 1500 watt med hvor mange watt dynamoen klarer å produsere når den jobber max... Regnestykket går bare ikke ihop.

Ellers, som sagt, kjøp deg en bok om bilen. Da lærer du mye.
Loggført
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 05, 2009, 11:59:45 am »

Tusen takk for gode svar. Tenkte meg bort på Biltema etterpå å kjöpe meg olje mineral 10w40 og pakningssett om de har det til 1600 maskin? Hvordan kan jeg finne ut om det er en boble 1600 maskin som sitter i bilen?

Kan jo samtidig teste om det kommer noen varme når bilen er varm. Om jeg forsto det rett så må man ha begge spakene rett oppover og ikke liggende? Glad

Ser også om de har Haynes manualen på Biltema:O)
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 05, 2009, 12:35:23 pm »

Med høyre spak skrur du varmen av og på, med venstre spak åpner og lukker du for varmeuttakene under baksetet.
Loggført
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 05, 2009, 14:31:15 pm »

Med høyre spak skrur du varmen av og på, med venstre spak åpner og lukker du for varmeuttakene under baksetet.
Okei, så når röd står rett oppover er varmen på, og når hvit spak står rett over så åpner jeg for varmetilförselen nede ved baksetene?

Har prövd alle mulige ting nå, og kan ikke kjenne antydning til varm luft. Hva er det förste jeg bör sjekke for å finne ut hva som er galt. De hadde ikke Haynes manual til boble på biltema, så tenker jeg bestiller den på nettet. Kjöpte også 10W40 mineralolje på Biltema, og en korkplate til å lage pakning av. Bestillte også pakningssett på VAG. Er det ok å bruke en 1,5 mm kork pakning jeg lager selv, eller bör jeg bruke den jeg kommer til å få på VAG (tar 1 ukes tid og har lyst til å skifte olje i dag).
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 05, 2009, 14:49:21 pm »

pakningene skal være veldig tynne papirpakninger så korkpakninger tror jeg ikke vil duge
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 05, 2009, 17:21:34 pm »

Bestiller du her: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=2802 så har du dei før du får dei frå VAG Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 05, 2009, 17:57:23 pm »

Bestiller du her: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=2802 så har du dei før du får dei frå VAG Glad
Okei:) Har du en link der til org. luftfilter for 1600 maskin? Er det dette jeg skal bruke?
http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=124497
« Siste redigering: oktober 05, 2009, 18:01:46 pm av pengelek » Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 05, 2009, 18:44:52 pm »

Det er nok dette du skal ha: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=2766
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 05, 2009, 18:51:36 pm »

Har du sjekket at du ikke har vanlig oljebad-luftfilter? Vet ikke om dette kom på 1600-motorene, men isåfall har du bare en rund svart boks på toppen av forgasseren med to "innsug" stikkende ut. Denne boksen skal bare ha litt olje i seg som skal ta opp skitten i lufta, ikke noe papirfilter.

Ser ca slik ut:

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/2616878.jpg
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 05, 2009, 19:14:40 pm »

Har du sjekket at du ikke har vanlig oljebad-luftfilter? Vet ikke om dette kom på 1600-motorene, men isåfall har du bare en rund svart boks på toppen av forgasseren med to "innsug" stikkende ut. Denne boksen skal bare ha litt olje i seg som skal ta opp skitten i lufta, ikke noe papirfilter.

Ser ca slik ut:

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/2616878.jpg

Ja det ser akkurat slik ut. Har ikke åpnet det enda.. Er helt ny når det gjelder boble og kjöpte min förste boble for 2 dager siden. Skal det ikke annet en olje oppi denne beholderen? Ingen ting som skal skiftes ut? Tenkte å ta det sammen med oljeskift av motor. Er det samme oljen? Pleier det väre en strek som viser maksimum påfylling?
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 05, 2009, 19:54:04 pm »

ja, ja og ja Glad
Loggført
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 05, 2009, 19:55:06 pm »

ja, ja og ja Glad
Takk, takk og takk Glad
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 06, 2009, 13:34:39 pm »

En åpenbar ting med varmeapparatet, forresten:

Sjekk at wiren fra høyre spak og bakover til varmepottene faktisk er kobla på varmepottene.
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 06, 2009, 14:56:43 pm »

Dersom du hadde kjent noke trekk eller "vindstrøm" (blås frå utblåsingskanalane inni bilen...) så ville nok varmeapparatet virka, å særleg dersom ståltrådane frå varmespakane inni bilen hadde vore på. (stenge\opnespjelda bak på varmepottene) Det er ikkje sikkert desse er montert opp att sidan motorbyttet Hæ Det kan ogso vere at tidlegare eigar ikkje har montert flexislangane frå begge varmepottene under bilen til kanalinntaket (innafor-frammom bakhjulene)  Hæ Det er faktisk fleir som tek av desse for å ikkje få varme inn i kanalane på bilen om sommaren, og dette gjer at det ikkje blir kondens i kanalane om våren og hausten, og derfor rustar det ikkje so fort. Dette er nemleg noke plage for bobler som skal brukast om vinteren.  Det kan også være so dårlege varmepotter at lufta rundt eksosrøyra inni der, rett og slett lekk ut der.
Håpar du fekk noke å sjekka opp nå Glad
« Siste redigering: oktober 06, 2009, 15:00:39 pm av ovalt » Loggført
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 06, 2009, 19:33:37 pm »

Har nå sjekket litt mer opp ang. varmeapparat. Har ikke fått jekket opp bilen, men blitt litt klokere. Slangene som er merket med rödt på bildet som er vedlagt var det masse hull i, så kjöpte 2 stk nye slik at det ble tett. Blåser godt ut av dem. I bunnen der de blir montert på en sak som det ser ut til eksosen også går inn på er det bare et åpent hull i bunnen (kan få tatt et bilde i morgen om det ikke er forståelig). Der kommer jo all luften ut. (På en måte en klump som disse rörene går inn på + eksosen). Hva trenger jeg? Er det her de såkallte varmepottene skal koples på? Slangen jeg har merket med gult savnes på min bil, er det noe som bör väre der? NB: Bilder et ikke av min bil, kun et jeg fant på nettet.


* potteding.jpg (57.76 KB, 575x431 - vist 1334 ganger.)
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 06, 2009, 19:48:02 pm »

Har nå sjekket litt mer opp ang. varmeapparat. Har ikke fått jekket opp bilen, men blitt litt klokere. Slangene som er merket med rödt på bildet som er vedlagt var det masse hull i, så kjöpte 2 stk nye slik at det ble tett. Blåser godt ut av dem. I bunnen der de blir montert på en sak som det ser ut til eksosen også går inn på er det bare et åpent hull i bunnen (kan få tatt et bilde i morgen om det ikke er forståelig). Der kommer jo all luften ut. (På en måte en klump som disse rörene går inn på + eksosen). Hva trenger jeg? Er det her de såkallte varmepottene skal koples på? Slangen jeg har merket med gult savnes på min bil, er det noe som bör väre der? NB: Bilder et ikke av min bil, kun et jeg fant på nettet.
Ja se der ja...Den "klumpen under" som du sier; er Varmepottene!! -Disse inneholder (J tube,er om du vil, altså eksosrørene fra H. og V. side av motoren) to sylindre på hver side, altså to Varmepotter til en motor....men inni disse går eksosen som da varmluften fra kjøleblekket passerer rundt eksosrøyrene inni der, og derfor må varmepottene ha en tett blekk-kappe for at det skal samlest opp oppvarmet luft som skal kunne styrest igjennom to flexislanger mot inntakskanalene i bilen. Dersom disse er f.eks rusta sundt eller er ødeagte så får du ikke varme til bilen, heller ikke dersom flexislangene er fjernet. -Slangen som er merket med Gult mener jeg er omluft fra motoren dersom en kjører med stengt varmeapparat.. (arrester dersom dette er noe annet) Flexislangene sitter foran motoren (under bilen)
« Siste redigering: oktober 06, 2009, 19:53:21 pm av ovalt » Loggført
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 06, 2009, 19:51:52 pm »

Har nå sjekket litt mer opp ang. varmeapparat. Har ikke fått jekket opp bilen, men blitt litt klokere. Slangene som er merket med rödt på bildet som er vedlagt var det masse hull i, så kjöpte 2 stk nye slik at det ble tett. Blåser godt ut av dem. I bunnen der de blir montert på en sak som det ser ut til eksosen også går inn på er det bare et åpent hull i bunnen (kan få tatt et bilde i morgen om det ikke er forståelig). Der kommer jo all luften ut. (På en måte en klump som disse rörene går inn på + eksosen). Hva trenger jeg? Er det her de såkallte varmepottene skal koples på? Slangen jeg har merket med gult savnes på min bil, er det noe som bör väre der? NB: Bilder et ikke av min bil, kun et jeg fant på nettet.
Ja se der ja...Den "klumpen under" som du sier; er Varmepottene!! -Disse inneholder (J tube,er om du vil, altså eksosrørene fra H. og V. side av motoren) to sylindre på hver side, altså to Varmepotter til en motor....men inni disse går eksosen som da varmluften fra kjøleblekket passerer rundt eksosrøyrene inni der, og derfor må varmepottene ha en tett blekk-kappe for at det skal samlest opp oppvarmet luft som skal kunne styrest igjennom to flexislanger mot inntakskanalene i bilen. Dersom disse er f.eks rusta sundt eller er ødeagte så får du ikke varme til bilen, heller ikke dersom flexislangene er fjernet.
Ok:) Da ble jeg mye klokere med en gang, skal se om jeg får jekket opp bilen i morgen (er meldt sol til og med) Glad Kan jo ta et par bilder også av varmepottene slik at noen her inne kan se om de ser ok ut? Ovenifra ser de nesten nye ut (evt. sand / glassblåst).
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #19 på: oktober 06, 2009, 19:59:49 pm »

Slangen du har merka med gult, er forvarminga til forgasseren. Det er veldig viktig at denne er på plass - hvis ikke blir motoren vanskelig å ha med å gjøre i overgangen fra kald til varm motor, faren for forgasserising øker, og bensinforbruket går i været når tempen går under rundt de 10 grader. I tillegg kan motoren bli vanskelig å starte hvis det er kjølig ute og du har stått parkert i 10-15 minutter (starteren går og går, men motoren kommer ikke igang) når denne forvarminga ikke funker.

Ta bilde av varmepottene dine og der varmlufta kommer ut baki der, så skjønner vi nok fort hva som mangler Glad
Loggført
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 06, 2009, 20:01:27 pm »

Slangen du har merka med gult, er forvarminga til forgasseren. Det er veldig viktig at denne er på plass - hvis ikke blir motoren vanskelig å ha med å gjøre i overgangen fra kald til varm motor, faren for forgasserising øker, og bensinforbruket går i været når tempen går under rundt de 10 grader. I tillegg kan motoren bli vanskelig å starte hvis det er kjølig ute og du har stått parkert i 10-15 minutter (starteren går og går, men motoren kommer ikke igang) når denne forvarminga ikke funker.

Ta bilde av varmepottene dine og der varmlufta kommer ut baki der, så skjønner vi nok fort hva som mangler Glad

Okei, da skal jeg få tatt noen bilder i morgen når jeg skal jekke den opp å skifte olje på den:)
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 06, 2009, 20:10:58 pm »

Har bestillt pakninger til platen som holder oppe oljefilteret. Men lurer på en ting: Hvordan skal jeg rense oljefilteret? Skylle det i vann - olje - avfetting ? Hvor mye olje går det på en 1600 maskin? Og trenger jeg å starte motoren för jeg peiler for at filteret skal fylle seg med olje, eller får jeg riktig nivå på peilepinnen uten å starte bilen?
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #22 på: oktober 06, 2009, 20:15:01 pm »

Har bestillt pakninger til platen som holder oppe oljefilteret. Men lurer på en ting: Hvordan skal jeg rense oljefilteret? Skylle det i vann - olje - avfetting ? Hvor mye olje går det på en 1600 maskin? Og trenger jeg å starte motoren för jeg peiler for at filteret skal fylle seg med olje, eller får jeg riktig nivå på peilepinnen uten å starte bilen?
[/
Ja bare vask nettingen med avfetting dette er bare en sil...(influerer ikke på nivået)...noen ettermonterer forskjellige eksterne oljefilter, men det er nok ikke noe som du trenger veiledning i nå, tror jeg.
« Siste redigering: oktober 06, 2009, 20:19:40 pm av ovalt » Loggført
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 06, 2009, 20:17:50 pm »

Har bestillt pakninger til platen som holder oppe oljefilteret. Men lurer på en ting: Hvordan skal jeg rense oljefilteret? Skylle det i vann - olje - avfetting ? Hvor mye olje går det på en 1600 maskin? Og trenger jeg å starte motoren för jeg peiler for at filteret skal fylle seg med olje, eller får jeg riktig nivå på peilepinnen uten å starte bilen?
HæHæHæHæHæHæHæHæHæHæHæHæ??

Det er som jeg har forstått et metall oljefilter som bare skal renses og settes på plass igjen ved en oljeskift. Hvordan renser jeg dette, og hva er best å rense det med? På en vanlig motor ved oljeskifte og oljefilter skift så må jo motoren startes for at filteret skal fylles med olje, og da synker jo oljenivået litt på motoren og trenger en liten etterpåfylling (den mengden som filteret tok opp). Fungerer det slik på en boble også? Vet du hvor mye som skal på en 1600 maskin?
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #24 på: oktober 06, 2009, 20:21:07 pm »

.
« Siste redigering: juli 29, 2010, 10:44:23 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 06, 2009, 20:22:17 pm »

Har bestillt pakninger til platen som holder oppe oljefilteret. Men lurer på en ting: Hvordan skal jeg rense oljefilteret? Skylle det i vann - olje - avfetting ? Hvor mye olje går det på en 1600 maskin? Og trenger jeg å starte motoren för jeg peiler for at filteret skal fylle seg med olje, eller får jeg riktig nivå på peilepinnen uten å starte bilen?
HæHæHæHæHæHæHæHæHæHæHæHæ??

Det er som jeg har forstått et metall oljefilter som bare skal renses og settes på plass igjen ved en oljeskift. Hvordan renser jeg dette, og hva er best å rense det med? På en vanlig motor ved oljeskifte og oljefilter skift så må jo motoren startes for at filteret skal fylles med olje, og da synker jo oljenivået litt på motoren og trenger en liten etterpåfylling (den mengden som filteret tok opp). Fungerer det slik på en boble også? Vet du hvor mye som skal på en 1600 maskin?

kom ut til meg,så skal jeg hjelpe deg, du bor jo bare 10 min fra meg

Mvh

Kjempe hyggelig:) Sendt deg en PM. Glad
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 06, 2009, 22:17:04 pm »

På bildet et par hakk over som jeg la ved der jeg merket en slange med gult som jeg sa jeg ikke hadde. Den finnes ikke, for i mitt motorrom ser det ca. slik ut som på dette bildet. Er det noe som mangler da?


* bbbbb1111.jpg (44.44 KB, 480x360 - vist 1206 ganger.)
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #27 på: oktober 06, 2009, 22:34:50 pm »

.
« Siste redigering: juli 29, 2010, 10:43:50 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #28 på: oktober 06, 2009, 22:35:32 pm »

Sjå på den "armen/kanalen" som kjem ut av luftfilteret,, under er det eit hol. På denne bilen skal du ha ein tynn slange ned på venstre sida. Gjer samme nytten
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!