mai 05, 2024, 05:39:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva må til for å bygge sin egen campingvogn?  (Lest 13428 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: juli 20, 2011, 23:01:10 pm »

Har tenkt på dette lenge..
Har tilgang på mekanisk verksted og Trevarefabrikk.
Kjenner som bygger isocamper.
Jeg er egentlig snekker.
Tenkte å kjøpe et hengervrak med bremser å bygge på.
Men hvordan få d godkjent?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gromgutn
Seniormedlem
****
Innlegg: 476
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juli 20, 2011, 23:39:33 pm »

Er det ikke like greit å kjøpe et campingvognunderstell?
Eller skal du lage bitteliten vogn?
Loggført

72 1302 roadster
ts
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: juli 21, 2011, 00:19:17 am »

Kom over denne for noen dager siden.. Ut i fra teksten lager han vogner på egen design.. kanskje du kan få noe info derfra .. ??
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=29626609
Loggført

57 - 117 Oval Ragtop - Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juli 21, 2011, 06:46:57 am »

Er det ikke like greit å kjøpe et campingvognunderstell?
Eller skal du lage bitteliten vogn?
jo, men det er bedre utvalg i hengere enn camp.understell. skal disse inn til pkk? Tenkte å lage isolert, lett og passer til turboroadster. Ikke ståhøyde, men seng,  gasskjøleskap, gassbluss, gassvarme og skjult portapotti.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: juli 21, 2011, 06:51:06 am »

Kom over denne for noen dager siden.. Ut i fra teksten lager han vogner på egen design.. kanskje du kan få noe info derfra .. ??
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=29626609
Ja, har sett den. Jeg vil ha den lavere og med isolerte vegger. Men d var et godt tips for info.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

mekkesmurf
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: lofoten


Vis profil

« Svar #5 på: august 04, 2011, 23:12:02 pm »

Om du bygger på en registrert henger er det vel ikke noe lov om hva som skal være oppå hengern? Du må jo selfølgelig forholde deg til hva som står i vognkort om mål og vekt. Det er jo på et vis understell, ramme og drag som utgjør hengeren, ikke utseende på det som er oppå.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: august 05, 2011, 05:58:24 am »

Men når blir det en campingvogn? Er det andre krav som ventilasjon, gassanlegg, rømningsvei elektrisk anlegg å ta hensyn til? Årsavgift?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #7 på: august 05, 2011, 06:28:43 am »

Intuitivt vil eg tru du må omregistrere den, frå tilhengar til campingvogn. Då vil du nok få eit (lite?) ombyggingsgebyr.
Siden campingvogner har årsavgift, så får du den med på lasset.
Når det gjeld lengde/bredde blir det lett endra i vognkortet, så det er ingen problem. BT bryr seg heller ikkje om dei tekniske installasjonane som gass og EL. Der er det egne forskrifter som gjelder, og du treng sertifisering av arbeidet med installasjonen (ikkje 12V)
BT er meir opptatt av det strukturelle. At den ikkje blåser i filler i 80, rister frå kvarandre på norske landeveier, fjæringsvei og hjuloppheng, aksellast og kuletrykk osv

Å omregistrere frå campingvogn til båttralle gjekk heilt smertefritt i alle fall Gliser

Lukke til
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #8 på: august 07, 2011, 20:33:29 pm »

Om du får den registrert for maks totalvekt 299 kilo forutsatt at du klarer å komme i mål med kreasjonen et stykke under dette ( så du kan ha med litt bagasje lovlig også) trenger du ikke bremser på den for å kunne kjøre 80 med den i Norge, og heller ingen årsavgift.
Skal du besøke naboen i øst har de bestemmelser som dikterer 40 som fartsgrense for henger uten brems, så da blir det jo en annen historie.
Eksempelvis en combi-camp er jo en såkallt campingtilhenger og har etter det jeg vet ingen årsavgift heftende ved seg. Så jeg ville ikke uten videre kall den en campingvogn om du skjønner meg  Blunker
Loggført

Seaside VW Klubb
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: august 08, 2011, 07:58:22 am »

Hmm.. Jeg har en registrert i mitt navn, Camptourist 6-1 de luxe. 1976.
Den er egentlig litt for god til å rive, men kjøpte den billig.
Mulig jeg kunne plukket denne å lagd noe lett, lite og regntett?
Den enkleste måten å lage designet på, er å skjære ut to "kule" sider i 18mm x-finer, i en oval fin fasong.
Så tar jeg ei 4mm Lexan plate og strekker helt i fra fronten fremme, over hele taket, og ned bak.
Da har jeg masse lys, og kan ligge å se på stjernene, studere regnet som triller av.  Gliser
Sveiser en struktur i aluminium for å holde fasongen, kler med xfiner og gjerne et tynt skikt glassfiber over?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!