mai 03, 2024, 08:55:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hva er det med folk???  (Lest 8817 ganger)
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #30 på: februar 23, 2008, 20:17:37 pm »

Jeg synes det er ganske enkelt,jeg selger biler og motorsykler til daglig og opplever litt av hvert.Her for ikke lenge siden bydde en kar 250 000 for en bil som stod til 289 000,pluss at han ville ha 18" sommerdekk på kjøpet.Da skrev jeg ganske hyggelig tilbake" finn en bil som passer ditt budsjett" må nok innrømme at jeg blei litt irritert,men noen er bare sånn Flau Har man råd til å vente ,kommer det altids noen som tar det til den pris som man ønsker (hvis den henger på greip da) Osteaktig
Loggført

Alt MÅ ned!!
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #31 på: februar 23, 2008, 20:39:50 pm »

Jeg synes det er ganske enkelt,jeg selger biler og motorsykler til daglig og opplever litt av hvert.Her for ikke lenge siden bydde en kar 250 000 for en bil som stod til 289 000,pluss at han ville ha 18" sommerdekk på kjøpet.Da skrev jeg ganske hyggelig tilbake" finn en bil som passer ditt budsjett" må nok innrømme at jeg blei litt irritert,men noen er bare sånn Flau Har man råd til å vente ,kommer det altids noen som tar det til den pris som man ønsker (hvis den henger på greip da) Osteaktig
ikke noe vont ment,men de som ikke er interesert kan skrive "FERDIGPRUTET" alt som er til salgs i dag er priset slik at det er litt å gå på i de fleste butikker,de som selger vil ha mest mulig og de som kjøper minst mulig
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #32 på: februar 25, 2008, 07:43:59 am »

Enig at det må være noe prutningsmonn,men som i mitt tilfelle så dreier det seg om 55 000 kr på en bil til under 300000.Jeg er forhandler og har 3mnd garanti også,så den synes jeg er drøy,det er noe med det å ha respekt for det andre driver med også synes jeg.Hvis den hadde vært priset borti natta hadde jeg kanskje skjønt det.
Loggført

Alt MÅ ned!!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #33 på: februar 25, 2008, 09:51:16 am »

Nå er jo bruktbilpriser både privat og hos forhandlere svært variable i forhold til slagsobjektet. Er en bil vært ute for salg lenge for eksempel er det jo grunn til å komme med et skambud spør du meg. 50 % av alle bruktbilkjøp hos forhandlere i min vennekrets er kjøpt på tilslag på skambud. Prisene hos forhandlere er gjerne priset høyere og risikoen er lik om man kjøper privat eller hos forhandler.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #34 på: februar 25, 2008, 16:30:42 pm »

Risikoen er lik? ???Har du som privat person 3mnd garanti da?
Loggført

Alt MÅ ned!!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #35 på: februar 25, 2008, 18:14:24 pm »

Det er tilstand på bil ved kjøpet som er viktig ikke garantien. Mange som kjøper bil har såpass lite peil på bil at de aldri får benyttet seg av garantien. De finner simpelten ikke ut at det har kommet feil i løpet av de tre mnd. Jeg tar ikke forhandlere over en kam, bare de jeg selv har hatt kontakt med.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #36 på: februar 25, 2008, 18:47:09 pm »

Det der er i beste fall en konstruert sannhet. Jeg har fått byttet motor på en fem år gammel Golf på den garantien.
Jeg har også fått hevet kjøpet etter 1/2 år av nybil pga. at verkstedet ikke klarte å finne feilen som førte til at bilen stoppet i tide og utide.
Når du kjøper av en profesjonell part har du kjøpsloven å støtte deg til. Det har du IKKE når du kjøper av privatpersoner.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #37 på: februar 25, 2008, 22:12:06 pm »

Joda, det skal og bør være tryggest å kjøpe hos forhandler. Det skal jeg være enig i. Gliser

Bare det at erfaringene er ulike. Hæ Jeg har hevet kjøp/klaget/fått refusjon av reparasjon og så videre hos privatpersoner, på en lettere og hyggeligere måte enn forhandler. Men tar som sagt ikke alle over en kam og håper mine erfaringer står for unntaka. Blunker
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #38 på: februar 25, 2008, 23:10:25 pm »

Kjøpslov gjelder jo uansett forhandler eller privat.
Loggført

Mvh

Marius
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #39 på: februar 26, 2008, 00:56:19 am »

Kjøpslov gjelder jo uansett forhandler eller privat.

Nei, det stemmer nok ikke akkurat så veldig bra Glad
Loggført

---
Mvh Rabben
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #40 på: februar 26, 2008, 07:05:00 am »

Nei, kan du dokumentere det, da har du tilført jussen noe nytt.  Glad
Loggført
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #41 på: februar 26, 2008, 07:42:32 am »

Kjøpslov gjelder jo uansett forhandler eller privat.

Den gjelder for kjøp/bytte mellom næringsdrivende. Forbrukerkjøpsloven gjelder mellom forbruker og næringsdrivende. Avhendingsloven gjelder for kjøp og salg av bolig. Håndverktjenesteloven gjelder for arbeid, tjenester mv. både mellom næringsdrivende - næringsdrivende, og næringsdrivende - forbrukere.

Handel mellom forbrukere foregår etter avtale og konflikter må løses i henhold til denne. Bare avtaleloven kan hjelpe oss der, men det skal i praksis mye til for at den får betydning. Den sier f. eks. at avtaler som er "urimelige" eller inngått under tvang, er ugyldige.

Så, dette betyr at ved å handle med en næringsdrivende har man bedre rettsvern enn ved å handle med en privatperson. Da skjønner man betydningen av å inngå gode avtaler. En avtale skal ikke først og fremst løse konflikter - den skal forebygge konflikter...

Bare noen tanker på morrakvisten...

Pål
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #42 på: februar 26, 2008, 09:30:09 am »

Men det er ikke å stikke under en stol at det er mange som tror kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven og ikke minst 14 dagers angrefrist gjelder ved kjøp av bruktbil av en privatperson. Ler like mye hver gang jeg leser poster på div forum om "jeg kjøpte meg ny bil i går og har funnet en annen jeg heller vil ha i dag, kan jeg levere den tilbake?"  Osteaktig
Loggført

---
Mvh Rabben
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #43 på: februar 26, 2008, 21:02:21 pm »

Dere som ikkje liker pruting,kan dere sei at dere aldri har pruta på noko som helst?Hæ ikkje ein gang ei på klokke i syden?? Øyerulling
Pruting er pruting samme ka det er Blunker slik er det og slik vil det alltid vera.
Sjøl pruter eg så å sei aldri men eg meiner det er heilt greit at folk prøver seg.
eg selger som regel altid med tap  Flau
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #44 på: februar 26, 2008, 22:04:05 pm »

Da tok jeg feil Rekker tunge Beklager dette på det høyeste Osteaktig
Loggført

Mvh

Marius
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #45 på: februar 27, 2008, 23:15:56 pm »

Jeg synes det er greit at folk pruter litt,men det er forskjell på å fise og å drite i buksa!
Legger man ut en motor til 10 000kr og alle vet den er verdt det , og det kommer en kjekking og byr 5000,da synes jeg du har gått over grensa. Hadde det stått selges til førstemann med lavt bud,er det vel lov å prøve seg,men....
Loggført

Alt MÅ ned!!
ivarw
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: rælingen


Vis profil

« Svar #46 på: februar 28, 2008, 19:44:28 pm »

syntes pruting er en uting!står det en pris så forholder jeg meg til den.Kaster heller delene jeg ikke trenger, enn og selge dem til en som skambyr.(jævla kjipinger assa) Blunker
Loggført
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #47 på: februar 29, 2008, 06:59:25 am »

syntes pruting er en uting!står det en pris så forholder jeg meg til den.Kaster heller delene jeg ikke trenger, enn og selge dem til en som skambyr.(jævla kjipinger assa) Blunker
pruting er helt greit det da,det kommer jo ann på prisen,som sakt så kan jo de som ikke er innteresert i pruting skrive det i anonsen.har du en ting du skal selge for 10000,-og kaster den istedet for å slå av 500,- har du for mye penger.(kjipinger er vel øyet som ser Gliser)
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #48 på: februar 29, 2008, 07:42:44 am »

Blir litt av det samme som andre har skrivi men jeg klarte ikke la være..

Folk har rett til å by akk det dem vil, det er du som selger som velger om du skal ta imot budet eller ikke.

Mange selger fordi dem trenger penger til noe annet dem skal kjøpe, og da er det ofte snakk om hvor mye man vil tape for å skaffe seg det andre fortest mulig.

Hvis du har skam bydd på noe en gang og fått tilslag ja da skam byr du på andre ting også. Ingenting er så digg som å gjøre ett skikkelig kupp når du egentlig ikke har råd til det du har lyst på.

Skriver du i annonsen: Skam bud eller bud under.. vil ikke bli besvart, ja da trenger du ikke bry deg om dem som byr mindre enn det du vil ha, du velger selv... Og hvis dette blir for mye pes ja da får du la være å selge deler.

Dessuten skal jeg ta de "yngre" i miljøet litt i forsvar, det er ikke alltid greit å vite hva som er "listepris" og ikke greit å vite om den personen som har lagt ut noe for salg har lagt delene sine til en litt høy pris for eventuelt å ha prutningsmonn. Man byr ofte hva man har råd til og krysser fingre for at selger treger penger.

"Bare mine 10øre"
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!