mai 03, 2024, 11:30:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor stopper hele tiden.  (Lest 7643 ganger)
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: februar 25, 2008, 17:19:07 pm »

58 bobla mi hadde dette problemet med motoren siden jeg fikk den.
Da bobla fikk lavere turtall og til slutt bare døde ut. Hjalp ikke å gasse på, den fikk
vel noe turtall i 2 sekunder, så gikk det bare helt dødt og etter dette
ble den bare vanskelig å starte.
      Kunne nesten tro at batteriet hadde skyld i dette, men den har blitt ladet fullt
opp før, men det samme skjedde etterhvert.
Det rare med dette er at det er ikke hele tiden det skjer, 1 av 10 turer så går den ganske
greit. Problemet oppstår både når det er kaldt og mildt ute.

Ble fortalt av begge gamle-eierene av bobla at dette kan være pga støtstengene.
En av de hadde feil størrelse etter en overhaling (motor ble byttet i Danmark for
noen år siden.) så dette var skylden i at motoren fusket slik som dette.

Jeg fikk da til slutt motoren ut og idag sjekket jeg støtstengene, men de er helt prikk like.

Så nå trenger jeg hjelp, hva annet ska jeg sjekke mens motoren allerede står ute?
Loggført

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: februar 25, 2008, 19:31:25 pm »

Kunne vel ønsket noen flere oplysninger, men jeg tror ikke du finner noe ved å dele motoren.
Jeg tenker bensin. Det kan skje at den bakelitten bensinpumpa står på, sveller over tid. I tilegg kan aksling og slitasjedeler gjøre sitt.  Skift bakelitten og sett på ei ny pumpe. Da tror jeg temperatur problemet med stopp gir seg. Går selvfølgelig ut i fra at forgasser, ventil just. og tenning er sjekka ut.
« Siste redigering: februar 25, 2008, 19:33:32 pm av svenole » Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: februar 25, 2008, 19:46:44 pm »

Skal ikke dele den opp nei, den er ny nok.
Litt mer om motoren:

1961 modell orginalmoroe , overhalt for noen år tilbake,
kjørt veldig lite etter overhalingen.
   Ingen lekkasjer, går utrolig godt når den ikke har dette problemet.

Bensin får den, forgasser er ikke i så dårlig form at motoren skulle stoppe så brutalt
som dette, det stod da en 009 i den, men var stillt etter beste evne.

Ny bensinpumpe kanskje ja, er vel ikke så dyre tingen å bytte, og siden motor allerede er ute.
Bakelitten?
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: februar 25, 2008, 22:11:34 pm »

Bensinpumpa er montert på en foring av bakelitt. Denne blir gjerne gammel og sprø med åra - vær forsiktig ved montering/demontering.

Regner med at choke/forvarming er sjekka og at dette funker? At den ble vanskelig å starte etter å ha stoppa slik kan ha vært fordi den ble oversvømt med bensin også.
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #4 på: februar 25, 2008, 22:19:38 pm »

Forgasser - akspumpe kanskje? Oppførte seg lignende min 1200 når den var gåen.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: februar 25, 2008, 22:41:18 pm »

Var det akkurat samme problemer din 1200 hadde?
Forgaser har iallefall blitt rensa en god del nå, men ikkenoe som
viser at den hadde noe tetthet eller for mye rusk liggende.

Jeg er ikke helt sikker på det med bensinpumpa, motoren var jo
overhalt for bare noen få år siden, den skal jo ikke ta kvelden så
fort?

Forvarming er ikke sjekket, men kan legge til at det er ikke orginalt
eksosanlegg på denne. Har mere lyd. Blunker

Den ble for vanskelig å starte like etter den stoppa, ikke for mye pedaltrykking
heller, så da må den ha fått en del mer bensin enn den skulle ha hadd mens jeg kjørte.
Loggført

Golfblau
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #6 på: februar 26, 2008, 11:08:24 am »

Nå er vel ikke jeg noen motor-guru, men jeg har hatt lignende problem på min -60 1200.
Forsøkte både litt av hvert, men fant etterhvert ut at det var coilen som forårsaket problemet.
-og ny coil er jo mulig å teste uten at man blir ruinert...

Lykke til!
Loggført

1960/61 T1
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: februar 26, 2008, 12:25:54 pm »

Kan altså coilen ha sammenheng med at den ene sylinderen
sitter fast?

Jeg leste akkurat om dette i en tråd på vw2you.
Sitat
Syntes motoren min hadde en nokså grov gange, viser seg at den kun tenner på 3..!
Jeg har sjekket pluggene, de gnister som bare det, bensin for den også...det hender den tenner når jeg får litt turtall...3000+

Motor er nokså ny, og gikk fint før vinter...litt rart...
Hørtes ganske likt ut!
Det der er da en 1915, med samme symptomene som min og den ble fikset ved
rensing av kanaler.

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=90937&P=1&SID=1580

Skal finne meg en ny coil tenker jeg, skader ikke. Men kan dette ha
skyld i at den ene sylinderen ikke tennes helt?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: februar 26, 2008, 12:36:45 pm »

Kan altså coilen ha sammenheng med at den ene sylinderen
sitter fast?

Jeg leste akkurat om dette i en tråd på vw2you.
Sitat
Syntes motoren min hadde en nokså grov gange, viser seg at den kun tenner på 3..!
Jeg har sjekket pluggene, de gnister som bare det, bensin for den også...det hender den tenner når jeg får litt turtall...3000+

Motor er nokså ny, og gikk fint før vinter...litt rart...
Hørtes ganske likt ut!
Det der er da en 1915, med samme symptomene som min og den ble fikset ved
rensing av kanaler.

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=90937&P=1&SID=1580

Skal finne meg en ny coil tenker jeg, skader ikke. Men kan dette ha
skyld i at den ene sylinderen ikke tennes helt?

Hvordan vet du at en sylinder ikke tenner?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: februar 26, 2008, 14:19:31 pm »

Det har vært mistanke om at den ene støtstanga på høyre side av motor (sett bakfra) ikke var helt rett
siden bobla hele tiden mistet drag, stoppet en del og noen ganger så var motoren slapp helt fra
du startet den. Så da jeg fjernet dekselet og vippearma, så var støtstanga helt
rett den. (nr. 3 fra venstre) men den var umulig å få justert og Anders som hadde bilen før meg
har selv lagt merke til at den ene ventilen er dårlig.
    Så hittil så tror jeg at den har problemer med tenning, den hadde å en 009 fordeler på seg
og den var visstnok ikke så grei å ha med på denne motoren.

Jeg vet ikke, men hittil så tror jeg kanskje det kan være pga dette.


Sjekket støtstengene på den andre siden av motoren idag å og der
var vippearma ikke helt rett. Høyresiden var vanskelig å få
lengre inn enn venstresiden, og jeg la merke til at justeringsskruene på høyresiden
var litt lengre enn de på venstre.
    Prøvde å få den lengre inn selv, men den er sta.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: februar 26, 2008, 14:23:10 pm »

Har du en reparasjonshåndbok? Juster ventilene etter den.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: februar 26, 2008, 14:27:22 pm »

Har gjort det riktig, 0,15 hele rundt, men den ene ventilen
lar seg ikke justere. Støtstanga står litt for langt ut.

Rocket-Racing (Anders) prøvde seg på denne han å. Den er slu.
Sitat
Banker jo justeringsskruen flat selv om den er justert "riktig".. Jeg fikk aldri tid til å se nærmere på det.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: februar 26, 2008, 16:55:15 pm »

Da kan du enten kutte ned lengden på støt stangen, eller så kan du ta er dirty en of justere tykkelsen på selve vippen slik at du kan skru justeringskruen lengre ut. Det er ofte ikke så mye som skal til.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: februar 26, 2008, 16:57:09 pm »

Kan vel ikke tilpasse motoren til feilen. Støtstanga har lik størrelse som alle de 7 andre.
    Uansett så har jeg prøvd å sku justeringsskruen langt langt tilbake, men det blir alikevel
ingen åpning.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: februar 26, 2008, 18:47:08 pm »

Skal du tilpasse livet etter feilen da eller?
Loggført

Speed is no substitute for direction
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #15 på: februar 28, 2008, 16:35:03 pm »

Skal du tilpasse livet etter feilen da eller?
Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #16 på: februar 28, 2008, 19:09:27 pm »

Om det løser feilen  Blunker
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: februar 28, 2008, 19:56:10 pm »

Feilen er nok at ventilsetet til den ventilen er slipt mer enn de andre slik at ventilen kommer lenger ut mot vippen.
Men å fikse feilen er nok litt dyrere enn å modifisere vippa eller støt stangen som er nærmest gratis.  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #18 på: februar 28, 2008, 20:14:22 pm »

Slik ser støtstengene ut når de er helt inne:

Ser at nr 2 fra høyre er noe lengre ut.

Så om ventilen ikke har noe som helst klaring, hva vil motoren gjøre da?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: februar 28, 2008, 20:26:59 pm »

Støtstengene dine er nok ikke problemet. Det du gjør nå er å legge en linjal inntil ventilene slik at du ser om de ligger helt i linje men hverandre. Om de ligger helt i linje så må det være vippa eller støtstanga som har feilen.
En ventil uten klaring står mest sannsynlig litt oppe sik at kompen lekker og motoren gir ikke den effekten den skal.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #20 på: februar 28, 2008, 20:29:18 pm »

Tar meg en tur innom nå for å ta en titt.
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #21 på: februar 28, 2008, 20:51:16 pm »

De lå helt i linje. Sjekka med ei penn, som var forhåndsvis rett.

Vippa er jo helt inntil og rett den å. Men støtstanga er like langt ut.
« Siste redigering: februar 28, 2008, 20:55:52 pm av Varj » Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: februar 29, 2008, 09:56:39 am »

Det du ser etter er et meget lite avvik, så du må ha en helt rett linjal.

I den andre tråden din sier du at en av ventilene dine stikker ut:
Men jeg tok iallefall vippsetellet på igjen og justerte ventilene til 0,15, men ventil nr.3 stakk noe ut
slik at den ikke kunne stilles helt rett. Kan dette være pga. bilen stanset på den ventilen?

Støtstengene hviler mot kammen, kammen har knoker som skal flytter støtstengene ut og in når motoren går, om du får alle støtsengene like langt inn er kammen din blitt flat og motoren vil ikke fungere før den er byttet ut. Men det er nok ikke det som foregår i hele tatt, du har nok bare ikke fått støtstengene helt inn.

Jeg begynner å lure på om et ventilsete har løsnet og lager mystiske symptomer.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #23 på: februar 29, 2008, 10:11:35 am »

Støtstanga går ikke lengre inn enn det der,
og med ventil så mente jeg støtstang i den andre tråden.
Blir fort skriveleif når jeg skriver om støtstenger, ventil
i ett sett.

Hvordan finner man ut om ventilsete er løst?

Og ja, den har litt for mange symptomer på gang.
Forgasseren er iallefall renset, ny coil er kjøpt inn,
kliss ny vakum fordeler (gamle var 009) og nye plugger.
   Men vil ikke sette motoren tilbake før det er helt sikkert
at det ikke er noe Hiroshima med ventilene.
« Siste redigering: februar 29, 2008, 10:13:51 am av Varj » Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #24 på: februar 29, 2008, 16:26:50 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 10:26:17 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #25 på: februar 29, 2008, 16:51:45 pm »


på min 1200 motor (30hk) var det noe så enkelt at kondensatoren var kaputt,byttet den og problemet var borte

Så enkelt er det ikke her.. Som tidligere eier av denne bilen vet jeg hvordan symptomene er. Jeg hadde den aldri på veien med denne motoren og tok meg ikke tid til å finne ut hva som var galt.

Justeringsskruen til den ventilen det er snakk om måtte skrues MYE lenger ut enn de andre og selv etter det banket det i den ventilen og justeringsskruen ble slått flat i enden.. Jeg antok at han som "overhalte" motoren hadde brukt en støtstang som var for lang, men det er nå avkreftet.
Motoren går egentlig pent men trekker veldig dårlig, helt typisk en ventil som ikke er med. Man hører godt at det banker også..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #26 på: februar 29, 2008, 18:39:15 pm »

Toppene som må overhales på nytt da .. eller?  Gråter
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #27 på: mars 03, 2008, 22:32:26 pm »

Hva skal jeg se etter når jeg tar av toppene?
Skal få kjøpt nye pakninger til motoren så
de blir tatt i samme slengen mens jeg plukker.
Loggført

Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #28 på: mars 03, 2008, 22:46:43 pm »

her har du pakningene du trenger + litt til, anbefales!!

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2195.0.html
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #29 på: mars 03, 2008, 22:56:07 pm »

Tackar så mye, de skal bestilles med engang.
Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!